reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Pojmy
R.G.B. Robust Grafics Booster - součást BIOSu základních desek Gigabyte. Jedná se o automatické přetaktování grafické karty (vhodné pro začátečníky). Toto přetaktování může být použito pro integrovanou i externí grafickou kartu. R.G.B. obsahuje tři režimy (Auto, Fast, Turbo), kdy volba Turbo znamená přetaktování grafické karty až o 10%. Protože se jedná o přetaktování již z prostředí BIOSu, karta na těchto nastavených frekvencích poběží ve 2D i 3D režimu.
R600 R600 je grafické jádro z dílny AMD/ATI. Jádro má 700 milionů tranzistorů, 320 Stream procesorů, 16 ROP/RBE a 16 texturovacích jednotek. Vyrábějí ho ve speciálně pro ATI navrženém 80nm half node procesu "80HS". Plocha jádra je 420 mm2 a obsahuje na rozdíl od G80 vše potřebné, včetně I/O logiky. R600 vychází z relativně velké míry z návrhu grafického čipu "R400" (z různých důvodů - hlavně výkonnostních, nebyl tento čip (R400) nikdy vydán. Derivát R400 ale nakonec uzřel světlo světa v podobě čipu Xenos, který můžete najít v herní konzoli Xbox 360). R600 podporuje shader model 4.0, dále obsahuje z hardwarového hlediska až 512bitovou externí sběrnici. Toto jádro najdeme na grafických kartách HD2900XT, Pro a GT.
Rack Rack je standardizovaný systém využívaný k přehledné montáži různých elektrických a elektronických zařízení a jejich kabeláže. Racková skříň je stavěna dle norem EIA 310-D, IEC 60297, DIN 41494 a SC48D o výšce 30-200 cm, hloubce 80 až 100 cm a šířce kolem 50 cm. Rám skříně je tvořen kolejnicemi, které jsou od sebe vzdálené cca 45 cm. V kolejnicích jsou otvory s vodorovnou roztečí 48 cm. Svisle je rack členěn na jednotky o velikosti 1,75 palce (4,5 cm). Zařízení montovaná do rámu mají výšku odpovídající násobku této jednotky. Do racku se umísťují například různé zařízení počítačových a telefoních sítí (routery, switche), počítačové servery, ale i součásti zvukové aparatury (zesilovače apod.) a další přístroje. Pro přehlednost kabeláže se do racků umísťují patch panely.
RAD Anglická zkratka pro Rapid Application Developement, v překladu „velmi rychlý vývoj aplikací“. Jde o programovací proces původně vyvinutý Jamesem Martinem v roce 1980. Proces zahrnuje především iterativní vývoj aplikací a konstrukce prototypů – je tedy dnes velmi běžně používanou metodou v oblasti softwarového inženýrství. RAD proces nezanedbatelně urychluje vývoj aplikací. Požadavek na takto rychlý vývoj vznikl právě v 80. letech, kdy se stávalo, že vývoj aplikace trval tak dlouho, že než byla aplikace dokončena, změnily se požadavky na její funkcionalitu. V dnešní době většina firem využívá RAD procesy při vývoji aplikací, aby si tak udržela svou konkurenceschopnost.
Radeon Označení pro grafické karty společnosti AMD/ATI. Jedná se o přímou konkurenci grafických karet GeForce společnosti NVIDIA. První Radeony se na trhu objevily v roce 2000 a ukončily řadu grafických karet ATI Rage, jednalo se o modely Radeon SDR, DDR a 7000/VE. Podporován byl DX 7.0 a jednalo se o jádra R100. Následovníci byly Radeony 8500 až 9250, dále 9500 až 9800 a zároveň i x300 až x600. Následovaly Radeony x700 až x850, poté x1300 až x1950 a konečně i Radeony HD 2400 až 2900 vycházející z jádra R600 s podporou DX10.
Rage Označení grafických karet společnosti AMD/ATI, které nadradily předchozí řadu karet ATI Mach. Grafické karty ATI Rage přinášely 3D akceleraci a ve své době byly poměrně oblíbené. Řada karet ATI Rage zahrnuje tyto modely: 3D Rage, 3D Rage II (IIC, II+, II+DVD), Rage Pro, Rage LT, Rage XL a Rage 128. Existovaly také speciální karty jako Rage Fury MAXX, což byla grafická karta obsahující dva čipy z Rage 128 nebo karty (čipy) pro notebooky označované jako Rage Mobility. Řada grafických karet Rage byla nahrazena řadou Radeon, která je na trhu dodnes.
RAID Redundant Array of Independent Drives nebo Array of Inexpensive Drives (Disks) - obecné označení pro disková pole - přesněji vícenásobná disková pole nezávislých disků. Jedná se o koordinovanou práci dvou a více pevných disků, prostřednictvím diskového řadiče s podporou konkrétního typu RAID. Nejběžnějšími typy jsou RAID 0, RAID 1, RAID 0+1, RAID 3, RAID 5 a další.
RAM Random access memory - paměť s náhodným přístupem. Jedná se o běžně používaný typ paměti, v souvislosti s PC je velmi často synonymem pro označení operační paměťi typu RWM-RAM - (za paměti RAM lze obecně považovat i další paměťová média jako flash paměti, diskety, pevné disky apod.). Zůstaneme-li u operační paměti, ta je tvořena polovodičovými čipy s velmi krátkou přístupovou dobou a vysokou rychlostí čtení/zápisu. Tyto polovodičové paměti RAM neuchovávají informace po odpojení napájení, využívají se proto jako zásobník aktuálně zpracovávaných dat. Paměti RAM najdeme i na grafických kartách apod.
RAMDAC Z anglického Random Access Memory Digital-to-Analog Converter, používaný na grafických kartách. Jde o kombinaci tří DAC (Digital-to-Analog) převodníků (pro každou RGB složku jeden) a malé SRAM paměti pro uložení barevné mapy. Slouží k převodu digitálního signálu na analogový, který vyžadují CRT monitory. Kvalita převodu je závislá na kvalitě výstupních filtrů, které zejména u levných karet mohou způsobovat degradaci obrazu ve vyšších rozlišeních. U LCD monitorů není konverze nutná, dokáží zpracovat přímo digitální signál. Dnes nejběžnější frekvence převodníků je 400 MHz, což umožňuje rozlišení až 2048x1536 bodů.
Rampage Doslova gigantický projekt, na kterém chtěla společnost 3Dfx odstartovat novou éru grafických karet, avšak právě tento projekt na kterém se pracovalo příliš dlouho stál nakonec za bankrotem společnosti 3Dfx. Rampage bylo označení revolučního GPU, který měl být použit pro grafickou kartu 3Dfx Spectre. Grafická karta s jádrem Rampage se na trh měla dostat nedlouho po uvedení Voodoo 1. Čip si však neustále vyžadoval odklady a jelikož společnost 3Dfx musela reagovat na aktuální dění na trhu, vydala postupně Voodoo 2, poté přišla s technologií SLI, následně vydala Voodoo 3, dále vytvořila čip VSA-100 atd. Když už čas konečně dozrál a čip Rampage byl zcela hotov, společnost již byla natolik zadlužena, že se situace stala neúnosnou a společnost 3Dfx byla nucena vyhlásit bankrot - Rampage byl dokončen 30.11.2000 a bankrot byl vyhlášen o pouhých 14 dní později. Vydání grafické karty s tímto čipem by ve své době způsobil obrovskou revoluci ve světě grafických karet, neboť mnohé technologie, kterými tento čip ve své době disponoval se začaly objevovat až postupně s příchodem DX9 kompatibilných grafických karet, tedy až o několik let později.
RAR Oblíbený souborový formát pro kompresi a archivaci dat. Vyvinutý byl ruským programátorem Eugenem Roshalem (Roshal ARchive). Soubory v tomto formátu mají příponu .rar a k práci s těmito soubory se nejčastěji využívá program WinRar.
RAW Bezeztrátový formát souboru, který zaznamenává surová data přímo ze snímače digitálního fotoaparátu. Fotografie v tomto formátu se bez dalšího zpracování běžně nedají prohlížet, neboť formát RAW není nijak definován ani standardizován a tudíž se formát souborů RAW liší v závislosti na různých fotoaparátech (mnohdy i stejného výrobce). Výrobci často používají i své vlastní značení souborů - například CRW, CR2 (Canon), NEF (Nikon), MRW (Minolta) apod.
Razer
Razer USA Ltd. - Společnost se sídlem v San Diegu (Kalifornie), která se zabývá vývojem, výrobou a prodejem počítačových periferií a doplňků především pro hráče a pro profesionální použití. Portfolio výrobků zahrnuje myši, podložky pod myš, klávesnice, reproduktory, sluchátka, herní zvukové karty a neustále se rozrůstá. Mimo vlastní produkty spolupracuje na návrhu myší a klávesnic i s firmou Microsoft (myš Habu a klávesnice Reclusa) a na návrhu audio systémů se společností THX.
RC Release Candidate - produkt označený jako RC následuje po alpha (či dokonce pre-alpha) a beta verzích a jedná se o kompletní produkt se všemi plánovanými funkcemi, který "aspiruje" na to, stát se finálním produktem. Ve fázi RC prochází takovýto software testováním, zda se neobjeví nějaký závažný bug. Pokud ne, z RC se stává konečná - finální verze.
RDRAM RDRAM - Rambus DRAM (podle firmy Rambus, která tuto technologii vyvinula). Jedná se o typ operační paměti, který se objevil koncem roku 1999 s příchodem socketu 423 pro nová Pentia 4. Tyto paměti jsou sice jen 16bitové (popř. 32bitové v Dual channelu, nebo 64-bitové v Quad channelu) na rozdíl od konkurenčních SDRAM (popř. DDR SDRAM), na druhou stranu výhoda pamětí spočívala v mnohem vyšších frekvencích, tj. vyšší datové propustnosti. RDRAM byly dodávány na paměťových modulech s označením RIMM (Rambus Inline Memory Module), obdobně jako SDRAM. DDR SDRAM moduly s označením DIMM. RDRAM se dělí:

1) Podle počtu kanálů: Single channel - SCH (184 pinů, 2,5 V,16-bit), Dual channel - DCH (232 pinů, 2,5 V, 32-bit) a Quad channel - QCH (326 pinů, 1,8 V, šířka 64-bit).

2) Podle rychlosti: 600 MHz (SCH), 700 MHz (SCH), 800 MHz (SCH, DCH, QCH), 1066 MHz (DCH, QCH), 1200 MHz (DCH), 1333 MHz (DCH), 1600 MHz (DCH).

Tyto paměti se na trhu příliš neprosadily. Spotřebitelé raději volili podstatně levnější paměti typu SDRAM, popřípadě vylepšené paměti typu DDR SDRAM, které pouze nepatrně pomalejší, ale až 2x levnější než RDRAM. Za neúspěchem RDRAM stálo i to, že firma Intel byla dlouhou dobu jediným výrobcem čipsetů podporujících RDRAM. Na přelomu 2002/2003 sice vzniknul první "neintelovský" chipset pro RDRAM od společnosti SiS (R658; později modernější R659), ale ani ten situaci nezachránil. Pro nezájem spotřebitelů výrobci chipsetů a základních desek od podpory RDRAM posléze úplně upustili a nahradili ji DDR SDRAM (později DDR2).
ReactOS Live operační systém (schopný nabootovat bez instalace) snažící se co nejvíce napodobit komerční Windows společnosti Microsoft. Je distribuován zcela zdarma (open source), podobně jako distribuce Linuxu. Jeho vývoj neustále pokračuje, v současné chvíli se pracuje především na podpoře USB rozhraní. To ale v neprospěch ReactOS znamená, že prozatím není příliš vhodný pro běžné nasazení. Má velké problémy s ovládáním HW, prozatím není schopen obsluhovat ani USB myši či klávesnice. V jeho prospěch však hraje nezanedbatelná kompatibilita aplikací napsaných pro Windows NT 5.x ( Windows 2000 a výše ). V současností je poslední stabilní verzí verze 0.3.3. V blízké budoucnosti vývojáři ReactOSu plánují zavést podporu sítí, multimédií či zařízení plug-and-play.
ReadyBoost Windows ReadyBoost je technologie, která umožňuje ve Windows Vista využít flash paměť (např. USB flash disk) ke zvýšení výkonu systému. Využívá se jako vyrovnávací paměť, která částečně supluje RAM a pevný disk. Windows Vista ho využívá k ukládání méně používaných aplikací do swapovacího souboru. Nejznatelnější nárust výkonu je u počítačů s 512 MB RAM.
RealMedia Jedná se speciální formát multimediálních souborů vytvořený firmou RealNetworks. Typická je přípona .rm a obsahem může být audio či video nahrávka (RealAudio/RealVideo). Nejčastější využití tohoto formátu je pro streamování videa v síti Internet. K přehrávání se nejčastěji používá RealPlayer.
Realtek
Společnost založena na sklonku roku 1987. Zabývá se především vývojem síťových prvků/čipů (samotnou výrobu mají na starosti jiné specializované firmy). Jedná se hlavně o ethernetová zařízení, ale dále pak i bezdrátová zařízení či xDSL routery. Mezi další produkty patří například také čipy pro AC'97 či HD audio nebo LCD monitory. Naše články o společnosti Realtek.
refill Znovu naplnit, též náhradní náplň. S tímto označením se setkáme nejčastěji u neoriginálních plnících sad pro inkoustové tiskárny.
refresh Obnovit, též oživit nebo znovu načíst. Refresh označuje například tlačítko v internetových prohlížečích, sloužící k opětovnému načtení obsahu stránky - aktualizace obsahu stránky.
Refresh Rate Obnovovací frekvence - je to počet rozsvícení všech bodů CRT monitoru za 1 sekundu. Uvádí se v Hz (1 Hz znamená, že za 1 s dojde k 1 rozsvícení všech bodů na monitoru). U CRT monitorů se obvykle setkáme s hodnotami mezi 50 (60) až 150 Hz. V případě LCD monitorů se s obnovovací frekvencí setkáváme také, obvykle se ale jedná o 60 nebo 75 Hz, vyšší kmitočet není potřeba z důvodu zcela odlišné technologie zobrazení obrazu, kterou LCD monitoru používají. Setkat se také můžete s horizontální frekvencí, která určuje počet sloupců za 1 s (vertikální frekvence – počet řádků).
rendering Obecné označení pro vykreslování - tvorbu obrazu na základně nějakého počítačového modelu.
repeater Repeater, neboli opakovač je síťový prvek, který přijímá slabý nebo poškozený signál, opraví jej, zesílí a správně časovaný pošle dál. Tak je možné snadno zvýšit dosah média beze ztráty kvality a obsahu signálu. Repeater pracuje na fyzické vrstvě.
resample Též resampling - převzorkování. Jedná se o proces, kdy je změněna vzorkovací frekvence (např. digitální audio nahrávky nebo digitální fotografie). Typickým příkladem může být změna vzorkovací frekvence zvukové nahrávky např. ze 48KHz na 44.1KHz nebo změna rozlišení fotografie z 1024x768 na 1280x1024 pixelů.
resolution Rozlišení či rozklad. Rozlišení je velmi důležitý parametr u monitorů, tiskárem, scannerů, digitálních videokamer či fotoaparátů apod. Udává celkový počet bodů, pro vykreslení obrazu. V případě monitorů je nejčastěji uváděn počet vodorovně zobrazených bodů krát počet svisle zobrazovaných bodů. Typicky potom 800x600; 1024x768; 1280x1024; 1600x1200; 1680x1050; 1920x1200; 2048x1536 apod. Vynásobením počtu vodorovných a svislých bodů získáme celkový počet vykreslovaných bodů (pixelů). U digitálních fotoaparátů a videokamer se setkáme s pojmem megapixel (Mpx, též MP), což je právě ona výsledná hodnota, kterou získáme vynásobením vodorovných a svislých bodů (2816*2112=5947392; tj. přibližně 6 Mpx).V případě tiskáren či scannerů se uvádí hodnota DPI.
Response Time Doba odezvy - mmj. jeden z parametrů LCD monitorů. Doba se udává v milisekundách (ms). Jedná se o čas nutný k tomu, aby krystaly z nichž je obrazovka tvořena, změnily svou barvu k bílé na černou a zpět (a to pokud možno co nejrychleji). Pokud je doba odezvy příliš vysoká, může se to negativně projevit při dynamických změnách obrazu. Protože v praxi se více setkáme s přechody barev mezi odstíny (tedy nikoli přímo bílá --> černá --> bílá), uvádí se obvykle odezva typu "grey to grey" (šedivá na šedivou - např. tmavě šedá na světle šedou a zpět), jejíž hodnota je pro běžného uživatel více vypovídající.
retail Označení pro plnohodnotné balení - opak bulkového balení. Retailové balení typicky obsahuje kromě samotného produktu ještě příslušenství, krabici či jiný vhodný obal a často také i určité bonusy apod. Produkty s přídomkem retail jsou proto vždy dražší, než stejné produkty s přídomkem bulk.
RFC RFC (request for comments) je označení řady standardů a dalších dokumentů popisujících Internetové protokoly, systémy apod. Jak už název napovídá, RFC jsou oficiálně považovány spíše za doporučení než normy v tradičním smyslu, přesto se podle nich řídí drtivá většina Internetu.

Jednotlivé RFC dokumenty vydává editor RFC podle příkazů Internet Architecture Board. Každé RFC má při zveřejnění přiděleno číslo. Žádné jednou vydané RFC se nikdy neruší, pouze se v budoucnu může upravit vydáním novějšího RFC. Všechna RFC lze volně získat na adrese http://www.ietf.org/rfc.html a na mnoha dalších místech. Každé RFC je dostupné v podobě čistého ASCII textu (v angličtině), ze kterého se tvoří i další verze (např. HTML, PDF apod.).

Na rozdíl od klasických norem a standardů vydávaných klasickými normotvornými instuticemi (jako např. ISO, ANSI apod.) vznikají RFC poněkud jiným způsobem. Původními autory jednotlivých RFC jsou obvykle konkrétní experti, kteří se snaží řešit konkrétní problém, jehož řešení nabídnou ve formě návrhu RFC Internetové veřejnosti (jako tzv. Internet Draft). Pokud je dané řešení (často již dobře fungující v rámci nějakého pilotního provozu) uznáno za přínosné, dokument se vydá jako RFC.
RGB Barevný model "Red, Green, Blue" - červená, zelená a modrá. RGB model se používá u běžných optických zařízení jako jsou obrazovky monitorů, scannery atp. RGB model používá tzv. aditivní (sčítací) míchání barev, což znamená že výsledná barva je tvořena sčítáním tří barevných složek (každá z nich disponuje jinou intenzitou).
RIAA Recording Industry Association of America - společnost zastupující nahrávací průmysl v USA. Velmi aktivně se věnuje protipirátskému boji.
Rialto Rialto můstek je dodatečný čip na grafických kartách společnosti AMD/ATI, který umožňuje vyrábět původně PCI-E grafické karty i do AGP slotu (převod PEG->AGP). Konkurenční řešení společnosti NVIDIA nese označení HSI.
RibbonX Jméno pro nové grafické uživatelské rozhraní některých programů a programových balíčků společnosti Microsoft. Nejlépe viditelné je v kancelářském balíku Microsoft Office 2007 (nezávisle na verzi). Zcela mění standardní rozložení ovládacích prvků. Dle vyjádření Microsoftu jde o krok směřující ke zvýšení efektivity práce s kancelářskými balíky Office. Mnohým lidem však dělá problémy si na nové rozhraní a především rozložení prvků zvyknout. Největší změnou oproti starším rozhraním je absence hlavní nabídky. Přítomny jsou pouze záložky přepínající mezi jednotlivými panely. Ty pak obsahují všechny běžně používané ovládací prvky, což umožňuje jejich rychlejší použití.
Ridgeback Kódové označení desktopových procesorů společnosti AMD pro socket AM2+. Obsahovat budou 6 MB L3 cache, HT3.0 a budou vyrobeny 45nm technlogií. Uvedení je plánováno na polovinu roku 2008.
RIP Routing Information Protocol je vektorově orientovaný směrovací protokol umožňující komunikaci směrovačů mezi sebou. Využitím Bellman-Fordova algoritmu určí nejkratší cestu od zdroje k cíli. K tomu je potřeba znát topologie ostatních sítí, což umožňuje pravidelná výměna routovacích tabulek mezi směrovači (každých 30 sekund). RIP může směrovat data pouze do vzdálenosti nepřesahující 16 sítí, to udává jeho matrika (15 NEXT HOP). I přesto má díky nenáročné konfiguraci a jednoduchosti stále své uplatnění. Používá se ve verzi RIP 2, který narozdíl od první verze umožňuje implementovat subnetting a šifruje hesla, čímž lépe zabezpečuje komunikaci mezi routery.
RISC Reduced Instruction Set Computer - technologie/architektura procesorů s tzv. omezenou (rekukovanou) instrukční sadou. Dnes prakticky všechny současné procesory vycházejí z architektury RISC, avšak jejich instrukční sady sady jsou rozšířeny o speciální prvky (např. MMX, SSE či 3DNow!) a jednotlivé instrukce netrvají vždy stejnou dobu. Současné procesory také hojně využívají tzv. pipeling, což je řetězení - zřetězené zpracování instrukcí (též překrývání instrukcí), díky kterému je v praxi možno zpracovat i více instrukcí za jeden takt. V praxi se také můžeme setkat s označením CISC, což je tzv. "post-RISC", na kterém (společně s původní architekturou RISC) je založena většina současných procesorů.
RIVA TNT Označení pro grafické karty společnosti NVIDIA, které následovaly po kartě RIVA 128. Tyto karty byly založeny na jádře NV4, jednalo se o 2D, 3D a video akcelerátory s částečnou kompatibilitou s DX6. Z konktrétních modelů patří mezi nejznámější RIVA TNT, RIVA TNT2 a jejich odnože.
RivaTuner RivaTuner je jedním z programů, které se zabývají laděním grafických karet. RivaTuner je dílem ruského programátora Alexeje Nikolajčuka (Unwinder), který jeho nové verze pravidelně zveřejňuje na serveru Guru3D. Jedná se o freewarovou utilitu, která zvládá mnoho věcí, od diagnostiky, regulace otáček ventilátorů, pretaktování, odemykání pipelines až po detailní úpravy ovládačů, které jsou klíčem úspěchu RivaTuneru. Program je určený pro grafické karty Riva TNT a vyšší a nebo Radeon 8500 a vyšší. Grafické karty od NVIDIE mají v tomto programu oproti Radeonům širší možnosti ladění.
RJ-45 Koncovka RJ-45 se stala dnes nejčastěji používaným typem propojení ethernetových kabelů UTP a STP. Dále se používá ke spojení ISDN zařízení, xDSL modemů a dalších podobných zařízení. V roce 2000 se stává standardem v propojení různých síťových prvků. Je tvořena pouze 10-ti vodiči a nejen díky tomu se jí podařilo vytlačit mnoho různých koncovek. Jako většina konektorů může mít podobu samčí i samičí. Její ne, tak úplně správný název vychází z názvu telefoních koncovek RJ-45, které jsou licencované u FCC (pojmenované po předchůdci RJ-11). Ovšem tyto koncovky nejsou s moderními počítačovými koncovkami kompatibilní a to hlavně díky svému tvaru. Toto pojmenování je tedy velmi matoucí, ale bohužel běžně používané. Správný název je 8P8C, ovšem ani při použití výrazu RJ-45 se v současnosti nespletete.
RMS RMS - Root Mean Square. Jedná se o efektivní hodnotu veličiny, tj. vzájemně porovnávatelný údaj, který popisuje schopnost hodnoty veličiny konat užitečnou (efektivní) práci. Matematicky se spočítá jako odmocnina z integrálu druhé mocniny veličiny v čase (proto název "odmocnina střední mocniny").
V případě napětí / proudu - efektivní hodnota napětí / proudu, které je schopné konat praci, tj. připojením stejného napětí / proudu na čistě rezistivní (odporovou) zátěž se vytvoří stejné množství tepla.

V případě výkonu - efektivní (činný) výkon, tj. efektivní napětí * efektivní proud * účiník. Nejběžněji u reproduktorů a zesilovačů, kdy udává maximální výkon, který je možné zpracovat bez velkého zkreslení (většinou při 5 nebo 10%). Prakticky tedy, "než to začne chrochtat". Pro běžné aktivní reproduktory (reproduktory s integrovaným zesilovačem) obecně platí vztah: PRMS = cca (Unapájecí / 2 - 1 V)^2 / 2 / Rreproduktoru [W], takže např. (12 V / 2 -1 V)^2 / 2 / 4 Ohm = 3 W. V praxi se měří buďto převodníkem s termoelektrickým křížem (měří se ohřev spirálky = vykonaná práce), elektrickými kvadrátory a integrátorem ("zadrátovaný matematický vzorec") nebo moderně rychlým A/D převodníkem a procesorem (čistě numerická metoda). Měřicí přístroje pak bývají označeny jako True RMS.
RMS max RMS max je nesprávné marketingové označení pro Pmax - tj. maximální špičkový výkon, který je schopno zařízení zpracovat. Označení RMS je sice pravdivé, ale spíše zavádějící. V kontextu zesilovačů se předpokládá obdélníkový výstupní signál (maximálně přebuzená sinusovka), a pak bývá Pmax = cca 2*PRMS. V kontextu reproduktorů udává Pmax maximální přípustné, většinou krátkodobé zatížení bez destruktivních účinků - samozřejmě s nemalým zkreslením.
RoHS Restriction of the use of Hazardeous Substances - Směrnice o omezení použití nebezpečných látek navržená Evropskou komisí v lednu 2003, která vstoupila v platnost 1. července 2006 ve všech státech EU. RoHS zakazuje použití šesti nebezpečných látek - kadmia, rtuti, olova, šestimocného chrómu, polybromovaných bifenylů a difenyletherů (urychlovačů spalování) – při výrobě elektrických a elektronických zařízení. Směrnice platí nejen pro elektronická a elektronická zařízení vyrobená v EU, ale i pro zařízení do EU importovaná. Tím má směrnice z pohledu zákazníka v EU celosvětovou působnost.
ROM Read Only Memory - paměť pouze pro čtení. S tímto typem pamětí (resp. s typy odvozenými od pamětí ROM) se můžeme setkat například u BIOSů či FirmWare. Zde často narazíme na pojmy PROM (electronically Programmable Read-Only Memory - jednorázově elektricky programovatelná paměť pouze pro čtení), EPROM (Erasable Programmable Read-Only Memory - mazatelná PROM například UV zářením apod.) a EEPROM (Electronically Erasable Programmable Read-Only Memory - elektronicky mazatelná paměť EPROM). Tento typ pamětí je stále více vytlačován Flash paměťmi.
Rootkit Rootkit je počítačový program (nebo metoda programování), který umožňuje ukrýt uvnitř operačního systému škodlivý software (spyware, trojské koně, viry, "špionské" programy atp.). Využívá systému aby se ukryl co "nejhlouběji" a byl těžko odhalitelný - k odhalení rootkitu je tudíž obvykle zapotřebí speciální software. Rootkit například dokáže antivirovému programu nabídnout nekompletní výpis složek nebo spuštěných aplikací a tím zabránit identifikaci jeho samého nebo jiného spuštěného škodlivého softwaru. Rootkity se podle svého zaměření dělí na User mode a Kernel mode rootkity. Jak už názvy napovídají, user mode rootkity mohou v systému operovat pouze s přístupovými právy uživatele. Nebezpečnější Kernel mode rootkity dokáží pracovat se samotným jádrem operačního systému, mohou provádět veškeré operace a způsobovat tak celkovou nestabilitu a pády systému.
ROP Render Output Unit - výstupní vykreslovací jednotka, někdy označována též jako Raster Operations Pipeline. ROP stojí na konci vykreslovacího (renderovacího) procesu u moderních 3D grafických akcelerátorů. ROP úzce spolupracuje s Pixel Pipeline a provádí operace mezi příslušnými buffery v paměti grafické karty (čtení/zápis/slučování).
Router Router - česky směrovač. Jedná se o zařízení, které směruje (routuje) provoz v síťi. Nastavení routerů se provádí v takzvané routovací tabulce. Ta určuje, kam který provoz bude směrován (na které rozhraní). Router pracuje většinou na síťové vrstvě a tedy s IP protokolem. Tato zařízení ke komunikaci mezi sebou a k aktualizaci používají tzv. routovací protokoly. Nejznámější z nich jsou RIP (Routing Internet Protocol) a OSFP (Open Shortest Path First). Routerů je více druhů, dle konkrétního využití. Od malých v SoHo segmentu (ADSL, Cable, Wi-Fi) až po páteřní routery, které nepřímo tvoří fungování Internetu.
RSA Rivest Shamir Adleman - kryptografická šifra s veřejným klíčem. Její jméno je složeno z iniciálů autorů - Ronald Lorin Rivest; Adi Shamir; Len Adleman. Funguje na principu vytvoření dvojice privátní/veřejný klíč. Zprávy zašifrované veřejným klíčem lze rozluštit jen s použitím privátního klíče, proto veřejný klíč lze komukoliv sdělit - odesílatel zprávy svoji zprávu zašifruje tímto klíčem a nikdo jiný než autor tohoto veřejného klíče nemůže zjistit obsah. RSA lze použít nejen k šifrování, ale i jako digitální podpis. Síla šifry stojí na výpočetní náročnosti matematické operace "faktorizace" - při šifrování se používá součin dvou velkých prvočísel - doba na jejich zjištění stoupá exponenciálně s jejich velikostí. V současnosti se doporučuje heslo o déle alespoň 1024 bitů, spíše ale 2048. Budoucím ohrožením pro RSA a jiné algoritmy závislé na výpočetní složitost některých matematických operací je kvantový počítač, který by měl umět např. faktorizaci řešit v polynomálním čase.
RSS RSS (Really Simple Syndication) je rodina XML formátů určených pro čtení novinek na webových stránkách a obecněji syndikaci obsahu. Technologie RSS umožňuje uživatelům Internetu přihlásit se k odběru novinek z webu, který nabízí RSS zdroj (RSS feed, též RSS kanál). Tento zdroj se většinou vyskytuje na stránkách, kde se obsah mění a přidává velmi často (například zpravodajské servery, internetové magazíny atp.). RSS formát poskytuje obsah celého článku, případně jeho část, odkaz na původní článek a také jiná metadata. Tyto informace jsou posílány jako XML dokument, nazývaný RSS zdroj, webový zdroj, RSS stream, RSS feed nebo RSS kanál. Program pro čtení RSS se označuje jako RSS čtečka. Může se jednat o samostatný program (např. RSS Point 2, Bizz RSS Feed Liner aj.) nebo o plugin (typicky integrovaný ve webovém prohlížeči) či o webovou aplikaci (např. Google Reader).
RSX Reality Synthetizer - Grafický čip vyvinutý společností NVIDIA a Sony pro herní konzoli Sony Playstation 3.
RTFM Anglická zkratka používaná v nejčastěji v internetových diskuzích, znamenající "Read The Fucking Manual", neboli v doslovném překladu "Přečti si ten zk*****ý manuál". Používá se pro uživatele, který má spoustu hloupých otázek, na které by lehce našel odpovědi i sám, kdyby si přečetl manuál k danému výrobku. Někdy se tato zkratka používá i pro "Reboot The Fucking Machine" (restartuj ten zk*****ý stroj), což často bývá účinné řešení širokého spektra problémů. Protože slovo fucking je v některých případech dosti silné (neslušné), narazit můžeme i na jeho náhražky slovy Foolish (hloupý), Friendly (přátelský), Fantastic (fantastický) nebo Fine (skvělý). V praxi je možné natrefit i na příbuzné zkratky jako RTFS - "Read the Fucking Sourcecode" (přečti si ten zk*****ý zdrojový kód), RTDM - "Read the Damn Manual" (přečti si ten zatracený manuál), RTFML – "Read the Fucking Machine Language" (přečti si ten zk*****ý strojový kód) a další. Odvozením od RTFM vznikly i další dvě používané zkratky a to UTFG – "Use the Fucking Google" (Použij ten zk*****ý Google) nebo neurážlivý GIYF – "Google is your friend" (Google je tvůj kamarád).
RTM Release To Manufacturing - zkratkou RTM označují některé softwarové firmy (např. Microsoft) finální produkt, který čeká na uvedení na trh (vylisování médií, zabalení atp.)
RTP RTP (Real-time Transport Protocol) je packetový protokol pro doručování zvukových a obrazových (video) dat po internetu. Byl vyvinut korporací Audio-Video Transport Working Group IETF a poprvé publikován v roce 1996 jako standard RFC 1889. RTP zajišťuje nepřerušovaný přenos hlasových balíčků (packetů) na internetu. RTP je nezávislý na typu sítě a přenosovém protokolu, i když je často užíván nad UDP.
RTW Release To Web - stejná fáze produktu jako u RTM, pouze se používá pro freewarové programy, volně přístupné na Internetu.
RV670 RV670 je grafické jádro, které vychází z R600, jádro je vyrobené 55nm výrobním procesem, což se projevilo malým rozměrem jádra a přijatelnou spotřebou (totéž bohužel nelze prohlásit o R600). Jádro má 666 milionů tranzistorů, 320 Stream procesorů, 16 ROP/RBE a 16 texturovacích jednotek, to vše na celkové ploše jádra pouhých 196 mm2. RV670 podporuje shader model 4.1 a obsahuje z hardwarového hlediska 256bitovou sběrnici. Toto jádro najdete na grafických kartách AMD/ATI HD3690, HD3850, HD3870 a na 3870X2.