Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
2.4.2025, Milan Šurkala, aktualita
Sodíkové akumulátory Na-Ion se dále vyvíjí a společnost Hina Battery uvádí své nové články, které míří na elektrické automobily. Mají už docela slušnou energetickou hustotu, vynikající životnost i odolnost vůči chladu.
Simik (377) | 2.4.20258:06
Těch +45 °C není nic moc. Když bude venku 35­-40°, tak to uchladit nebude jednoduché...
Odpovědět3  0
thegrid (307) | 2.4.20259:01
To je pravda. Leckterý mobil se zahřívá při hraní na o dost vyšší teploty.
Odpovědět0  0
cubi (13) | 2.4.20259:05
Pokud nebudou v brutální zátěži, tak je nebude potřeba chladit. Tedy alespoň v prostředí ČR ;­-­) Spíš mě zaráží životnost, prý 2x LFP a píše o 8000 cyklech. To přece není pravda, protože v současnosti mají lepší LFP životnost 8000 ­- 10 000 cyklů ­(jako příklad uvedu EVE power MB30 s 10 000 cykly­), takže je Na­-Lion ani nepřekonala, natož 2x. Dvojnásobek mají LTO ­- někde okolo 25 000 cyklů, ovšem s kapacitou okolo 100Wh­/kg s o dost vyšší cenou.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5534) | 2.4.202511:25
" To přece není pravda, protože v současnosti mají lepší LFP životnost 8000 ​­- 10 000 cyklů­"

To platí o těch nejlepších. Je ale potřeba se bavit spíše o nějaké obecné hodnotě a ta je u LFP běžně někde okolo 4000­-5000 cyklů. To, že existují i lepší, je pravdou, ale není to standardem.
Odpovědět0  0
Pate1973 (267) | 2.4.202520:16
Je drobné rypnuti. U sodíkových berete top technologii ale u LFP tu průměrnou. To není zrovna fér
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5534) | 2.4.202521:02
Jde o to, že srovnávám tyto konkrétní baterie proti standardním ­(běžným­) LFP, nemluvím o sodíkových akumulátorech obecně versus LFP obecně ­(to by byla tato výtka naprosto na místě­). Jenže takhle byste vždycky našel nějakého ­"exota­", který to srovnání rozbije. Nikde jsem totiž neřekl, že je to 2krát lepší než nejlepší LFP, to opravdu pravdou není. Ale to, že konkrétně tyhle Na­-Ion jsou v tomto ohledu 2krát lepší, než běžné LFP, které najdeme ve většině produktů, pravdou je.
Odpovědět1  0
cubi (13) | 3.4.20258:50
Fajn, tak to tedy zprůměrujeme. Nejhorší LFP mají udávaných 4000 cyklů, nejlepší 10 000. Minimem jsou 6000, co se z nich staví powerwally. Horší se do nich už roky nedávaji. Takže porovnáváte s nejhoršími LFP, co lze koupit. Řekl bych, že je to pravý opak toho, s čím jsem porovnával já ;­-­)
Takže k závěru ­- tyto Na­-ion jsou 2x lepší, než nejhorší LFP, nebo o 20% horší, než nejlepší. Aritmetický průměr mezi nejhoršími a nejlepšími je 7000. A ano, takové jsou běžné. Jsou běžně k sehnání, není nedostatkové zboží. Kdo takové chce, tak nemusí brát ohledy na nabídky těch s horšími parametry.

A jestli se tím, že mám trošku lepší rozhled, než ostatní, řadím mezi exoty, tak mi to nevadí. Spíš považuji za exoty ty, co nakupují bez rozmyslu první věc, na kterou narazí ­(platí hlavně pro věci s vyšší cenovkou­). Osobně jsem byl tímto v minulosti dost vyškolen, tak si už prostě jenom dávám bacha. Toť můj návod na ­"být exotem­" :­-D
Odpovědět0  0
Simik (377) | 2.4.202512:22
Když bude 35 °C ve stínu, tak bude stačit i lehká zátěž. Uchladit pár kW vzduchem s rozdílem pár stupňů není sranda. Chladit případně baterky tepelným čerpadlem je další komplikace a hmotnost navíc.

To jestli je zátěž lehká nebo těžká je relativní a závisí taky na velikosti baterky. Vzhledem k hustotě energie ty baterky moc velký nebudou.
Odpovědět0  1
jiri777 (107) | 2.4.202512:30
Píšou stabilní výkon v rozsahu do +45 °C, to ale neznamená, že i při 50 °C nebude baterka fungovat. Jen bude mít třeba o trošičku nižší výkon, což nemusí být problém. Výkon baterky není limitující faktor ani při maximální akceleraci.
Odpovědět0  0
rpajik (31) | 2.4.202512:31
Komplikace ani hmotnost navíc to není, protože tu termoregulaci tam tak jako tak potřebujete.
Odpovědět0  0
Simik (377) | 2.4.202515:18
Ano, ale ne vždy je řešená tepelným čerpadlem.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5534) | 2.4.202512:34
To ale neznamená, že ta baterka při teplotách přes 45 °C nebude fungovat, jen, že už nemusí mít takové provozní vlastnosti jako při těch ­"normálních­" teplotách. Otázkou je, jak velký rozdíl to bude.
Odpovědět0  0
Simik (377) | 2.4.202515:20
Ano, proto ani nic o tom, že nebude fungovat, netvrdím :­-)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5534) | 2.4.202517:30
To já také netvrdím, že to tvrdíte. Jde o to ­"Těch +45 °C není nic moc.­" To nic zásadního neříká, jde o to, jak se to chová poté. Spousta Li­-Ionů má ideální výkon jen do +35 °C, takže tady máme dokonce 10 °C navíc. A ty samé Li­-Iony mohou pracovat i při 55­-60 °C. Takže jestli je to ­"nic moc­", si nejsem až tak jistý.
Odpovědět0  0
Simik (377) | 3.4.20258:37
Jinými slovy nevíme nic, ale musíme to podat pozitivně a běda tomu, kdo se pokusí poukázat na to, že nic nevíme a tudíž, že to nemusí být jen ­"samá pozitiva a sociální jistoty­"...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.