Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
22.2.2021, Jan Vítek, aktualita
John Carmack má pochopitelně velký zájem na tom, aby si hráči mohli kupovat nový hardware. Sám navrhuje způsob, jak zajistit, aby se do jejich rukou mohl dostávat potřebný počet nových konzolí a grafických karet. 
Choakinek (1584) | 22.2.202120:17
Jak se lépe vypořádat s nedostatkem hardwaru?

No, zkrátka tak, že ho budeme vyrábět víc.

Jo, že to naráží na určité bariéry, které nakladla státní moc?

Hups!
Odpovědět1  1
wrah666 (6205) | 22.2.202121:46
Státní moc v tom jede jen vzdáleně. Hafo klientů se k TSMC cpalo i před nějakou dobou. Následně Intel nezcládl 10nm prosec a na TSMC se navalilo ještě APPLE se svými procesory. A SAMSUNG t aké nedal 10 a menší NM proces zrovna hladce. A vlastně prvotním hybatelem problému je i Glofo. Když pokročilý proces úplně zrušili. Pravda, nevíme jestli byl v lepší stavu než Intelí. A do toho těžební krize, kdy těžeři berou každou grafiku co sjede z pásu za dvojnásobek. Jasně, vyrábět víc. Správné řešení. Jenže momentálně je tak příšerný nedostatek, že snad ani 2x víc by nestačilo. A další věc. ASML. Vyrábí strooje pro pokročilou výrobu s EUV. Původní odhad výroby byl překročen na dvojnásobek a pak přeskočili i ­"maximální roční výrobu!­" Momentálně je nejzádsadnější problém to, že i když vezmete 15 nebo 20 miliard USD a založíte novou továrnu, ASML vám ty stroje dodá za rok a něco.
Odpovědět0  0
Akuh (1105) | 22.2.202121:52
Tak a proč ASML je jen jedna? A jestli řekneš patenty, tak jsme u toho státu :­-)
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 22.2.202122:18
Možná, že to zatím nikdo další nezvládl, přes možnosti průmylsové špionáže? Na patenty kašlu, to je jen brzda pokrokuale výstup musí mít určité parametry. A momentálně NIKDO ­(jiný­) neumí tak pořádné ozáření EUV­).
Odpovědět0  0
Akuh (1105) | 22.2.202123:14
No ty na patenty možná kašleš, ale ostatní firmy na ně kašlat nemůžou. Jejich produkt musí mít ty parametry, ale pokud jim patent zakazuje použít v jejich produktu to, čím toho dosáhlo ASML pak může být už teď situce,že když by na patent mohly kašlat, tak by to mohly už mít a radostně ASML konurovat. V tom případě by ta to zcela jasně mohl patent.
Odpovědět0  0
VictorCZ (63) | 22.2.202118:54
Carmack už je především mediální šáša .Ten co stál u zrodu Doomu a Daikatany .
Aukce a nejlépe placené bitcoinem ;­) Z principu nedomyšlené a bláhové plácání celé britky ,protože víme jak končí běžné aukce a scalpery by se tak elegantně stali samotní distributoři.
Odpovědět0  0
Akuh (1105) | 22.2.202122:14
Pleteš si Carmacka a Romera. Soudím tak ze zmínky o Daikataně se kterou Carmack neměl nic společného.

A k aukcím, představ si prioritní frontu, ideálně napojený na API od nVidie, kdy v CZC napíšeš kolik jsi ochoten zaplatit a podle toho nVidia­/její partneři dodají CZC až dojdeš na řadu. Podle mě je lepší aby peníze navíc shrábla nVidia a AMD a výrobvi karet, než aby je dostal spekulant který bude vydělávat na neschopnosti nVidie, výrobců karet a distributorů správně odhadnout aktuální tržní cenu.
Odpovědět0  0
Quakes (24) | 22.2.202113:05
Tak toto je o Carmacka opravdu hodně velká fantazie. Podle mě je jediná cesta vytvoření speciální revize grafických karet s upraveným jádrem, které z grafické karty udělají zase pouze herní grafickou kartu, jako to bylo před lety a nebude možné je používat pro výpočty. Současná snaha to řešit úpravou ovladačů nebude mít dlouhého trvání, protože časem se objeví upravené ovladače, které toto omezení výkonu zruší.
Odpovědět1  1
Akuh (1105) | 22.2.202113:33
To je z principu nesmysl. Jediný co jde je snaha detekovat konkrétní výpočty a ty sabotovat.
Herní grafická karta totiž nedělá nic moc jiného než výpočty. Ten stejný HW co počítá hashe totiž za běhu počítá pozice vertexů, i barvy jednotlivích pixelů na obrazovce ­(ty i několikrát­). Shadery jsou programy který normálně běží na specializovaných jádrech.
Výpočetní HW v GPU není nic navíc, je to základní podstata grafický karty. Dřív to bylo něco jiného, byla fixní grafická pipline, která nešla editovat, optimalizovat a ani upravovat. Pokud jsi potřeboval něco co výrobce grafický karty nepodporoval, tak jsi měl smůlu. Taková karta by dneska byla nepoužitelná. Když by měli všechny možný algoritmy co dnes existují implementovat natvrdo do čipu, tak by ten čip byl mnohem větší a dražší a za týden bys potřeboval kupovat novej. To že by ti tam nefungovaly žádný moderní hry netřeba zdůrazňovat.
Odpovědět1  0
Quakes (24) | 22.2.202118:38
Až takový nesmysl to není, určitě by šlo rozlišit výpočty pro OpenGL, DirectX a Direct3D od třeba výpočtů OpenCL nebo CUDA. Pro jednotlivé výpočty tam budou nějaké instrukční sady, které by prostě v herních grafikách nebyly. Řada hráčů by určitě oželela pár vedlejších funkcí, kdyby se tím zlepšila dostupnost karet a případně by byla i trochu nižší cena.
Odpovědět0  0
Akuh (1105) | 22.2.202121:35
No nešlo. Některé věci tam sice navíc být můžou, ale ty jsou spíš dodatečná optimalizace navíc, než že by to bez toho nešlo. Jen by to snížilo efektivitu kódu, ale i kdyby tam bylo něco co bys vyhodit mohl bez toho by to byla úplná stopka pro GPGPU, tak to nemůžeš vyhodit z jednoho drobnýho důvodu. Ty to potřebuješ na hry.

Ty potřebuješ CUDA a OpenCL, případně DirectCompute ­(což je btw pro jistotu součástí DirectX, takže by ta karta byla DirectX nekompatibilní a do toho ti nvidia nepůjde­) na herních počítačích, protože víš jak ti v seznamu technologií užitých pro tu hru kterou hraješ občas vyskočí informace že využívá PhysX? To jede na HW kompatibilním s CUDA, fizikální engine Bullet pro změnu krom CUDA implementuje i OpenCL, další pojedou přes DirectCompute, případně kombinace a to vše je pověšeno na ten stejnej HW. Takže jako chtít z herních karet odstranit to co se používá pro hry my nepříjde jako dobrý nápad :­-)
Odpovědět1  0
RadecekH (811) | 22.2.202112:05
Možná by bohatě stačilo, aby se programátoři naučili programovat a optimalizovat. A v tomhle má pan Carmack máslo na hlavě. Softwarové firmy na optimalizace kašlou, protože je levnější to nabouchat co nejrychleji a nutit lidi, aby si koupili výkonnější hardware. A teď najednou si ho koupit nemohou a tenhle ubožák, místo aby hledal řešení u sebe, začne dávat knížecí rady.
Odpovědět6  3
Akuh (1105) | 22.2.202113:01
1­) Carmack id Software opustil dávno, hrám co vím už se nevěnuje, takže aktuálně tvoje kritika na jeho hlavu je nesmyslná. Aktuálně pracuje na virtuální realitě jako konzultant v oculus a něco taky do neuronových sítí. Pokud chceš vidět pořádně optimalizovaný kód, podívej se na originální kód původního Dooma kterej Carmack programoval.
2­) Nutnost nízkoúrovňovích optimalizací je výrazně menší než dřív. Moderní compilátor jich velkou část dělá sám.
3­) Je řeč o GPU, ne CPU!!! Ne že by shadery nešly optimalizovat vůbec, ALE ne o moc víc než je teď. Jsou to krátké programy který se z principu provádí milionkrát za sekundu, pro každý vetex a pak pro každý fragment ­(pixel­) alespoň jednou. Shadery proto budou optimalizovány o dost výrazněji, protože je to kratší a přehlednější kód než celej engine, ale jsou tam limity, GPU jsou každá jíná. To komplikuje možnost optimalizací, protože co na RTX může být výkonější, může na Radeonu pomalejší. GPU mají odlišný instrukční sady ­(proto kompilace z mezikódu do strojového kódu probíhá na straně tvého počítače­)
4­) A co teprve ray tracing? Zase malinký, primitivní program spuštěný v obrovském množství! To taky není tak o optimalizaci, ale o tom co po tom HW chceš v první žadě.
Odpovědět2  0
Choakinek (1584) | 22.2.202120:12
Já už tedy ty graficky nejlepší hry nějakou dobu nehraju, ale když jsem tak činil, tak jsem viděl celou řadu různých limitů v optimalizaci.

Řekl bych, že si s optimalizací řada vývojářů hlavu opravdu nelámala. Zase na druhou stranu hry od ID Software na tom byly, co já vím, nadprůměrně dobře.
Odpovědět0  0
Akuh (1105) | 22.2.202121:49
Neříkám že žádný možnosti tam nejsou, ale je jich u shaderů rozhodně celkem málo. Shader není program kterej se ti vykonává 60x za s, ale třeba fragment shader minimálně cca 487 milionkrát ­(pro UHD­) za s ­(při 60hz­), ale spíš ještě víc, protože ne vždy se ti objekty vykerslují od nejpřednějšího a do toho jsem nezahrnul ostatní shadery. Shader je krátkej program který bude optimalizován obvykle dobře a pro jistotu se neustále upravují i kompilátory aby generovaly co nejlepší strojový kód. ­(Valve si pro jistotu vyvíjí vlastní compilátor pro Radeony :­-­) který už se stal standardem v linuxových driverech­).

Nejvíc místa pro optimalizaci je... no řekněme všude jinde v herním enginu, ale to je spíš zátěž CPU, a GPU se to až tak moc už nedotkne.
Odpovědět1  0
Choakinek (1584) | 22.2.202120:03
Tady musím souhlasit.
Odpovědět0  0
indyan (77) | 22.2.202110:12
Já bych na ty grafiky a CPU udělal komoditní burzu s Futures kontrakty nebo jak se to jmenuje a do půl roku by se to vše samo vyřešilo. Místo 100 bušlů kukuřice nebo 100 barelů ropy bychom se přetahovali o 100 ks i7 nebo 100 ks Nvidia 3xxx s dodávkou 1.6.2021 třeba
Odpovědět1  2
wrah666 (6205) | 22.2.202114:03
Kdo bude mít výhodu? Běžný člověk z ulice, nebo šmelinář, co na to má software? Hádej, kdo to nakliká rychleji. ­(PS: A tedy JÁ obbvykle kupuji grafiku jednu. 100 by mi bylo trochu moc. Nemluvě o tom, že 100 karet po řekněme 20 tisících kč jsou 2 miliony, které bohužel nemám k dispozici.)
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.