JWST dostavěn, nástupce Hubbleova teleskopu poletí za dva roky

Hlavní práce na stavbě James Webb Space Telescope (JWST) byly ukončeny. Tento nástupce, ale nikoliv náhrada Hubbleova teleskopu, do nějž jsou vkládány velké naděje astronomů se má vydat do vesmíru za dva roky.
V mnoha zprávách o průzkumu vesmíru jsme se odvolávali na to, že astronomové se více o daném jevu či objektu dozví poté, co budou mít k dispozici nový James Webb Space Telescope s jeho obrovskými zrcadly. Ty mají celkový průměr kolem 6,4 metru, přičemž zrcadlo Hubbleova teleskopu měří napříč 2,4 metrů, a tak by díky JWST měla nastat nová éra průzkumu vesmíru, jakou zařídil před více než čtvrtstoletím i Hubble Space Telescope. Není tak divu, že se astronomická veřejnost na vypuštění JWST těší jako sbor malých Jardů.

Cesta k postavení JWST byla trnitá a objevilo se několik odkladů. Už při svém vzniku byl tento projekt vnímán jako drahý a předpokládaný rozpočet činil 5 miliard dolarů, přičemž série zpoždění a technických problémů jej v roce 2012 téměř zahubila. Naštěstí tento projekt přežil, i když se konečný účet za výstavbu vyšplhal na 8,5 miliard (Hubble přišel ve své době na 2,5 miliard, ale dolarů tehdejší hodnoty). Nicméně kdybychom to měli srovnat třeba s americkým rozpočtem na obranu, pak by se do něj takových JWST každý rok schovaly desítky, ale to je vedlejší.

Hubble má 2,4metrové zrcadlo a JWST zase průměr 6,4 metrů a plochu 25 m2

Na rozdíl od kruhového zrcadla Hubbleova teleskopu se hlavní instrument JWST skládá z 18 šestihranných beryliových zrcadel pokrytých zlatem, díky nimž bude toto zařízení schopno vidět daleko slaběji zářící objekty a navíc se sledovací schopnosti posunuly dále do infračerveného spektra, což vyžaduje, aby se JWST sám zahříval co nejméně. Právě proto bude obíhat v druhém libračním bodu (L2), čili neustále stíněný Zemí od Slunce, které jej nebude ovlivňovat svým infračerveným zářením.

Pozorování v IR spektru umožní, aby JWST prohlédl skrz prachová a plynová oblaka, díky čemuž uvidíme to, co jsme dříve vidět nemohli. Rýsují se tak nové objevy včetně objektů v extrémních vzdálenostech (a dávných časech) a ty bližší zase budeme moci vidět v netušených detailech. Možná že se přímo podíváme i na první exoplanetu, což by logicky měla být v této době tolik zkoumaná Proxima b.

Jeden z kritických okamžiků nastane dle plánu v říjnu roku 2018, kdy má JWST startovat na palubě evropské rakety Ariane 5. Do té doby bude JWST podrobně testován a připravován.

Zdroj: NASA, Extremetech