Intel nabízí podrobnosti ke grafické funkci Integer Scaling
15.7.2019, Jan Vítek, aktualita

Intel nedávno potvrdil, že jeho grafické čipy brzy získají funkci Integer Scaling, kterou ocení především fanoušci starých her. V jejich případě se počítá s rozkostičkovanou grafikou, která by vyhlazená vypadala divně.
Jde tak v podstatě o nevyhlazované škálování obrazu, které se použije namísto bilineárního škálování, aby výsledná grafika byla i ve vyšším rozlišení ostrá. Nyní se na Intel Game Developer Zone objevily podrobnosti i o tom, v jakých rozlišeních to celé bude fungovat. Ihned je tak jasné, že alespoň zatím to nebude platit pro původní rozlišení pod 640 x 480, což může být pro řadu lidí zklamání vzhledem k tomu, že staré hry mohou pracovat v ještě nižším rozlišení.

Čili v případě, že využíváme monitor s nativním rozlišením 2560 x 1440, nám ovladače Intelu nabídnou v rámci Integer Scaling obraz v rozlišení 1920 x 1440, čili v obou osách třikrát (celkově devětkrát) zvětšený. Vedle toho tu máme ještě metodu Nearest Neighbor (NN), která může zvětšit obraz třeba 2,4x, zatímco Integer Scaling (IS) vždy pouze o násobky celých čísel.
To je vidět hned na druhém případu, kdy v případě původního rozlišení 800 x 600 metoda IS může nabídnout na monitoru s 2560 x 1440 leda 1600 x 1200. Pomocí NN a násobku 2,4x pro obě osy dostaneme právě 1920 x 1440. Je ale jasné, že obraz zvětšený pomocí NN nebude tak pěkný jako s využitím IS.
Leckde ale nebude ani možné využít IS pro zvětšení, a to prostě tam, kde jedna z os původního rozlišení bude mít více pixelů, než je polovina nativního rozlišení monitoru. Možné by to tedy teoreticky bylo, ale za cenu, že obraz nebude úplný. To je v našem případě třeba příklad rozlišení 1024 x 768, ale už ne 1280 x 720.
Integer Scaling bude k dispozici zatím pouze na procesorech, které jsou vybaveny grafickým čipem 11. generace. Jde tak pouze o nové mobilní Ice Lake, než dorazí další produkty. Minimální "vstupní" rozlišení je tedy 640 x 480 a očekávat můžeme, že příslušné ovladače dorazí na konci srpna. Podpora nižšího vstupního rozlišení bude možná následovat později.

A jak je vidět, pokud bude škálovaný obraz v obou osách menší, než je nativní rozlišení monitoru, bude prostě a jednoduše umístěn v jeho středu a okolní plochy zůstanou černé. V případě metody NN by to nemělo nastat, protože ta by měla zcela využít alespoň jednu osu, takže tu přinejhorším zůstanou černé pruhy.