EVGA iCX: interaktivní chlazení karet myslí i na paměti a VRM

EVGA iCX: interaktivní chlazení karet myslí i na paměti a VRM
, , aktualita
EVGA vybavila své lepší modely grafických karet GeForce s čipy Pascal novým chlazením iCX, které slibuje interaktivitu a také má lépe odpovídat potřebám moderního hardwaru. Co to všechno znamená?
K oblíbeným
reklama
Chlazení iCX by se měla dočkat většina modelů grafických karet EVGA s čipy GeForce GTX 1060, GTX 1070 a GTX 1080. EVGA staví na premise, že na dnešních kartách už nelze vycházet pouze z teploty samotného GPU, což bylo v minulých letech logické. Však právě GPU se jako energeticky nejnáročnější součást grafických karet nejvíce zahřívá, ovšem to už dnes nemusí platit, alespoň ne vždy. Moderní GPU jsou energeticky nebývale efektivní a využívají řadu technik pro snížení spotřeby, mezi něž patří třeba stanovení cílové snímkovací frekvence. Však není třeba, aby GPU vykreslovalo více než 60 snímků za sekundu v případě, že máme monitor, který zvládne právě tak akorát 60 Hz. Vše navíc už je jen zbytečné namáhání, za které je schována vyšší spotřeba karty a nutnost ji lépe a potenciálně hlučněji chladit.





NVIDIA má také u aktuálních Pascalů teplotu 83 °C jako prahovou, za níž už může karta zapnout thermal throttling pro snížení zátěže, a tedy i teploty. To ale moderní chladiče zvládají celkem bez problémů a dle EVGA jsou kvůli tomu všemu přehlíženy ostatní komponenty, které se mohou vedle relativně chladného GPU potit. Jde o paměti a MOSFETy, potažmo celou oblast napájení karty.





Zde tak nastupuje chlazení iCX využívající celkem devět dodatečných tepelných senzorů na upraveném PCB, které sledují i teplotu pamětí a napájení. Údaje o teplotě má uživatel pochopitelně k dispozici a samotná karta na to může reagovat prostě tak, že příslušně řídí výkon ventilátorů dle potřeby (nebo to nechá na uživateli). Čili teoreticky i když bude GPU mít teplotu hluboce v normě, chlazení může jet na vysoké otáčky, což může platit třeba jen pro pravý ventilátor umístěný nad MOSFETy, apod.





Když se ale nad tím zamyslíme, tak logicky by mělo chladnější, a tedy méně zatížené GPU znamenat i nižší zátěž pro paměti a také méně práce pro napájení karty (VRM). Čili u karty s celkově správně navrženým chlazením by skutečně mělo stačit nechat řídit jeho výkon dle zátěže a teploty GPU.





Nicméně z výsledků testů na Hexus.net vyplývá, že GPU generace Pascal opravdu nemusí být na kartě vždy tou nejteplejší komponentou a také jde o to, že jeho teplota po skončení zátěže velice rychle padá, což pro paměti a VRM neplatí. Pak by se skutečně mohlo vyplatit pro zajištění dlouhé výdrže celé karty myslet i na chlazení komponent, které byly dosud v tomto ohledu na kartách podružné. Můžeme také připomenout, že právě EVGA má v očích veřejnosti v tomto ohledu vroubek, a to právě kvůli chlazení VRM na kartách ACX, SC, FTW a FTW DT. Chlazení iCX tak můžeme brát i jako reakci na tento již zažehnaný problém.

Moderní systém chlazení firmy EVGA najdeme na kartách jako EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming iCX 8GB, které mají být dostupné od konce tohoto měsíce.

Zdroj: Hexus.net
reklama
Nejnovější články
Přehled desktopových procesorů Přehled desktopových procesorů
V článku jsou zastoupeny procesory Intel a AMD do desktopových socketů. Tento přehled bude i nadále pravidelně aktualizován. Dnes přinášíme upravenou verzi obohacenou o nové procesory AMD Ryzen 3000. 
Dnes, článek, Jan Vítek, Petr Popelka98 komentářů
Studie tvrdí, že výpadek GPS by stál miliardu USD denně Studie tvrdí, že výpadek GPS by stál miliardu USD denně
Spojené státy americké zadaly studii, která měla vyhodnotit ekonomické dopady GPS systému. Hodnotil se finanční přínos i hrozba toho, co by se stalo při výpadku. Vyšlo, že výpadek by stál ekonomiku jednu miliardu USD denně.
Včera, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
Pilotování dronů pod vlivem alkoholu se v Japonsku stává trestným Pilotování dronů pod vlivem alkoholu se v Japonsku stává trestným
Japonsko má novou legislativu, která se týká provozu dronů. Zatímco jiné země řeší především licence pro piloty, Japonsko řeší nezodpovědné létání pod vlivem alkoholu, které se nově bude trestat.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Autonomní elektrotrucky Volvo Vera bez kabiny míří na silnice Autonomní elektrotrucky Volvo Vera bez kabiny míří na silnice
Automobilka Volvo nedávno představila pozoruhodná autonomní nákladní vozidla Volvo Vera. Ty jsou nejen elektrická, ale především zaujmou tím, že jsou autonomní a dokonce ani nemají kabinu pro řidiče.
15.6.2019, aktualita, Milan Šurkala
MSI ukázalo "světově první prohnutou herní skříň" MSI ukázalo "světově první prohnutou herní skříň"
Mezi dozvuky Computexu patří MEG Alchemy 700X od společnosti MSI, která si asi řekla, že když můžeme mít prohnuté displeje monitorů, proč by takové nemohly být i skříně. Jak to ale lze skloubit s úložištěm pro běžné komponenty? 
14.6.2019, aktualita, Jan Vítek9 komentářů