reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Commodore Amiga: konec legendy?

21.7.2004, Josef Brož, článek
Commodore Amiga: konec legendy?
Počítačová historie má několik zásadních mezníků. Letos si bohužel připomínáme jedno z méně šťastných výročí. Je tomu přibližně 10 let, co zbankrotovala firma Commodore. Malá, přesto důležitá událost v počítačové historii. Krach Commodore znamenal konec vývoje platformy Amiga, která dala obsah pojmu "multimedia".
Viscorp

Další, kdo neblaze zasáhl do vývoje Amigy byla americká společnost VIScorp. Zmínil jsem, že Escom chtěl proniknout na trh s multimédii a set-top boxy. Escom vlastnil 7% podíl ve VIScorpu, kterému prodal licence na některé Amiga technologie Než Escom v roce 1996 zbankrotoval stačil s ním VIScorp uzavřít licenční smlouvu a zaplatit zálohu 650 000 dolarů. Nikdy se však nestal úplným majitelem Amigy.

VIScorp najal vývojáře z bývalého týmu Amigy, aby napsali software pro jejich TV Set-top box. Jedním z najatých odborníků byl Carl Sassenrath, který měl u Commodore na starosti operační systém. Navrhl a napsal multitaskingové jádro AmigaOS, vytvořil softwarovou architekturu Amigy (dynamické knihovny, ovladače zařízení, interrupty, atd.).

VIScorp se zpočátku tvářil jako další zachránce Amigy. Vydal několik velkohubých prohlášení o dalším vývoji platformy, ale byla to v podstatě jen kamufláž, stejně jako najmutí lidí od Commodore. Netrvalo dlouho a vyšlo najevo, že Viscorp pouze využil hardware Amigy pro svůj „ED“ set-top box. V říjnu 1996 byla Amiga opět na prodej. Později VISCorp změnil jméno na US Digital a v červnu 2000 zbankrotoval podobně jako další „oběti“ tzv. internetové bubliny.

Gateway

Po intermezzu s VIScorpem přichází jako další zájemce společnost Gateway 2000, která Amigu získala 27. března 1997, včetně veškerých patentů a ochranných známek. Gateway byla vnímána jako úspěšná společnost s obratem 5 miliard dolarů a pobočkami po celém světě. Na rozdíl od Commodore byla firma vedena schopným managementem. Dnes bych dodal „všehoschopným“ managementem.

Traduje se, že Gateway koupila Amigu pouze kvůli rozšíření svého patentového portfolia. Původně vůbec neplánovala další rozvoj platformy. Teprve později si management uvědomil možnosti a potenciál, který Amiga nabízela.

Během prvního roku ve vlastnictví Gateway se kolem Amigy nic nedělo. Komunikace s uživateli byla takřka nulová. Jedním z mála úspěchů byla obnova výroby A4000 u americké společnosti Quikpak. Z tohoto období pochází spekulace o spolupráci Amiga Inc. a Be Inc. na portování BeOS na platformu Amiga.
Gateway/Amiga Inc. chtěla přijít se zcela novým hardware a operačním systémem postaveným nad „micro-kernelem“. Strategickým partnerem pro vývoj nového OS se stala známá společnost QNX. Amiga Inc. angažovala několik slavných osobností, které pracovali již v Commodore. Jmenovitě např. proslulý Carl Sassenrath, RJ Mical, Dale Luck, Andy Finkel, Joe Torre, Fleecy Moss, Bill McEwen a Dr. Allan Havemose (ex-Commodore, řídil vývoj AmigaOS).

Gateway odmítla podporovat přechod platformy na PPC RISC hardware. Toto rozhodnutí se pochopitelně nelíbilo firmám phase5 a Haage & Partner, které vyvíjely svůj PPC hardware a software, a proto oprávněně očekávaly podporu od „mateřské společnosti“.


Obr. 11 – AmigaNG

Gateway brzo pochopila, že odklonem od PPC ztrácí zbytky podpory tehdejší komunity. Proto se uchýlila k marketingovému brainwashingu nejhrubšího zrna. Na scénu vstupuje Jim Collas. Bývalý víceprezident Gateway. Collasův nástup přinesl radikální obrat. Nový ředitel předložil konkrétní plány, přislíbil nový OS, upřesnil specifikace hardware budoucí Amigy, atd. V podstatě dal komunitě vizi a hlavně naději. Collas chtěl licencovat nové technologie a na jejich základě postavit AmiguNG (čip MMC). Zdálo se, že rok 1999 bude ve znamení návratu Amigy na trh. Collas byl velmi charismatickou osobností, komunita opět začala věřit v perspektivní budoucnost platformy. http://amiga.emugaming.com/mccspecs.html

Collas definoval Amigu jako „digitálně konvergentní“ platformu.. Amiga Inc. plánovala nejen klasické počítače s cenou pod 500 dolarů, ale také notebooky, laptopy, set-top boxy. Nový hardware měl být postaven na utajovaném „superčipu“, který Gateway získala díky svým konexím. V kuloárech se hovořilo spolupráci s Transmetou.

Po dlouhé době se zdálo, že snahy Amiga Inc. budou završeny novým HW a OS. Collas představil design nové Amigy. I s odstupem času musím uznat, že návrhy společnosti Pentagram byly velmi elegantní.


Obr. 12 – AmigaNG

K uvedení AmigyNG chybělo jen pár měsíců, zdálo se, že nic už nemůže zmařit návrat Amigy na trh. Amiga Inc. však náhle změnila plány. Na poslední chvíli se rozhodla vyměnit OS partnera. Jádro QNX mělo být nahrazeno linuxovým kernelem. Amiga Inc. se hodlala svézt na vlně popularity linuxu. Změna OS několik měsíců před uvedením na trh byla velmi podezřelá. Tento kotrmelec potvrdil, že v Amiga Inc. je cosi shnilého…

Záhy po té Jim Collas opouští Amigu a prodává akcie Gateway v hodnotě 11 milionů dolarů. Důvody jeho odchodu jsou dodnes nevyjasněné. Údajně se pokoušel osamostatnit, případně odkoupit Amigu Inc. a tím se dostal do konfliktu s vedením Gateway. Jeho podivný odchod vyvolal rozpaky a nedůvěru vůči Gateway. Spolu s Collasem odešel i Bill McEwen, marketingový manažer.


Obr. 13 – Jim Collas

Nový šéf Amigy T. J. Schmidt ohlásil, že projekt AmigaNG ne¬bude dokončen. Společnost se měla dále věnovat pouze vývoji softwarových produktů. Schmidt potvrdil, že Amiga jako nezávislá HW platforma definitivně skončila. Nové vedení vydalo několik dalších zmatených prohlášení. Krátce před koncem roku 1999 byla Amiga znovu na prodej. Gateway nabídla Amigu společnostem Dell, IBM a Sun.

Na závěr kapitoly bych si dovolil malou spekulaci. Výše zmíněné „zemětřesení“ přišlo v době, kdy se Gateway dohodla s Microsoftem na výrobě herní „konzole“ X-Box. Záhy poté byl Collas odvolán a vývoj hardware platformy AmigaNG zrušen. Spolupráce s MS spojená s výrobou a prodejem X-Boxu, byla pro Gateway jistě velmi lukrativní nabídkou. Patrně natolik výhodnou, že Gateway hodila přes palubu potencionální konkurenční produkt - vlastní multimediální počítač AmiguNG!
reklama