
Tak to je dost odvážné tvrzení, že vůz reaguje hůře než člověk. Situace, kdy člověk vyběhne zpoza auta do vozovky, jsou poměrně časté a, bohužel, také dost často končí střetem, protože řidič nestačí zareagovat. Situace, kterou, jak bylo ukázáno, systémy vozů řeší velice uspokojivě. Podobně s oslněním protisvětlem. Než se lidský zrak přizpůsobí, tak systémy už situaci řeší. A v mlze nebo lijáku? To nedáte ani vy, pokud nemáte ke zraku ještě sonar jako netopýr. Takže některé situace jsou pro systém problematické, ale určitě to není horší než člověk, zvláště v době, kdy právě člověk má stále vůz dozorovat, protože se nejedná o plně autonomní řešení.
Odpovědět1 0
Problém nastane ve chvíli, kdy budete chtít zavést hromadnou výrobu. Získat C14 po tisících tun není jednoduché a už vůbec ne levné. Nejsnáz asi z vyhořelého jaderného paliva - a toho taky není na světě tak moc.
Odpovědět1 0
Tak tomu hovorim pokrok, auto s bateriou o hmotnosti 50kg a nie pol tony, či dron čo leti 400 minut na jedno nabitie :)
Alebo mobil čo stači nabiť raz mesačne.
Najlepšie je na tom to že je to uhlikova bateria...
Alebo mobil čo stači nabiť raz mesačne.
Najlepšie je na tom to že je to uhlikova bateria...
Odpovědět1 0
""Díky drahé elektřině Audi v Bruselu zavřelo továrnu (3000 pracovních míst)"
Nějaký zdroj k tomu?"
Z 10. 7. 2024 informace, že se bude něco dít, jestli se nezmění stav:
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/audi-etron-q8-brusel-tovarna-elektromobil.A240710_095118_automoto_fdv
1. 3. 2025 informace o zavření:
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/audi-brusel-tovarna-fabrika-q8-e-tron-elektromobil.A250228_171051_automoto_fdv
Proč je malý zájem o elektromobily v EU?
Protože princip jakékoliv továrny je, že kromě výroby má prodej. Když není prodej, není továrna. K čemu je vývoj, efektivita výroby, když finální produkt neprodáte?
Pro představu - Brusel, cca 195 tis. obyvatel, Plzeň cca 185 tis. obyvatel. Skupina Škoda Transportation a.s. měla v roce 2022 cca 6 tis. zaměstnanců. Takže pro představu - každý druhý by ztratil práci, tj. zdroj příjmů.
"Čína má také systém emisních povolenek."
A je platný? Já nemám detailní přehled o emisním systému Číny, ale jejich systém měl vstoupit v platnost nejdříve 2028.
A problém EU ETS je, že si povolenku může koupit jakýkoliv subjekt. Takže se bohužel stalo i to, že americké investiční fondy nakoupili povolenky. Tím se zvedla cena zbylých povolenek v systému. Proč to udělali? Protože to vnímají jako zajišťenou investici s rostoucí hodnotou.
Důsledek - zdražení elekřiny a tepla v EU.
A mimochodem, v Číně ještě v současné době projektují a plánují stavět tepelné elektrárny na uhlí. Takže to byznysově je kladné, i s tím jejich emisním systémem.
V ČR by jste dnes nesehnal peníze ani na studii uhelné elektrárny. Protože řešíme prdy krav.
Jestli EU vyprodukovala, s schválně píšu minulý čas, 11% světových emisí CO2, tak i kdyby se nám Greendeal podařil a produkovali jsme 0% (třeba i tím, že zavřeme průmysl v EU), tak pořád žijeme na planetě Zemi a přesun zdroje CO2 z místa A do místa B nevyřeší problém.
To se stalo s hutěmi v Ostravě. Kvůli emisím hutě skončili. Ale ocelárny ještě fungovaly a odkud kupovaly ocel? Z Brazíle, z Ruska. A už skončily i ocelárny.
A toto bude GreenDeal - v Evropě skončí průmysl. Ale kde budou Evropané pracovat, aby měli mzdu, o tom GreenDeal mlčí...
Nějaký zdroj k tomu?"
Z 10. 7. 2024 informace, že se bude něco dít, jestli se nezmění stav:
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/audi-etron-q8-brusel-tovarna-elektromobil.A240710_095118_automoto_fdv
1. 3. 2025 informace o zavření:
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/audi-brusel-tovarna-fabrika-q8-e-tron-elektromobil.A250228_171051_automoto_fdv
Proč je malý zájem o elektromobily v EU?
Protože princip jakékoliv továrny je, že kromě výroby má prodej. Když není prodej, není továrna. K čemu je vývoj, efektivita výroby, když finální produkt neprodáte?
Pro představu - Brusel, cca 195 tis. obyvatel, Plzeň cca 185 tis. obyvatel. Skupina Škoda Transportation a.s. měla v roce 2022 cca 6 tis. zaměstnanců. Takže pro představu - každý druhý by ztratil práci, tj. zdroj příjmů.
"Čína má také systém emisních povolenek."
A je platný? Já nemám detailní přehled o emisním systému Číny, ale jejich systém měl vstoupit v platnost nejdříve 2028.
A problém EU ETS je, že si povolenku může koupit jakýkoliv subjekt. Takže se bohužel stalo i to, že americké investiční fondy nakoupili povolenky. Tím se zvedla cena zbylých povolenek v systému. Proč to udělali? Protože to vnímají jako zajišťenou investici s rostoucí hodnotou.
Důsledek - zdražení elekřiny a tepla v EU.
A mimochodem, v Číně ještě v současné době projektují a plánují stavět tepelné elektrárny na uhlí. Takže to byznysově je kladné, i s tím jejich emisním systémem.
V ČR by jste dnes nesehnal peníze ani na studii uhelné elektrárny. Protože řešíme prdy krav.
Jestli EU vyprodukovala, s schválně píšu minulý čas, 11% světových emisí CO2, tak i kdyby se nám Greendeal podařil a produkovali jsme 0% (třeba i tím, že zavřeme průmysl v EU), tak pořád žijeme na planetě Zemi a přesun zdroje CO2 z místa A do místa B nevyřeší problém.
To se stalo s hutěmi v Ostravě. Kvůli emisím hutě skončili. Ale ocelárny ještě fungovaly a odkud kupovaly ocel? Z Brazíle, z Ruska. A už skončily i ocelárny.
A toto bude GreenDeal - v Evropě skončí průmysl. Ale kde budou Evropané pracovat, aby měli mzdu, o tom GreenDeal mlčí...
Odpovědět2 0
Kojot Willie by mohl být hrdý na takový test. Vypadá to že ptak Noh je chytřejší než ta Tesla
Odpovědět0 0
Apple se drží ARM a to se k multithreadingu nikdy nedostalo. Všechny opravdu výkonné architektury ve své době ho používaly a nebo plánovaly. A kdo MT z nějakého důvodu neche, má možnost ho vypnout, tak o co jde? Asi o to, že Appe potřebuje 2x tolik jader k vlastně stejnému výkonu. V něčem má navrch Apple a v něčem AMD. Zkusme srovnat něco se stejným počtem jader.
Odpovědět1 1
"Díky drahé elektřině Audi v Bruselu zavřelo továrnu (3000 pracovních míst)"
Nějaký zdroj k tomu? Pokud vím, zavírala se kvůli malému zájmu o elektromobily, které se tam vyráběly, a nenašla se alternativa, co tam vyrábět.
"Naopak Čína kašle na nějaké emisní povolenky"
Čína má také systém emisních povolenek.
Nějaký zdroj k tomu? Pokud vím, zavírala se kvůli malému zájmu o elektromobily, které se tam vyráběly, a nenašla se alternativa, co tam vyrábět.
"Naopak Čína kašle na nějaké emisní povolenky"
Čína má také systém emisních povolenek.
Odpovědět2 0
Chapu ze v drevnich dobacha s jednim nebo nekolika malo jadry to melo velky smysl. Dneska ke to prezitek pro omezenou skupinu sw. Umoznujici extremni paralelizci. Ale pardon, kdo chce dneska renderovat, ma na to GPU.
Naopak nove navrhy CPU ala apple SMT ignoruji. Preferuji jednodussi navrh, nezli papirovy vykon v benchmarcich typu cinebench. Proc by to jinak delali, kdyby to byl takovy zazrak?
Naopak nove navrhy CPU ala apple SMT ignoruji. Preferuji jednodussi navrh, nezli papirovy vykon v benchmarcich typu cinebench. Proc by to jinak delali, kdyby to byl takovy zazrak?
Odpovědět0 0
Právě jsem chtěl napsat, že v elektromobilitě se rýsuje nová špička.
Jako 1 MW nabíjení, to je síla.
Je vidět, že v Evropě jsme chtěli Greendealem vybudovat technologicky vyspělou Evropu, nezávislou na dovozu fosilních paliv. Ale někde jsme udělali chybu. Díky drahé elektřině Audi v Bruselu zavřelo továrnu (3000 pracovních míst), ve vývoji elektromobilů se nedaří. Naopak Čína kašle na nějaké emisní povolenky, díky levné pracovní síle se výroba všeho stáhla k nim. A teď mají elektromobilitu na špici a my to neumíme ani okopírovat....
Jako 1 MW nabíjení, to je síla.
Je vidět, že v Evropě jsme chtěli Greendealem vybudovat technologicky vyspělou Evropu, nezávislou na dovozu fosilních paliv. Ale někde jsme udělali chybu. Díky drahé elektřině Audi v Bruselu zavřelo továrnu (3000 pracovních míst), ve vývoji elektromobilů se nedaří. Naopak Čína kašle na nějaké emisní povolenky, díky levné pracovní síle se výroba všeho stáhla k nim. A teď mají elektromobilitu na špici a my to neumíme ani okopírovat....
Odpovědět2 2
SMT se, světe div se, začalo používat právě proto, že výkon i efektivitu zvedá. Proč by to jinak dělali?
Odpovědět0 1
"Jestli to povetsinou nebude tim, ze x86 ma spotrebu v instrukcnim dekoderu asi 66%". Této blbosti ještě někdo věří? Netrvalo zase tak dlouho si najít okolorvaný snímek jádra. Jen tak mimochodem jsem při tom narazil i na toto: "The legend of “x86 CPUs decode instructions into RISC form internally” (2020)" A pokud to nevíte, RISC už taky něakou dobu dekodér používají.
Ten rozdíl mezi Apple a AMD může být dvojího původu, Apple má nižší takt - tedy jede blíž efektivnímu pásmu, tomu odpovídá i to, že má víc jader. A používá lepší výrobní proces. Pro Apple cena výroby až tak problém není i tak prodává s velkou marží. Možná by se stálo zamyslet nad rozdílem v prodejní ceně.
Ten rozdíl mezi Apple a AMD může být dvojího původu, Apple má nižší takt - tedy jede blíž efektivnímu pásmu, tomu odpovídá i to, že má víc jader. A používá lepší výrobní proces. Pro Apple cena výroby až tak problém není i tak prodává s velkou marží. Možná by se stálo zamyslet nad rozdílem v prodejní ceně.
Odpovědět2 1
Rozjede to Crysis?
Odpovědět3 2
V renderech jako je CineBench asi padne. Na druhou stranu v realnych aplikcich vidim dost casto opacny trend. Mene vlaken=vice chache pro jedno vlakno, mensi latence atd.
Odpovědět1 0
Pořád, pořád, pořád to říkám že to byla chyba, spoléhat se jen na kamery,
A už to říká čím dál víc lidí.
Kdo viděl jak probíhá mapování lidarem a snímkování fotogrammetrii tak jistě pochopí na co narážím.
Pouhé snímkování vám dá jen hrubý obraz z které si můžete vytvořit 3D model použitím více kamer nebo snímků z více úhlů. Ale jen hustá síť bodu vám dá hloubku celé trojrozměrné scény a zcela jasně vám řekne jestli tam je překážka nebo ne případně kde přesně.
Dnes už je ta technologie tak daleko, že by to mělo vytvářet jen minimum chyb a data by se měla skládat do toho prostorového obrazu s minimálním zpožděním při výkonu dostupného HW
A už to říká čím dál víc lidí.
Kdo viděl jak probíhá mapování lidarem a snímkování fotogrammetrii tak jistě pochopí na co narážím.
Pouhé snímkování vám dá jen hrubý obraz z které si můžete vytvořit 3D model použitím více kamer nebo snímků z více úhlů. Ale jen hustá síť bodu vám dá hloubku celé trojrozměrné scény a zcela jasně vám řekne jestli tam je překážka nebo ne případně kde přesně.
Dnes už je ta technologie tak daleko, že by to mělo vytvářet jen minimum chyb a data by se měla skládat do toho prostorového obrazu s minimálním zpožděním při výkonu dostupného HW
Odpovědět1 2
Když vypnete SMT, tak ten výkon patrně o trošku padne, takže když už teď je to vcelku vyrovnané, pak by M3 Ultra výkonem asi spíše vyhrávala. Jestli sundáte 50 W, tak to výsledek až tak moc nezmění, když jedno bere 80 W a druhé bralo možná i 270 W. Tak to nebude 270, ale 220, pořád skoro 3násobek. Moc dramaticky níž mi to nepřijde. Každopádně pořád nevíme, kolik v tom Handbraku bere Threadripper. Možná je to více pod TDP, než je průměrná spotřeba, možná ne.
Odpovědět0 0
Velký zájem a vyprodané sklady 🤣 to určitě,
Zájem možná je, ale určitě není velký po těch problémech,
a to že sklady jsou prázdné, je tím že do celého Česka dorazilo od začátků prodeje tolik karet že je spočítám prstama
Zájem možná je, ale určitě není velký po těch problémech,
a to že sklady jsou prázdné, je tím že do celého Česka dorazilo od začátků prodeje tolik karet že je spočítám prstama
Odpovědět0 0
🤪 s těmi netopýry jsem už měl taky přirovnání, dle některých za žádnou cenu není možné mít více zdrojů signálu na velmi malém místě. To v tom případě není možné takto používat. Třeba vůbec nejde mít na nějakém festivalu stovky až tisíce mobilů, takto to nebude fungovat. (ajeje bordel v premise tak to je a funguje) Z neznaalosti technických řešení jdu někdy do kolen, a navíc to ti lidé mají potřebu roztroubit po internetu
Odpovědět1 0
K poškození oka nedojde. Většina výrobců LIDARů používá lasery o vlnové délce +-1550 nm. Jejich záření v případě lidského oka filtruje nitrooční tekutina. Takové lasery pak mohou dokonce pracovat s mnohem vyššími výkonovými úrovněmi, aniž by představovaly riziko pro bezpečnost očí. K sečtení nedojde, protože to by se museli jednotlivé lasery sesynchronizovat a to ještě tak, aby se právě v oku sečetl signál ze všech možných různých zdrojů.
Co se týká rušení, tak předpokládám, že to mají vyřešené a funguje to jako např. v hejnu netopýrů, kdy každé auto si vysílá jinak modulovaný signál a zpracovává zase jen ten svůj.
Co se týká rušení, tak předpokládám, že to mají vyřešené a funguje to jako např. v hejnu netopýrů, kdy každé auto si vysílá jinak modulovaný signál a zpracovává zase jen ten svůj.
Odpovědět3 0
Jak samo nemyslim, ze by to ve spotrebe porazilo arm, ale alespon vykon, propustnost, cena by byly relevantnejsi.
Ono kdyby se ten 32 core TR vzal vypnulo se SMT kurvitko a hledala se spotreba tak, aby byla arita ve vykonu. Tak by ve finale byla dramaticky niz nez tech 270w ;) Na Epycach mame vyzkouseno ze SMT sunda klidne 50W v zatezi.
Ono kdyby se ten 32 core TR vzal vypnulo se SMT kurvitko a hledala se spotreba tak, aby byla arita ve vykonu. Tak by ve finale byla dramaticky niz nez tech 270w ;) Na Epycach mame vyzkouseno ze SMT sunda klidne 50W v zatezi.
Odpovědět1 0
Jestli to povetsinou nebude tim, ze x86 ma spotrebu v instrukcnim dekoderu asi 66%. ARM asi nekolik procent, podle slozitosti procesoru a pipeline. Nestalo by spocitat, kolik wattu zbytecne spalime na stovkach milionu x86 desktopu a serveru? Pocitejme 100M x86 masinek, spotreba cca 40W na jeden, z toho 66% ohriva oblohu. Sice hausnumero, ale od boku tak 2.6GW do luftu jen tak, kdyby to jelo porad. Fenovani oblohy.
Jen tak pro predstavu. Jestli uz neni cas odpoutat se od archaickych instrukcnich sad ve prospech uspornych a nejlepe otevrenych. Zrusit zavislost na ISA squattingu intelu, AMD i ARM. Jen to bude chvili trvat.
Jen tak pro predstavu. Jestli uz neni cas odpoutat se od archaickych instrukcnich sad ve prospech uspornych a nejlepe otevrenych. Zrusit zavislost na ISA squattingu intelu, AMD i ARM. Jen to bude chvili trvat.
Odpovědět0 2