Čína se chlubí svým údajně nejvýkonnějším kvantovým počítačem světa

8.7.2021, Jan Vítek, aktualita
Čína se chlubí svým údajně nejvýkonnějším kvantovým počítačem světa
Čínští výzkumníci vytvořili kvantový počítač Zuchongzhi, který má dle nich být aktuálně nejvýkonnější systém svého druhu na světě. Jedná se tu přitom čistě o srovnání dle počtu qubitů, které jednotlivé známé systémy mají.
Počítač Zuchongzhi disponuje dle ZME Science konkrétně 66 qubity, což je srovnáváno se systémem Google Sycamore s 53 qubity a systémy od IBM. Právě IBM ale už loni uvedlo, že nabízí své Quantum Hummingbird vyzbrojené 65 qubity, takže pokud jde čistě o jejich počet, čínské prvenství rozhodně není přesvědčivé, zvláště když na tento rok byl ohlášen procesor IBM Quantum Eagle vybavený 127 qubity a za dva roky má následovat již Quantum Condor se 1121 qubity. Je to tak závod, v němž se jednotlivé strany předhánějí v tom, kdo si na chvíli uzme vedení, přičemž hovoří o dosažení kvantové nadvlády, kterou zase jiné firmy jako Kryptera zpochybňují. Relativita v tomto oboru zkrátka vládne.

I na ZME Science se píše o kvantové nadvládě, tentokrát čínské. Tento termín značí zkrátka ten moment, kdy kvantové počítače budou schopny zpracovávat úlohy, na něž klasické (super)počítače nebudou stačit, pokud jde o rozumný časový horizont. Otázka ovšem je i ta, zda jde o prakticky využitelné úlohy, čili zda je taková kvantová nadvláda vůbec k něčemu a právě o tom mluví i zmíněná Kryptera

A že nejde čistě o počet qubitů, i když ten je sám o sobě velice důležitý, o tom mluvili také Čínané, když tvrdili, že zmíněný Sycamore (54) byl zastíněn systémem Jiuzhang (53) díky jeho optickým obvodům, které tak využívají fotony namísto elektronů v supravodivých kovových obvodech. Ale zase na druhou stranu Jiuzhang není univerzální kvantový počítač, ale jednoúčelový stroj bez možnosti programování pro jinou než jednu původní úlohu.

Zuchongzhi (66) už má být právě i univerzální a vyvinut byl na univerzitě v Šanghaji pod vedením Jian-Wei Pana (viz Arxiv.org). Jeho procesor tvoří pole 11 x 6 qubitů a s využitím 56 z nich byla řešena jistá neupřesněná úloha, která má být asi 100x složitější než to, co řeší Sycamore se svými 54 qubity. To nám má naznačit, že každý jednotlivý qubit navíc se počítá a s každým se výrazně zlepšují schopnosti kvantového počítače.