Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty
Chlazení a skříně
Ostatní
Periférie
Procesory
Storage a RAM
Základní desky
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Digimanie  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

Téma: Multiplayer včera a dnes.

31.8.2007 10:05
respexKde jsou doby, kdy jsme hrály pexeso a nebo na schovávanou. Tyto, na první pohled od PC her odlišné formy zábavy, mají jednu věc společnou a tou je soupeření. No neříkejte, kdo nemá rád ten adrenalin při porovnání vašich zkušeností, score a skillu. To někde nervy pracují opravdu naplno a nejedna myška nepřežije.
Řekněme, že první vlaštovkou ve hrách, kde můžete měřit své síly s ostatními hráči, byli hry s tzv. kooperativním multiplayerem. Jsou to hry, kde proti sobě hraje několik hráčů na jednom PC. Mě nikdy moc neoslovily a to z důvodu velkého nepohodlí při hraní. Ale pokud si chcete zahrát opravdu dobrou hru pro tento typ multiplayeru, tak jedině Atomic Bomberman, ale velké množství her bylo vyprodukováno indie herní scénou ( a jsou tam i parádní hry ).
Možná protože hráče už nebavilo sedět doma a chtěli si to rozdat proti více hráčům, tak začali vznikat akce jako LanParty. Samozřejmě to bylo i z důvodu, zvyšujícího se počtu počítačů a vetší podpory her, které se pro tyto akce hodí.
Bylo to doba, kterou bych klidně nazval ,, Zlaté období,,. Při mé první akci nás bylo asi osm a bylo to parádní. Jedna hra, která mi utkvěla v paměti je Medal of Honor. To byli doby, když jsme pobíhali po mapě, řvali jsme a klávesnice měli velmi nízkou životnost. Jeden čas jsem dokonce byl i na čtyřech akcích za měsíc.
Moje nejoblíbenější akce se postupem času dopracovala až k padesáti účastníkům a to nebylo málo. Bylo to kouzlem akce a touhou předvést sebe a svůj stroj.
Několik let to bylo fajn, ale pak když se začal rozmáhat internet, tak začala nová éra. Pamatuji se, jak jsem se poprvé přihlašoval na www.gamepark.cz a poprvé hrál CoD. V té době hrálo ve špičce cca. 150 lidí. Během roku to bylo 1500 a počet narůstal a zvyšoval se i počet serverů, kde bylo možné hrát. Myslím, že tento trend se nebude už razantně stupňovat a zůstane nadále oblíben. Jen je škoda, že je to jakýsi zabiják akcí jako jsou LanParty.
Samozřejmě se nemůžu nezmínit o MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) které jsou v poslední době hodně protěžované. Už ze samotného názvu je jasné, že jejich základní myšlenkou je hraní velkého množství lidí. Je, ale pravda, že ne všechny hry tohoto typu jsou kvalitní. Většina velkých i malých vývojářských studiích má rozpracováno nějakou MMORPG, to je jen můj dojem.
Tyto hry jsou dělány způsobem, který hráče nutí hrát co nejdelší čas. Ne každému se ale líbí, že musí koupit hru, a pak ještě platit za hraní. Jsou sice MMORPG které jsou free, ale není jich mnoho a kvalita není zrovna růžová.
Hodně časopisů a novin v poslední době mluví o návykovosti těchto her, ale na to už si udělejte názor sami.
31.8.2007 11:04
eraserHovoríš o zlatých časoch. Pamätám si na rok 1998/1999, kedy som so spolužiakmi drtil po sieti také klasiky, ako napr. Doom II, Descent, Starcraft, Diablo. Než sme sa zosieťovali koaxiálom, párovali sme sa pomocou seriálového kábla. Doteraz sa mi zafixovala najväčšia zábava, ktorou bol E1M1 v Doom II. Síce bolo určitou nepríjemnosťou obmedzenie na štyroch hrácov, no väčšiu akciu si nepamätám. Samozrejme Half-Life, či dokonca Counter-Strike, tieto hry, pre mňa, spadajú do inej sféry multiplayer zábavy. Pri Doom II som používal špecifický always run - hrnček položený na Ctrl tlačítku a ručne upravený config , v ktorom som si zvýšil citlivosť myšky, pretože setup bol obmedzený.

Čo sa týka Atomic Bomberman-a, na tejto hre sme sa taktiež veľmi dobre bavili, naviac sme hrali po dvojiciach pri jednom PC a bola to jediná gameska, ktorú s nami žhavili i babenky. :inlove

No a potom prišlo skúškové... :runaway
31.8.2007 11:51
tequillaJJ, skoro jsem zamacknul slzu pri cteni pojmu jako Doom, Descent, apod. Nejlepsi multiplayer hra ale podle me byla s nazvem "Červíci" (neplest s wormsy), na stredni jsme na tom prekonali nejedny laboratore a mereni :D. Nejvic se nas u jednoho PC seslo asi 6, rok to byl tak 94-96, potom s prichodem pentii na skolu se to prestalo dat hrat (cervici se pohybovali silene rychle :runaway)...
31.8.2007 11:56
eraserTak túto gamesku jednoznačne poznám a mám ju kvalitne odohranú. Sme to parili u spolužiaka i s jeho bráchom namiesto učenia sa na skúšky. :) Ešte sme si pridávali Micro Machines II a Worms. Kedže spolužiak vlastnil veterána P100, tak rýchlosť bola vo všetkých hrách primeraná.
4.9.2007 02:14
Karel PolívkaČlánek nesplňuje kritéria pro zařazení do sekce Články od čtenářů -> přesunut do jiné sekce.
5.9.2007 05:57
biilisjo jo.. kde sou ty doby když jsme hráli dyna blaster o pivka :) nebo kam se poděl naprosto dokonalej
Return fire ?? já to chci zpátky :)) pravda novej kabát by jim slušel ale aby zůstala atmosféra a hratelnost a HLAVNĚ jednoduchost.. nějak tyhle vlastnosti u novějších her většinou postrádám.. prostě kvalitní blbina pro dva kde je primitivní ovládání a nad ničim se nemusí myslet :)
5.9.2007 11:11
eraser[quote=biilis;47483]jo jo.. kde sou ty doby když jsme hráli dyna blaster o pivka :)

pravda novej kabát by jim slušel ale aby zůstala atmosféra a hratelnost a HLAVNĚ jednoduchost..[/quote]
Preto sme hrávali toto... :thumb

7.9.2007 02:08
Pavel Bočeknj...ne že bych to pořádně zažil, ale mám pocit, že hry dneska jsou hlavně pro masivní on-line hraní kde se nikdo moc neprosadí a/nebo single player, který ovšem často omrzí anebo je úplně na nic (krom vyjímek a tu má každej hráč...u mně např. Half 2, Fallouty apod. :))...prostě se na tom rejžuje a on dalšího nejde
7.9.2007 09:15
pas!kDOOM, Descent, dynablaster, atd to byl muj prvni kontakt s multiplayerem :) Potom uz prislo na radu internetove hrani .. ala diablo1, starcraft, diablo 2 atd .. a k tomu co tu rekl bocek .. uplne stim nesouhlasim .. u single hrani me nebavi vetsinou demence protivniku a kdyz uz je neco s dobrym pribehem a hratelnotsi clovek to dohraje jednou a pak uz nema dalsi metu proste splnil vse co mel .. da se rict z eto me pritahlo k online hrani .. onlinovky nejsou o tom ze nemas sanci ale o tom ze tomu musis venovat hromady casu pokud nejakou sanci chces mict . a pokud chces byt opravdu dobry je potreba to pojmout stejne jako nejaky sport .. kdyz budes chtit byt dobry fotbalista holt budes muset nekolikrat tydne trenovat stejne tak to plati u onlinovek ktere jsou postaveny na nejakych systemech playoff , mistracich a pod .. ale rozhodne je to nesrovnatelne vetsi zabava nez nejaky single hrani (a nez fotbal :D )
7.9.2007 02:40
crasher.kmJednoznačně counter-striker 1.0 :) parádní to pařba :) celý herny se otřásaly v základech :D to byli časy :) za 50kč na hodiny, vždycky plná herna ,protože nikdo neměl doma net a v herně byli "děla PC" . Kde jsou ty časy ? teď se uživí jenom PG cyber caffe a to jenom díky turnajím .
7.9.2007 02:47
Pavel Boček[QUOTE=pas!k;47750]...[/QUOTE]

Je to dost individuální, ale jde právě o to, že už to zabírá strašně moc času a člověk zvládne být slušným hráčem tak v jedné hře. Většinová situace je taková, že lidi na to nemají čas a prostě dají přednost hře s "tupou inteligencí" a dobrým příběhem, než se nechat neustále porážet někým kdo nedělá nic jiného než že to trénuje...to je pak zábava, která je přestane bavit za 5 minut (obzvláště když se hrají např. ve FPS ty stejné mapy a člověk který se je naučí znát i poslepu má výhodu...to je jako požitek ze hry toto ?).

U SP souhlasím, ovšem až na vyjímky , kterých už je dneska bohužel málo (ale dřív, kdy nešlo jen o peníze, to bylo lepší)...to jsou prostě ty hry který člověk hraje pořád dokola a stále ho to baví ! A o to jde ! Že to je dneska málo her, poněvadž často jsou stereotypní už v průběhu hraní, natožpak při jeho opakování (znovu zopakuju jako vyjímku třeba HL2 - to je hra kde každá její část je zábavná a člověka to prostě baví, i opakovaně...může si to projet na různé obtížnosti, jinými způsoby atd. atd.). Těmto vyjímkám se pak říká kultovní hry, které se pamatují minimálně celé dekády a hordy fadů je hrají pořád (nap. v různých modech apod.) - podívejte se na komunitu Falloutu, na Baldur's Gate a spustu dalších...ty se řadí do zlatého fondu...a je škoda, že se už hry hodně přesouvají směrem k MP...
7.9.2007 06:10
pavel_pVzpomínám si, že když jsem začínal vysokou, tak byl oblíbený jeden typ her: MUD (Multi-User Dungeon). Hra běžela přes telnet v textovém režimu, na obrazovce vždy vyběhl popis místnosti, možné exity, seznam případných předmětů a příšer, ovládání bylo přes psaní příkazů, zranění v boji byla náhodná dle síly hráče a příšer.

Dokonce to ještě existuje, viz. http://cs.wikipedia.org/wiki/MUD
7.9.2007 07:28
Pavel Boček[QUOTE=pavel_p;47844]Vzpomínám si, že když jsem začínal vysokou, tak byl oblíbený jeden typ her: MUD (Multi-User Dungeon). Hra běžela přes telnet v textovém režimu, na obrazovce vždy vyběhl popis místnosti, možné exity, seznam případných předmětů a příšer, ovládání bylo přes psaní příkazů, zranění v boji byla náhodná dle síly hráče a příšer.

Dokonce to ještě existuje, viz. http://cs.wikipedia.org/wiki/MUD[/QUOTE]

mám dojem že snad takhle ještě funguje Zeměplocha :) taky jsem to cvhilku hrál...ale jen chvíli...pak mi spolužák vlezl do Ankh-Morkopku (kam sem nechtěl) tak byl konec :D
8.9.2007 01:58
eraserVidím, že sa tu strhla pekná debatka o online hrách. Ja by som k tomu dodal, že "nie je" nad to, ak sa zábava premení na frustráciu z dôvodu podvádzania :angry. Pozrite si taký CS... a to nie je jediná hra, ktorá týmto trpí a pritom mnoho hráčov si neuvedomuje, že pred nimi nestojí SKILL, ale CHEAT. A najviac neznášam, ak je nejaký cheater po odhalení tak drzí, že začne všetkým nadávať do n00bov a ešte nebodaj má spojenca a ten ho obhajuje.

Inak, čo tu bolo napísané o tréningu online hier, resp. náročnosti na čas, to je veľká pravda, až na to, že len pár skutočne vyvolených dokáže svoju nadanosť a vytrvalosť uplatniť a zarobiť na tom. Takže dajte si pozor, aby ste nedopadli ... :p