www.svethardware.cz
>
>

Herní PC budou prý do roku 2020 potřebovat 25 GW energie

Herní PC budou prý do roku 2020 potřebovat 25 GW energie
, , aktualita
Pracovníci Berkeley Lab vydali zprávu předpovídající vývoj spotřeby herních PC systémů, které mají do roku 2020 celkově potřebovat zdroj 25 GW elektrické energie, což je okamžitý výkon necelých 12 Temelínů.
reklama
Berkeley Lab tedy konkrétně mluví o tom, že herní PC po celém světě budou do roku 2020 potřebovat výkon 50 "standardních" elektráren s výkonem 500 MW. Jaderná elektrárna Temelín má přitom díky dvěma svým reaktorům celkový výkon 2110 MW. Berkeley mluví o 500MW elektrárnách kvůli tomu, že jde o jednotku Rosenfield, která byla v roce 2010 navrhnuta k zavedení padesáti čtyřmi výzkumníky zabývajícími se energetikou a energetickou efektivitou. Jeden Rosenfield tak má odpovídat 500 MW, čili výkonu jedné běžné elektrárny spalující uhlí z 90. let minulého století. Ušetření jednoho Rosenfielda tak znamená i to, že do vzduchu neuniknou 3 miliony tun CO2 za rok (samozřejmě pokud je o uhelnou elektrárnu) a pak bylo ještě stanoveno, že 50 MW stačí pro americké město se čtvrt milionem obyvatel.





Zpráva z Berkeley Lab také uvádí, že už dnes by bylo možné snížit spotřebu průměrného herního PC až o 75 procent, a to "změnou několika nastavení a výměnou komponent, čímž by se i zvýšila spolehlivost a výkon. Není zřejmé, co v Berkeley Labs považují za průměrné herní PC, ale je zřejmé, že nemají na mysli nic moderního. Však jak ukazuje následující obrázek, lepší efektivity bylo dosaženo výměnou téměř všech hlavních komponent počínaje zdrojem. Vybrán byl samozřejmě velice efektivní Corsair AX760 (92%) a pak moderní GPU na kartě ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega, deska Asus Sabertooth Z97 a procesor Intel Pentium G3258. Pak se počítá i s novým monitorem, a to konkrétně Asus VG248QE s NVIDIA G-Sync.





Pokud tedy v Berkeley postavili takovouto sestavu proti obstarožnímu systému se zdrojem s mizernou efektivitou, žravým procesorem (uvedené Pentium má TDP jen 53 W) a letitým monitorem bez LED podsvícení, pak je jasné, že takový systém neměl při srovnání výkonu a spotřeby šanci.

Zprávu 'Taming the energy use of gaming computers' zkoumající spotřebu herních PC napsal Evan Mills z Berkeley Lab, dle jehož informací mají herní PC pouze 2,5% podíl na celkovém počtu PC po celém světě, ale z hlediska spotřeby je to prý už 20% podíl. Typické herní PC má totiž za rok spotřebovat šestkrát více energie v porovnání s typickým, čili kancelářským počítačem, jež převažují. V porovnání s herní konzolí to má být dokonce desetinásobek. Zde ale musíme zbystřit, protože není vůbec jasné, s jakými údaji Mills pracuje. Věrohodnosti jeho údajů nenahrává především poslední údaj o desetinásobné spotřebě PC v porovnání s herními konzolemi. Moderní PS4 a Xbox One mají spotřebu v klidu cca 15 až 20 W a v zátěži nad 100 W, takže pak by to znamenalo, že průměrné herní PC si vezme cca 150 - 200 W v klidu a 1200 W v zátěži, což je samozřejmě veliký nesmysl. Mills tedy nejspíše počítá s konzolí Wii U (v zátěži cca 30 W), která se zase nedá co do výkonu s ostatními konzolemi, natož pak s herními PC, vůbec srovnávat.

Můžeme tak uvažovat nad tím, zda si Evan Mills pro svůj výzkum nevybral ty informace, které zajistí co největší rozdíly, aby byly výsledky práce co nejzajímavější. Podívat se můžeme i na údaj, v němž Mill srovnává spotřebu herního PC s ledničkou, či tedy spíše se třemi ledničkami, jimž se má vyrovnat. Opět se tedy neoperuje s přesnými údaji, takže jde o ošemetné srovnání. Pokud jde o moderní ledničky, jejich spotřeba se může pohybovat hluboko pod 1 kWh za den a u malých ledniček i pod 500 Wh. Výsledný 1,5 až 3 kWh, čili spotřebu třech ledniček, můžeme při hraní klidně spotřebovat, pokud u počítače denně vydržíme třeba 10 hodin. A o to jde, záleží na mnoha faktorech.

Nicméně zpráva uvádí i konkrétní čísla týkající se spotřeby. V roce 2012 prý herní PC po celém světě dle odhadů spotřebovala 75 TWh energie, což se má do roku 2020 zdvojnásobit, tedy za předpokladu, že jejich spotřeba zůstane stejná. Zpráva Berkeley Labs nám tedy v podstatě říká, že bychom měli vyměnit staré a ještě sloužící komponenty za nové, které spotřebují méně energie. Mills k tomuto tématu založil i celou stránku s podtitulem Greening the Beast, kde se také dočteme, že výměnou komponent by se mohlo dosáhnout úspory mnoha miliard kWh a dolarů za rok. Škoda jen, že už zpráva nezkoumá to, kolik energie by padlo na výrobu potřebných nových komponent, kolik by uživatele stály a jak moc by životní prostředí zatížil vzniklý elektronický odpad.

Zdroj: Evan Mills
reklama
Nejnovější články
Gigabyte pracuje na deskách pro 28jádrový Intel a připomíná takt 5 GHz Gigabyte pracuje na deskách pro 28jádrový Intel a připomíná takt 5 GHz
Pozoruhodnou tiskovou zprávu si připravila společnost Gigabyte. Ta mluví o spojenectví s Intelem za účelem taktování procesorů XCC. Jde o modely s nejvyšším počtem jader, jaké Intel nabízí a Gigabyte přitom mluví o taktech i přes 5 GHz. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Cooler Master uvádí C700P Carbon: speciál s uhlíkovým vláknem Cooler Master uvádí C700P Carbon: speciál s uhlíkovým vláknem
Cooler Master si ve spolupráci s Mark's Fabrications připravil speciální verzi skříně C700P, která využívá uhlíková vlákna na nejviditelnějších místech. Jde ovšem o opravdovou tkaninu z uhlíkových vláken, ne o napodobeninu. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek2 komentáře
Qualcomm má první čipset pro Wi-Fi 802.11ay v 60GHz pásmu Qualcomm má první čipset pro Wi-Fi 802.11ay v 60GHz pásmu
Vyznat se mezi jednotlivými verzemi rozhraní 802.11 už není jednoduché. Po příchodu verze ac se s nimi roztrhl pytel a nyní tu máme už první čipsety pro 802.11ay. Ty přináší společnost Qualcomm. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Oprava, NVIDIA nechystá GeForce RTX 2070 Ti Oprava, NVIDIA nechystá GeForce RTX 2070 Ti
Gigabyte ve své pozvánce prozradil, že se na trh dostane také grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2070 Ti. My jsme tak řešili, na jakém čipu bude tato karta založena a co vůbec může nabídnout. Nicméně jsme to řešili marně.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Singleplayer v Battlefieldu V, jaký bude? Singleplayer v Battlefieldu V, jaký bude?
Série Battlefield je dobře známá svým zaměřením na multiplayer, a tak v ní mohou působit kampaně pro jednoho hráče možná až nepatřičně. Ovšem Battlefield V je nabídne, a to snad ve snaze dokázat, že singleplayer neumírá. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek