naše médiá to dokonca interpretovali ako napadnutie - čo je vedomý akt.. amatérstvo či hľadanie senzácie?
Odpovědět1 0
Možná jen používají horší translator než naši novináři
Odpovědět1 0
Pokud si zaměstnanec lehne na pás a dělá že je krabice, tak ho robot zmačkne a přemístí. Nejedná se ale o chybu robota.
Odpovědět2 0
Ano i ne. Záleží na situaci. Pokud je robot v normálním režimu, není možné aby se pracovník do těch míst dostal. Pokud se tam dostane jednoduše, je špatně navržený/funkční bezpečnostní systém. Pokud musel něco rozebrat, překonat nějaké překážky atd, tak to jde za pracovníkem.
V té Korei byl robot v nějakém servisním režimu kdy ho testovali, tam to byla s největší pravděpodobností vina pracovníka.
Odpovědět0 0
Třeba kolaborativní robot nemusí být v kleci a de facto to není ani jeho účel být zavřený, ale spolupracovat s člověkem. U nás na to sice snad ještě není legislativa, ale ta je vždy pozadu. A není servisní/ruční režim jako servisní/ruční režim. Třeba ABB roboti mají standardní servisní/ruční režim omezený na rychlostech. Pak je ale ještě servisní/ruční režim 100% a tam už to může být průser, i když držíte tlačítko "mrtvého" muže.
Odpovědět0 0
Bezpečnost kolaborativních robotů je zajištěna jinak. Většina pracuje v režimu omezené rychlosti a síly. Mají optické a nárazové senzory. Legislativa je, u nás je platná "c" norma ISO/TS 15066.
U starších instalací je sice ještě možný "servisní" režim se 100% rychlostí, ale u nových by to už nemělo být. Přístup do servisního režimu by neměl mít operátor a měl by být využívaný velmi zřídka. Bohužel praxe je taková, že často je klíček trvale v přepínači a může to zapnout kdokoliv.
Odpovědět0 0
Pokud tam ten klíč nechá, měla by to pak být jeho vlastní chyba. Myslím, že předpisy jsou v tomto případě celkem jasné, že si lidi usnadňují práci za cenu vyššího rizika, je jejich problém a není to ani nic nové, taková už hodně stará klasika byly lisy s dvojicí tlačítek, kde byla běžná praxe do jednoho zatlačit třísku a tím ho fakticky vyřadit.
Odpovědět0 0