reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
20.10.2022, Milan Šurkala, aktualita
Nové grafické karty Intel Arc sice nemohou soupeřit herním výkonem s high-endem od AMD a Nvidie, mohou být ale dobrými protivníky při přehrávání videa. Obsahují totiž hardwarovou akceleraci pro AV1, což bylo předmětem nedávného testu.
Jardadoma (1502) | 22.10.202212:12
Klidně film v 1080p, hlavně když bude za něco stát obsahově.
Odpovědět0  0
jpsix (17) | 21.10.202215:04
a na com sa bude prehravat to 8K ked je tu dalsia absurdita od diktatora z EU ­- Od 1. marca 2023 už na pultoch predajní zrejme nenájdeš žiadny 8K televízor.
Odpovědět1  1
tombominos (1236) | 21.10.202216:06
EU a jeji Green deal.. dalsi perlicka do sbirky evropskeho RVHP..
Odpovědět1  2
JakubL (205) | 21.10.20225:51
Je důležité, kolik u toho ta karta žere. Hlavní výhodou hardwarového dekódování videa je úspora energie. Jestli si u toho ta karta veme 75W, tak to už to rovnou může dekódovat procesor... No a vzhledem k tomu, že Arc si jen ve 2D bere skoro 50W, není to úplně nereélné.
Odpovědět0  0
siddhi (262) | 21.10.202214:17
Ta vysoká spotřeba v klidu u Arc byl již vyřešen. Je to jen o správném nastavení správy napájení pro PCI Express.
https:­/­/www.guru3d.com­/news­-story­/intel­-arc­-graphics­-cards­-suffer­-from­-high­-power­-consumption­-when­-pc­-is­-in­-idle.html
Odpovědět0  0
JakubL (205) | 21.10.202218:01
A je známo, kolik žere při přehrávání toho AV1?
Odpovědět0  0
Bison (804) | 20.10.202214:13
prvá generácia a konkurenti javia známky vyhorenia, takto sa má robiť HW, má mať dostatok výkonu do budúcnosti, ak si spomenieme na prvú generáciu RT ktorá bola na okrasu , Intel priniesol RT s vyšším výkonom ako Nvidia v druhej generácii pri nižšej cene , a to sa Nvidia na úvod novej generácie snažila podhodiť preznačené karty na 4080 čo je pre ňu typické v každej generácii GK.
Odpovědět0  10
pidalin (1477) | 20.10.202214:43
Teď je otázka jak bude to jejich Xess podporovaný ve hrách, může se stát že bude nvidia platit vydavatelům aby to bojkotovali.
Odpovědět0  0
cdwN (585) | 21.10.202219:05
Jasně, všichni tady víme, že kopeš za modré, tak už těch útoků na všechno nemodré nech a jdi si užít trochu světla v životě. Pokud máš v Intelu nějaký vliv ­(vypadá to tak vzhledem k těm komentům­), tak jim raděj poraď, ať začnou dělat pořádný CPU pro normální lidi. Mají sice pořád nejvýkonnější procesor, ale obyčejnýmu člověku je to k ničemu. Chce to, aby konkurovali ve všech oblastech trhu, ať zase AMD nemachruje a nemá přestřelený ceny, proboha...
Odpovědět0  0
shasler (318) | 20.10.202214:09
První rychlá myšlenka byla, že by to mohlo být dobré na HTPC, ale pak jsem se podíval na TDP 225W... Vážně by mě zajímala cílová skupina.
Odpovědět7  0
pidalin (1477) | 20.10.202214:44
Do HTPC bude dobrá ta základní Arc A380, ale při tom výkonu by to mělo stát tak 3000 a ne 5. Byly časy kdy se za 3500 Kč prodávala GTX1050, dneska je ten trh fakt totálně zničenej a nevim jestli se to ještě někdy vrátí do normálu.
Odpovědět6  0
haunter (199) | 20.10.202216:42
Mrkni se třeba na testy při miningu... 105W mělo skoro stejný výsledek jako 225W.. ale uvidíme... já ji budu používat na AI ­- nejlevnější VRAM, která jde sehnat. A těch pár W navíc na těch pár minut je úplně jedno ..
Odpovědět0  0
pidalin (1477) | 20.10.202213:03
To je užitečný v době kdy všichni koukáme na streamovací služby co maj obraz jak DivX z roku 2004. :­-D
Odpovědět6  0
coremar (429) | 20.10.202212:14
Trochu mi to připomíná scénu z Asterix a Obelix: mise Kleopatra... ­"Až se rozhodnete stavět druhé patro, bum už tam máte dveře­"... Až se rozhodnete koupit 8k monitor, bum už máte HW, který umí přehrát patřičné video. Sice na tom budete mít herní slideshow, ale video pojede jak nic.
Jako takhle dobrý, ale možná by se měli víc soustředit na věci, které jsou aktuální...
Odpovědět8  0
wrah666 (6205) | 20.10.202212:17
Právě. A přitom to 8k video přehrají snad všechny současné karty. Akorát na to nemají HW podporu, takže to budou muset počítat hrubou silou..
Odpovědět4  0
wrah666 (6205) | 20.10.202211:10
Skvělá zpráva. Namísto, aby se na tom dalo hrát to umí dobře dekódovat 8k video. ­(kolik vůbec existuje 8k nahrávek? Kolik existuje 8k monitorů a televizí?)
Odpovědět11  0
tombominos (1236) | 20.10.202212:20
asi tak. Featura, aktualne a v nasledujicich letech zajimava pro 0,0001% potencialnich kupcu grafik...
Odpovědět5  1
Milan Šurkala (4487) | 20.10.202213:19
To bych až tak netvrdil. Ostatně se podívejte na výsledky, tohle zlepšuje i přehrávání 4K videa, které jak vidíme, dělá třeba AMD ve formátu AV1 problém dodnes.
Odpovědět1  2
tombominos (1236) | 20.10.202223:12
Ja nevim, ale AV1 mi stale prijde, jako silne minoritni kodec pro prehravani, narozdil od obstaroznho H264 a stale vic nez vyhovujiciho H265.
Tim nerikam, ze nema Intel lepsi decoder, nicmene je to opravdu minoritni zaleitost a urcite par let jeste bude, popripade to bude kompenzovat H265.
Odpovědět3  0
siddhi (262) | 21.10.202214:42
Tak na AV1 se rozhodly postupně přejít firmy jako Google, Facebook nebo Netflix apod protože je zadarmo. Takže ta budoucnost kodeku je už víceméně jistá. Brzy tu bude ještě dokonalejší h266, ale pokud se někteří jednou rozhodli pro open source AV1, již se asi nebudou vracet. Rozšíření AV1 tak brání jediné ­- dostatek hardwaru s akcelerací tohoto kodeku. Proto se to řeší, proto se to testuje.
Odpovědět0  0
tombominos (1236) | 21.10.202216:05
Tak ja bych tam jako klicove videl prave to slovo ­"postupne­" :­)
Jak postupne to bude a jak dlouho se zaroven udrzi H265 je celkem ve hvezdach. Urcite to ale bude v radu let.
Odpovědět0  0
siddhi (262) | 21.10.202220:06
Roky to budou určitě. H265 je tu spoustu let a přesto stále ani zdaleka plně nenahradil starší h264.
Odpovědět0  0
pidalin (1477) | 22.10.20220:44
Což je dost smutný, podle mě používání placenejch kodeků je chyba od začátku a další průser jsou ty kodeky s vestavěnou DMR ochranou který už v podstatě znemožňujou používat PC jako multimediální centrum protože ty streamovací společnosti ti nedovolej to na PC sledovat ve vyšší kvalitě, hrozná doba, čeho jsem se to dožil
Odpovědět0  0
thegrid (254) | 20.10.202223:04
Stejný argument jsem slyšel před 8mi lety na 4k TV. K čemu.
Odpovědět0  0
tombominos (1236) | 20.10.202223:13
Staci pockat tech 8 let a budes mit treba pravdu ;­)
Ja mel taky pravdu, kdyz jsem tvrdil v roce 2015, ze FXko ala 8300 neb 6300 jsou celkove lepsi CPU nez tehdejsi i3 a Pentia.. stacilo par let.. nicmene dnes to stejne nikoho neajima, stejne jako to nebude zajimat za tech 8 let..
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 21.10.20225:20
A nebyla to pravda, před těmi 8 lety? Ostatně, ono i dnes je contentu ve 4k dost málo. ­(mysllím opravdu natočeno 4k, ne upscaling­) Než bude něco, proč by mělo smysl se dívat na 8k, bude tato karta v křemíkovém nebi. ­(a ti, co v 8k pracují patrně potřebují hrubý výkon, který ta karta nemá)
Odpovědět3  0
pidalin (1477) | 21.10.20226:47
Hlavně pokud si chceš pustit 4K na streamovacích službách tak potřebuješ jejich krabičku a i když máš TV nebo monitor 4K tak ti to nedovolej pustit, což je prostě hrozně špatnej vývoj, připadá mi že se blízí doba Cyberpunku 2077 nebo tak něco a budeme žít v otroctví těch korporátů, jak nemáš jejich spešl krabičku, tak koukáš na něco co vypadá asi jako DVD, třeba Disney+ a HBO MAX, na to se fakt vubec nedá koukat.
Odpovědět0  0
haunter (199) | 21.10.202216:08
O čem to meleš? :­-D Máme Disney, Prime, Netflix, HBO Max a všechny mají 4k podporu a kvalita je normální, na 4k telce :­-D Asi to bude spíš tvým internetem :­-D
Odpovědět0  0
pidalin (1477) | 21.10.202216:14
Jak řikam, na PC to z nějakýho důvodu nedovolej, jediný na co se dá koukat je Amazon, jejich 1080p vypadá solidně, ale i Amazon si 4K schovává pro svojí krabičku od Amazonu. Napadlo mě zkusit na kompu nahodit android a zkustit to v android aplikaci, třeba tam to 4K dostupný bude. Jinak nechápu proč by to nezvládl nez když na youtubu na 4K normálně kouká a youtube má naprosto superiorní kvalitu obrazu v porovnání se streamovacíma službama. Pokud z nějakejch marketingovejch důvodů na Windowsech nesmíme mít 4K, tak by teda aspoň mohli zvýšit bitrate u toho rádoby 1080p.
Myslim že jediná platforma kde 4K normálně jede i na PC je netflix, ale jejich 4K je tak na úrovni 1080p na amazonu že kolikrát mam problém poznat jestli to je 4K nebo FHD protože furt je tam vidět šílená komprese hlavně ve stínech, prostě je to všechno humus.
Jinak trochu zagoogli a zjistíš že to neni jenom muj problém, 4K na streamovacích službách jede jenom na některejch vybranejch zařízeních, ale zase u androidu riskuješ že tvoje TV nedostane aktualizaci na novej androiod a za 2 roky ty Disney+ zahlásí ­"nazdar, na tomhle androidu už se na nic nepodíváš, ahoj­" a to se ti na PC fakt nestane. A nedělam si srandu, stalo se mi to na mobilu z roku 2017, pak bylo hodně těžký najít instalačku Netflixu která tam ještě fungovala a dalo se do toho i přihlásit ale to je taky jenom otázka času než by ty starší verze utnuli.
Odpovědět0  0
haunter (199) | 21.10.202216:36
Jo tak, já, že we bavíme obecně. Ono to rozjet jde ­- např. Chrome má na to extensionu, na Androidu to jde taky, ale musíš mít zapnuté LC1 myslím. Jinak hodně psali, že třeba Edge přehrává líp než Chrome.
Odpovědět0  0
pidalin (1477) | 21.10.202223:22
Tak Edge je dneska v podstatě jedinej prohlížeč ve kterym ty streamovací služby jedou korektně ­(a ne, žádná superiorní kvalita obrazu tam neni, je to furt to samý, ale lidi prostě za poslední roky zapomněli jak vypadá kvalitní obraz­) a zároveň ty aplikace z MS storu jsou jenom většinou odkaz spouštěnej přes edge kterej je uloženej jako aplikace. Takovou ­"aplikaci­" si může vytvořit na každou stránku, já jsem si takhle napřklad udělal ­"aplikaci­" na HBO MAX a dřív GO, protože HBO na storu žádnou aplikaci nemá protože na to prostě kašlou.
Jinak čeho jsem si všiml na Netflixu ­(a nevim jestli to tak furt je­) je že když dam předownload, tak je kvalita obrazu ještě horší než při živym streamu, asi se bojej úniku dat a pirátství nebo nevim co, ale je možný že to už dneska neplatí, je to dlouho co jsem to zkoušel naposled. Jinak Netflix má kvalitu obrazu jakžtakž přijatelnou, 4K tam sice nikde nevidim, ale je to takový trochu víc komprimovaný 1080p, ještě se to dá, zatimco HBO MAX nebo Disney, tak tam to prostě vypadá jak televize když bylo DVBT­-1 a vysílalo se v 576p, je to fakt škoda že to maj takhle zprasený. Nejlepší kvalitu obrazu má jednoznačně Amazon, taky je jedinej kterej vyžaduje rychlejší internet a někde na datech když máš jenom třeba 10 Mbps, tak to přeskakuje na horší kvalitu zatimco ostatní služby jedou furt uplně stejně, což jasně ukazuje že Amazon má proti nim superiorní bitrate a taky nejvíc zatěžuje internet. Nechápu proč na Amazonu to jde a u ostatních ne.
Odpovědět0  0
shaolin_81 (275) | 22.10.202211:46
Na PC asi nespĺňas DPR ci ako sa volá tá ochrana a kvôli možnosti ripovania nedovolia lepšiu kvalitu..
Odpovědět0  0
pidalin (1477) | 24.10.20228:45
Jo, už jsem to zjistil, to je bohužel hodně smutný že zase pirát má 4K a platicí zákazník kouká na kvalitu DVB­-T vysílání. Nahrávat to nejde ani na PC, když dam print screen nebo nahrát video, tak to nahraje jenom černou obrazovku a proti nějakejm HW nahrávačům s průchozím HDMI tě stejně žádný DRM asi neochrání 100%, takže to vubec nedává smysl proč je zase PC uživatel trestanej. Ty seriály jsou kolikrát na netu v den vydání i ve 4K takže evidentně to že to na PC v tý kvalitě oficiálně nevidíš nijak nebrání tomu aby to piráti dali na net, takže fakt nechápu za co nás trestaj, si mam kupovat nějakou android krabičku nebo smart TV nebo co? Mam projektor a velký plátno a zdegenerovanej trh plnej zombíků co nikdy neviděli 1080p v plný palbě mě na to nutěj snad koukat na mobilu nebo co. Nejhorší je že 95ˇ% lidí řekne že ta kvalita je super protože fakt nevěděj že ty čtverečky ve stínech tam bejt nemaj a nebo je jim to jedno.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 24.10.20229:17
Docela se vsadím, že nějaké linuxové programy ti klidně udělají printscreen, ale i rip. Není všechno jen windows s jejich omezeními.
Odpovědět0  0
pidalin (1477) | 24.10.20229:41
Tak pokud to tam jde tak to ale v linuxový verzi třeba toho Edge taky nedovolej přehrávat ve vyšší kvalitě. Jinak na Widlích to určitě nějak jde taky, ale k čemu by to vlastně někdo dělal když už si to platí a může na to normálně koukat online? Většinu seriálů už dneska nemam potřebu archivovat protože za to nestojej. Ono na ty různý ochrany dojelo i Blu­-Ray, přehrát Blu­-Ray na PC je tak složitý že je lepší si ten film rovnou někde stáhnout, takže zase piráti vedou, BD disky mohly vesele žít dál, ale vydavatelům se to nehodí.
Odpovědět1  0
pidalin (1477) | 21.10.20226:44
A k čemu to bylo? Na použití TV jako monitoru dobrý, na sledování videa a obsahu celkem na nic, protože kromě youtube nic 4K nepodporuje a streamovací služby typu Disney+ maj obraz jak nějakej DivX z roku 2005. Aspoň že se na netu daj sehnat 4K ripy z blu­-ray. Případně by se to ještě dalo využit pro nějaký konzolistický hraní pokud ty konzole podporujou 4K. Ale jsem z toho čimdál víc zklamanej, vem si takovej Amazon, maj obsah ve 4K ­(i když ve streamovanym ­"4K­" v uvozovkách samozřejmě­) ale dovolej ti to 4K pustit jenom na jejich speciální krabičce a tak je to většinou i s ostatníma, na PC ve windows aplikaci nebo prohlížeči ti 4K nedovolej z pro mě nepochopitelnejch důvodů, pokud je to takhle u 4K, tak u 8K už to tak bude tuplem, ale zase by se díky tomu mohlo 4K stát standard. Ale dneska ty služby ještě vyžadujou ty další nesmyslný nálepky jako HDR a podobně, je to hroznej vývoj, za chvíli budeš muset mít monitor nebo TV certifikovanou asi přímo Netflixem aby ti dovolili na tom pustit 4K, jde to všechno uplně špatnym směrem.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 21.10.20226:56
A minimálně 90% těch BR je stejně původně natočeno či zdigitalizováno do full hd a pak jen upscalováno na 4k :­)
Odpovědět0  0
pidalin (1477) | 21.10.20227:26
To je možný, výhodu tady maj paradoxně starší filmy točený ještě na film, protože ten jde naskenovat klidně v 8K a točili na kvalitní kamery ze stativu a měli dobře osvětlený scény, takže tam jsou fakt skvělý detajly u těch starejch kinofilmů. Největší průser jsou filmy ze začátku éry digitálu nebo televizní pásky z 80. a 90. let, tam je plná kvalita nenávratně ztracena.
Odpovědět3  0
shaolin_81 (275) | 22.10.202211:50
Na ten odpad, čo sa produkuje, stačí úplne aj full hd.
Film, ktorý ma zaujal som videl naposledy asi 15 rokov dozadu... :/
Odpovědět1  0
pidalin (1477) | 24.10.20228:46
To ale neni na tobě ani na mě rozhodovat o tom co je odpad a co ne, to nech divákovi.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.