Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
6.12.2024, Milan Šurkala, aktualita
Intel připravuje svůj výrobní proces 18A, který má dle samotného Intelu slušnou výtěžnost. Jiné zdroje ale tvrdí, že je naopak naprosto mizerná a je pod 10 %. Hustotou tranzistorů má být navíc pod 2nm procesem TSMC.
Místní diskuze je jen čtvrt hodinka nenávisti lidí, kteří si intel nemohou dovolit tak na něj plivají.

Intel je prostě špička a technologický leader. Jejich procesory vždy byly propracovanější, než ty od konkurence. intel si vyráběl a snaží se vyrábět čipy u sebe, čím má dobré know how, které se potkává pod jednou střechou což je lepší, než jen outsourcovat na cizí řešení jak AMD. Představte si kdyby TSMC výrobní proces nepovedl, dnes by bylo AMD pořád na nějakých 48nm někde v Hánoji. Defakto vývoj technologie pro AMD vymyslel a zaplatil Apple.

Proto fandím intelu, který pořád je pro TSMC konkurence, když do toho samsung hodil vidle. Nebýt intelu tak by si TSMC mohlo diktovat libovolnou cenu. 50.000 za čtyřájádro od AMD? Asi to tak chcete. Ale nenuťe to ostatním. Já si raději koupím intel i kdyby to mělo být na 14nm, protože SkyLake který byl nadčasový procesor.

Pro mě je prostě zpráva o 18A a 10% velmi pozitivní, znamená to, že linka funguje, vyrábí a vyrábí takové čipy o kterých si konkurence může nechat leda zdát. Mnohem horší by bylo kdyby řekli, že to nejde, nebo že to nefunguje, protože pak by to pro procesorový svět znamenal konec miniaturizace. Intelu se nikdy nepovedlo přeskakovat vývoj, ale vidíme, že to jde, sice takový procesor je momentálně drahý, ale věřím, že díky analýze zmetků zjistí, kde je problém, a vyladí ten proces směrem nahoru. Prostě jsou tam miliony tranzistorů a stačí najít kde vzniká problém, pak ho můžete detekovat a zapracovat na jeho opravě. A pokud je nyní běžná výtěžnost 70% tak tu prostor pro zlepšení určitě je a podle mě každej den ta výtěžnost bude růst. Důležité je aby už na tuto technologii měli už návrh čipu, který rozdupe AMDD na prach.
Odpovědět0  4
prasopras (334) | 9.12.202419:24

Intel je na vyrazne sestupne trajektorii a opravdu hodne firem se z ni uz nedostalo.

Klasicka spirala smrti ­- nemame sales? ­- orezeme mtg ­- mame jeste min sales ­- orezeme R&D ­- zase no sales ­- mng nechame a zbytek do Asie!
Odpovědět0  1
kolikrát byl intel na té sestupné spirále?
Odpovědět0  0
prasopras (334) | 10.12.202415:01
Co to sleduju, tak ze poslednich 35 let nebyl.
Odpovědět0  0
gepard2 (138) | 12.12.202420:56
Úplně na sestupné spirále nebyl, ale v roce 2005, v době kdy AMD měla Athlon 64 X2, měl Intel svůj Pentium 4. Tehdy bylo CPU od AMD výrazně lepší, ale Intel využil svých finančních prostředků a výrobce uplatil, aby AMD nepoužívali. Za to taky později dostal mastnou pokutu. Kdyby neuplácel, bylo by to nyní již podruhé. Nevím, jestli uplácí i tentokrát, ale Zen je taková bomba, že se výrobcům zjevně vyplatí nabízet AMD, místo braní finančních bonusů od Intelu.
Odpovědět1  0
prasopras (334) | 12.12.202421:22
Dnes dela to same.

Proc mu tak brutalne klesly trzby? Protoze slevy a to na servery a ntb.
Tim myslim slevy na ceny pro velke OEM, ne Tesco.

Krk mu zlomi ztrata podilu v ntb, retail je pouze pro prezentaci.

V serverech uz se tak deje.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5382) | 12.12.202422:33
Pořád opakujete pokles tržeb, což je sice fakt, ale stále není ani zdaleka pravdou, že by ty procesory měly problém s odbytem a pokud se bude Panther Lake prodávat tak, jak ty údajně ­"neúspěšné­" dnešní procesory, jak se zmiňovalo v jiné diskuzi, tak by si mohl Intel hodně vyskakovat, kdyby to bylo tak ­"špatné­" jako dnes.

Jen pro představu, AMD mělo v divizi Client příjmy 1,9 mld. USD. Intel 7,3 mld. USD. Jeho provozní zisk z této divize je 2,7 mld. To znamená, že jeho zisky jsou dokonce ještě o polovinu větší než ne zisky, ale příjmy­(!­) AMD v témže. Úplně celé AMD včetně GPU i se vším tím boomem v AI ­(kde se ty Instincty na rozdíl od Gaudi Intelu docela pěkně rozjely­) má stále menší příjmy než Intel jen a pouze ve spotřebitelských procesorech.
Odpovědět0  0
prasopras (334) | 13.12.202410:28
Co na to rict?

Financni vykazy jsou jasne
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5382) | 13.12.202413:24
Ano, finanční výkazy jasně ukazují, že Intel prodá běžných procesorů Core za více peněz než AMD všechny své Ryzeny, EPYCy, Radeony, Instincty a další produkty dohromady. Sice mu tržby za ně dost klesly, to máte pravdu, ale pořád to AMD drtivě převyšuje, nemluvě o provozní ziskovosti, kde má ze svých běžných procesorů 4krát tolik zisku, než co AMD jako celek ­(a 3krát tolik proti jeho CPU­). Běžné procesory jsou tím posledním, s čím má Intel problém, je to právě naopak.
Odpovědět0  0
GaGy (73) | 9.12.202422:26
"Intel je prostě špička a technologický leader. Jejich procesory vždy byly propracovanější, než ty od konkurence.­"
Nevím kde na ty bludy chodíš ale právě s tou architektůrou to ted intel hodně nezvládá. Lepší proces než konkurence a horší produkt než předchozí jeho vlastní generace na starším procesu.
Nesmyslně velké P jádra kde jich na produkt nemůže nacpat víc jak osm.

"snaží se vyrábět čipy u sebe ­"
Nová generace Core Ultra se vyrábí V TSMC. Takže dej si prášek Jarečku.

Já nemám nic proti tomu že máš rád svou značku nicméně tu alespoň nešiř nesmyslné bludy, protože mi připadá že si zralý tak na Bohnice.

S klidným svědomím můžu napsat že jestli tu někdo ve vývoji nasadil vítr do plachet tak to bylo AMD když přišlo s prvním Zenem.

Stačí si vzpomenout na dobu 4 jádrových core a jejich nových generací kde se výkon téměř neposouval a šesti­-jádro bylo za naprosto nesmyslnou cenu.
Naprosto intelu přeju pád za to chování kdy podplácel výrobce sestav aby nepoužíval produkty konkurence.
Na každé prase se voda vaří.
Pohádku o zpětném zrcátku už tu byla a ted tu o tom rozdupání na prach...






Odpovědět2  0
Milý ježíšku, pod stromeček bych si přál aby se komentující na svethardware naučili číst a chápat psaný text.

"Nová generace Core Ultra se vyrábí V TSMC. Takže dej si prášek Jarečku.­"
Ano, nová generace se vyrábí u konkurence, ale u této konkurence vyrábí už nějakou tu dobu AMD i Apple. A neslyšel jsem že by si AMD doma na pískovišti vyrábělo vlastní čipy. Intel donedávna vyráběl u sebe a pokud se mu povede rozjet tu 18A tak bude zase vyrábět u sebe doma. Takže nohy do lavoru s teplou vodou a mokrej ručník na hlavu si dejte vy.


"Nevím kde na ty bludy chodíš ale právě s tou architektůrou to ted intel hodně nezvládá. Lepší proces než konkurence a horší produkt než předchozí jeho vlastní generace na starším procesu.
Nesmyslně velké P jádra kde jich na produkt nemůže nacpat víc jak osm.­"

Kde na to chodím, tak třeba tak, že poslední core ultra je s AMD tak nějak +­/­- na stejných číslech a teď dohnali i příkon. A o tom, že jsou výkoné nejen ve hrách ale i v aplikacích, že jako první přinesli hyper treading, schopné grafiky jako součást CPU a nebo teď se snaží efektivitu prosadit BIG.liitle řešením přece jasně hovoří o tom, že je to technologický leader. Pokud tohle nevidíte, tak jste slepý fanoušek AMD a nemá cenu se s Vámi dál zabývat.

Co se týka více jader v jednom CPU tak nemohu AMD nic vytknout ohledne osmijádrového buldozzeru, který klasicky zas a znova uškrtili úzkým hrdlem sběrnice. Gratulujeme bravo, děkujeme. Lidem dodnes na 99% práce ty čtyři jádra stačí. Já vím, ale vy potřebujete 24 jader, protož grabujete deset filmů v blenderi do mkv v raw zaráz, jako běžný uživatel.
Odpovědět0  3
Akulacz (364) | 9.12.202422:32
"snaží se vyrábět čipy u sebe­" jen mu to moc nejde a ruší jeden proces za druhým a platí konkurenci za to že to vyrobí místo něj... Přijdete mi dost zmatený, chvíli vyžadujete ty nejnovější technologie a pak přijdou kecy o nákupu skylake...
Ale když se vrátíme k 18A, jsou dvě možnosti, buď je zdroj zprávy clickbait, a těch 10% se týká max velikosti čipu ­(800mm2+­) a pak by se na daném procesu daly nějaké dlaždice skoro vyrábět­(pokud by byl design jako u Meteoru, tak klidně s výtěžností kolem 70%­), nebo Intel pěkně kecal s tím jak to jde celkem dobře k cíli.
Ale zatím jsme viděli, že ani na lepším procesu to není takový zázrak ve který doufáte, takže problém bude i v architektuře... A vaše příspěvky sakra připomínají ty DD fanatické kecy, pouze z druhé strany...
Odpovědět1  0
18A je dvakrát menší než 2nm TSMC, pokud tohle není nejnovější technologie tak já už nevím. Mě na kingdomcome 2 stačí i aktuální nabídka procesorů intel.

Takže uznáváte, že Dede je fanATik ? Najs, tolik sebekritiky jsem nečekal. Takže už můžeme jeho grafy vycucané z prstu konečně začít ignorovat?

Mohou klidně zmenšit wafery nebo x tisíc jiných možností, vy ani já nejsme kompetentní abychom řešili kolik toho bude intel s jakou výtěžností vyrábět. Důležité je že ta technologie umí vyrobit 100% funkční čip a to je dobrá zprava.
Odpovědět0  1
DrkT (192) | 9.12.20248:40
"má slušnou výtěžnost. Proti tomu stojí ale jiné informace, které tvrdí opak.­"
Něco jako:
"Jak vám to chodí?­"
"Chodí to výborně, ale neseje to."
Odpovědět2  0
Bison (927) | 7.12.202423:17
Intel má na 18A výťažnosť 0%, nič na tom procese nevyrába, používa proces Intel 3 pre seba a pre externé objednávky, paradoxne sa nepíše ako je na tom s týmto procesom. 18A je technologicky pred TSMC a Samsung, ani jedna firma nechce toľko investovať ako Intel. TSMC je navyše v komplikovanej situácii, nemôže si dovoliť príliš veľké zmeny pri novej technológii výroby, znamenalo by to komplikácie a stratu objednávok. Každý čaká na 18A, ale Intel potrebuje dokončiť Intel 3 aby bol konkurencie schopný na trhu, 18A bude zaujímavý v 2026 nie skôr. Pat chcel odčleniť FAB ako samostatnú divíziu a zbaviť sa neschopných manažérov Intelu a narazil ....nakoniec akcie odvtedy padajú....nové vedenie má nulovú dôveru trhu. Tak ako Intel začínal od nuly s GK, tak začal od nuly s EUV, to všetko pretlačil Pat za hocijakú cenu. 10nm od intelu je dodnes nedokončený proces ktorý znamená neschopnosť predošlého vedenia, pre ktoré to bola španielska dedina. Vývoj nových technológií trvá dlho a dá v tom utopiť neobmedzený kapitál, kto bude win a kto loser nakoniec určí trh.
Odpovědět0  6
gepard2 (138) | 8.12.20242:44
1. 18A píšou výtěžnost 10% ­(žalostně málo­)
2. Nejnovější CPU intel vyrábí stále na Intel 7 ­(proto žere 2x tolik, co AMD ­- 4 nm)
Odpovědět1  1
Akulacz (364) | 9.12.202411:38
Jen někde tu výtěžnost uvádí pro maximální plochu čipu 800mm2 což odpovídá četnosti defektů, kterou uváděli už dříve dd=0,4. Pro dlaždice by tak výtěžnost mohla být 50­-65%, což už by nějakou rizikovou výrobu sneslo. Toto může být snaha o senzaci, stejně tak jako dřívější vyjádření že to jde docela dobře, jen takové plácnutí pro investory...
Teď záleží co je pravdě blíže...
Odpovědět0  0
Don Q (440) | 7.12.202412:48
Svoje továrny INTEL prodat nesmí, jinak přijde o dotace vlády USA a EU ­(a možná i o další výhody, jako daňové úlevy apod­). Otázka je, zda by továrny někdo koupil a za jakou cenu. Podle mě jsou neprodejné, vrátit je do zisku vyžaduje obří investice. Navíc by prodej možná ani nezískal souhlas příslušných úřadů. Extrémně obtížná situace. Zbývá odstavit konkurenci silou ­(analogicky jako plynovod Nordstream­).
Odpovědět4  1
prasopras (334) | 7.12.202414:32
Prodat se da vse, ale za kolik?

Porad muzete provozovat 10 nm ve velkem, to neni spatne.
Odpovědět0  1
Don Q (440) | 7.12.202416:06
@ prasopras ­(235­), 7.12.2024, 14:32: Samozřejmě, někde kolem 7­-10 nm může INTEL dál vesele tvořit. Otázka je, zda se s tím spokojí politická reprezentace Západu. Řekl bych, že ne.
Odpovědět1  1
prasopras (334) | 7.12.202416:52
btw AMD take nedostalo za faby zadne velke chechtaky
Odpovědět0  0
Don Q (440) | 7.12.202418:10
@ prasopras ­(236­), 7.12.2024, 16:52: Ano, prodej byl nevýhodný, ale jiná možnost nebyla, jinak by byl s AMD konec. Naštěstí se společnost AMD zachránila a dokázala se vrátit mnohem silnější. To zaslouží obrovskou úctu.
Odpovědět0  0
prasopras (334) | 7.12.202419:11

Nebyla. Meli fuzovat s nVidii, meli pokracovat ve vyvoji cpu podle Kellera, vyhodit Ruize atd. atd.

Nicmene, paradoxne, Intel svym zpusobem daroval AMD sanci. Kdo mohl v r. 2015 tusit, ze uz nikdy nevyvinou kvalitni proces.
Odpovědět0  1
gepard2 (138) | 8.12.20242:41
Já myslím, že fúzovali s ATI právě proto, že ATI mělo chipset. To nVidia neměla. Do té doby hodně chipsetů dělal VIA a ty chipsety stály za pendrek. Např. problémy se stabilitou.
Odpovědět2  0
prasopras (334) | 8.12.202415:18
Mozne to je, ake propustnost Expressu take nebyla kdovijaka.

Nakonec asi Huang chtel prilis mnoho penez, i ATi byla vyrazne predrazena.
Odpovědět0  0
Seikos (7) | 8.12.202423:56
Jenze existuje prislovi, ze “Myslet si znamena hovno vedet”. Protoze:
1. AMD koupila Ati, protoze nedoslo k dohode s nVidia, kdo by mel konglomeratu AMD+nVidia velet
2. AMD nakonec koupila Ati zejmena proto, ze byla na prodej, nakonec za pouhou tretinu ceny tehdejsi nVidie ­(5,6 miliardy­)

Odpovědět2  0
prasopras (334) | 7.12.202412:21
Intele, Intele bez do zardele!

Tohle by mohl byt pravy duvod, proc Pat byl zmizen.
Odpovědět0  3
mluvte slušně tady nejsme na diit ani cnews.
Odpovědět0  1
prasopras (334) | 10.12.202415:02
Ze to rikate zrovna vy.
Odpovědět0  0
Don Q (440) | 7.12.20247:20
Nevypadá to s INTELem vůbec dobře. Velmi smutný příběh, lhát a podvádět nelze donekonečna.
Odpovědět3  2
gepard2 (138) | 8.12.20242:37
No to je tak, když Intel preferuje dividendy před inovací.
Odpovědět1  2
gepard2 (138) | 7.12.20240:51
No jak toto dopadne ­(Intel 18A­), to ví snad jen kartářka. Momentálně Intel zamrznul na Intel 7 ­(i9­-14900K­). TSMC vyrábí na 4 nm ­(Ryzen 9 9900X­). Intel je dobré dvě generace pozadu.
Odpovědět1  1
gepard2 (138) | 7.12.20240:57
Oba procesory mají výkon totožný, jen ten Intel žere 2x tolik.
Odpovědět1  2
prasopras (334) | 7.12.202419:12

To mi pripomina ruske stroje. Daji vsechno, pokud maji prime potrubi z rafinerie
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.