reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Diskuze k článku: Jak vybírat základní desku
28.4.2004, Štěpán Mrázek, článek
Dnešní článek, který popisuje postup při volby základní desky je určen pro laiky a HW začátečníky. Pokud tedy patříte do odlišné kategorie a výběr základní desky je pro vás denním chlebem, tak věnujte spíše pozornost jiným článkům.
Michael Andrle | 13.12.201216:18
Ahoj, chci si koupit novou základní desku, ale chci aby na něj šli použít mé staré komponenty a časem bych to mohl vylepšit. Mám Základní desku ASUS P5PL2 a na ní procesor Intel pentium 4 3.2GHZ, RAM DDR2, Grafickou kartu ATI radeon x1950 pro. Nevíte nějakou základní desku, která podporuje tyto komponenty, ale časem by se dali vylepšit?
Odpovědět0  0
liborc (398) | 13.12.201222:55
Doporucuju to vyhodit a koupit si desku se socketem 1155 a kolem ni to postavit. Lze zacit celkem pri zemi a na upgrejdy mas volne pole pusobnosti.
Odpovědět0  0
Hary | 6.9.200411:49
Davam si dohromady nejakej novej = slusnej komp. Predbezna konfigurace Athlon 64 3500+ ­(939­), disk ST3160827AS s podporou NCQ, mozna i Maxtor. Velkou neznamou je zatim M­/B.
Zna nekdo z fleku desku s chipsetem na A64­/939 s podporou NCQ ­(zatim jenom vim, ze GigaByte ma na jedne desce ­- GA­-K8NSNXP­-939 s nForce3 250 Ultra­/Pro ­- radic SiliconImage Sil3512 s udajnou podporou NCQ­).
Jinak MSI ma na deskach s nForce3 250 Ultra vsechny 4 SATA porty ovladane pouze chipsetem.
Tusi nekdo jak to bude s podporou NCQ ze strany ovladacu ­- tj. nVidie ???

Videl jsem jak to resi Intel u ICH6­/ICH6R a to bych teda nekous ...

Je to jen takovej namet k zamysleni ...
Odpovědět0  0
blue | 18.5.200420:46
autor asi moc nezná desky JETWAY :­-­) pro Athlony XP! Jinak by nikdy nenapsal:

­"Zde bych se ještě rád zastavil. Levnější výrobci ­(jako např. ECS, Jetway, či třeba PC Chips­) sází na slabě vybavené základní desky, které zaujmou svojí cenou. Naproti tomu typičtí zástupci značkových desek ­(Abit, Asus, EPoX, Gigabyte, MSI, atd.­) zase sklízejí úspěch se základními deskami s širokou výbavou. ­"

Myslím že takovej gigabyte má slabou výbavu a málo možností nastavení v BIOSU....
Odpovědět0  0
juja (47) | 22.5.200422:13
Ano, např. JETWAY KOCAB 18P má velmi slušnou výbavu i propracovaný BIOS.
Odpovědět0  0
Glin | 16.5.200412:34
Chtel bych se zeptat, zda je vyhodne kdyz se rozhodnu pro chipset nForce2 od NVidie si take koupit Grafickou kartu od NVidie, nebo zda je to uplne jedno ??
(dnes se mi spis zdaji prijatelnejsi graficke karty od ATI)
Odpovědět0  0
slojmo (3) | 15.5.200415:54
Prave som vymienal dosku MSI 875P Neo­-FISR2 za ASUS P4C800E, nedalo mi aby som neurobil nejake zakladne testy mozete si porovnat vysledky: ­(MSI­/ASUS­) 3SMark2003:6503­/6550, 3DMark2001:16846­/18001, PCMark2002:­(CPU,RAM,HDD­) 8341,8404,1263­/8755,10640,1259 PCMark2004:5200­/5303. Tak a teraz mi povedzte ci sa neoplati priplatit si za dosku 1000Sk­/Czk a ziskat tak kvalitu, stabilitu a vykon. Milujem geniov ktory kupuju dosky typu PCXips, za rok pridu ze im nieco nejde a cuduju sa ze sa k doske neda zohnat ani prachobycajny BIOS ci ovladac, pretoze vyrobca na to kasle. Takyto clanok je pre vsetkych nanic, laikom akurat doda sebavedomie k nakupu uplnych somarin, ktore nerozchodi nikto na svete. Jedine na co sa mozu spolahnut je osobna skusenost, testy alebo recenzie ako napriklad na tomshardware. Urcite by som si MB nevyberal sposobom nacrtnutym v tomto clanku. To by som musel byt spadnuty na hlavu.
Odpovědět0  0
ALF | 6.9.200414:02
nevim, myslim ze je to dost o tom co kdo od zakladni desky ceka.
Do kancelare tezko nekomu vnutim Asus desku za 3500,­-, spis se spokoji s MB za 1500,­-.
Osobne nevidim duvod proc se levnym zakladnim deskam vyhybat, nemam s nimi spatne zkusenosti.
a to ze neco nefacha se nevyhyba ani tem ­"znackovym­" deskam viz muj kamarad a 2 reklamace Asusu za 1mesic.
Ne kazdy chce taktovat jak blazen a nastavovat kdesi cosi, nekomu proste staci ze to jede.
Samo ze je treba se vyhybat jistym znackam ale jinak bych se nebal.
Odpovědět0  0
slojmo (3) | 14.5.200413:06
Preboha, toto si vymyslel hlavou ?:
"Levnější výrobci ­(jako např. ECS, Jetway, či třeba PC Chips­) sází na slabě vybavené základní desky, které zaujmou svojí cenou. Naproti tomu typičtí zástupci značkových desek ­(Abit, Asus, EPoX, Gigabyte, MSI, atd.­) zase sklízejí úspěch se základními deskami s širokou výbavou. ­"
Co sa tak zamysliet nad stabilitou, spolahlivostou dosky a podobnych aspektoch, ja by som si nekupil PCXips ani keby mala tisicosemstopatsto USB portov. Jedine dosky s ktorymi su naozaj dobre skusenosti su ASUS ­(nie Asrock­), dokonca aj MSI sa zacalo dobre kazit, teraz som vracal 3 dosky ktore sa uz dufam nikdy nepreberu ... ;­) Pred 4 rokmi som zacal s ASUSom ­( a to sem presiel naozaj vsetkych lepsich vyrobcov, GIGABYTE, MSI, QDI ....­) a nikdy som sa nemohol stazovat. Radsej priplatim za MB a mam pokoj.
Odpovědět0  0
juja (47) | 14.5.200421:13
To je poněkud zavádějící paušalizování. Lepší je řídit se konkrétním modelem a revizí, než vybírat striktně podle značky. I renomovaní výrobci se občas dopustí nějaké chybky, kterou pak v následující revizi odstraní. Naopak výrobcům jako ECS nebo Jetway se někdy povede poměrně vychytaná deska ­- např. svého času oblíbené ECS K7S5A­/6A nebo v dnešní době Jetway N2PA­/P­-Ultra ­(která má velmi dobré parametry pro OC­). Kdo v dnešní době nepotřebuje SATA, RAID, 1394, apod., může se přece zaměřit na tento segment trhu, pokud do MB nehodlá investovat větší obnos.
Odpovědět0  0
luqas. | 15.5.200415:32
"občas se dopusti nejake chybky­" mno to ano, rekl bych ze hlavne MSI uz neni co byvala, ale v podstate to plati ze drazsi desky jsou stabilnejsi. Nevim ECS K7S5A jsem mel a nevim co na ni bylo tak zvlastniho, a pak jsem mel este desku od ECS pro Intel a ta rozhodne nepodavala zadny dobry vykony... ale samozrejme pokud si nekdo kupuje pocitac, treba jen kvuli internetu tak je ­"levna deska­" podle me naprosto dostacujici
Odpovědět0  0
EmilPV (2) | 19.5.200412:48
To ze si nekdo mysli,ze si priplati za ­"znackovejsi­" desku a ma pokoj je velmi diskutabilni a pochybne. Ve spouste diskusi se muze kdokoli presvedcit,ze se kazi nebo casto blbnou i velke znacky jako onen do nebe vychvalovany Asus ­(pry Mercedes mezi zakl.deskami, to ale jedine cenou­), ABIT, MSI,...
Kupte si napr. ASUS s KT600 + ASUS ATI R9600XT a uvidite,kdo umi delat desky. Budete mit konflikt jako hrom ale hlavne,ze mate ASUS,ne? Tataz kombinace od Gigabytu je plne funkcni,takze bych se jmenem Asusu moc neohanel.
Memu znamemu odesel 2x v zaruce po sobe ABIT ­(v kombinaci s INTEL Celeron CPU­). Dalsi nebyl spokojeny s MSI, a ja jsem vyzkousel vice desek ­(napr.GIGABYTE, FIC, ECS­) a na zadnou si nemuzu stezovat. Vzdy fungovaly k me plne spokojenosti. A to jsem na vsech provadel upgrady a pridaval pamet atd. Jedinou muskou na krase byl znamy problem s AGP rev.1.0 v kombinaci s GF 2MX ­(AGP4x, umí AGP 2.0­),kdy desky Socket7, SuperSocket7 ­(100MHz revize, napr. chipset ALI Aladdin V­) potrebovaly sundat AGP z AGP2x na 1x,kvuli kombinaci s nVIDII, v některých hrách nutnost.
Jinak ale lze narazit na nekvalitni serii desek u vsech vyrobcu.
Skončil jsem u ECS K7S5A ver.1.0. Ac nejstarsi revize,jede bez chyb a od Duronu 1200 jsem přešel k Athlonu XP2400+ bez jediného problému. A to mě 3 prodejci strašili ­(vč. techniků velkoobchodu v OC ­- T.S.Bohemia,že s tak levnou deskou to od 2100+ blbne,ať si koupím dražší­) všichni to prý zkoušeli. Ač to zkoušeli s revizí desky 3.0,nevěřil jsem a po update BIOSu zakoupil onen XP2400+ CPU a ten mi sviští ve skříni bez problému dodnes. Mám 512MB DDR 266 a Gigabyte ATi 9600XT,120 GB HDD 7200ot a vše bez problému. Přitom tahle deska,už má nějaký ten rok od doby svého vzniku a vždy byla z nejlevnějších,přesto s ní mám ty nejlepší zkušenosti. Netvrdím,že s ní nemohl mít někdo problém,ale pokud je deska OK, považuji za zbytečné připlácet si na ­"značky­",které často nabízejí jen nějaké,pro někoho zbytečné, příslušenství navíc.
Daleko důležitější je podle mě kvalitní skříň s perf.zdrojem a chlazením, a pak štěstí v nákupu plně funkčních komponent.
Odpovědět0  0
luqas. | 19.5.200415:09
myslim ze zdroj taky neni moc podstatnej, mel jsem NEZNACKOVY 250W > a na tom mi bezelo > P4­-2,6ghz­(fsb800­); deskaMSI­-NEO2­-PFS; 512ddr­(320mhz­); GeForce5200; 40gb disk; FDD; CDRW; DVD, par dni jsem k tomu mel pripojenej este 20gb disk a vsechno jelo bez nejmensich problemu, prestoze se rika ze na P4 by mel byt silnejsi zdroj.. Jinak co se tyce desky mel jsem ECS+Celeron­(fsb400­) a mel jsem prostupnost pameti jak kdybych mel SDram.. ted mam P4+MSI a jede mi to naprosto bez problemu po vsech strankach..
Odpovědět0  0
juja (47) | 22.5.200422:09
Heh, srovnáváš ECS s MSI nebo Celeron s P4? A k tomu zdroji: Co to znamená ­"neznačkový­"? Jinak bych to chtěl vidět třeba se spuštěným Prime95 a k tomu pálit On­-The­-Fly.
Odpovědět0  0
luqas. | 23.5.20043:30
mno tak vsichni tu tvrdej ze je jedno jesi je to MSI nebo ECS... P4 a Celer je neco jinyho, ale nevim proc bych mel mit prostupnost pameti tak mizernou, vic jak dvakrat min nez s P4. Neznackovy znamena, takovej nejakej obycejnej proste =­) zadnej Fortron nebo neco podobnyho. Prime95 nevim co je:­) On­-Thy­-Fly jsem kopiroval a este v 3tí cdrom prohlizel cd :­)­) v tu chvili jsem ale samozrejme nejakou cpužroucí aplikaci pustenou nemel .)
Odpovědět0  0
luqas. | 23.5.20043:49
Mozna zajimavejsi, nez proc bylo Celeron+ECS deska pomaly, je duvod proc jsem je mel. Predtim se mi totiz, nastesti v zaruce, oddelala ­(a to prosim netaktuji ani nic podobneho­) deska ECS K7S5A a vzala sebou grafiku...
Odpovědět0  0
Petr Roubal | 30.4.200415:03
mohl bych se zeptat kdyz potrebuju k zivotu,pci express 16 a Hi endovou grafiku ­(neco kolem 6800­)jakou mam volit zakladni desku kdyz nechcu platit zbytecne moc ... taky potrebuju pripojit 6 disku ale zase na procesoru 2,5 barton a dual 1Gb Ram

nebo takhle kdyz vim ze chcu 1Gb dual Ge force 6800 jak mam volit zbytek abych to nakrmil za procak moc ale utracet nechci­(6 disku uz mam 2SATA a 4UATA 133)
Odpovědět0  0
luqas. | 8.5.200421:07
"kdyz potrebuju k zivotu,pci express 16 a Hi endovou grafiku ­(neco kolem 6800­)­" a ­"nechcu platit zbytecne moc­" ­-> Tak to opravdu moc nejde dohromady :­) chcete mit Hi­-end a neplatit zbytecne moc... ha ha ha :)
Odpovědět0  0
Milan Rybák | 28.4.200415:00
Díky za zajímavý článek.
Postupuji dle návodu:
1­) potřebuji výkonnou grafickou stanici pro práci v GIS a CAD;
2­) vybírám 2 x CPU Opteron řady 2xx libovolné frekvence;
3­) chipset ani výrobce momentálně není podstatný ­(je z čeho vybírat?­);
4­) potřebuji do MB instalovat 2 řadiče PCI­-X ­(SCSI, Fire­-Wire­) a jedno zařízení k zachytávání videa a TV na PCI­-X; MB tedy musí disponovat třemi sloty PCI­-X;
5­) k dostatečnému grafickému výkonu musím instalovat vhodný VGA; zde připadá v úvahu buď Matrox Parhelia nebo víceprocesorový VGA ­(např. 3D­-Labs­), nikoliv grafický čip na MB;
6­) nenacházím vhodný a kompatibilní MB.
Můžete mi něco poradit jako znalec v daném oboru?
Odpovědět0  0
Geralt z Rivie | 28.4.200415:19
No v úvodu je jasně psáno, že je to pro začátečníky ­- už vidím začátečníka jak vybírá dual procesorovou mašinu. Pro laiky je to dobrý návod a myslím, že je dobře, že se Svět hardware věnuje i basic čláknům. Jen tak dál, nabízejí se i témata VGA, HDD, RAM, atd...

Když se v tom vyznáš, tak si tu hned nemusíš honit triko ­- je z toho jasně vidět, že je to zjednodušené. Ovšem zjednodušené pro laiky z pohledu běžné úrovně znalostí čtenářů Světa hardware. Na druhou stranu totální BFU nebude do výběru desky vůbec mluvit...
Odpovědět0  0
Cha!!!!! | 28.4.200415:32
Dell Precission Workstation 650. http:­/­/www.dell.com
Odpovědět0  0
Milan Rybák | 28.4.200416:02
Díky za radu, ale asi to bude nějaký omyl. Pracovní stanice Dell Precission Workstation 650 jsou stavěny na bázi CPU Intel Xeon. Zde získáte za velké peníze velmi slabý výkon ve srovnání s platformou AMD Opteron.
Odpovědět0  0
Štěpán Mrázek (372) | 28.4.200416:19
On Dell procesory Opteron prakticky ignoruje...
Odpovědět0  0
Josef Navratil | 10.5.200413:50
Pokud je mi znamo, tak on Dell ingnoruje kompletne AMD.
Odpovědět0  0
liborc (398) | 29.4.200411:13
Tyan Thunder K8W?
http:­/­/www.tyan.com­/products­/html­/thunderk8w.html

Btw. proč potřebujete pro Fire­-Wire PCI­-X slot? Na těch 40 či 80 MB­/s vám postačí buď normální PCI, takže by vám měla stačit deska se dvěma PCI­-X a jedním PCI slotem. PCI­-X a PCI sběrnice jsou samostatné, takže se vám data nebudou ­(neměly by­) tlouct. Pokud byste tomu nedůvěřoval, tak by stačilo buď 66MHz či 64bit PCI.
Odpovědět0  0
Milan Rybák | 29.4.200412:32
Používám výborný řadič Fire­-Wire do slotu PCI­-X. Pokud bude integrovaný řadič na MB, přizpůsobím se. Máte nějaký tip na vhodný MB?
Odpovědět0  0
liborc (398) | 29.4.200412:48
Ten Tyan Thunder vam neni dost dobry?
Odpovědět0  0
Milan Rybák | 29.4.200412:45
Promiňte, nezaregistroval jsem odkaz. MB TYAN Thunder K8W vypadá opravdu famózně se čtyřmi sloty PCI­-X a osmi sloty DIMM a další parádní výbavou! Nevíte, kde se dá sehnat?
Před třemi lety jsem marně sháněl TYAN Tiger MPX, tehdy jediný MB pro dva Athlony MP. Nakonec jsem musel počkat několik měsíců na nepříliš kvalitní MB ASUS A7M266­-D. Dnes používám vysoce výkonný a spolehlivý MB MSI K7DMaster + dual Athlon MP 2800, ale uvažuji o upgrade na platformu 64­-bit.
Odpovědět0  0
liborc (398) | 29.4.200413:23
Odpovědět0  0
Milan Rybák | 29.4.200413:37
To bude ono! Díky za dobré rady a informace! Je vidět, že jste opravdový znalec.
Odpovědět0  0
liborc (398) | 29.4.200413:42
Pokud by tohle mělo stačit k tomu, aby se člověk stal znalcem, pak nás ochraňuj bůh. A to jsem prosím ateista.
Odpovědět0  0
liborc (398) | 29.4.200413:45
Btw, psal jste Matrox Parhelia. Máte s nima nějakou zkušenost? Jakou? Klidne na soukr mail: libor_sh ­(at­) mts ­(dot­) cz.
Uvažuju o upgradu kompu a položka grafická karta je zatím velikým otazníkem.
Odpovědět0  0
akcitrk (4) | 13.12.201121:46
Dobrý den.

Nechtěl byste mi tu desku MB MSI K7DMaster prodat ?
Odpovědět0  0
PavelD | 28.4.200414:14
Na kancelarskou praci rozhodne nepotrebujete 2Ghz. Ale chapu, ze jste vychazel ze soucasnych ceniku, ktere vetsinou slabsi procesory nenabizeji. Ale 3Ghz taky urcite neni mainstream, tim je spis 2.5 GHz Barton nebo nejaky Northwood 2,4 GHz­/533 mozna jiz 2.8­/800. Zarazilo me, ze tvrdite, ze volba vyrobce procesoru a tim i souvisejici architektury neni pro uzivatele rozhodujici. Dovolim si tvrdit, ze na volbu ma, mimo financnich moznosti, take vyznamny vliv zamyslene vyuzivani pocitace. Chci­-li strihat doma video, pak je pro me vyrazne vhodnejsi platforma Intel, diky vyssi datove propustnosti. Chci­-li hrat hry, pak volim AMD, protoze mi za nizsi cenu poskytne stejny vykon. Taktez veta ­"Důležitým požadavkem při volbě čipové sady je sladění parametrů čipové sady společně s parametry procesoru.­" je sice vecne v poradku, ale nic nikomu nenapovedela o tom, ktere chipsety jsou ­"sladene­" a ze treba chipsety SIS poskytuji u PIV horsi vykon nez Intel. FireWire 400 neni vhodne pouze pro pripojeni videokamer, ale take pro pripojeni vsech externich zarizeni, ktere to podporuji, napriklad externich HD, protoze oproti USB 2.0 vytvari pro praci mnohem nizsi zatez procesoru. Naopak souhlasim s tim, ze vyuziti IDE SW RAIDu je velmi diskutabilni, uz kvuli bezpecnosti. Nezlobte se, ale cely clanek je tak obecny, ze bych jej cekal spise v Blesku nez na SHW.
Odpovědět0  0
Štěpán Mrázek (372) | 28.4.200415:26
Já jsem hlavně členil mainstream jako kategorii 100 až 299 amerických dolarů ­(těch 399 je překlep, který v článku opravuji­). To znamená zhruba kateogrii 3000 až 9000 Kč ­(stejné kriterium používáme pro grafické karty­). Myslím, že frekvence COPU není až tak podstatná pro zařazení do dané kategorie a dolarová cena má mnohem větší vypovídací hodnotu.

P.S. Tento článek je záměrně zjednodušen na co možná nejzákladnější úroveň. Není určen lidem, kteří znají parametry jednotlivých CPU a čipsetů z hlavy...
Odpovědět0  0
juja (47) | 29.4.20046:24
No vidíte, a já si ­(asi jako mnoho jiných­) naopak myslím, že mnohem větší vypovídací hodnotu než cena má teoretický ­(potažmo reálný­) výkon.
Odpovědět0  0
liborc (398) | 29.4.200411:00
Já bych řekl, že mainstream je tak do 5000Kč za procesor. Od 5 do 10 tis. Kč je to pro fandy a cokoli nad 10 tis. Kč za procesor je pro lidi, kteří ho opravdu potřebují, nebo nevědí, co s penězma, nebo pro lidi, kteří se chtějí vytahovat ­(a mohou si to dovolit­). Howgh.
Odpovědět0  0
liborc (398) | 30.4.200411:05
Vlastně v kategorii nad 10tis. Kč za procák jsou ještě velcí fandové, kteří si to mohou dovolit. :­-)
Odpovědět0  0
Filips | 29.4.200422:40
proc ma platforma intel vetsi datovou propustnost? muzes to nejak podlozit, nebo je to ciste subjektivni nazor?
Odpovědět0  0
juja (47) | 30.4.20041:37
Buď při použití drahých RIMM pamětí nebo DDR v dual mode.
Odpovědět0  0
liborc (398) | 30.4.20049:50
Protože při stejné rychlosti FSB 200MHz má Intel P4 čtyři přenosy na takt ­(QPB ­- Quad Pumped Bus­), coz činí 800M přenosů za sekundu ­(zde na Světě hardware se to označuje 800MHz QPB­). Přístup do pamětí je 64 bitový, takže z toho mi vychází teoretické maximum 6,4GB­/s.

AMD Athlon používá DDR ­(Dual Data Rate­) přenosy na 200MHz ­(tj. 400M přenosů za sekundu­). Což, při taktéž používaném 64 bitovém přístupu, dává 3,2GB­/s.

Athlon XP přistupuje do paměti přes Northbridge, stejně jako Intel, takže má oněch 3,2GB­/s.
Athlon 64 má 64 bitový paměťový řadič přímo na procesoru, což dává taktéž 3,2GB­/s ovšem s nižší latencí než Intel P4.

Athlon 64 FX a Opteron používá dvoukanálový paměťový řadič přímo na procesoru, což zvyšuje maximální propustnost na 6,4GB­/s ­(3,2GB­/s na každý kanál­). Což je stejně jako Intel P4, ovšem navíc přidává nižší latenci ­(zpoždění­), protože pro data se nemusí sahat přes Northbridge.

No a pokud uvažujete jako soupeře Intel P4, Athlon XP a Athlon 64, pak z toho vyplývá, že Intel má vyšší maximální propustnost, ale náhodné přístupy zvládá hůře. Takže na video a spol., kde se uplatní vyšší maximální přenosová rychlost, je lepší Intel P4 a u her, kde je většinou lepší mít nižší latenci, zase vychází lépe AMD.

Otázka je to však diskutabilní, takže to berte jako můj názor na věc. Myslím, že když si proberete nějaké srovnávací testy, tak uvidíte, jak to vypadá v reálu.
Odpovědět0  0
liborc (398) | 30.4.200410:50
Ještě doplním důležitou věc. Předpokládal jsem použití paměťových modulů DDR 400 ­(PC3200­), které mají maximálku 3,2GB­/s.
U Pentia 4 jsem předpokládal dvoukanálový paměťový řadič v čipsetu a oba kanály osazené paměťovými moduly.
Odpovědět0  0
PavelD | 3.5.200413:30
Myslim, ze Libor to vysvetlil nejlip. Na webech je spousta testu, ktere ukazuji, ze prevod do DivX zvladaji lepe PIV nez AXP. O A64 jsem neuvazoval, protoze to je jina architektura za jinou cenu. P.
Odpovědět0  0
luqas. | 23.5.20043:43
Athlon64 a P4 neni zas az tak jina cenova kategorie, je to rozdil dnes uz min jak 2000kc, co sem koukal naposledy do ceniku, a MB stoji taky tak o 2k vic.. ale A64 je proste 64 :)
Odpovědět0  0
Petr Jakubec | 4.5.200418:27
Dovolim si zasadne nesouhlasit s cituji:
"Naopak souhlasim s tim, ze vyuziti IDE SW RAIDu je­ velmi diskutabilni, uz kvuli bezpecnosti­"i
pouzivam sw ide raid uz neco pres rok a nezaznamenal jsem zadnou potiz! ­(dva stroje, raid1 a druhy raid0­) naopak byly spolehlivejsi a stabilnejsi nez ten raid co byl na te jedne desce. mozna je spise dulezite ktera firma vam dela operacni system...­)
PJ
Odpovědět0  0
Ferda Mravenec | 28.4.200412:05
"... zvolit špičkovou základní desku s high­-endovým čipsetem a osadit ji nejpomalejším dostupným procesorem také není vhodná volba. Do Fabie také nedáte šestiválec z BMW, tak proč podobné zvěrstvo dělat u osobního počítače? .. ­"

Motor BMW jistě do Fábie nedostanu, ale slabší procesor v silné desce určitě pojede líp než silný ve slabé.
A co takhle výhled na upgrade procesoru. Nedělá náhodou autor u nějaké HW firmy, které nejdou kšefty. Dobrá základovka je potřeba pro dobrý chod počítače. Na té se šetřit nevyplácí. A když tam dám slabý procesor, který je uveden ve specifikaci, rozhodně není nic špatného nedělám. Až klesnou ceny vyšších typů CPU tak vyměním procesor a získám tím víc výkonu za mnohem míň peněz než kupovat desku která padne procesoru přesně.
Odpovědět0  0
Štěpán Mrázek (372) | 28.4.200415:22
Kdepak autor je šéfredaktorem Světa hardware a ten HW neprodává ­(tedy s vyjímkou náhodných akcí typu Superkoupě­).
Odpovědět0  0
jou | 29.4.200415:20
v zaklade OK, ale pozor s tim slabym procem a vyhlidkou na upg., pac mezitim vsichni dva vyrobci 4x zmeni patici..... ­(nekam se nam ztratil VIA Cool na 1 GHz, keryzto do kanclu je total ideal!­)
Odpovědět0  0
luqas. | 23.5.20043:39
patice se casto meni u AMD, meli by si to uz rozmyslet kolik tech pinů potrebujou. Uloupnou jeden pin a clovek si razem musi koupit novou patici ­[ ­(o: joking ]
Odpovědět0  0
gekko | 28.4.200411:11
Dovolím si s autorem nesouhlasit. Pro kancelářské využití pohodlně stačí procesor s frekvencí mírně přes 1 GHz. Na takovém počítačí s Win XP jmenovaný Word či Excel běhají naprosto bez problémů a jakékoliv zvyšování frekvence CPU se už neprojeví. Navíc na takovém procesoru jde v pohodě přehrávat i video.
Pokud má počítač sloužit pro domácí použití, tzn. práce, internet, hry a přitom se nechce zbytečně vyhazovat peníze, je vhodná volba procesor okolo 2.5 GHz. Jen je třeba se vyhnout CPU Celeron, které se pro hry naprosto nehodí. Na takovém počítači s pamětí 512MB a slušnou grafickou kartou ­(R9600 Pro a vyšší­) je již možné hrát prakticky všechny současné hry na vysokých detailech.
Procesory 3GHz a výše jsou při současných cenách jen pro nadšence, kteří ten výkon opravdu potřebují, nebo pro ty, kteří na to prostě mají a není pro ně problém dát dvojnásobnou cenu za procesor s o 10 procent vyšším výkonem.
Odpovědět0  0
juja (47) | 29.4.20046:09
Přesně tak, jen bych ještě doplnil, že mi v tabulce chybí procesory AMD Duron s jádrem Applebread, které samozřejmě bohatě stačí na kancelářskou práci ­(hry si na nich taky zahrajete­) a jejich cena je vzhledem k výkonu vynikající ­(cca. 1350,­- Kč s DPH za 1,8GHz CPU­). Takový procesor na 1,8GHz hravě strčí do kapsy třeba 2GHz Celeron.
Odpovědět0  0
luqas. | 23.5.20043:34
hehe tu posledni vetu muzu jedine potvrdit :)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.