Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
9.7.2024, Milan Šurkala, aktualita
Vývoj lithiových akumulátorů jde kupředu a čínská společnost Sunwoda se nechala slyšet, že vyvinula solid-state akumulátor, jehož energetická hustota má dosahovat 400 Wh/kg. Už brzy by to ale mělo být ještě o dost více.
Mr.GO! (101) | 10.7.20243:11
Co takhle začít přehled baterií, článků a technologií, který by byl pravidelne aktualizován.? S kategoriemi jako první lab vzorek, testování maloseriove výroby resp vzorky u výrobců aut, ...
podobně jako tomu máme u doporučených sestav pc pro daný měsíc.
Myslím že by to vydalo na docela slušný článek
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4820) | 10.7.20249:06
Vydalo, takový článek už totiž máme ­(svým způsobem­) :­-­)

https:­/­/www.svethardware.cz­/neni­-li­-ion­-jako­-li­-ion­-co­-ma­-spolecneho­-baterka­-v­-telefonu­-a­-elektromobilu­/59901

S těmi kategoriemi, kde jsou jaké vzorky,... se to nedá moc dobře udělat, tam je toho tolik, že se to nedá zvládnout. Je tam přehled vznikajících technologií a základní popis aktuálního stavu, ale monitorovat stovky různých výrobců, laboratoří, to se nedá prakticky provést.
Odpovědět0  0
J_T (15) | 9.7.20249:14
Hej a o ďalších 5 rokov budú mať 1000 Wh­/kg. To poznáme z čínskych powerbaniek.
Odpovědět0  2
Tech-boy.lukas (1381) | 9.7.202410:01
🤣 známe, oni mají vždy v kapacitě o pár nul navíc, oni razí totiž to heslo čím více pruhů tím více adidas.
Někteří tomu i snad věří, už jsem psal několika prodejcům jste si jistý že váš akumulátor 18650 má 99000mAh, mám měřič kapacity mohu to změřit. Odpověď: Ano náš akumulátor tolik má
Odpovědět1  4
Pavel Matějka (1630) | 9.7.202410:21
Zaměňovat solidní firmu, která vyrábí baterie pro elektromobily, s podvodníkem z Aliexpressu ­(doufám, že jste jej nahlásil­) není moc dobrý přístup. U těch elektromobilů se dá kapacita akumulátorů prokázat. Kdyby v Číně velká firma takhle podváděla zákazníky ­- což jsou zase firmy, tak by její vedení riskovalo, že jejich rodiny dostanou účet za munici.

K článku ­- těch mnoho a mnoho let, které trvá dostat baterku z laboratoře do hromadné výroby, možná Číňani dokáží proti postupům na západě zkrátit třeba na polovinu. Jak by jinak bylo možné, že jsou v akumulátorech tak napřed ­- a to těch v provozu, ne jen v laboratořích?
Odpovědět4  0
Tech-boy.lukas (1381) | 9.7.202410:31
Koho chcete nahlásit, všechny z aliexpresu?, jsem se tam jednou i dohadoval s podporou že mi nevěřili že článek má 1­/10 kapacity, když prodejce psal že to je na 100% pravý sony článek. Měl jsem dost takových akumulátorů zadarmo jako krmivo pro svítilnu, bo jsem je kupoval už s předpokladem že z udávané kapacity bude 1­/10 pravdy. A nevím jak se dá rozlišit která čínská firma je solidní a co je podvod. Bo co jsem tak zjistil i mnohé české firmy co si tam nechají něco vyrobit se pak vážně diví že je vzali na hůl.
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4820) | 9.7.202410:39
"dokáží proti postupům na západě zkrátit třeba na polovinu­"

To patrně dokážou, oni jsou hodně rychlí. Ale i tak to máte stále spoustu let. Odhadem by to mohlo vypadat asi následovně.

Po laboratorním prototypu ­(2027­) počítejte minimálně tak se 2 roky ­(a to i čínského­) vývoje, než se z prvního prototypu dostanete na A­-vzorky, které můžete rozeslat k prvotnímu ověření výrobcům aut. Další rok na B­-vzorky, opět rozesíláte, výrobci to testují ve svých prototypech. To máme minimálně rok 2030, pokud půjde vše hladce. Plánuje se nasazení v autech, upravují se specifikace, minimálně další rok než dostanete C a D­-vzorky pro finální otestování. Mezitím stavíte továrnu ­(neboť starší obvykle nemáte a potřebujete rozšířit výrobní kapacity­), což jsou další dva roky ­(viz ta, co se buduje teď­). Když se nic nepokazí a pojedete výrazně rychleji, než co je standardem, v roce 2033, tedy 6 let po laboratorním prototypu, děláte první malé série. Když se pokazí,... A to nemluvíme o tom, že laboratorní prototyp třeba těch 700 Wh­/kg mít bude, ale pro reálný produkt kvůli kompromisům ­(životnost, bezpečnost, rychlost nabíjení,...­) se to třeba bude muset o něco snížit.
Odpovědět2  0
cztajtrlik (51) | 10.7.202419:46
Ale jak píšete ­- že by se nakonec ten rok 2035 od EU ukázal jako velice fundovaný? Nemám problém pak uznat svou chybu ­(já vždy tipoval nejdříve 2050­).

Bezpečné vysokokapacitní články s hustotou 700­-1000h­/kg jsou třeba pro mě osobně přesně ta hranice, od které mi elektromobilita dává smysl ­(k tomu infrastruktura samozřejmě, kde IMO musí přijít průlom v pomalu se vybíjejících superkondenzátorech, co se využijí na nabíjecích místech­). Pokud ta baterie bude v plném nasazení 2033 a za 2 roky to ještě podstatně zlevní ­(třeba o řád ten neřád­), abychom se nedivili, jak byla EU vizionářská ­- v dobrém.

Jako mít 150 kW v rodinném voze, kde nebudou zbytečně overkill výkonné motory, a i s motory bude baterie vážit řekněme 275 kg, což je hmotnost nějakého V6 o­(bi­)turbeného dieselu z roku 2019 a plné 60l nádrže k tomu.. S obdobným výkonem a reálným dojezdem 900 km ­- kdy se to jednou za týden či dva dobije během hodinky při velkým nákupu.. To je za mě běžný use case i pro městské uživatele bez vlastního powerwallu.
Odpovědět0  0
cztajtrlik (51) | 10.7.202420:04
EDIT: hezky jsem cas vmestnal do hmotnosti, omlouvam se za h­/kg, vypadlo mi W
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4820) | 9.7.202410:28
No já nevím, zda bych dával rovnítko mezi renomované firmy, jejíž produkty se používají v elektromobilech ­(např. v Dacii Spring­), s podvodnými výrobci, kteří plácají no­-name baterie do no­-name produktů.
Odpovědět2  0
cechuldo (33) | 9.7.202411:02
Klasická 18650 má kapacitu 2500mAh ak ide nad 3000 mAh treba byť na pozore.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1381) | 9.7.202411:06
3600mAh, a nevím už říkal myslím Panasonic že by letos mohl mít 3800mAh
Odpovědět0  0
Pajdaaax (14) | 10.7.202410:11
Panasonic během posledních 5 let úplně vypadl ze špičky nejen v kategorii malých cylindrických článků. Z ­"mimo čínských­" výrobců se na špici v této kategorii drží již pouze LG. Zhruba v roce 2022 vedení definitivně převzala čína a pro našince méně známí výrobci. Již rok je v masové výrobě nominálních 4000 mAh v 18650 a 6000 mAh ve formátu 21700, jedním z výrobců je kupř. FEB. https:­/­/en.febbattery.com­/batteries­/1.html Pokud si to chcete ověřit sám ­(což vždy doporučuji­) tak lze běžně objednat v kusovém množství Vapcellem brandované FEB ­(originál je mnohem hůře dostupný­) na aliexpresu či alibabě, konkrétně Vapcell N40 a F60, na webu už k nim je dost recenzí, potvrzujících jak nominální kapacitu tak standardní cyklickou životnost.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1381) | 10.7.202411:44
Dívám se na ty články, zní to zajímavě ale u nás jsem je v eshopech nenašel, a na ali to bude beztak na 95% podvod, tak po změření kapacity bych došel k závěru že to je podvod, a jak jsem zjistil tam i jinde jsou recenze k ničemu, k čemu mi je 100* recenzí, je to super kapacita odpovídá, ale nemám ji čím změřit.
Odpovědět0  0
Pajdaaax (14) | 11.7.202410:45
Především bez změření parametrů si nemůžete být jistý u nikoho a ničeho. Recenze u prodejců mohou být vskutku zavádějící, ale při troše času lze na webu dříve či později obecně dohledat recenze od více na prodejci nezávislých zdrojů, které se vesměs shodnou na verdiktu.
Odpovědět0  0
cechuldo (33) | 9.7.202411:05
Treba si kúpiť značkovú powerbanku a nie podľa ceny, ako sa vraví z hovna sa bič upliesť nedá.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1381) | 9.7.202411:09
tak podle ceny asi vítr, jsem dlouholetý předplatitel dtestu, a už mnoho let nejsou na špici zaručeně nejdražší věci v kterémkoliv odvětví. Poslední dobou jsou spíše na chvostu
Odpovědět2  0
Pavel Matějka (1630) | 9.7.202411:20
Přesně, v drahých výrobcích platíte značku a reklamu. Kvalitu už desítky let ne.

Čest výjimkám ­- jako je například Leica.
Odpovědět3  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.