reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.4.2012, Jan Vítek, aktualita
Společnost Intel odhalila na IDF v Pekingu své plány do budoucna, kde figurují také displeje u počítačů PC s vyšším rozlišením. Dá se říci, že dnes kralují dvě rozlišení, a to 1366 x 768 u notebooků a 1920 x 1080 u stolních monitorů, což...
T_xyxy | 15.4.201219:03
Tak jsem čekal jak dlouho po ipadu to někoho napadne a netrvalo to ani tak dlouho. Vysoké rozlišení není samo o sobě problém ani pro bitmapy ani pro výkon v 3D ­- vyrastrovat jeden pixel zdroje do čtyř pixelů monitoru jde vždy. Umožní ale věci, které na současném rozlišení nezobrazíte. Když tisknu na papír, tak rozdíl 600DPI a 1200DPI je někdy hodně znát. Ale u monitorů všichni tvrdí, že 96DPI musí stačit každému.
Odpovědět1  1
Homethread | 14.4.20129:51
Konecne by ste si mohli uvedomit ze Vyssi rozliseni neznamena zmenseni Ikon ani niceho jineho. Ano bude to narocne na GK ale stejne technologie her stagnuje a vykon jde porad dopredu tak proc ne.
Odpovědět2  1
pavel černík | 15.4.201215:42
ale ano, znamená, protože majorita trhu běží na windows, které používají rastrové ikony, protože většina dosavadních monitorů má +­- stejné DPI. Při zvětšování velikosti textu a ikon se často rozvržení aplikací rozsype, protože jsou kódovány na určitý počet px a nikoliv na em­/ex. Stejně tak webové stránky a obrázky na nich ­- to vše je velmi často kódováno na pixely a obrázky jsou rastrové a ne vektorové ­(takže jejich zvětšením rozhodně nedojde ke zvýšení kvality, ale budou vypadat spíš rozmazaně.
Odpovědět1  1
JUWARE (489) | 15.4.201217:39
Vzhledem k tomu, že už u Windows Vista ­(ohledně 7 nemluvě a 8 už vůbec­) není sebemenší problém zvětšit si font, který nijak nesníží kvalitu a ikony jsou už mnohdy vytvořené i v poměrně velkém rozlišení a i kdyby, tak není žádný problém nahradit jinými. Nicméně ty základní pro počítač apod jsou dělané i v takové velikosti, že na LCD s 1920x1080 zaberou cca 1­/28 plochy monitoru. Což je u 24­" monitoru větší, než paměťová karta typu ComapctFlash a komu takovéto ikony nestačí, tak je u mě slepý jak patrona. Jasně že by se s vyšším rozlišením zmenšily, ale určitě ne na 4x4mm. Co se týká webových stránek, tak zůstanou naprosto stejné ­(Pokud jsou dobře napsané­) a kdo nehodlá přejít na nový standard, tak jeho smůla. Pamatuji si dobu, kdy bylo běžné rozlišení 320x200 ­(CGA­) a když potom přišly s 640x480 a 800x600, tak to bylo něco. Každý si na CRT monitorech říkal, jak je to krásně čistý, ale to jsme taky používali 14­" CRT a kdo mě 15­" tak to už bylo něco. Později se na 15­" objevilo XGA a je nutno říci, že u 15­" CRT byla viditelná plocha vlastně cca o palec méně. Takže máme snad zůstat u takto nízkého rozlišení??? Na každý argument proti vysokému rozlišení jsem schopen najít argument pro.
Odpovědět1  0
Reader (14) | 13.4.201219:54
Vzhledem k rozlišovací schopnosti zraku a vzhledem ke vzdálenosti z které většina z nás monitor sleduje je to naprostá blbost mít takovéhle rozlišení na 21­" monitoru
Odpovědět0  5
JUWARE (489) | 13.4.201222:44
Osobně nesouhlasím s tvrzením, že by se jednalo o úplnou blbost. Používám 24­"LCD s rozlišením 1920x1080 a je to hrozný. Co se týká videa, tam mi je to jedno, ale např. u CAD­/CAM grafiky, nebo byť jen ve hrách by to s vyšším rozlišením mohlo být zajímavější a konečně by začaly dávat smysl High­-End grafické karty, které při Full HD zahálí. Navíc při tak jemných pixelech odpadne nutnost používat Antialiasing, který je mnohdy o hodně náročnější, jak samotné vysoké rozlišení. Práce v prostředí Windows bude také mnohem efektivnější z důvodu o poznání většího prostoru. Na druhou stranu dnes není vůbec žádný problém pro lidi s horším zrakem zvětšit si fonty a ikony. Konec konců slavné Metro ­(Pokud do budoucna bude zavedeno jako určitý druh standardu­) by zasloužil klidně i ještě několikanásobně vyšší rozlišení, jelikož tam je místo na obrazovce úplně zabité a celkově se mi to prostředí na desktopu vůbec nelíbí. Ale zpět k tématu. Nadávat na to, že chce intel vyšší rozlišení je podle mě hloupost. To bychom rovnou mohli zůstat u 800x600, jak tomu bývalo u CRT a konečně jak je v titulku uvedeno ­"zbavíme se konečně 1366x768?­" bych byl jedině pro. Mám totiž právě takový notebook s tímto rozlišením a je to utrpení. Nevejde se mi do okna ani jeden celý dokument ve Wordu ­(Nehledě na ovládací menu Ribbon, které chce Microsoft integrovat už snad do všech oken, taky nezabírá zrovna málo na monitoru­).
Závěrem můj verdikt: ­"Na vyšší rozlišení čekám, jako na smilování a doufám, že to nebude dlouho trvat."
Odpovědět2  0
RayeR | 14.4.20122:51
Ano souhlas, vyssi DPI na displejich rozhodne smysl ma a ja bych ho uvital. Pokud je nekdo uz z PC slepej jak patrona ze nevidi ten rastr, tak at si necha nazor pro sebe a nebere to ostatnim.

Este k tomu povzdechu: ­"Mám totiž právě takový notebook s tímto rozlišením a je to utrpení­"
Ono by taky docela pomohlo navrat ke klasickemu pomeru stran 4:3, kde se vam toho vejde vic na vysku. Rozum mi stoji pri pohledu na dnesni NTB kde vidim kolem LCD nahore a dole siroky pruh plastu, ktery je naprosto nevyuzity...
Odpovědět3  1
JUWARE (489) | 14.4.201213:42
Jo souhlas, ale mám takový dojem, že poměr 4:3 se používal pouze u televizí a ve světě IT zase 5:4. Co se týká širokoúhlého poměru ať už 16:9, nebo 16:10, tak to mi až tak moc nevadí, alespoň mohu dát třeba ve Wordu 2 dokumenty vedle sebe. Mnohem víc mě trápí, že výrobci notebooků si umanuli, že se nejlépe prodávají lesklé LCD panely a mnohdy bohužel i šasi celého ntb. To nedochudče rozlišení 1366x768 je už jen poslední kapkou v plném poháru. Jo a nevěřím tomu, že by současné a budoucí karty nezvládaly hry i ve vyšším rozlišení. Nejednou jsem se setkal, že má karta zahálí. Nepotřebuji FPS 100 a více. Stejně je v současně grafika ve hrách limitována současnými konzolemi, takže zdaleka nevypadají tak, jak by mohly. Vývojáři jsou prostě líní dělat opravdu propracovanou grafiku s dobrým optimalizovaným engine, když to co vytváří je efektivní ohledně marketingu. Proč dělat lepší hry, když ten brak který se nám dostává vydělává dost? Jestli mi někdo namítne, že Crysis 2, Metro 2033, GTA IV, MAFIA II, nebo něco takového vypadá dostatečně dobře, tak je slepý. Až budou hry vypadat, jako technologická dema od výrobců grafik, tak ať něco říkají. Omlouvám se, že jsem krapet odbočil od tématu, ale trochu jsem se rozvášnil. V každém případě s tím poměrem stran je to pravda. Vůbec bych se nezlobil, kdyby byla ke každému notebooku alternativa širokoúhlého i klasického panelu. A co ještě nechápu, že mnohdy nevyužijí dost prostoru pro klávesnici, kdy do krajů zbývá ještě sousta místa a je tam nic, ale to už je opět OT, takže znovu omluva. Doufejme, že se jednoho dne dočkáme, kdy si uživatel bude moci svůj obraz přizpůsobit dle libosti.
Odpovědět1  0
RayeR | 16.4.20121:43
Pokud vim, tak 5:4 je pouze u rozliseni 1280x1024 a vsechny ostatni normalni rozliseni sou 4:3. Stejne tak fyzicke pomery stran monitoru. 16:10 se este zkousnout da, ale 16:9 je uz nudle, doufam ze tento trend zhovadilosti nebude pokracovat treba k UW 1:2.89 :­\ Me by to nevadilo kdyby byl aspon na trhu nejaky vyber, ale ted je to vsechno na jedno kopyto. No a o tech lesklych obrazovkach a plastech mi ani nemluv!
Zrovna ve hrach bych vyssi rozliseni ozelel, ono v pohybu stejne clovek nema tolik cas nimrat detaily. Navic jsa odkojen doomem, tak to vnimam kapanek jinak :­) Ale na praci, zejmena s vektorovou grafikou v CADech by to vyssi roziseni fakt bodlo. Pritom ve 2D se ta graficka karta musi dost nudit, k cemu vyuzije ten gigabajt VRAM...
Odpovědět2  0
Robin Hood | 16.4.201211:45
Tak proč jste si takový ntb. kupoval máme tady přece spoustu 15­" 1920x1080p ­- tam budete mít písmenka velká 1.5mm, pak si zvětšíte dpi abyste neoslepl a ejhle ty aplikace se z toho nějak sesypaly :)
Odpovědět0  2
JUWARE (489) | 16.4.201216:27
Proč jsem si nepořídil notebook s tímto rozlišením? Na to mám snadnou odpověď. Byl jsem finančně limitován a zase tak velký výběr není. Valná většina notebooků má právě rozlišení 1366x768. Až budou mé finance dostačující, nebude problém si třeba po záruce LCD panel vyměnit, nebo koupit notebook celý jiný. Teď jsem hledal něco, co bude v poměru cena­/výkon­/výbava pro mě dostačující. Když jsem se podíval na podobné modely jen s Full HD rozlišením, zjistil jsem, že nejsou dražší zrovna o málo a proto bych byl rád, aby se to stalo standardem. A mimochodem stále nechápu, proč by se měly rozsypat aplikace zvětšením fontů ve Windows. Mám známého, který je fyzicky postižený a k jeho postižení patří i silně zhoršený zrak, proto používá velmi tlusté a velké písmo a žádná aplikace se kvůli tomu nezbláznila. V tomto případě, když by LCD zvýšila rozlišení, by se v podstatě jednalo o úplně stejnou situaci, jen s ještě vyšším rozlišením. Navíc nechápu, proč se stále řeší software, který i kdyby na to nebyl připraven, tak není takový problém, aby jej vývojáři na to připravili a kdo je stále tak zatvrzelý, tak ať si používá rozlišení interpolované, nebo starý HW.
Odpovědět2  0
Kurvakazdejmenoobsadene | 13.4.201215:09
Ako nic v zlom, ale toto bude sakra ze narocne na HW ak bude este niekto niekedy chciet hrat hry v nativku, ako 30­" budu mat ake rozlisko potom? 4k x 3k? Ako desktop praca po prdeli, obrovska plocha, ale chce to hlavne aby windows vedel citat DPI z displaya a nielen rozlisenie inak skoncime s lupou v ruke.
Odpovědět1  4
Misacek (28) | 15.4.201213:29
Nene, 6k x 4k, pokud zustane stejna hustota jako to co navrhuji pro ty 21­"... Alespon budou ty grafiky vyuzite. :­-)
Odpovědět3  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.