Do roku 2025 budou obyvatelé měst bez vlastních aut, tvrdí spoluzakladatel Lyftu
19.9.2016, Jáchym Šlik, aktualita
Jeden ze zakladatelů služby Lyft má velmi optimistické vize ohledně autonomních vozidel. Do 5 let by měly většinu jízd v rámci Lyftu zajišťovat auta bez řidiče, za méně než 10 let se má většina obyvatel velkých amerických měst obejít bez vlastního vozu.
John Zimmer, který spolu s Loganem Greenem stojí za celosvětově známou alternativou tradičních taxi služeb Lyft, se na blogu rozepsal o svých vizích budoucnosti automobilové dopravy ve městech. Základem jsou pro něj autonomní vozidla, kterými by chtěl vozit většinu pasažérů své služby do pěti let. Lyft, podobně jako Uber, už experimentuje se samořízenými automobily, které se teď prohánějí po silnicích San Franciska. Do deseti let by pak měla být všechna vozidla v rámci služby Lyft řízena počítačem.
Zimmer ve svém manifestu souhlasí s Elonem Muskem, který tvrdí, že k přechodu od tradičních vozidel k autonomním dojde přes sít vlastníků, kteří si budou vozy půjčovat mezi sebou. Jenže základem nebudou podle Zimmera individuálně vlastněné automobily, ale služby typu Lyft. Zdaleka ne každý by totiž své auto chtěl půjčovat cizím lidem, navíc Lyft by měl být zárukou, že zapůjčené auto bude čisté a dobře udržované. S tím samozřejmě souvisí i snižující se potřeba vlastnictví automobilu.
Zimmer ve svém manifestu souhlasí s Elonem Muskem, který tvrdí, že k přechodu od tradičních vozidel k autonomním dojde přes sít vlastníků, kteří si budou vozy půjčovat mezi sebou. Jenže základem nebudou podle Zimmera individuálně vlastněné automobily, ale služby typu Lyft. Zdaleka ne každý by totiž své auto chtěl půjčovat cizím lidem, navíc Lyft by měl být zárukou, že zapůjčené auto bude čisté a dobře udržované. S tím samozřejmě souvisí i snižující se potřeba vlastnictví automobilu.
Auta zcela bez přítomnosti řidiče by měla vyrazit na silnice do 10 let
Vize, že do roku 2025 z velkých amerických měst skoro vymizí individuálně vlastněná osobní auta, vypadá velmi odvážně. Na druhou stranu ještě před výraznějším nástupem samořízených vozidel je patrné, že klesá počet lidí, kteří potřebují vlastní auto. A to i v zemi jako USA, kde je vlastnictví automobilu tradičně považováno za projev svobody. Pomalu se dokonce snižuje podíl mladých lidí, kteří mají řidičské oprávnění. Zimmer také připomíná, že vlastnictví automobilu je poměrně velkou finanční zátěží pro rodinou pokladnu, neopomíná třeba ani starosti s údržbou.
Průměrné auto je přitom podle statistik využíváno jen 4 % času, naprostou většinu času je tedy někde zaparkováno. S nástupem autonomních vozidel sdílených mezi více uživateli by tedy došlo i k proměně veřejného prostoru ve městech. Na ulicích bychom měli vídat méně prázdných zaparkovaných aut, uvolněný prostor pak může najít jiné využití pro obyvatele. Mnoho měst by také vyřešilo problém s nedostatkem parkovacích míst. John Zimmer se dokonce nebojí prohlásit, že USA stojí na prahu třetí dopravní revoluce.
Jenže opomenout nesmíme ani mnoho překážek, které této vizi stojí v cestě. Redaktor webu Engadget tvrdí, že zatím jen málo výrobců je schopno nabídnout počítačem řízená vozidla. Překážkou by mohla být také legislativa, která zatím na příchod autonomních vozidlech prakticky nereagovala. V současné době je tedy potřeba, aby i v samořízeném voze seděl člověk z masa a kostí, který může zasáhnout v případě jakéhokoliv problému.
Zdroj: Medium.com (John Zimmer), Engadget.com