reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Google navrhuje změny v Chrome, které mohou paralyzovat adblockery a jiná rozšíření

25.1.2019, Jan Vítek, aktualita
Google navrhuje změny v Chrome, které mohou paralyzovat adblockery a jiná rozšíření
Google navrhuje v prohlížeči Chrome změny, které mohou ve výsledku vyřadit z provozu mnohá rozšíření, a to včetně blokátorů reklam. To by nepostihlo pouze samotný Chrome, ale i další prohlížeče založené na něm. 
Google se sám pasuje v případě prohlížeče Chrome do pozice bojovníka proti reklamám, ovšem spíše jen těm invazivním, jako jsou sdělení pokrývající celou stránku nebo automaticky přehrávaná videa se zvukem. Nyní však chce prosadit změny, které by ve výsledku mohly ochromit mnohá rozšíření včetně samostatných blokátorů reklam, jak ukazuje dokument Manifest V3
 
 
Změny popsané v Manifestu V3 by podstatně změnily způsob, jakým v prohlížeči Chrome a jiných založených na jeho technologii fungují rozšíření. Ta už nebudou mít vůbec povoleno stahovat kód ze vzdálených serverů nebo se aplikovat automaticky na všechny stránky s možností aktivace funkce na jednotlivých stránkách. Především jde ale o to, že Google chce přinejmenším omezit použití svého API webRequest.
 
Toto API umožňuje rozšířením to, aby mohly monitorovat každý síťový požadavek a pak určit, co se s ním stane. Na tom logicky závisí blokátory reklam, skriptů a také různá rozšíření zajišťující větší soukromí pohybu na webu. 

Google tak chce nahradit webRequest novým API, a sice declarativeNetRequest. Staré API pracovalo tak, že samotný prohlížeč prostě nechal zpracování obsahu na rozšíření, které tak určilo třeba to, který obsah stránky se načte a který ne. Nové API bude vyžadovat, aby rozšíření jasně deklarovalo, co dělá a jak to dělá, omezuje dostupné funkce a také dává tvrdý limit na počet filtrů na 30.000. To může působit jako dostatečný počet, ale třeba uBlock Origin už má ve výchozím stavu 90.000 filtrů a podporuje až půl milionu. 
 
Zkrátka a dobře, zmíněný uBlock nebo i AdBlock Plus by pod novými pravidly nemohl pracovat tak, jako dnes, a tak není divu, že lidé zapojení do projektu Chromium mají veskrze negativní postoj k Manifestu V3. Vývojářům rozšíření proti phishingu a malwaru se také nelíbí, že se po nich bude chtít, aby data svých rozšíření ukládali jako plaintext, čili nezašifrovaně a všichni unisono kritizují nemožnost snadno aktualizovat data, která rozšíření využívají. 
 
Google zase namítá, že navrhované změny přinesou větší bezpečnost a vyšší výkon. O bezpečnosti by se dalo mluvit v případě některých zákeřných rozšíření stahujících další kód ze vzdálených serverů, což může být právě vstupní brána pro malware. Uživatel by ale i tak snad měl mít možnost takovou funkci povolit u rozšíření, kde si je sám jistý, a tím převzít odpovědnost. A co se týče výkonu, pak je pravda, že adblockery představují další zátěž, ale pokud se prudce omezí jejich funkčnost, bohatě nám to "vynahradí" dalšími daty, která se budou stahovat a zobrazovat nechtěná videa, animace, apod.
 
Manifest V3 je ale zatím toliko pracovní verze, ale pokud by se měl uplatnit, pak zasáhne až na Firefox všechny známé moderní prohlížeče systému Windows, a to v dohledné době i Edge. 
 


reklama