reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Kaskasi: větrná elektrárna s recyklovatelnými lopatkami RecyclableBlade v provozu

7.8.2022, Milan Šurkala, aktualita
Kaskasi: větrná elektrárna s recyklovatelnými lopatkami RecyclableBlade v provozu
Velkým problémem větrné energie byla nemožnost recyklace lopatek větrných turbín. To už se ale postupně stává minulostí. Elektrárna Kaskasi totiž využívá recyklovatelné verze RecyclableBlade od Siemensu. 
Větrná energie je jednou z několika obnovitelných způsobů výroby elektrické energie. Pochopitelně má ale také nějaké ty nedostatky, např. nestálost výroby, což vyžaduje dočasnou akumulaci vyrobené energie, dalším problémem pak je materiál, ze kterého jsou vyrobeny lopatky turbín. Ten je totiž nerecyklovatelný a vzniká odpad, se kterým si moc nevíme rady. Siemens Gamesa však před 10 měsíci přišel s lopatkami RecyclableBlade, které už jsou recyklovatelné, a trvalo jen necelý rok, než se objevily v praxi u první větrné elektrárny. 
 
Siemens Gamesa RecyclableBlade
 
Jedná se o elektrárnu Kaskasi v Severním moři společnosti RWE. Ta je umístěna 35 km  od pobřeží a je vybavena lopatkami B81 RecyclableBlade dlouhými 81 metrů na 38 turbínách SG 8.0-167 DD. Každá má nominální výkon 8 MW, celkově pak elektrárna nabídne až 342 MW (to by však odpovídalo výkonu 9 kW na turbínu). To má v ideálním případě pokrýt spotřebu 400 tisíc německých domácností, tedy města, jako je např. Frankfurt nad Mohanem. Recyklované lopatky budou k dispozici také ve 108metrové verzi B108 pro turbíny SG 14-222 DD a 115metrové variantě B115 pro SG 14-236 DD. 
 
Siemens Gamesa RecyclableBlade
 
Technologii lopatek vyvinuli v Aalborgu v Dánsku, vyrobeny byly v Hullu v Británii. K oddělení pryskyřice, skelných vláken a dřeva při jejich recyklaci stačí kyselina s nízkou koncentrací. Získané materiály pak mohou posloužit v cirkulární ekonomice např. pro výrobu zavazadel nebo plastových krytů plochých displejů, pro které pak není potřeba získávat tolik nového materiálu. 
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama