EVGA iCX: interaktivní chlazení karet myslí i na paměti a VRM

EVGA iCX: interaktivní chlazení karet myslí i na paměti a VRM
, , aktualita
EVGA vybavila své lepší modely grafických karet GeForce s čipy Pascal novým chlazením iCX, které slibuje interaktivitu a také má lépe odpovídat potřebám moderního hardwaru. Co to všechno znamená?
K oblíbeným
reklama
Chlazení iCX by se měla dočkat většina modelů grafických karet EVGA s čipy GeForce GTX 1060, GTX 1070 a GTX 1080. EVGA staví na premise, že na dnešních kartách už nelze vycházet pouze z teploty samotného GPU, což bylo v minulých letech logické. Však právě GPU se jako energeticky nejnáročnější součást grafických karet nejvíce zahřívá, ovšem to už dnes nemusí platit, alespoň ne vždy. Moderní GPU jsou energeticky nebývale efektivní a využívají řadu technik pro snížení spotřeby, mezi něž patří třeba stanovení cílové snímkovací frekvence. Však není třeba, aby GPU vykreslovalo více než 60 snímků za sekundu v případě, že máme monitor, který zvládne právě tak akorát 60 Hz. Vše navíc už je jen zbytečné namáhání, za které je schována vyšší spotřeba karty a nutnost ji lépe a potenciálně hlučněji chladit.





NVIDIA má také u aktuálních Pascalů teplotu 83 °C jako prahovou, za níž už může karta zapnout thermal throttling pro snížení zátěže, a tedy i teploty. To ale moderní chladiče zvládají celkem bez problémů a dle EVGA jsou kvůli tomu všemu přehlíženy ostatní komponenty, které se mohou vedle relativně chladného GPU potit. Jde o paměti a MOSFETy, potažmo celou oblast napájení karty.





Zde tak nastupuje chlazení iCX využívající celkem devět dodatečných tepelných senzorů na upraveném PCB, které sledují i teplotu pamětí a napájení. Údaje o teplotě má uživatel pochopitelně k dispozici a samotná karta na to může reagovat prostě tak, že příslušně řídí výkon ventilátorů dle potřeby (nebo to nechá na uživateli). Čili teoreticky i když bude GPU mít teplotu hluboce v normě, chlazení může jet na vysoké otáčky, což může platit třeba jen pro pravý ventilátor umístěný nad MOSFETy, apod.





Když se ale nad tím zamyslíme, tak logicky by mělo chladnější, a tedy méně zatížené GPU znamenat i nižší zátěž pro paměti a také méně práce pro napájení karty (VRM). Čili u karty s celkově správně navrženým chlazením by skutečně mělo stačit nechat řídit jeho výkon dle zátěže a teploty GPU.





Nicméně z výsledků testů na Hexus.net vyplývá, že GPU generace Pascal opravdu nemusí být na kartě vždy tou nejteplejší komponentou a také jde o to, že jeho teplota po skončení zátěže velice rychle padá, což pro paměti a VRM neplatí. Pak by se skutečně mohlo vyplatit pro zajištění dlouhé výdrže celé karty myslet i na chlazení komponent, které byly dosud v tomto ohledu na kartách podružné. Můžeme také připomenout, že právě EVGA má v očích veřejnosti v tomto ohledu vroubek, a to právě kvůli chlazení VRM na kartách ACX, SC, FTW a FTW DT. Chlazení iCX tak můžeme brát i jako reakci na tento již zažehnaný problém.

Moderní systém chlazení firmy EVGA najdeme na kartách jako EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming iCX 8GB, které mají být dostupné od konce tohoto měsíce.

Zdroj: Hexus.net
reklama
Nejnovější články
Přes 20 úřadů v Texasu napadl vyděračský ransomware Přes 20 úřadů v Texasu napadl vyděračský ransomware
Úřady v Texasu se staly terči koordinovaného útoku vyděračským softwarem, tzv. ransomware. Od pátku jim začaly kolabovat počítače a vyděrači se začali dožadovat výkupného za odemčení zašifrovaných souborů.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
AOC na Gamescomu představilo tři herní monitory G2 AOC na Gamescomu představilo tři herní monitory G2
Gamescom je ideální místo pro představení herních monitorů, a tak firma AOC přijela v plné síle a zařadila do nabídky také tři novinky patřící do řady G2. Jde o rychlé panely pro FreeSync ve dvou velikostech. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
NVIDIA ukázala devět herních blockbusterů s podporou RTX NVIDIA ukázala devět herních blockbusterů s podporou RTX
NVIDIA využila startující Gamescom k prezentaci další vlny AAA her, které budou podporovat její technologie RTX. Můžeme se tak podívat i na videa ukazující, to co ray tracing přinese a zde je o co stát. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
NVIDIA s Microsoftem přinesou ray tracing do Minecraftu NVIDIA s Microsoftem přinesou ray tracing do Minecraftu
NVIDIA navázala spolupráci s Microsoftem ve snaze vylepšit jednoduchou grafiku Minecraftu pomocí technologií RTX. Sám Microsoft přitom nedávno zrušil přípravy nového grafického vylepšení této hry.
Dnes, aktualita, Jan Vítek3 komentáře
DRAMeXchange: ceny pamětí DRAM klesají, NAND se drží DRAMeXchange: ceny pamětí DRAM klesají, NAND se drží
Ceny pamětí DRAM jsou dlouhodobě na sestupu a vypadá to, že můžeme ještě počítat s jejich zlevňováním. Dolů by šla i cena NAND Flash, pokud by se Toshibě nestala nepříjemnost s výpadkem proudu.
Dnes, aktualita, Jan Vítek2 komentáře