reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Intel Meteor Lake by měl přinést o 50 % více výkonu na watt

6.2.2023, Milan Šurkala, aktualita
Intel Meteor Lake by měl přinést o 50 % více výkonu na watt
Intel chystá procesory Core 14. generace známé jako Meteor Lake. U nové generace by mělo dojít ke značnému navýšení efektivity nových procesorů, což je oblast, ve které stávající Raptor Lake zrovna moc neexceluje.
Už dlouho víme, že Intel chystá nové procesory Core 14. generace s kódovým označením Meteor Lake. Ty by měly nahradit současnou 13. generaci Raptor Lake, která přinesla sice excelentní výkony, ale bohužel za cenu vysoké spotřeby. Právě toto by měla být oblast, ve které má připravovaná generace hodně zapracovat, alespoň podle tweetu leakera Raichu. Dostane novou architekturu pro výkonná jádra P-Core i úsporná E-Core. Cílem je dosáhnout o 50 % vyšší efektivity (čemuž můžeme rozumět jako o 50 % vyššímu výkonu při stejné spotřebě nebo jako o třetinu nižší spotřebě při stejném výkonu, případně čemukoli extra nebo interpolovanému z těchto čísel).
 
Intel Meteor Lake
 
Pokud se něco takového podaří Intelu dosáhnout, byla by to velmi příjemná změna a AMD by mělo opět konkurenta i na poli efektivity. Další novinkou má být také výrazně lepší "integrovaná" grafika. Hovoří se o použití dlaždicové architektury a v případě GPU tak nepůjde ani o iGPU nebo dGPU, ale o tzv. tGPU (Tiled GPU). Dostat se má až na 128 EU a takty přes 2,0 GHz. To jsou v podstatě specifikace odpovídající desktopové kartě Intel Arc A380. Počítá se tak s 2násobným výkonem proti dnešku.
 
 
Výhodou dlaždicové architektury má být např. to, že by pro Intel mělo být výrazně jednodušší škálovat jednotlivé vlastnosti čipů a přijít třeba s větším počtem jader nebo naopak větší cache pamětí. Dlaždicová architektura má být aplikována na celý procesor, takže vedle dlaždice s GPU (Tiled GPU) tu bude také výpočetní část (CPU Tile), SOC Tile a IOE Tile.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama