Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
5.6.2025, Milan Šurkala, aktualita
Římské letiště Fiumicino má novou záložní baterii, která pojme 10 MWh energie. Akumulátory ale nejsou nové, nýbrž z vysloužilých baterií elektromobilů. Přičinil se Nissan, Stellantis i Mercedes-Benz.
Jirka-77 (1271) | 8.6.202522:37
Je hezký že se rozjelo to druhé využití. Recyklace pak bude efektivnější.
Odpovědět1  0
DrkT (245) | 5.6.20259:42
Docela by mně i zajímalo za kolik jim ty ­"vysloužilé­" baterie prodali..
Odpovědět1  0
dontcallmeandre (36) | 5.6.20259:10
Skoro určitě jo, odhadl bych, že i velice rychle.u solárních elektráren to výrazně zlepší ekeonomiku. Navíc tohle ani nebude drahé, výroba těch baterií už je zaplacea a ta repase není zase tak drahá.
Odpovědět5  0
Derryk (265) | 5.6.202511:45
Právě, že kvůli takovým projektům to drahé je a bude. Jaksi tyhle velké subjekty mají daleko větší kupní sílu a výhodu rozložení fixních nákladů na více baterií, než nějaká domácnost. Jsou schopny ukočírovat komplikovanou administrativu, kterou v domácích podmínkách nemáš šanci ukočírovat a její zaplacení posune instalaci 1­-2 vysloužilých batery packů mino akceptovatelnou částku.
Odpovědět0  0
dontcallmeandre (36) | 5.6.202512:51
jo, v domácím prostředí to smysl tolik nedává, tam je malá úspora z rozsahu. Ta řídící elektronika kolem toho a plánování kvůli pár kw není takové terno ­(ale i tak se malá baterka k domácí solární elektrárně může vyplatit­)

Naopak si myslím, že by to mohlo být zajímavé pro SVJ, ale zrovna lithiové baterky za starých elektromobilů bych doma stejně nechtěl, do budou je lepší lifepo, které nehoří.
Odpovědět0  0
kutil05 (1104) | 5.6.202514:09
Klasické lithiové se na domácí úložiště k solárním panelům ani používat nesmí. Většinou si to tak lidi dělají sami a když vyhoří, nedostanou vyplacenou pojistku.
Odpovědět1  0
Don Q (473) | 5.6.20259:01
Zajímavé. Troufnul by si někdo odhadnout, zda se vynaložené náklady vrátí?
Odpovědět0  0
maraou (633) | 5.6.202510:30
Je to backup system… Kdyby jim tam melo spadnout jedno letadlo kvuli nahlemu vypadku proudu a nasledne ztrate osvetleni, navigace a komunikace v kriticke fazi pristavaciho manevru. Tak se naklady vrati za jednu noc.
Odpovědět5  0
Milan Šurkala (5665) | 5.6.202511:18
Tak on je tam backup systém už dnes, bez zálohy by si to na letišti asi nikdo nedovolil, otázkou je, zda je nový typ zálohy levnější než ten původní nebo ne ­(tohle má výhodu, že se dá použít i mimo kritické situace k vyrovnávání špiček a vydělávat tak peníze­).
Odpovědět2  0
maraou (633) | 5.6.202516:26
No prave. Vetsinou je tam diesel agregat, ktery treba startuje do minuty.
Pak tam musi byt bateriova zaloha, ktera pokryje tu prechodovou dobu.

Cili mate tam kompletni menice a baterky ktere pouze starnou a jednou za 5­-10let se vymeni.

Z tohoto pohledu je ekonomicke doplnit 2nd life baterie a profitovat i z vyrocnavani site.

Odpovědět2  0
kutil05 (1104) | 5.6.202516:37
Jednak slouží právě než ty diesely naskočí, ale řekl bych že ta záloha tam může být i vícenásobná, když na tom závisí životy.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.