Víkendová diskuze: Hardware do školy?
Tímto Vás zveme na Víkendovou diskuzi na téma:
Je tu konec prázdnin a s ním i první mlhy. Pro pracující to znamení jen blížící se topnou sezónu. Pro školáky to je konec volna. Jaký hardware si berete do školy? Spokojíte se s telefonem či tabletem, nebo si berete celý arzenál?
Zúčastnit se mohou i neregistrovaní, stačí stisknout tlačítko Odpověď u levého okraje stránky nad a pod příspěvky.
[SIZE="5"]Hardware do školy?[/SIZE]
Je tu konec prázdnin a s ním i první mlhy. Pro pracující to znamení jen blížící se topnou sezónu. Pro školáky to je konec volna. Jaký hardware si berete do školy? Spokojíte se s telefonem či tabletem, nebo si berete celý arzenál?
Zúčastnit se mohou i neregistrovaní, stačí stisknout tlačítko Odpověď u levého okraje stránky nad a pod příspěvky.
Do školy už nechodím, ale mě stačil mobil. Patřím do generace, která měla první mobil v patnácti letech (můj případ a případ mých kamarádů - vrstevníků). Na vysoké někteří měli notebooky, ale ke studiu nebyl potřeba, takže jsem si vystačil s desktopem (plus další periférie např. multifunkční tiskárna) a mobilem. Jelikož je mnoho studijních materiálů elektronicky a nedá se všechno tisknout, tak se bez počítače student neobejde a trend se netýká jen vysokých škol, ale i středních. Situaci na základkách neznám, takže nebudu spekulovat.
Do školy taky nechodím, ale jediný hardware který jsem kdy potřeboval a potřebovat budu jsou papírky a drtička
Dnešní školáci mají ohromné možnosti, ohledně elektronických pomocníků. Akorát si nejsem tak jistý, zda je to k prospěchu věci (ten problém je viditelný např. v obchodech, kde mladé prodavačky neumí počítat z hlavy. Když jí nabídnu drobné, tak s díky odmítne a vrátí přesně tak, jak má napsáno na displeji - s tím, že si pak zavolá vedoucí, že jí došly drobně, ať donese)
Já když chodil do školy, tak v časech obecné (1.až 5. třída) žádná elektronika neexistovala (perlička: když vypad proud, tak se nezavíraly obchody na tu chvíli, ale pokladna uměla jet i bez proudu - chvíli se holt točilo klikou, jako u mechanických pokladen), v měšťance, někdy v 8. třídě se objevily kalkulačky (v Tuzexu - Texas Instrument). Povolené ovšem byly až v době, když sem chodil do 9. třídy. U nás ve třídě ji měly dva žáci (jeden byl synkem doktora z Mostecké nemocnice, druhý byl synkem nějaké kancelářské krysy na MV KSČ v Mostě).
Když sem šel dál do školy, tak jsme vše počítaly přes logaritmické pravítko (nedávno sem ho ukazoval synovi a ten se podivil, proč je to tak složité zařízení) a výkresy jsme malovali ručně na rýsovacím prkně redisperem (těch kaněk, co bylo .... :D )
Dneska je to mnohem a mnohem jednodušší. A já si právě myslím, že to není moc dobře. Nemusí se u toho tak moc myslet (my jsme dříve říkali, že zakrní mozek) a ono to pak chybí ve všem - i v obyčejném životě, kde většina lidí čeká, až za něj rozhodne jiný. Nechá se snadno oblbnout médii (není náhoda, že nejčtenějším deníkem je Blesk), nechá se snadno oblbnout nesplnitelnými sliby našich politiků (a je to u nás sakra znát). Je to znát i v PC hrách. Většina hráčů má ráda koridory, tam nejde uhnout a nemusí se moc přemýšlet, kam a kudy jít. Už to někdo vymyslel za ně.
Tak to sem si tak zavzpomínal :)
Já když chodil do školy, tak v časech obecné (1.až 5. třída) žádná elektronika neexistovala (perlička: když vypad proud, tak se nezavíraly obchody na tu chvíli, ale pokladna uměla jet i bez proudu - chvíli se holt točilo klikou, jako u mechanických pokladen), v měšťance, někdy v 8. třídě se objevily kalkulačky (v Tuzexu - Texas Instrument). Povolené ovšem byly až v době, když sem chodil do 9. třídy. U nás ve třídě ji měly dva žáci (jeden byl synkem doktora z Mostecké nemocnice, druhý byl synkem nějaké kancelářské krysy na MV KSČ v Mostě).
Když sem šel dál do školy, tak jsme vše počítaly přes logaritmické pravítko (nedávno sem ho ukazoval synovi a ten se podivil, proč je to tak složité zařízení) a výkresy jsme malovali ručně na rýsovacím prkně redisperem (těch kaněk, co bylo .... :D )
Dneska je to mnohem a mnohem jednodušší. A já si právě myslím, že to není moc dobře. Nemusí se u toho tak moc myslet (my jsme dříve říkali, že zakrní mozek) a ono to pak chybí ve všem - i v obyčejném životě, kde většina lidí čeká, až za něj rozhodne jiný. Nechá se snadno oblbnout médii (není náhoda, že nejčtenějším deníkem je Blesk), nechá se snadno oblbnout nesplnitelnými sliby našich politiků (a je to u nás sakra znát). Je to znát i v PC hrách. Většina hráčů má ráda koridory, tam nejde uhnout a nemusí se moc přemýšlet, kam a kudy jít. Už to někdo vymyslel za ně.
Tak to sem si tak zavzpomínal :)
Ivo, první dvě věty a hned jsem se smál. Mám podobný zážitek, resp. dva. Jeden je z místního obchodu, kde paní u pokladny nefungovala kasa. Měl jsem zaplatit nějaké drobné přes dvěsta korun, paní to tam lámala opravdu tvrdě a dlouho a zakončila to slovy "přepočítejte si to prosím, já nevím jestli je to správně". A druhý byl tebou popsaný, kdy jsem podával slečně drobné nad celou částku a ona mi řekla, že je nechce, že v tom dělám zmatek :D
Ja uz nastesti do skoly nechodim, ale zajimalo by me, jak je to dnes. Zive si totiz pamatuji na znameho, co chtel na stredni skole pouzivat na psani notebook. Musel si vybehat povoleni reditele a navic u kazdeho ucitele jeste zvlast. Rade soudruhu ucitelu se to ale nelibilo, protoze by prisli o ten krasny pohled na neandrtalce mudlajici poznamky na papir. Snad uz je to dnes alepson nekde lepsi, ale velke iluze si nedelam. Osobne mi prijde prace s papirem hrozna, nebot neumoznuje editaci (treba vlozeni vety doprostred textu), ani jednoduche kopirovani.
Jinak jsem se letos setkal s nazory nekolika budoucich VS studentek, co chteli do skoly tablet misto notebooku. Na cteni script v PDF prosim, ale jak si do toho chteji delat poznamky je mi zahadou. Podotykam, ze se jednalo o bezny tablet, ne neco jako Asus Transformer s klavesnici.
Jinak jsem se letos setkal s nazory nekolika budoucich VS studentek, co chteli do skoly tablet misto notebooku. Na cteni script v PDF prosim, ale jak si do toho chteji delat poznamky je mi zahadou. Podotykam, ze se jednalo o bezny tablet, ne neco jako Asus Transformer s klavesnici.
Jakožto student vysoké školy (informatiky), můžu říci, že jedinou potřebnou pomůckou byl notebook. Taková tiskárna na bytě, byl už jenom luxus nad míru. A ten notebook nemusel být ani nijak výkonný. Jediný předmět kde bylo zapotřebí byla grafika, ale ta se dala nějak přežít. Když to srovnám se sestrou z VŠE tak ona asi dala za potřebné skripta a knihy to, co ja za ten notebook :D. Naše škola má vše v elektronické podobě a kupovat skripta není třeba. Bohatě by stačil i obyčejný desktop, ale notebook je pohodlnější.
Takže už 4 rok budu používat HP Probook 4515s k plné spokojenosti. Telefon mám spíše na zabití nudy na přednáškách.
Kolem a kolem. Šlo by to i bez počítače. Škola je otevřená do 22h a počítačů je ve studovně dost. Ale kdyby si to řekl každý tak by jich bylo málo na celé škole a navíc kdo by chtěl být celý den ve škole. A projekty de přece dodělávají přes noc před odevzdáním :D
Takže už 4 rok budu používat HP Probook 4515s k plné spokojenosti. Telefon mám spíše na zabití nudy na přednáškách.
Kolem a kolem. Šlo by to i bez počítače. Škola je otevřená do 22h a počítačů je ve studovně dost. Ale kdyby si to řekl každý tak by jich bylo málo na celé škole a navíc kdo by chtěl být celý den ve škole. A projekty de přece dodělávají přes noc před odevzdáním :D
Prode deti do zakladky/stredni skoly bych notasy vubec nepouzival....... Vim to od sebe, ze 90% pouzivani notasu je na hry ( to sem delal ja ) a dnesni zkazena mladez jede na FB, Twittru, blesku, prisernou hudbou....nemene okazalou veci je porno :D:D A to si piste, ze se bude o prestavce CPU zhavit na 100% :D:D:D
Vlastne staci, ze si ty fakani hrajou s Andriodama, naprosto zbytecnejma tabletama atd.....to jeste notas.......
Vidim sebe jak sme na spolecny Wifine s ucitelkou na stredni "hackovali" jeji pocitac a hrabali se kde sme nemeli, a bude to jenom horsi :D
Takze parchanti, az do vejsky zadny notasy, telefony odevzdat pri vstupu do skoly!!!!! Tak se na Vas musi!
Jinak na VS samozrejme notas patri k zakladnimu vybaveni - o tom zadna! :):)
Vlastne staci, ze si ty fakani hrajou s Andriodama, naprosto zbytecnejma tabletama atd.....to jeste notas.......
Vidim sebe jak sme na spolecny Wifine s ucitelkou na stredni "hackovali" jeji pocitac a hrabali se kde sme nemeli, a bude to jenom horsi :D
Takze parchanti, az do vejsky zadny notasy, telefony odevzdat pri vstupu do skoly!!!!! Tak se na Vas musi!
Jinak na VS samozrejme notas patri k zakladnimu vybaveni - o tom zadna! :):)
Já si ve škole také vystačil s papírem a tužkou, tahle doba však pravděpodobně bzdy odezní.
Dnešní mládeži se do tříd dostávaj smartboardy, takže minimálně učitel už tahá ntb do školy pořád. Děckám bych klidně od druhýho stupně PC dovolil, ale pouze za předpokladu, že budou přihlášený na svých účtech ve školní doméně, aby měly všechen studijní materiál pěkně pokupě a nemohly lézt na všemožný blbiny. To by se ale asi těžko realizovalo a hlídalo. Smartphony, tablety a dalších x druhů blbin, bych ve škole rovnou rozbíjel o stěnu, vlastně vůbec nechápu proč to rodiče dětem pořizujou.
Na VŠ je asi NTB nutnost, tam nepoužívat výpočetní techniku hraničí se sebemrskačstvím.
Dnešní mládeži se do tříd dostávaj smartboardy, takže minimálně učitel už tahá ntb do školy pořád. Děckám bych klidně od druhýho stupně PC dovolil, ale pouze za předpokladu, že budou přihlášený na svých účtech ve školní doméně, aby měly všechen studijní materiál pěkně pokupě a nemohly lézt na všemožný blbiny. To by se ale asi těžko realizovalo a hlídalo. Smartphony, tablety a dalších x druhů blbin, bych ve škole rovnou rozbíjel o stěnu, vlastně vůbec nechápu proč to rodiče dětem pořizujou.
Na VŠ je asi NTB nutnost, tam nepoužívat výpočetní techniku hraničí se sebemrskačstvím.
Proč si všichni myslí, že elektronika nás spasí? Žádná prokázaná závislost mezi elektronickým vybavením školáka a jeho znalostmi není. :devil
Naopak, úroveň našeho školství se nezastavitelně propadá. Jak krásné je žít bez mobilu a nesr.t jiné, že se nedovolají. :thumb
Na základce jsem za obnovení triviálního školství císařovny Marie Terezie.
http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=4731
Naopak, úroveň našeho školství se nezastavitelně propadá. Jak krásné je žít bez mobilu a nesr.t jiné, že se nedovolají. :thumb
Na základce jsem za obnovení triviálního školství císařovny Marie Terezie.
http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=4731
Proč tu všichni nadávají na to, jak "za nás se používala tužka a papír" a podobné věci?
Jako samozřejmě chápu to na jednu stranu, na základce v 7. třídě jsem dostal mobil, ale že by mi pomohl v učení? Tenkrát stejně šlo o věc na telefonování a SMS. Na střední jsem si z důvodu potřeby pořídil notebook. Používal jsem jej k programování a tvoření prezentací na předměty a různé předměty související s informatikou, jinak bylo vše samozřejmě tužka a papír. VŠ studuju s notebookem, většinu přednášek buď sleduji na projektoru učitele (poznámky se většinou těžko stíhají), které se většinou dají sehnat i v elektronické podobě. Na seminářích a cvičeních (vyjma informatických) samozřejmě používám tužku a papír, na tom se opravdu nic nezměnilo.
Dneska už má velkej mobil s dotykovým displejem každý mrně a minimálně na základce bych řekl, že vyjma přípravy prezentací popřípadě počítačem dělaných testů bych jakoukoli techniku při hodinách zakázal školním řádem, protože nikomu přece nemůže k ničemu bejt notebook na základní škole... látka se nemohla tak změnit, aby počítač k něčemu byl. Na střední škole samozřejmě chápu u technických oborů, kde u některých předmětů je určitě již potřeba využít počítač a jak se nejjednodušeji naučit obslohovat program, než jej mít na vlastním notebooku? Neměl by ale studentům sloužit k věcem nepatřícím do hodiny, což člověk špatně ohlídá, zakázat to nemůže (snad jen poslat provinilce do rohu?? :D)... a na VŠ to ze zkušenosti již opravdu je nutnost... přednášky jsou většinou vedené tak, že to studenti nestíhají, nebo kdyby měli stíhat opsat, tak u toho nepochopí, co jim k tomu mimo daný text přednášející vysvětlil... různé semestrálky, seminárky, zápočtové práce... to se bez počítače neobejde...
Jako samozřejmě chápu to na jednu stranu, na základce v 7. třídě jsem dostal mobil, ale že by mi pomohl v učení? Tenkrát stejně šlo o věc na telefonování a SMS. Na střední jsem si z důvodu potřeby pořídil notebook. Používal jsem jej k programování a tvoření prezentací na předměty a různé předměty související s informatikou, jinak bylo vše samozřejmě tužka a papír. VŠ studuju s notebookem, většinu přednášek buď sleduji na projektoru učitele (poznámky se většinou těžko stíhají), které se většinou dají sehnat i v elektronické podobě. Na seminářích a cvičeních (vyjma informatických) samozřejmě používám tužku a papír, na tom se opravdu nic nezměnilo.
Dneska už má velkej mobil s dotykovým displejem každý mrně a minimálně na základce bych řekl, že vyjma přípravy prezentací popřípadě počítačem dělaných testů bych jakoukoli techniku při hodinách zakázal školním řádem, protože nikomu přece nemůže k ničemu bejt notebook na základní škole... látka se nemohla tak změnit, aby počítač k něčemu byl. Na střední škole samozřejmě chápu u technických oborů, kde u některých předmětů je určitě již potřeba využít počítač a jak se nejjednodušeji naučit obslohovat program, než jej mít na vlastním notebooku? Neměl by ale studentům sloužit k věcem nepatřícím do hodiny, což člověk špatně ohlídá, zakázat to nemůže (snad jen poslat provinilce do rohu?? :D)... a na VŠ to ze zkušenosti již opravdu je nutnost... přednášky jsou většinou vedené tak, že to studenti nestíhají, nebo kdyby měli stíhat opsat, tak u toho nepochopí, co jim k tomu mimo daný text přednášející vysvětlil... různé semestrálky, seminárky, zápočtové práce... to se bez počítače neobejde...
regine->
"Osobne mi prijde prace s papirem hrozna, nebot neumoznuje editaci (treba vlozeni vety doprostred textu), ani jednoduche kopirovani."
Zato uci posloupnosti, trideni a strukturovani informaci, idealne pred tim, nez jsou vysloveny, zapsany. Viz. Ivo, technicke kresleni rukou by mel byt urcite zaklad - soustredeni/trpelivost.
Ja myslim, ze to ma pro i proti. Technika/internet umoznuje variabilnejsi vyuku stranou dogmat psanych v ucebnicich, potiz je v tom, ze se tak rychle vyviji - vite jak to bylo s tim Leninem.
"Osobne mi prijde prace s papirem hrozna, nebot neumoznuje editaci (treba vlozeni vety doprostred textu), ani jednoduche kopirovani."
Zato uci posloupnosti, trideni a strukturovani informaci, idealne pred tim, nez jsou vysloveny, zapsany. Viz. Ivo, technicke kresleni rukou by mel byt urcite zaklad - soustredeni/trpelivost.
Ja myslim, ze to ma pro i proti. Technika/internet umoznuje variabilnejsi vyuku stranou dogmat psanych v ucebnicich, potiz je v tom, ze se tak rychle vyviji - vite jak to bylo s tim Leninem.
Jinak bych to videl asi takto. Jednoznacne tablety, ktere maji odpovidajici formu zapisniku/sesitu/skicaku {a maji rozpoznavani pisma Noxxiku}, utle to klienty s linuxem, standartizovane a jednotne pro skolu/obor {tady je potiz s bezdratem - 30 lidi ve tride se zapnutymi wificky, to uz je slusna mikrovlnka, nedejboze mobily, takze asi "dock" v lavici, bezdrat na jindy}, vlastni pristroje zakazat, ci omezit. Makrohard v podstatnem podilu az na strednich/vysokych skolach, a to jen tam, kde to vyzaduje obecne uzivane sw vybaveni/programy + skolne, samozrejme. Tyto technologie umoznuji rodicum blize pozorovat ditko a jeho chovani/prospech, ale musime byt opatrni - protoze to je rovnez kamenem urazu, neseznamenost/nevedomost rodicu - od nich pochazeji spatne navyky souvisejici s uzivanim technologii - takze v teto oblasti se musi,dle meho, razantne skolstvi promenit {rizika technologii - mnozi pamatuji na superhighend "VHS" dokument o ohni "Dobry sluha ale spatny pan" - interaktivne}.
A do tretice bych rad dodal, ze jsem velmi zklaman obecnymi prohlasenimi a predvolebnimi slogany vsemoznych stran. Ja vidim skolstvi jako prioritu k udrzeni suverenity, statnosti. A jakkoli jsem "orwellovsky fanatik", myslim, ze "trocha britskeho konzervatismu" ve skolstvi by vubec neskodila.
Jediný správný hardware je dřevěná tužka KOH-I-NOOR, sešit z Krkonošských papíren a plnící pero Centropen.
ja pouzival logaro, pozdeji naky obyc TI kalkulator se zakladnimi funkcemi + log, ln, x^Y, Sin, Cos, Tng, Arc, Rad, grad a stacilo, kluk dostal na stredni uz nake lepsi pocitadlo za cca 1kkc a NB az v poslednim rocniku....
ono jen mackat cudliky bez rozmyslu co delam, nedej boze vubec bez znalosti techto fci je kontraptoduktivni...
ono jen mackat cudliky bez rozmyslu co delam, nedej boze vubec bez znalosti techto fci je kontraptoduktivni...
Lidé nejsou blbější. Pouze je o hodně více informací, které musíme najednou spracovat.
Já nejsem proti používání elektroniky kdekoliv. Jestliže žák správně reaguje na dotazy a má dobré známky, je přece zbytečné mu něco zakazovat. Kdo chce, ať si zapisuje ručně. Ať se každý učí tak, jak mu to vyhovuje. Jak dobře se naučil stejně rozhoduje známka a ne tloušťka sešitu.
Mimochodem ti "blbí voliči" (jak tu zaznělo) jsou z ještě z neIT generace... stejně tak ti, co čtou Blesk.
Já nejsem proti používání elektroniky kdekoliv. Jestliže žák správně reaguje na dotazy a má dobré známky, je přece zbytečné mu něco zakazovat. Kdo chce, ať si zapisuje ručně. Ať se každý učí tak, jak mu to vyhovuje. Jak dobře se naučil stejně rozhoduje známka a ne tloušťka sešitu.
Mimochodem ti "blbí voliči" (jak tu zaznělo) jsou z ještě z neIT generace... stejně tak ti, co čtou Blesk.
Osobně se chystám do 9. třídy základky a můžu říct že kromě tabletů, který mají pouze dva lidé ze 24, se používají snad jen kalkulačky (povoleně samozřejmě :) ). Učitelé občas použijí počítač, aby nám něco přemítli na dataprojektorech(+ smartboard), které má 40% tříd z 2. stupně (+-10?), nevím jak je to na prvním stupni, tuším že tam je nemají. Znám několik lidí co vlastní notebooky a přesto si je do školy netahají, aktuálně se dějí nějaké problémy ohledně skříňek, takže jsou uzamčené od začátku vyučování do 5. hodiny. A jelikož jsou tam někdy dost "chytrý" paka, který by byli schopný si dělat srandu a notebook schovat či ukrást, ale také bych se bál neúmyslného poškození. Takže co se týče notebooků, nehrozí. Aktuálně, jelikož chodím údajně do daltonské školy, se začali používat portfolia. Nesnáším, nesnáším, nesnáším a opravdu se těším a doufám že na střední budou zase staré, dobré, milované sešity, nebo klidně i notebooky :)
Na kalkulačku jsem zapomněl, nejdříve jednoduchou, přes střední třídu až tu se super funkcemi (které brácha využíval, mě by stačila ta střední třída, kdyby u ní displej neodešel do křemíkového nebe). A nejsem proti elektronice, ale je pravdou, že lidstvo hloupne, jestli je to tou elektronikou netuším, ale v oblastí jednoduchých počtů, to pozoruji sám na sobě při nákupu. Ještě že existuje zaokrouhlování, s tím se vždycky dopočítám k přibližnému výsledku. Takže kalkulačky bych povolil jen na složitější výpočty.
Jinak na VŠ jeden spolužák, který někdy s sebou bral notebook a někdy ne, tak používal tužku a papír a poté to přepisoval do notebooku a říkal, že tím si něco z dané látky zapamatoval, potom to má smysl.
Jinak na VŠ jeden spolužák, který někdy s sebou bral notebook a někdy ne, tak používal tužku a papír a poté to přepisoval do notebooku a říkal, že tím si něco z dané látky zapamatoval, potom to má smysl.
Já už jsem ze školy dva roky pryč, nicméně:
Na ZŠ jsem neměl elektroniku žádnou (možná tak digitální hodinky). Neexistovala, ani nebyla k ničemu potřeba.
Na gymplu jsem s koupil telefon - později i smartphone a PDA, Palm, který jsem nikdy k ničemu užitečnému nepoužíval, jen na takové to geekovské mechrování.
Když jsem před 7 lety nastupoval na VŠ, přišla zrovna velká móda notebooků. Hodně zlevnily, do výroby nastoupil Acer, Asus a tyhle značky a mohl si je koupit každý. Tak jsem si s vidinou toho, jak je to skvělé, taky jeden koupil. Nicméně, za chvilku mě přestalo bavit ho tahat a pořád někde hledat zásuvky (tehdy měly notebooky kolem 3 kg a výdrž tak 2 hodiny), tak jsem ho stejně nechával doma. Za rok jsem ho prodal a používal dál desktop. Notebook jsem si koupil znovu za další 3 roky, když jsem jel na Erasmus a ten mám jako záložní PC dodnes.
Za celou dobu studia mi IT nebyla přímo během výuku k ničemu*.
Doma jsem samozřejmě na PC psal texty, dělal výkresy a plakáty, hledal informace na internetu ... takové to běžné použití, kde se počítač hodí.
* IT _během_ výuky bude mít smysl jen tehdy, když bude celá výuka na použití IT koncipovaná - třeba tabletů, jak tu někdo psal a jak už je to třeba v Korei, Jižní.
To že elektronika odvádí pozornost od výuky je nesmysl. Myslíte, že když jsem chodil na základku a neměli jsme smartphony, tablety a notebooky, že jsme se zcela věnovali výuce? BLBOST! Četli jsme pod lavicí časopisy a hráli lodě!
[QUOTE=Ivo Mašek;541568]není náhoda, že nejčtenějším deníkem je Blesk[/QUOTE]
Stejně jako není náhoda, že bylo nejčtenějším deníkem Rudé právo. Protože zatímco Blesk je žumpa, Rudé právo, to byla pochopitelně nejvyšší literární kvalita ... něco jako Hemingway.
PS: To že "lidstvo hloupne" pochopitelně pravda není. Každých pár let se naměří vyšší průměrné IQ (zhruba od 0,3 bodu za rok) a test se normalizuje, aby byl průměr zase 100.
Viz Flynnův efekt ( http://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect )
Na ZŠ jsem neměl elektroniku žádnou (možná tak digitální hodinky). Neexistovala, ani nebyla k ničemu potřeba.
Na gymplu jsem s koupil telefon - později i smartphone a PDA, Palm, který jsem nikdy k ničemu užitečnému nepoužíval, jen na takové to geekovské mechrování.
Když jsem před 7 lety nastupoval na VŠ, přišla zrovna velká móda notebooků. Hodně zlevnily, do výroby nastoupil Acer, Asus a tyhle značky a mohl si je koupit každý. Tak jsem si s vidinou toho, jak je to skvělé, taky jeden koupil. Nicméně, za chvilku mě přestalo bavit ho tahat a pořád někde hledat zásuvky (tehdy měly notebooky kolem 3 kg a výdrž tak 2 hodiny), tak jsem ho stejně nechával doma. Za rok jsem ho prodal a používal dál desktop. Notebook jsem si koupil znovu za další 3 roky, když jsem jel na Erasmus a ten mám jako záložní PC dodnes.
Za celou dobu studia mi IT nebyla přímo během výuku k ničemu*.
Doma jsem samozřejmě na PC psal texty, dělal výkresy a plakáty, hledal informace na internetu ... takové to běžné použití, kde se počítač hodí.
* IT _během_ výuky bude mít smysl jen tehdy, když bude celá výuka na použití IT koncipovaná - třeba tabletů, jak tu někdo psal a jak už je to třeba v Korei, Jižní.
To že elektronika odvádí pozornost od výuky je nesmysl. Myslíte, že když jsem chodil na základku a neměli jsme smartphony, tablety a notebooky, že jsme se zcela věnovali výuce? BLBOST! Četli jsme pod lavicí časopisy a hráli lodě!
[QUOTE=Ivo Mašek;541568]není náhoda, že nejčtenějším deníkem je Blesk[/QUOTE]
Stejně jako není náhoda, že bylo nejčtenějším deníkem Rudé právo. Protože zatímco Blesk je žumpa, Rudé právo, to byla pochopitelně nejvyšší literární kvalita ... něco jako Hemingway.
PS: To že "lidstvo hloupne" pochopitelně pravda není. Každých pár let se naměří vyšší průměrné IQ (zhruba od 0,3 bodu za rok) a test se normalizuje, aby byl průměr zase 100.
Viz Flynnův efekt ( http://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect )
[QUOTE=Ivo Mašek;541767]Povíme si to po volbách, o tom hloupnutí.[/QUOTE]
Volby nejsou o inteligenci, ale o zapomínání. I když je jasné, když se dělá průzkum a rozdělí se to podle vzdělanosti, tak jisté skupiny lidí volí podobně, ale tam rozhoduje více faktorů.
Volby nejsou o inteligenci, ale o zapomínání. I když je jasné, když se dělá průzkum a rozdělí se to podle vzdělanosti, tak jisté skupiny lidí volí podobně, ale tam rozhoduje více faktorů.
IMHO v hodnocení inteligence asi nelze brát v úvahu volby. K nějakému stupni inteligence to možná patřit bude, ovšem pohled na směřování a vývoj společnosti se natolik různí a nelze s přesností určit jaký "směr" je ten správný, že označovat jakéhokoliv voliče za hlupáka je hloupé samo o sobě. Jako příklad mohu uvést debatu o politické situaci, která probíhala na "území Skládky" a se 100 % jistotou mohu říci, že nedošlo k žádné shodě a přesto si o účastnících nemyslím, že by byli neinteligentní. Ovšem oni si to mohou třeba myslet o mě, ale již z toho je patrné, že nelze tento názor označit jako inteligenční kvótu.
Člověk, který čerpá informace z Blesku a AHA, je nutně osobou - já nevím jak to nazvat, abych neurazil - který bude ve volbách preferovat něco, čeho by možná i on pak litoval. Člověk, který je vzdělaný, nebo se sám vzdělává, rozšiřuje si své obzory a umí použít svůj mozek (není ještě zakrnělý, nečeká na názory a doporučení jiných), bude logicky volit jinak, než ten předešlý případ. Je to o inteligenci, ač s tím nemusíte souhlasit - je to i o svobodě názoru (za který jsem byl zřejmě "potrestán" :D )
kevin00: co se týče názorů na menšiny a tak podobně, to je něco jiného. Pokud je to debata na úrovni, je to debata inteligentních lidí, kteří na věc můžou mít diametrálně odlišné názory, ale nikdo z nich nepůjde volit DSSS.
kevin00: co se týče názorů na menšiny a tak podobně, to je něco jiného. Pokud je to debata na úrovni, je to debata inteligentních lidí, kteří na věc můžou mít diametrálně odlišné názory, ale nikdo z nich nepůjde volit DSSS.
[QUOTE=Ivo Mašek;541767]Povíme si to po volbách, o tom hloupnutí.[/QUOTE]
Fajn, už se těším na srovnání inteligence generací podle volebních výsledků.
S kterými volbami budeme srovnávat? 1946? 1948? 1954? 1960? ...
Ale dost už OT
Fajn, už se těším na srovnání inteligence generací podle volebních výsledků.
S kterými volbami budeme srovnávat? 1946? 1948? 1954? 1960? ...
Ale dost už OT
[QUOTE=Ivo Mašek;541774]co se týče názorů na menšiny a tak podobně, to je něco jiného. Pokud je to debata na úrovni, je to debata inteligentních lidí, kteří na věc můžou mít diametrálně odlišné názory, ale nikdo z nich nepůjde volit DSSS.[/QUOTE]
Zcela nechápu, proč je do této debaty "zatažena" menšinová společnost. Nemají s tím vůbec nic společného. Myslím, že rozdílný pohled na danou situaci, na jakoukoliv danou situaci, lze pozorovat u voličů jakýchkoliv stran, např. ODS, ČSSD, České pirátské strany, Strany zelených, Komunistické strany, apod. A přesto se nebude jednat o neinteligentní občany ač budou volit např. pro mě těžko stravitelnou Komunistickou stranu. Co se týče Blesk/Aha, nelze to taktéž takto paušalizovat. Plno našich rodičů/babiček tyto deníky čte a také se o nich nedá říci, že jsou inteligenčně "chromý". IMHO toto paušalizování je právě jeden z jevů, které různé problémy prohlubují než-li by jim byli prospěšné.
Zcela nechápu, proč je do této debaty "zatažena" menšinová společnost. Nemají s tím vůbec nic společného. Myslím, že rozdílný pohled na danou situaci, na jakoukoliv danou situaci, lze pozorovat u voličů jakýchkoliv stran, např. ODS, ČSSD, České pirátské strany, Strany zelených, Komunistické strany, apod. A přesto se nebude jednat o neinteligentní občany ač budou volit např. pro mě těžko stravitelnou Komunistickou stranu. Co se týče Blesk/Aha, nelze to taktéž takto paušalizovat. Plno našich rodičů/babiček tyto deníky čte a také se o nich nedá říci, že jsou inteligenčně "chromý". IMHO toto paušalizování je právě jeden z jevů, které různé problémy prohlubují než-li by jim byli prospěšné.
Kevin00 má pravdu, paušalizovat nelze, pak je to o ničem.
Zpátky k tématu: Dneska ráno jsem ve Snídani s Novou viděl základní školu (tuším v Praze jak jinak), kde ve třídě pro prvňáky byla na stole počítačová myš a používala se k nějaké interaktivní tabuli, měla tu myš (mouse v názvu), ale už nevím jak to bylo. K diskuzi se to hodí, když máme to téma Hardware do školy (v tomto případě ve škole).
Zpátky k tématu: Dneska ráno jsem ve Snídani s Novou viděl základní školu (tuším v Praze jak jinak), kde ve třídě pro prvňáky byla na stole počítačová myš a používala se k nějaké interaktivní tabuli, měla tu myš (mouse v názvu), ale už nevím jak to bylo. K diskuzi se to hodí, když máme to téma Hardware do školy (v tomto případě ve škole).
No za mého mládí byla jediná elektronika ve škole pod lavicí hra, kde vlk chytá vajíčka. Tenkrát nás učitelka ruštiny vyhmátla a byli jsme až v ředitelně. Kalkulačku jsem musel mít povinně až na některé technické předměty na střední škole. I tam nás to ale učili nejdříve počítat přes tabulky a chvilku i přes logaritmické pravítko. A to i dnes, přes svoji práci v IT, považuji za jediný správný přístup.
Dnes, pokud škola nebude vyloženě něco vyžadovat, dostane prcek jen jednoduchý mobil (jen tak pro jistotu) a jak píše kolega někde nademnou, pořádně vybavený penál. To mu po celou dobu základky musí stačit. No ale máme ještě chvilku čas, dnes šel poprvé do "velké" školky a kdo ví, co bude za 3 roky :p
Dnes, pokud škola nebude vyloženě něco vyžadovat, dostane prcek jen jednoduchý mobil (jen tak pro jistotu) a jak píše kolega někde nademnou, pořádně vybavený penál. To mu po celou dobu základky musí stačit. No ale máme ještě chvilku čas, dnes šel poprvé do "velké" školky a kdo ví, co bude za 3 roky :p
Já jenom doufám, že se nedožiji nějaké apokalypsy (např. opravdu silná sluneční bouře), co zlikviduje většinu elektroniky a elektrických zařízení...
Nejsem proti "HW" ve školách typu notepad, notebook a podobně, ale jen jako doplňkové či podpůrné zařízení. HW ve školách by v žádném případě neměl ulehčovat učení aby to nedopadalo jako to popsal Ivo Mašek v případu prodavaček...
Nejsem proti "HW" ve školách typu notepad, notebook a podobně, ale jen jako doplňkové či podpůrné zařízení. HW ve školách by v žádném případě neměl ulehčovat učení aby to nedopadalo jako to popsal Ivo Mašek v případu prodavaček...
Ono dokonce i to, co Ivo Mašek popisoval v případu prodavaček nijak neukazuje, že by lidé byli hloupější nebo toho míň uměli.
Ve skutečnosti to pouze ukazuje, že dřív byla schopnost počítání z hlavy u prodavaček prerekvizitou zaměstnání - a ten, kdo neuměl počítat třeba přehazoval hnůj v JZD.
Dnes ten kdo neumí počítat může místo v JZD pracovat jako prodavač (protože za něj počítá spolehlivě kasa a hnůj přehazuje stroj), a ten kdo počítat umí, nemusí pracovat v obchodě, ale třeba vyvíjí karbonové monokoky či co.
Ve skutečnosti to pouze ukazuje, že dřív byla schopnost počítání z hlavy u prodavaček prerekvizitou zaměstnání - a ten, kdo neuměl počítat třeba přehazoval hnůj v JZD.
Dnes ten kdo neumí počítat může místo v JZD pracovat jako prodavač (protože za něj počítá spolehlivě kasa a hnůj přehazuje stroj), a ten kdo počítat umí, nemusí pracovat v obchodě, ale třeba vyvíjí karbonové monokoky či co.
Ony i ty prodavačky by se to rychle naučily. Stačilo by jim tak na 2 týdny tu pokladnu vzít. Přece jen, kdo to denně takto nepoužívá, nikdy tu schopnost mít nebude (až na pár výjimek). Taky si raději vezmu kalkulačku nebo excel, obzvlášť pokud jde o důležitý výpočet a to i když není nijak složitý.
[QUOTE=JindraPce;541846]On[HL]Y[/HL] i ty prodavačky by se to rychle naučil[HL]Y[/HL]. Stačilo by jim tak na 2 týdny tu pokladnu vzít. Přece jen, kdo to denně takto nepoužívá, nikdy tu schopnost mít nebude (až na pár v[HL]Ý[/HL]j[HL]I[/HL]mek). Taky si raději vezmu kalkulačku nebo excel, obzvlášť pokud jde o důležitý výpočet[HL],[/HL] a to i když není nijak složitý.[/QUOTE]
A kdybychom potrénovali jazyk český, neměli bychom tam hrubky :p
Ber to jako přátelské rýpnutí ;)
A kdybychom potrénovali jazyk český, neměli bychom tam hrubky :p
Ber to jako přátelské rýpnutí ;)
Nevím, co tu řešíte s hloupostí. Zde se nejedná o chytrost vs hloupost, ale o vzdělání a znalost. Na druhou stranu je třeba poukázat na fakt, že přesáhne-li nevzdělanost či neznalost jistou úroveň obvyklou v dané době a společnosti dostává se do zástupné role hlouposti.
PS: Teď bylo ve zprávách, že tablet používá experimentálně ve výuce asi 20 tříd v ČR.
Jedna 5. třída na ZŠ Velvary dnes dostala nové iPady pro každého žáka. Druhá (paralelní) třída tablety mít nebude, během roku budou psychologové žáky pozorovat a znalosti obou tříd se budou vzájemně testovat.
Takže - přestože to stále není běžné, asi nejsme technicky úplně daleko za světem (kromě té Korei, ta je roky napřed).
Jedna 5. třída na ZŠ Velvary dnes dostala nové iPady pro každého žáka. Druhá (paralelní) třída tablety mít nebude, během roku budou psychologové žáky pozorovat a znalosti obou tříd se budou vzájemně testovat.
Takže - přestože to stále není běžné, asi nejsme technicky úplně daleko za světem (kromě té Korei, ta je roky napřed).