Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Problém s grafikou v novýh hrách (draw distance - dojíždění, vykresolvání)

DennyZuko (21)|29.12.2011 14:59
Problém s grafikou v novýh hrách (draw distance - dojíždění, vykresolvání)

Zdravím. Tuším, že tohle je možná celkem velké téma, pokud je člověk tak trochu hnidopych a všímá si rád detailů, ale nejspíše to zaznamenali úplně všichni.

Zčnu prvně svou sestavou..
- CPU Intel Core i5 2500K
- RAM Kingston HyperX XMP 2x4GB DDR3, 1600 MHz, CL9
- Zdroj CORSAIR CMPSU-600CXV2EU, 600W
- MB Gigabyte GA-Z68A-D3H, sc.1155, ATX (B3)
- VGA ATI Gigabyte HD6970, 2GB DDR5, DVI, PCI-e
- MON LCD 24", Acer P246HAbmid (5ms, 50000:1, HDMI) černý

Teď k problému. Teprve si začínám užívat nové sestavy, a krom fantasticky vypadající hry Anno 1404 (v naprosto všech aspektech) bez jediného problému (akorát místy známý save problem). Jenže.. Začalo to u Assassins Creed 2. Jak tak hraju, koukám, že dochází ke skutečně nepřehlédnutelnému a opravdu velmi škaredému "dojíždění" textur. Takže dům, který je ode mě dejme tomu nějákých 25-30 "feet (řekněme kroků)" má naprosto evidentně extrémně nekvalitní textury, jako kdyby byly nastaveny detaily na extra low. Kousek se přiblížím a hle - textury se vykreslí do naprosté dokonalosti. Být tohle v opravdu velkých vzdálenostech (řekněme přes půl města), vůbec to neřeším, ale když tak koukám na domy, které jsou vzdálené třeba i jen přes širší ulici, nelze si toho nevšimnout. Právě jsem doinstaloval Skyrim, a zatím koukám jen na exteriéry a už i to při všem nejvyšším nastavení grafiky nevypadá až tak dokonale, ale uvidím při dalším hraní, nicméně tuším, že to o moc lepší nebude. Už teď se mi zdá, že pozoruji v nepřílíš velkých vzdálenostech jistou míru "rozmazání".

Protože jsem si všiml, že napříč světem je draw distance celkem velkým tématem, rád bych to pořešil i tady co a jak.

Někteří v rámci řešení navrhovali více ramky (8gb už ale mám), nebo dokonce reklamaci GK, jenže tady prichází kámen úrazu. Nevěřím, že to něco vyřeší. A už i v mém případě HD6970 začínám mít jisté rozuzlení. Testoval jsem totiž World of Warcraft. Při maximálních detailech a max draw distance tady, u hry staré snad už 10 let, nevycházím z údivu. V podstatě vůbec žádné "dokreslování", dojíždění txtur (prolétáno mnoho různých lokací, i Grizzly Hills, které považuju za dost náročné). Zkrátka všechno velice krásné i na velké vzdálenosti. Teď ještě budu zkoušet TES 4 Oblivion a jsem velmi zvědav na výsledek.

Takže co se děje ? Enginy nových her jsou nějak špatné, nezvládají to, nebo prostě jsou jen krouhlé proto, že pak by nároky na hardware byly nesmyslně vysoké ?
Rendl2 (501)|29.12.2011 16:01
Na jakým operačním systému hraješ? Jen jestli podporuje DX...
DennyZuko (21)|29.12.2011 16:10
Aha ještě to jsem zapomněl. Samozřejmě vše nejnovější.. Win 7 Ultimate 64 bit, DX je myslim 11. ale to sem ještě ze stránek microsoftu stáhl jakýsi 300 kb prográmek právě na DX a kontrolu jeho součástí... No prostě mám nejnovější Catalysty, OS i DX :). Fakt mě nic dalšího nenapadá..

Ono ale hlavně jde o to, jak jsem psal -> je to velké celosvětové téma. Takhle to má spousta lidí po světě a možná i každý (někteří si toho možná zatím nevšímají, protože prostě hrají hry, kde k tomuhle jevu nedochází vůbec (pro mě třeba strategie), a pak jasně, asi taky není většina herního světa vybavena pořádným železem, tak, aby hráli na nejvyšši detaily s maximálním AA a AF, takže pak bych řekl to možná ani není rozeznatelné (to schválně můžu otestovat).
Rendl2 (501)|29.12.2011 16:21
Nejsem odborník, takže ti musí poradit někdo se zkušenostma. Na svojí GF 5200 nemám sebemenší problém:). Napadá mě jen, že na to ani tak dobrý železo co máš prostě nemá, aby to maximální nastavení správně zobrazilo. Laboruj s položkama co jdou nastavovat a třeba na to přijdeš, že když omezíš jednu, zlepší se druhá nebo podobně. Na jakém rozlišení hraješ a kolik FPS při tom jevu zrovna bývá? Good luck.
DennyZuko (21)|29.12.2011 18:56
Takže, pro jasnou představu o čem mluvím sem hodím odkaz na video na youtube, které jsem tam nahrál ve vysoké kvalitě. Pusťte si to na nejvyšší kvalitu přes celý monitor a tak mi tedy řekněte, jak se věci mají ? Je to normální ?



(jinak os Win 7 Ultimate 64 bit, DX 11 (vše nejnovější), aktuální Catalysty.

p.s.: FPS mi skoro nikdy v AC 2 nepadá pod 60.. no prostě, hra se mi během hraní nikdy ani trochu nesekla :).
p.s.2: Znovu jsem testoval WoW abych si potvrdil jeho perfektnost, vůbec tímhle netrpí. TES 4 Oblivion pak částečně - než se objeví Loading Area.. Po tomto loadu je zobrazená oblast perfektní i na větší vzdálenosti a pokud nevyrazím úplně jiným směrem, pořád se detaily drží. Až když odběhnu dále, a vrátím se ke stejné lokaci, znovu je větší dálka rozmazaná, ale pak zase při určitém přiblížení -> Loading area a je vše v poho. (evidentně TES 4 Oblivion funguje tak nějak "sekvenčně").
DennyZuko (21)|29.12.2011 19:23
Už mám zprávu od jednoho uživatele, že na tom nic nevidí (prej je to video mazanice), tak pokud to tak vidí i ostatní, zkusím znovu ve vyšší kvalitě, jen mi řekněte.
Zkrátka, když koukáte na budovu přímo před Eziem (vpodstatě nad jeho hlavou), tak je krásně vidět (když to máte na nejvšší kvalitě a fullscreen), jak se při tom mém přiblížení budova postupně od rozmazanosti doostřila do perfektních detailů.
DennyZuko (21)|29.12.2011 21:03
Jinak ještě mi řekl na jiném fóru ať proženu PC benchmarkama, což ale, samozřejmě vůbec nic neřeší.. Vše při testech samozřejmě maximálně nádherné bez jakéhokoli artefakči či jakéhokoli jiného problému...

3D Mark 2006 default

24039
SM 2.0 Score: 9452
HDR/SM3.0 Score: 12040
CPU Score: 6025

3D Mark 2006 => 1920 * 1080, 8 sample AA and Anti-Aliasing quality 2, Anisotropic Filtering 16*

15829
SM2.0 Score: 6286
HDR/SM3.0 Score: 6503
CPU Score 5997

3D Mark 2011

Performance -> P5515 (Graphic score 5331, Physics Score 6607, Combined Score 5577)

3D Mark 2011

Extreme -> X1827 (Graphic score 1657, Physics Score 6678, Combined Score 2029)
DennyZuko (21)|29.12.2011 22:36
Jo, ještě... Ovladače mám Catalysty stažené ze stránek AMD (a před nedávnem mi to nabídlo aktualizaci ovladačů, tak jsem ji taky stáhnul a nainstaloval)... Verze -> 2011.1109.2212.39826
Ale vzhledem k tomu, že například ve strategiích vše perfekt, ve WoWku vše dokonalé, benchmarky taky vynikající, tak mi to fakt smrdí problémem hry.

No jinak přidal jsem na youtube druhé video, kde už je probém opravdu velmi jasně a zřetelně viditelný. Opravdu se s tím běžně nesetkáváte ? Nebo jste si toho doposud prostě nevšimli ? :-). Zkoušel jsem ale i snížení detailů a rozlišení a pořád to dělá to samé, i když, samozřejmě na nižší detaily a rozlišení už je to poměrně těžce pozorovatelné, ale když už na to mám vycvičené a zaostřené oko, tak to prostě zřetelně vidím.
(znovu připomínám, je třeba video vidět v nejvyšší kvalitě (1080p), fullscreen.

http://youtu.be/jNVdogKPzdI

p.s. Nechce se mi teď překládat co jsem psal na tomshardware do češtiny, ale mysím že jasně porozumíte další věci, které jsem se teď při procházení ovladačů divil...
"Only one thing that is surprising me, when I checked my card drivers and such is this... I see card specification (6970) -> Memory clock [MHz]: 5500, but.. Catalyst shows me Memory Clock in MHz: 1375...
Core clok in MHz is ok -> 880 (specifications and also drivers shows the same number)"
speedsnail (4876)|29.12.2011 23:35
No tak tohle vypadá jako záležitost dané hry (v obou videích je to doostřování textur vidět jedoznačně). Asi jako optimalizace HW náročnoti?
DennyZuko (21)|29.12.2011 23:54
Tady jsem zapomněl dodat, co mi psali na tomshardware...

*** These are just "game design" problems. It's the game, not the card. Thank the game devs for optimizing for console, where you don't have configurable quality controls.
The 1st video seems to be a LOD setting, where a polygon is rendered with 1 of 2 or more textures with different resolutions depending on polygon distance and angle (that is if the polygon itself does not change) or even scene LOD, where the game presents simpler "objects" (nr. of polygons) for distance objects, and the distance is too low for your screen resolution.
The 2nd video seems to be a shadow issue, which I would blame again on the game which could disable the shadows at distance (scene LOD).
LOD=level of detail. ***

Celkem to dává smysl. Právě znovu opakuju, že tohle "doostřování" absolutně vůbec neprobíhá u WoWka (a že to taky dokáže být hodně náročné na max detaily a distance (na NB GX701X s Nvidia 9600M GT 512 se mi WoWko, nehledě na detaily, při draw distance na max sekalo hodně). Při max draw distance a max detailech pak tak moc, že bylo absolutně nehratelné (fps tak jedna až minus jedna :-D). Teď s timdle PC vše na max a prostě WoW perfektní.
Znovu připomínám Skyrim, který, zdá se mi, taky trochu trpí. Mám velmi silný dojem (zatím jen krátká zkušenost), že i když netrpí tak moc jako AC2, tak při mírně větších vzdálenostech se hra zase rozmazává.

No jinak.. Ohledně HW nároků. Jasný no, ale teď mám v AC 2 i Skyrimu všechno na max, maximální AA i AF a fps trvale 60, prostě neexistuje s takovýmdle HW ani sebemenší sekání. Proto si říkám, že by asi takovéto PC bylo schopné zvládnout opravdu mnohem více :).. Zkrátka by v hrách mělo být důkladnější nastavení, ať si dobře zahrají všichni.
Teď když se nad tím tak zamýšlím, tak mě vlastně překvapuje, že zatímco Oblivion má 150 tisíc nastavení na draw distance (stromy, tráva, objekty, voda..), WoWko má položku draw distance jako celek, tak Skyrim ani AC 2 nemají vůbec nic ohledně draw distance.. Velmi zajímé...

Na jednom dalším fóru ještě psal týpek tohle, ale to už tak nějak považuju za bezpředmětné (to už jsem na pár místech samozřejmě také slyšel).

"Looks like slow loading textures to me... Happens in a few games, I would look into your HDD.. Maybe look for some game registry edits to modify draw distance...

I guess you have tried game patches, drivers etc?

Oh, welcome to TechIMO."
speedsnail (4876)|30.12.2011 00:06
Tak to, že konzole brzdí vývoj PC her je jasný kvuli jejich HW. S tim prvním odstavcem se dá jen souhlasit.

A u starších her to asi nemusej vývojáři tak hrotit (WoW - navíc neni pro konzoli), protože jsou celkově méně náročný. Ale aby u AC2 udělali na první pohled krásnou hru a přitom to konzole zvládli, tak prostě musej osekat to co neni na první pohled tak vidět, ale HW to uleví. A kvůli ziskovosti PC platformy (nízká kvuli kopírování her) se jim nevyplatí engine pro PC upravovat, aby byl hezčí..
danco (2)|30.12.2011 16:49
Skús nastavit v ovládači Anitropný filter a kvalitu textúr.
Catalyst.png
hugostieglitz (907)|8.1.2012 12:28
přečti si tohle a bude ti to jasný

Mimochodem, jednou z hlavních výhod teselace je, že geometrický model objektů se může dynamicky měnit podle toho, jak daleko od hráče se nacházejí – blízké objekty tudíž mohou být hezky propracované, zatímco vzdálenější nespotřebovávají příliš mnoho výkonu.
Gouranga (699)|8.1.2012 13:27
[quote=DennyZuko;487789]
Teď když se nad tím tak zamýšlím, tak mě vlastně překvapuje, že zatímco Oblivion má 150 tisíc nastavení na draw distance (stromy, tráva, objekty, voda..), WoWko má položku draw distance jako celek, tak Skyrim ani AC 2 nemají vůbec nic ohledně draw distance.. Velmi zajímé...
[/quote]
Skyrim ma taky spoustu nastaveni draw distance, jen se to jmenuje jinak..



Jestli je mas vsechny na max a porad to pusobi, ze se to vykresluje na malou vzdalenost, zkus juknout do skyrim.ini a nakyho navodu. V konkretnich konfig souborech slo nastavovat daleko vic, nez hra sama dovolovala (tak aspon to bylo u oblivionu)
Na skyrim mimochodem uz vyslo mnoho MODu, ktere upravuji kvalitu textur apod.
rici83 (23)|9.1.2012 17:15
Dobrý den prosim o radu mam necelé dva roky grafickou kartu Sappire HD 5870 1gb ddr5 a při hrani her skyrim atd se mi špatně vykreslují vzdalené předměty.Třeba jdu a najednou se všechno vykreslí naráz naskočí zaostřené stromy nevím co stim kámoš má starou nvidie 9800gt 512 ram a vůbec takovy přechod textur nemá prosím o radu jestli je vadná grafika nebo mam neco špatně nastavené dekuji za každou radu