reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
30.8.2021, Milan Šurkala, aktualita
Funkce autopilota (jízdního asistenta 2. úrovně) má podle všeho velký problém s majáky. NHTSA už vyšetřuje 11 nehod, kde měla být tato funkce aktivní, a vypadá to, že k nim možná přibude další z Floridy.
risomas (29) | 31.8.20218:33
Tesla zase prehlasi ze autopilot bol v case nehody vypnuty. Co som videl onboard videa z tesiel tak vsetky mali scenar. Autopilot zapnuty, odic dava pozor, stojace auto, vodic caka ze sa autu vyhne lebo ho vidi 10s dopredu ale autopilot nic. Tak 1,5s pred narazom autopilot vyhlasi ze to neda a vypne sa. Vodic pokial nema ruky na volante tak s tym uz nic neurobi.
Odpovědět0  0
chudus (14) | 31.8.20218:32
Bylo by možno už konečně podobné články doplnit o statistiku nehodovosti v porovnání s lidským řidičem. K takovému článku tyto data prostě patří ať to kažký nemusí hledat sám. Podobné Alfa či Beta testování probíhá přeci v mnoha odvětvích každý den. Pokud nejsou podobné nehody opravdu na denním pořádku viděl bych to i tak na ohromný úspěch techniky. Bouračky lidí a prasácké chování řidičů vidím na silnicích až příliš často a opravdu se těším že do dvaceti let to EU vyřeší za nás, jelikož ruku na srdce ­- parlament či monarcha žádné země nejenom v EU povinnost autopilota nikdy nenařídí ...možná s výjimkou Jižní Koreje či Japonska. Držím jim­/nám palce :o)
Odpovědět1  1
DarkRichelieu (1230) | 31.8.20219:43
Svatá prostoto. Nevím proč by EU měla všechno za nás řešit a nařizovat v čem jezdit, jak co nazývat, co pěstovat atp., když po národním státu většina lidí chce, aby toho po nás nic moc nechtěl. Tohle centrální plánování a řízení tu už bylo a mají ho v Číně dodnes a moc jsem si nevšiml, že by tomu lidé nadšeně fandili, zvlášť ne v Severní Koreji. Nejdřív by stejně musela EU, před tím než nařídí autopilota, definovat a testovat minimální schopnosti co musí autopilot zvládnout a kdy, a kdo ponese odpovědnost za případné havárie a kdo bude STKačkovat UI. Pokud automobilky, tak vývoj něco stojí a případné problémy s odškodněním budou muset taky přičíst k pořizovací ceně aut, což vzhledem k likvidaci auto­-průmyslu v EU bude znamenat jediné. Bude méně aut, budou mnohem dražší už jenom kvůli tomu, že se jich bude vyrábět méně a budou muset být chytřejší, bezpečnější a ideálně vůbec nejezdit do měst.
Odpovědět2  1
Budman (251) | 31.8.202111:34
Problém je v tom, že tohle betatestování probíhá v normální provozu na běžných lidech. Na tom je taky vidět ten dvojí metr elektro vs klasická auta ­- když se u běžného auta objeví nějaký teoretický problém, třeba že za souhry x okolností najednou by se mohl uvolnit jeden z tisíce držáčků a třeba ti rozbít nos, tak je z toho hned haló a ohromné svolávací akce. U Tesly ten autopilot očividně nefunguje jak má, ale stejně to v ostrém provozu nikdo nezakazuje ­(a přitom by to díky online konektivitě šlo bez problémů SW blokovat)
Odpovědět1  0
sroobik (602) | 31.8.202112:37
uz davno davno mal Musk dostat zakaz autopilota a obrovsku pokutu ktomu. Pred par rokmi na dialnici trafilo auto v Y krizovatke zvodidla a sofer zomrel.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4498) | 31.8.202116:38
Používání funkce dobrovolně povolujete a zavazujete se, že se budete nějak chovat. Já tam trochu rozdíly od vadné konstrukce nebo HW, o kterých se dobrovolně nerozhodujete, že je použijete, vidím.

Navíc, o jakém dvojím metru mluvíte, tohle přeci nemá vůbec nic společného s pohonem. Podobné asistenty ­(na pomezí 2. a 3. úrovně­) najdete i u aut se spalovacím motorem ­(a ani tam to nefunguje vždy bezproblémově­). Jediné auto na trhu s 3. úrovní autonomního řízení je spalovací ­(lépe řečeno hybridní­). Mnohé systémy 2. úrovně už můžete mít i ve Fabii.
Odpovědět1  0
DarkRichelieu (1230) | 31.8.20217:57
"Otázkou pochopitelně zůstává, proč řidič Tesly nebyl schopen srážce zabránit, neboť by měl funkci částečně autonomního řízení stále hlídat.­"

Zde je ten důvod, nehlídal. Konec vyšetřování a jeho zavřít.
Odpovědět2  0
Nitram1980CZ (130) | 31.8.20218:25
Ano jsou to blbci když si myslí že to za ně bude spolehlivě řídit youtube je plno těchto trotlů co se na automatiku spoléhají. Vypadá to že se té automatice v teslách nějak nelíbí rozsvícené majáky a nějak je matou už je to několikátý případ.
Odpovědět2  0
CooliPi (378) | 1.9.20212:50
Na rozsvicenych majacich je specificke to, ze presviti vsechno ostatni, cili kamery v autech maji ve snimane scene velmi svetle body a spoustu odrazu. Navic kamery v presvicenych mistech mevidi barvy, ale bilou ­- zkuste si to sami prepalit na fotaku nejakou scenu a uvidite ze se barvy bliji az k bile.

No a jestli se k tomu prida jeste automaticka korekce jasu kamery, tak se deje to, ze se kamery zblazni a neustale nastavuji jas, barevne majaky kamery uprostred vidi jako bile, rozpoznavaci system na tohle nebyl nikdy naucen a tak tam nic nevidi ­(v lepsim pripade to vzda ridici system vcas a upozorni ridice, v horsim ho upozorni tesne pred srazkou nebo vubec­) a spravny algoritmus ­- kdyz nevidis silnici zastav ­- asi v Tesle neznaji.

S timhle lidsky ridic nic neudela, ma s autopilotem pomalejsi reakce, nez kdyby drzel volant a planoval prubezne co bude delat.

Holt majaky, klokani a kuzely na silnici jsou pro vozy oriskem, protoze jsou to neliniove objekty a spojit si je s nevim ci je vyloucit ze sceny vyzaduje mozek, coz AI zatim nema.
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 31.8.20218:25
Nařízení, že má řidič hlídat a ­"být připravený to okamžitě převzít­" je nesmysl. Biologicky nemožné. Po pár minutách sledování, jak se nic neděje prostě pěkně dlouho trvá uvědomění, že teď už se něco děje. A to i když třeba ječí alarm. Tady neječí nic, auto je přesvědčeno, že jede správně. Člověk nemá sebemenší šanci něco udělat.
Odpovědět1  0
honcka (43) | 31.8.20218:52
Přesně, než si člověk uvědomí, že automat nebrzdí a začne brzdit sám, tak přejede celou školku
Odpovědět3  0
DarkRichelieu (1230) | 31.8.20219:52
Tak ho ani nemá zapínat. Navíc pokud víme, tak v případě majáků před sebou určitě jedu dál jako by se nechumelilo. Už z dálky by mělo být jasné, že se přede mnou něco děje a převezmu řízení. Nebo jak vás to učili v autoškole ?
Odpovědět3  0
wrah666 (6205) | 31.8.20219:56
Jde o američany. Lidi, kterým se musí do manuálu k tempomatu napsat, že nejde o autopilota a že ho nemohou zapnout a odskočit si uvařit kafe. Oni jsou se selským rozumem těžce na štíru. Neobtěžují se.
Odpovědět5  0
sroobik (602) | 31.8.202112:38
nechapem naco mam preberat riadenie, ked mam autopilota. Ked autopilota nemam, tak mu riadenie nedam ani na pol sekundy.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.