Grafické čipy - srovnání
13.3.1999, Vít Zatloukal, zpráva

Charakteristiky a vlastnosti čipů Riva TNT, Permedia 3, PowerVRSG, Savage3D, G200, Banshee a Voodoo 2.
Výrobci grafických čipů postupně uvádí nové generace 2D/3D grafických čipů. Každý z nich se přitom snaží přijít s něčím novým, lepším. Charakteristiky a vlastnosti čipů Riva TNT od nVidia, Permedia 3 od 3Dlabs, PowerVRSG (Second Generation) od Videologic, Savage3D od S3, G200 od Matrox, Banshee a Voodoo 2 (to je pouze 3D čip) od 3Dfx si můžete porovnat v následující tabulce.
Vlastnost | Riva TNT | Permedia 3 | PowerVRSG | Rag128 | Savage3D | G200 | Banshee | Voodoo 2 |
Výrobce | nVidia | 3Dlabs | Videologic/NEC | ATI | S3 | Matrox | 3Dfx | 3Dfx |
Trilineární filtrování | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ano |
Anizotropické filtrování | ano | ano | ano | ne | ano | ne | ne | ne |
Bump-mapping | ano | ano | ano | ano | ano | ne | ne | ne |
Full scene anti-aliasing | ano | ano | ano | ne | ne | ano | ne | ne |
Zpracování více textur v jednom cyklu | ano | ano | ne | ne | ne | ne | ne | ano |
AGP texturing | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ne | ne |
Z-buffer | 24-bitový | 32-bitový | 32-bitový | 32-bitový | 24-bitový | 32-bitový | 16-bitový | 16-bitový |
3D rendering v pravých barvách | ano | ano | ano | ano | ano | ano | ne | ne |
Maximální velikost textur | 2048x2048 | nelimitováno | 1024x1024 | ? | 2048x2048 | 2048x2048 | 256x256 | 256x256 |
Stencil buffer | 8-bitový | 8-bitový | 1/8-bitový | 8-bitový | - | - | - | - |
2D/3D | 2D/3D | 2D/3D | 2D/3D+3D | 2D/3D | 2D/3D | 2D/3D | 2D/3D | jen 3D |
Maximální rozlišení | 1900x1280 | 1920x1080 | 1600x1200 | 1920x1200 | 1600x1200 | 1900x1200 | 1600x1200 | 800x600 |
Typ sběrnice | 33/66MHz PCI AGP 2x/1x | 33/66MHz PCI AGP 2x/1x | 33/66MHz PCI AGP 2x/1x | AGP 2x | AGP 2x AGP 4x | 33/66MHz PCI AGP 2x/1x | 33/66MHz PCI AGP 1x | 33/66MHz PCI |
Podporovaná paměť | 4/8/16 MB | 8/16 MB | 4/8/16 MB | 16MB (VR)
32MB (GL) | 2/4/8 MB | 8/16 MB | 4/8/16 MB | 6/8/12 MB |
DVD kompenzace pohybu | ano | ano | ano | DVD dekodér | ano | ne | ne | ne |
Technologie (mikronů) | 0,35/0,25 | 0,25 | 0,25 | ? | 0,25 | 0,25 | 0,35 | 0,35 |
Podporovaná rozhraní | Direct3D OpenGL | Direct3D OpenGL | Direct3D OpenGL PowerSGL | Direct3D OpenGL | Direct3D OpenGL | Direct3D OpenGL | Direct3D OpenGL Glide | Direct3D OpenGL Glide |
Vykreslovací rychlost | 250 Mp/s | 125 Mp/s | 100 Mp/s | 180 Mp/s | 125 Mp/s | 100 Mp/s | 100 Mp/s | 90 Mp/s |
3D trojúhelníky (milionů za sekundu) | 6 - 8 | 8 | 2 - 4 | 3,6 | 5 | 1,5 | 3 - 4 | 3 - 4 |
Čipy G200, Banshee a Vodoo 2 nepodporují Bump-mapping hardarově, ale pouze softwarově. Permedia 3 a Riva TNT mohou provádět bump mapping díky AND texturingu v jednom průchodu. Rychlost načítání textur pak je 250 Mp/s (dva texely v jednom cyklu). Riva TNT dokáže vykreslit v jednom cyklu dva pixely.