Čínské USTC vyvinulo Li-Ion akumulátory s 506 Wh/kg, mají ale nízkou životnost
Aktualita Akumulátory, EV

Čínské USTC vyvinulo Li-Ion akumulátory s 506 Wh/kg, mají ale nízkou životnost

Milan Šurkala

Milan Šurkala

1

Mezi mnoha pokusy o vývoj nových typů lithiových článků spadají i ty od University of Science and Technology of China. Vědci zde vyvíjejí akumulátory s anodou z kovového lithia, ke které vytvořili elektrolyt CIPA pro vylepšení stability povrchu anody.

Reklama

Nové nápady ohledně lithiových akumulátorů se objevují skoro každým dnem. Dalším z nich jsou Li-Ion akumulátory od University of Science and Technology of China (USTC), kde se zabývají bateriemi s anodou z kovového lithia. Toto řešení nabízí výrazně vyšší energetickou hustotu než dnes běžné grafitové anody, má však svá úskalí, která je potřeba vyřešit. Podle USTC je obtížné dosáhnout zmíněné vysoké hustoty a současně také vysoké životnosti, proto se hledají elektrolyty, které by to umožnily. Soustředili se na mikrostrukturu elektrolytu a vyvinuli typ CIPA (Compact Ion Pair Aggregate). Výsledkem je vznik tenkého (pouze 6,2nm) filmu na rozhraní anody a elektrolytu, který významně vylepšuje její stabilitu.

Toto vše vedlo k vytvoření akumulátoru, jehož energetická hustota byla 505,9 Wh/kg. S takovou hustotou by 100kWh akumulátor měl ve článcích jen 198 kg (celý akumulátor by s obalem a dalším příslušenstvím ale mířil patrně k 250-300 kg). To jsou už jsou dost pěkné hodnoty. Šlo o typ NMC s velmi vysokým podílem niklu. Ten z NMC směsi tvoří 90,5 %, dalších 6,0 % připadá na kobalt a jen 3,5 % na mangan. Problémem akumulátoru je, že i přes zlepšení životnosti ta stále není dostatečná. Pro 130 cyklech totiž hustota spadla na 91 % té původní.

Nevíme, jak by pokles pokračoval dále, ale pokud bychom předpokládali stejně lineární i nadále, pak by se na 80 % dostal po zhruba 290 cyklech. U vozu se 400km dojezdem (cca 80 kWh) by to tak vystačilo jen nějakých 100-110 tisíc km, a to je málo. Na druhou stranu s takto vysokou hustotou by se dala snáze vytvořit třeba 200kWh baterie, která by v článcích měla necelých 400 kg a byla zhruba stejně tak těžká jako dnes. To už bychom hovořili o dojezdu okolo 1000 km, což by s takto malým počtem cyklů mířilo na více než 250 tisíc km. Ani to však není nějaký zázrak, sotva by to stačilo na průměrný nájezd evropských aut.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama