Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Google, Microsoft i Amazon platí Adblocku až 30 % za odblokování reklam

5.2.2015, Milan Šurkala, aktualita
Google, Microsoft i Amazon platí Adblocku až 30 % za odblokování reklam
Whitelist povolených reklam funguje v aplikaci Adblock Plus už od roku 2011. Ten lze nastavit uživatelsky, lze se ale do něj dostat i zaplacením částky tvůrcům Adblocku. Pro velké firmy to dělá až 30 % ze zobrazené reklamy.
Program Adblock Plus si během své existence získal obrovskou popularitu. Měsíčně jej využívá přes 50 milionů uživatelů a celkem se číslo jeho stažení vyšplhalo přes číslovku 300 milionů. Přitom za poslední rok počet aktivních uživatelů softwarů blokujících reklamy vzrostl o 70 % na 144 milionů. Od roku 2011 přibyla možnost povolovat málo obtěžující reklamy, případně reklamy na některých webech dle přání uživatele. Do whitelistu se ale dá dostat i jinak. Pokud reklamy splňují požadavky Adblocku (nejsou příliš obtěžující dle stanovených pravidel), mohou být přidány do aplikace přímo tvůrci Adblocku. Toto je zdarma pro menší weby, ale giganti jako Google, Microsoft, Amazon a další už musí platit.


Adblock Plus logo


Toto se sice vědělo, ale doposud nebylo jasné kolik. I když ani dnes nejsou známá přesná čísla, měli by tito giganti podle prosakujících zpráv odvádět 30 % zisku z těchto reklam Adblocku, což je vlastně jeho hlavní příjem. Tyto firmy tak sice nezískají všechny příjmy z reklamy, ale i 70 % je pořád podstatně více než nic v případě blokace. Uživatel Adblocku má nicméně i dnes možnost plně zakázat veškeré reklamy. Přitom rozumná míra reklam čtenářům obvykle nevadí, protože jen 25 % uživatelů se vyjádřilo tak, že reklamu nesnesou v žádné podobě, zatímco 75 % je schopno ji v rozumné míře snést.

Tady je pak otázkou, nakolik je vůbec blokování reklamy morální. Zobrazení reklamy je způsob platby za obsah webu podobně jako když v obchodě člověk zaplatí např. dvě koruny za rohlík. Pokud je reklamy mnoho a obtěžuje, znamená to jediné, takový web je pro čtenáře příliš drahý. Tedy totéž jako by rohlík stál pět korun. Pokud je nějaký web drahý (má moc obtěžující reklamy), patrně přestane být navštěvovaný nebo u uživatelů nastoupí Adblock. To je však podobné jako vejít do obchodu (na web), vzít si pětikorunový rohlík (přečíst si článek) a za něj nezaplatit (jen ta instalace Adblocku je jednodušší než propašování rohlíku bez placení).

Výsledkem je to, že i kvůli Adblocku se příjmy z reklamy snižují, weby skomírají, bulvarizují se, případně úplně mizí nebo v opačném případě přecházejí na placený systém. Když čtenář za obsah neplatí zobrazením reklamy, zbývá pak placení "kreditkou". Ostatně zdrojovou zprávu z Financial Times si bez registrace také nepřečtete a za více článků musíte zaplatit. Na Slovensku, kde je čtenářská obec ještě menší než v ČR a zisky z reklam jsou velmi nízké, už mají placené weby podstatně větší tradici než u nás zejména díky platebnímu systému Piano.

Zdroj: Financial Times
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.