Ekologie elektromobilů dostává trhliny, i menší nehody jsou často totálky
29.3.2023, Milan Šurkala, aktualita
Elektromobily by měly pomoci vylepšit životní prostředí, nicméně ne vše je zdaleka růžové. Vedle větší zátěže při výrobě akumulátorů je to další s nimi spojený problém. Jejich nízká opravitelnost může zapříčinit, že i menší nehoda skončí jako totální.
Elektromobilům se často vytýká to, že jejich výroba je pro životní prostředí mnohem větší zátěží než výroba vozu se spalovacím motorem. I když nemají některé součástky takových vozů (třeba onen spalovací motor nebo tak velkou převodovku, palivový systém a potřebu tolika různých náplní), mají naopak elektromotory (ty v drtivé většině vyžadují také nemálo problematických materiálů, další součástky nutné pro elektrický pohon, kterým vévodí akumulátor. Ten je velkým problémem, který se řeší jen postupně, v poslední době např. přechodem na LFP (absence kobaltu, niklu,...) nebo na sodík (ten řeší i lithium). Tato "řešení" sice snižují také cenu, ale přináší jiné problémy, především nižší energetickou hustotu.
ilustrační foto, autor: Brubaker Nissan, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons (ořez, kontrast)
Bohužel cirkulární ekonomika v podání elektromobilů není vždy tak růžová, jak to může vypadat na papíře. Jejich výhodou je sice to, že většina materiálů se dá do značné míry recyklovat (což o fosilním palivu nebo olejích tak úplně neplatí, i když zde můžeme polemizovat např. ohledně syntetických paliv), jenže problémem je, pokud se takový elektromobil z životního cyklu odstraní předčasně a nestihne splatit svůj "baterkový dluh". A to se právě poslední dobou děje.
Potíž je v tom, že i při menších nehodách se nikomu nechce brát na sebe riziko toho, že by mohl být poškozen akumulátor. Oprava je u mnoho vozů hodně nákladná, u některých takřka nemožná, což platí např. pro některé nové Tesly s akumulátory 4680. Akumulátor s těmito články tvoří strukturu vozu, což vůz sice zlevňuje, ale naopak neúměrně prodražuje pro opravu. Naopak např. Ford nebo General Motors se nechaly slyšet, že hodlají opravitelnost akumulátorů v budoucnosti zlepšovat. Problém s neopravitelností ale nemá jen Tesla. Trpí na ni i novější modely od Nissanu, Hyundai, Stellantisu, BMW nebo Renaultu a dalších.
A to má pochopitelně další důsledky. Např. britská společnost Synetiq se nechala slyšet, že nyní už řeší v průměru 20 elektromobilů denně, které musí izolovat pro případ požáru (v UK jezdí zhruba 700 tisíc elektromobilů). Další studie říká, že kvůli těmto problémům je průměrná cena pojištění elektromobilů v USA o 27 % vyšší než u spalovacího vozu. Na druhou stranu ale stoupá i počet firem, které se případným opravám akumulátorů věnují. Dalším řešením by mohlo být otevření diagnostických dat třetím stranám, což by lépe umožnilo zjistit, které články mohou být poškozené, a zda je opravdu nutné vůz odepsat.
Zdroj: reuters.com