reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
1.11.2022, Milan Šurkala, aktualita
Kauza tavících se konektorů 12VHPWR u grafických karet Nvidia pokračuje. Sama Nvidia začala incident hlouběji vyšetřovat, do toho se ale pustilo více lidí. Problémy by mohly být s kvalitou konektorů i kvalitou montáže PC.
Blayin (9) | 2.11.202213:33
Sehnal sem Asus 4090 TUF OC edici, zapojil taky přes redukci a testoval všelijaký hry a benchmarky.
V absolutnim peaku dosáhla karta 514w asi na vteřinu.
Ve hrách karta žrala od 200w do 400w. Ani v největší zátěži nešla dlouhodobě přes 350w. Teplota max 61 stupnů v zavřené skříni.
Kartu jsem netaktoval a ani to nemam v plánu. Pokud tam někdo pusti 120% power limit přes redukci, tak bych se moc nedivil nějakým nehodám a radši bych si pořídil zdroj nové generace se stock 12ti pinem. Vůbec netopí a žere vzhledem k výkonu mnohem míň než moje stará 3080ti.
Já sem s kartou nadmíru spokojenej a meltingu se nebojim, nemám důvod vzhledem k mnou naměřeným teplotám­/watáži.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 1.11.202215:12
"nedostatečný kontakt­" ty vole dyť to vidim na první pohled že je ten konektor mizernej s malou kontaktní plochou a je to stejná bazmeková technologie jako jiný PC konektory který se používaj 30+ let, akorát to zmenšili a tim to udělali ještě horší.
Proč tam prostě nedaj konektory ve stylu t­-dean? Žádnej probém s nedostatečnym kontaktem by nebyl, tyhle konektory naopak čim víc to topí, tim lepší to má kontakt. Ale holt korporát chtěl zase mít vlastní patentní řešení a lidi co znaj ohmův zákon poslouchat nebude.
Odpovědět3  0
wrah666 (6205) | 1.11.202215:53
Možná by neškodilo zauvažovat nad změnou napětí. 12V bylo fajn v době, kdy celá základní deska, včetně procesoru, ramek, grafiky, zvukovky a kolika dalších karet brala dohromady 100W. Jenže dneska se u slušné desky počítá s tím, že si procesor, ramka a grafika veznou klidně 400W a grafika sama má posilující konektor ­(y­) dodávající dalších minimálně 300W, pokud ne více. Vcelku přirozeně rostou nutné průřezy a počet kabelů, plus nároky na konektory atd. A nebo, když už chtějí 12v a podobné konektory, proč tam alespoň nedají jako pojistku jeden kratší kontakt, co by to dovolil sepnout až při plném docvaknutí? ­(plus by MOŽNÁ neuškodilo se držet nějakého ustáleného rozměru, aby nebylo nutné ten kabel ve skříni tak brutálně zalomit...)
Odpovědět1  1
pidalin (1478) | 1.11.202216:28
Ano, to jsem psal už několikrát, chce to 24 nebo 36V a byl by klid. Stejně kvůli těmhle grafikám ty zdroje musíme všichni vyměnit takže by to nebyl takovej problém. Pokud bude TDP takhle růst tak to ale vidim tak že budoucí grafiky budou mít vlastní zdroj a pujde do nich rovnou 230V. :­-)
Odpovědět1  0
Jardadoma (1505) | 1.11.20227:53
Možná by stačilo prodávat kartu s naletovaným kabelem :o)
Odpovědět5  0
pidalin (1478) | 1.11.202215:40
To taky řikam už dlouho, vyřešilo by to ty problémy s lámáním konektoru a PCI­-e slotu po zavření skříně.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1505) | 1.11.202216:01
Akorat nevim na jakou stranu by mel vest. Protoze zdroj muze byt nahore i dole
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 1.11.20221:39
Pohodička. Karta stojí ­(doporučených­) 50000 kč, tak proč tam dávat kvalitní redukci, že? Vždyť jí využije jen skoro každý zákazník. ­(zdrojů s tímto konektorem je v oběhu minimum)
Odpovědět8  1
Jardadoma (1505) | 1.11.202212:31
Já jsem to možná uplně nepochopil. Ke kartě není kabel, co má konektor do karty a na druhém konci kabelu konektory do klasických zdrojů? Asi 2 až 3
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 1.11.202215:50
Tam ale neni problém jenom kvalita redukce, ten konektor samotnej je prostě špatnej, to je vidět na první pohled, ty tam potřebuješ přes ten konektor tahat nějakejch 50A a to je extrémně vysokej proud a potřebuješ velkou kontaktní plochu, ne nějaký mini piny jako je to v PC konektorech zvykem. Maj tam dát konetkory XT90 nebo t­-dean a stačily by 2­-4 piny na těch až 600W.
Ale pokud už by dělali takhle velkou změnu, tak bych spíš do ATX standardu přidal 24 nebo 36V a hned by se ten proud co tamtudy teče snížil, člověk stejně tak jako tak zdroj vyměnit musí kvůli RTX 4090 protože těch běžnejch 500­-650W tady prostě nestačí.
Navíc všechny tyhle PC konektory jsou lisovaný a kontakt je často fakt mizernej, tohle je už potřeba pájet.
Odpovědět0  0
Budman (251) | 1.11.202222:49
Máš pravdu až na to pájení, kvalitně lisovaný konektor je s pájeným srovnatelný ­- ostatně se podívej do energetiky, ta se silovina jen lisuje a přechodový odpor je zanedbatelný ­(kdyby nebyl, tak by to byl sakra problém :­-D )
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 2.11.202215:22
Jo, jenomže jednak tam neni 12V a druhak silový konektory vypadaj trochu jinak než ty mikro krimpovaný drátečky narvaný do mini plíšků a trochu zmáčknutý aby to jakože drželo, tolikrát jsem viděl různý molexy a podobný kabely že tam byl kontakt už na 1 nebo 2 ­"vlasech­" a zbytek kabelu už byl vyrvanej, se silovejma konektorama někde v energobedně se většinou nehejbe, ani se netahá za ty kabely.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.