reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Indie našla obří zásoby lithia, ložisko má mít 5,9 milionu tun

13.2.2023, Milan Šurkala, aktualita
Indie našla obří zásoby lithia, ložisko má mít 5,9 milionu tun
Lithium, kterému se přezdívá bílé zlato, je důležitou součástí akumulátorů typu Li-Ion. I když je snaha ho nahradit, bude nadále důležitou součástí akumulátorů. Jeho další velký zdroj se našel v Indii, která má rázem jedno z největších ložisek.
Moderní akumulátory jsou obvykle typu Li-Ion, využívají tedy iontů lithia. V nižších cenových třídách by ho sice mohl postupně nahradit sodík, nicméně je velmi pravděpodobné, že lithium bude velmi dlouho zásadní součástí akumulátorů. Mnozí tvrdí, že lithia je na zemi málo a pro plnou elektromobilitu nebude stačit. Faktem nicméně je, že objevujeme stále nová a nová ložiska a to, co platilo loni, dnes už platit nemusí. Jen před zhruba 10 lety jsme věděli o pouhých 13 milionech tun, nyní víme o 88 milionech a nová ložiska se nachází každou chvíli. Bohužel ne všechny zásoby se dají snadno těžit, nebo k tomu není vůle a infrastruktura, a tak se hovoří, že o těžitelném lithiu můžeme mluvit u zhruba jedné čtvrtiny, tedy těžitelné rezervy jsou cca 22 milionů tun. Jedno elektrické auto pak do baterie potřebuje okolo 8-10 kg lithia (toto číslo ale může postupem času se zvětšováním akumulátorů růst, přestože je tu snaha o jeho nahrazování). Z toho vyplývá, že máme zásoby těžitelné minimálně na stovky milionů, ne-li miliardy elektrických aut. Takže velikost zásob by neměla být problémem, lithia by mělo být dost (alespoň v dohledné době s otazníkem nad dalšími dopravními prostředky na akumulátory). Primárním problémem je tu však rychlost těžby.
 
Indie, Kašmír
Kašmír, Indie, autor: Firozahmedht, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons (přidáno logo)
 
Nyní jsme jen v řádu nižší statisíců tun, což znamená schopnost pokrýt výrobu vyšších milionů elektrických aut ročně. A to je málo. Jen Tesla, a to je jen jedna automobilka, by měla letos zamířit někam k 1,8 milionu elektrických aut. I proto cena lithia na trhu v poslední době strmě rostla. V zásadě je nabízeno ve dvou formách, jako uhličitan litný nebo hydroxid litný, jejich ceny jsou podobné. Zatímco v listopadu roku 2020 se uhličitan litný prodával za 40 tisíc CNY za tunu (130 tisíc Kč), o dva roky později v listopadu 2022 byla jeho cena 15násobná, okolo 600 tisíc CNY (1,96 mil. Kč). Situace se ale od té doby trochu uklidňuje a prozatím jsme někde okolo 470 tisíc CNY (1,53 mil. Kč). Předpokládá se, že by cena lithiových akumulátorů letos měla po mírném nárůstu stagnovat a v příštím roce opět začít klesat.
 
Dopomoci by tomu mohl i nález dalšího obřího ložiska. V Indii se ve státech Džammú a Kašmír našlo ložisko, které by mělo nabídnout 5,9 mil. tun. Celosvětové zásoby lithia se tímto zvětšují o zhruba 7 %. Také to Indii posouvá z naprosto nevýznamného hráče (před 2 lety objeveno 1600 tun) na jednu ze zemí s největšími ložisky lithia na světě za Bolívií, Argentinou, Chile, Spojenými státy a Austrálií. Otázkou je, kolik z toho půjde rozumně vytěžit. Poněkud jiné pořadí totiž platí pro těžitelné rezervy, kde je první Bolívie se zásobami přes 20 mil. tun ve skutečnosti s aktuální těžitelností na nule a takřka polovinu těžitelného lithia může nabídnout Chile, zhruba pětinu pak Austrálie (to má sice méně než poloviční těžitelné zásoby ve srovnání s Chile, v nynějším dodávání lithia na trh je ale jasnou jedničkou).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama