Dalekohled Jamese Webba přežil vibrační anomálii bez úhony

Nadějný nástupce Hubbleova vesmírného dalekohledu, zařízení JWST (James Webb Space Telescope), byl nedávno podroben vibračním testům, při nichž se objevila jistá anomálie. Pátralo se tak po jeho možném poškození.
James Webb Space Telescope (JWST) je nový vesmírný dalekohled, který byl dostavěn v tomto roce a ke konci roku 2018 se má vydat na své pevné místo v druhém libračním bodu Země, a to na palubě rakety Ariane 5. Při startu však bude muset přežít silné vibrace a vůbec mechanické namáhání, a tak byl 3. prosince podroben příslušnému testu, aby se ukázalo, že dokáže start rakety přežít bez úhony. V průběhu testu se ale objevila jistá anomálie udávaná akcelerometry, která jej zastavila a od té doby se inženýři snaží zjistit, co se konkrétně stalo. Šlo o test hlavního zrcadla (spíše tedy soustavy zrcadel) a nástrojů, čili OTIS (Optical Telescope element and Integrated Science).

NASA nyní sděluje, že veškerá vizuální a ultrazvuková vyšetření teleskopu ukázala, že ten neutrpěl žádnou újmu. Aktuálně inženýři pracují na celkové analýze dat z akcelerometrů, po níž bude následovat celkové přezkoumání zjištěných fakt a někdy v lednu se obnoví vibrační testy. Soustava OTIS, která zahrnuje 6,5metrové hlavní zrcadlo složené z několika šestihranných segmentů, sekundární zrcadlo, příslušné struktury a také čtyři vědecké nástroje, tak bude v lednu opět zkoušena v Goddardově vesmírném centru.

O podrobnostech ohledně zjištěné anomálie se více nedozvíme, ale NASA alespoň prozradila, že předtím byly alespoň úspěšně dokončeny dva vibrační testy s nízkou intenzitou. Problémy tak nastaly při vyšší intenzitě a vedle toho bude muset JWST projít také akustickými testy, jež budou také simulovat podmínky při startu rakety. John Mather (JWST Senior Project Scientist) k tomu řekl, že teleskop je rozhodně navržen tak, aby vibrace a hlukové rázy při startu Ariane 5 přežil bez úhony, ale to musí jeho tým nejdříve dokázat.

Můžeme se také ptát, zda budou mít tyto odsunuté testy nějaký vliv na celkový harmonogram programu JWST. Však už v únoru má být OTIS odeslán do Johnsonova vesmírného centra, kde bude podroben tepelným testům ve vakuu, a to v renovované komoře ještě z éry programu Apollo. Pak má v polovině příštího roku putovat do zařízení firmy Northrop Grumman v jižní Kalifornii, kde bude spojen s hlavní platformou a slunečním štítem. Následovat budou finální testy, než bude celý teleskop v polovině roku odeslán do Francouzské Guyany, odkud vyletí do vesmíru. Je pravděpodobné, že žádné zdržení kvůli aktuálním potížím nenastane, neboť do projektu byly po jeho přepracování v roce 2011 zasazeny dostatečné časové rezervy. Scott Willoughby, viceprezident firmy Northrop Grumman, v listopadovém rozhovoru řekl, že tyto velkorysé rezervy bylo nutné do projektu vměstnat, "neboť je to Webb a my jsme věděli, že nastanou komplikace".

Zdroj: Space.com