Elon Musk přiznal, že plná autonomie bude mnohem větším oříškem, než si myslel
7.7.2021, Milan Šurkala, aktualita

Plně autonomní řízení není jednoduchá věc. Elon Musk ho slibuje už hodně dlouho, nedávno však přiznal, že tento problém hodně podcenil a nebude to zdaleka tak jednoduché. Full Self Driving na 5. úrovni tak na sebe nechá ještě "chvíli" čekat.
Elon Musk je znám tím, že mnohdy dává hodně nerealistické termíny. Dle slov jeho kolegů je to tím, že předpokládá, že každý bude pracovat tak usilovně jako on, jenže ostatní, ačkoli jsou v hodně nadprůměrném pracovním nasazení, zdaleka nedosahují jeho úrovně. Ostatně sám Musk přiznal, že v době, kdy byla Tesla těsně před bankrotem, pracoval až 120 hodin týdně. Zatímco poslední dobou mu už termíny obvykle vycházely, jeden nesplní určitě. Je jím Full Self Driving na 5. úrovni, tedy plně autonomní řízení vozů Tesla.

Elon Musk, autor: Daniel Oberhaus, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons
To už sliboval kdysi na konec roku 2019, později 2020 a ani teď to nevypadá, že bychom se toho měli brzy dočkat. Betaverze fungují solidně, ale nestačí to. Musk už sice dokázal dosáhnout mnoho věcí, které ostatní hodnotili jako nemožné, ale v tomto případě měli pravdu. Sám Musk v nedávném tweetu řekl, že generalizované autonomní řízení je těžký problém a že nečekal, že to bude tak těžké. Dokonce přiznal, že když se na to podívá retrospektivně, složitost byla jasná a nic nemá více stupňů volnosti než realita.
Haha, FSD 9 beta is shipping soon, I swear!
— Elon Musk (@elonmusk) July 3, 2021
Generalized self-driving is a hard problem, as it requires solving a large part of real-world AI. Didn’t expect it to be so hard, but the difficulty is obvious in retrospect.
Nothing has more degrees of freedom than reality.
Připomeňme ještě, že plná autonomie je vyjádřena stupněm SAE Level 5, přičemž nynější Tesly jsou na 2. úrovni (navíc bude přecházet výhradně na kamery bez lidarů a dokonce i radarů, což je ještě větší výzva). Několik automobilek už mělo uvést vozy se 3. stupněm, ale nakonec zůstaly na 2. úrovni (např. Audi) a jediným komerčně dostupným vozem na trhu se SAE Level 3 je Honda Legend. To neznamená, že by neexistovala auta např. se 4. stupněm, ale neprodávají se a jsou jen v testovacím provozu (různé autonomní taxíky).
Zdroj: jalopnik.com