www.svethardware.cz
>
>

Konec dnešního internetu se blíží, EU odsouhlasila "daň z odkazu"

Konec dnešního internetu se blíží, EU odsouhlasila "daň z odkazu"
, , aktualita
Dnes se v Evropském parlamentu hlasovalo o kontroverzním Článku 11 a 13, které výrazně změní Internet, jak ho známe. Má zavést tzv. "daň z odkazu" a povinnou kontrolu autorských práv na webech. Aktualizace: Kontroverzní je i Článek 12a.
K oblíbeným
reklama
Kontroverzní Články 11 a 13 se dostaly opět na půdu Evropského parlamentu a jsou už jen jeden krůček od toho, aby se plně uzákonily. Finální rozhodnutí proběhne v lednu 2019. O co kontroverzního se však jedná? Začněme u Článku 11. Ten je také znám nepřesně jako "daň z odkazu". V podstatě jde o to, že se mnoha vydavatelům nelíbí, že Google má moc peněz a oni ne, což si prolobovali až na půdu EP. O nic jiného v podstatě nejde, protože si zvolili natolik nesmyslné důvody, že zůstává až rozum stát. Předmětem sporu je to, že agregátory zpráv zveřejňují nadpis článku a i část perexu, což média považují za porušení autorských práv, neboť jejich obsah se zobrazuje na webu někoho jiného a oni z toho údajně nemají žádné peníze. A tak chtějí podíl.
 
Evropský parlament logo
 
Pojďme se podívat, co takový agregátor vlastně je. Jde o službu, která prochází zvolená média a nadpisy (případně první věty článku) zobrazí v přehledném seznamu. Jde vlastně o takový rozcestník, který umožní lidem pohodlně nacházet články mnoha webů najednou a v případě zájmu na ně kliknout. Je to tedy služba pro média, nikoli proti nim. Co je na tom už úplně zarážející, je fakt, že na některých agregátorech a Google News nevyjímaje, musí média žádat(!) o to, aby se zde jejich články zobrazovaly. Je to tedy dobrovolné přihlášení se k zobrazování, které médiím přináší čtenáře.
 
Jsou i agregátory, které zobrazují vše možné i bez žádosti, ty ale obvykle pracují s RSS kanály daných médií, které opět tato média dávají sama dobrovolně na web, aby je lidé mohli pohodlně procházet. A nyní tyto své dobrovolné kroky zveřejnění částí svých článků (přes zpracovávání jejich vlastního veřejného RSS kanálu nebo dobrovolné přihlášení do Google News) považují za porušení jejich autorských práv a chtějí podíl na zisku. Agregátory jim v podstatě dělají reklamu zadarmo, jenže média za to chtějí dokonce ještě něco dostávat. Pokud už by měl někdo někomu platit, měla by to být média agregátorům za reklamu a nikoli naopak.
 
Toto "zdanění" se už odehrálo ve Španělsku a Německu a především ve Španělsku to skončilo fiaskem. Google prostě svou dobrovolnou (a bezplatnou) službu médiím zrušil a ta přišla o čtenáře. A tím i o peníze. Nedostali ani "daň" (resp. poplatky za zveřejnění perexu) ani příjmy z reklamy. Zastánci totiž argumentují tím, že chtějí podíl na příjmech z reklamy Googlu. Jenže tu dostávají. Dostávají ji tehdy, když jsou na jejich stránkách čtenáři a klikají na reklamy. Jenže ti tam v takové míře nebudou, když je tam Google nedovede.
 
Google News dokonce ani na svých stránkách žádnou reklamu nemá a peníze získá až tehdy, když čtenáře dovede na zvolený web (a tam nastanou podmínky na započítání provize z reklamy). Jaké budou případné další kroky Googlu, těžko odhadovat. Může zrušit zobrazování médií, která se přihlásí o poplatky. To se jistě nebude líbit antimonopolním úřadům a ochráncům svobodného přístupu k informacím, kdy takový krok bude dle nich znevýhodňovat některá média a ohrožovat síťovou neutralitu. Už nyní tak ohlašují, že Google chtějí doslova přinutit zobrazovat zpoplatněné odkazy, jinak hrozí jinými sankcemi. Google může také News vypnout úplně a uškodit zejména menším médiím.
 
Máme zde ale ještě Článek 13. Tento už dává alespoň trochu smysl, byť provedení je opět poněkud nešťastné. Jde o to, že na webu by se neměl nelegálně objevovat autorsky chráněný obsah, což se jistě shodneme. Otázkou však je, jak tomu zabránit. A tady už je problém, poněvadž to vůbec není jednoduché zajistit. Dosud se bránili autoři tohoto obsahu, kteří aktivně bojovali za odstranění svých děl z různých nelegálních stránek, nicméně toto rozhodně není ideální systém. Jen některé weby jako je např. YouTube mají vestavěnou ochranu, tzv. Content ID, který monitoruje veškerý nahraný obsah a v případě porušení práv jej označí a provede přednastavené kroky (smaže jej, přilepí tam reklamu,...).
 
Nový zákon chce ale tuto formu kontroly převést celoplošně na weby, jenže to také není ideální. Pokud se weby nepostarají o to, aby na jejich stránkách nebyl závadný obsah, mohou dostat nemalé pokuty. Problémem je to, že něco takového není vůbec snadné zajistit. Google vyvíjí Content ID už roky a zdaleka není bezproblémový. Menší weby si něco takového nebudou moci nikdy dovolit. Pokud náhodou nevznikne nějaká všeobecně uznávaná otevřená bezplatná platforma, pak se dá předpokládat, že u webů jednoduše zanikne jakákoli možnost interakce mezi uživateli (v podstatě zaniknou diskuze, komentáře, možnost cokoli nahrát na web). Pod Článkem 13b je pak nutnost získávat i licence na jakkoli maličké náhledové obrázky.
 
V dnešním hlasování bylo pro kontroverzní návrh 438 poslanců (62 %), zatímco proti bylo 226 z nich (32 %), 39 jich pak chybělo. Uvidíme, jaké bude konečné hlasování za čtyři měsíce v lednu. Pokud by vás zajímalo dnešní hlasování českých politiků, podle serveru votewatch.eu to je následovné.
 
Pro kontroverzní návrh:
  • Jan KELLER (ČSSD)
  • Pavel POC (ČSSD)
  • Miroslav POCHE (ČSSD)
  • Stanislav POLČÁK (Starostové a nezávislí)
  • Luděk NIEDERMAYER (TOP 09 a Starostové)
  • Jiří POSPÍŠIL (TOP 09 a Starostové)
  • Pavel SVOBODA (KDÚ-ČSL)
  • Tomáš ZDECHOVSKÝ (KDÚ-ČSL)
  • Michaela ŠOJDROVÁ (KDŮ-ČSL)
  • Evžen TOŠENOVSKÝ (ODS)
  • Jan ZAHRADIL (ODS)
Proti kontroverznímu návrhu:
  • Jaromír KOHLÍČEK (KSČM)
  • Kateřina KONEČNÁ (KSČM)
  • Jiří MAŠTÁLKA (KSČM)
  • Jiří PAYNE (Svobodní)
  • Olga SEHNALOVÁ (ČSSD)
  • Jaromír ŠTĚTINA (TOP 09 a Starostové)
A aby toho nebylo málo, je zde i Článek 12a, který zůstal trochu stranou pozornosti. Ten se týká sportovních událostí, kde pořadatelům přiznává plné právo na jakýkoli obrazový materiál pořízený na stadionu, budou-li chtít. V překladu to znamená, že pokud si vyfotíte selfie na stadionu při zápase svého oblíbeného klubu a zveřejníte ji např. na Facebooku nebo na Twitteru, stává se z vás kriminálník, který porušuje autorská práva.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
NASA pátrá po zbytcích Beresheet, přežít mohlo laserové "zrcátko" NASA pátrá po zbytcích Beresheet, přežít mohlo laserové "zrcátko"
Beresheet narazil do Měsíce rychlostí, že neměl šanci přežít v celku, ovšem NASA předpokládá, že zařízení Lunar Retroreflector Array (LRA) přežít mohlo. Jeho úkolem je odrážet laserové paprsky a přesně tak se jej NASA pokusí najít.
19.4.2019, aktualita, Jan Vítek
Sega Mega Drive Mini jsou k předobjednání Sega Mega Drive Mini jsou k předobjednání
Nedávno byly představeny nové mini-retro konzole Sega Mega Drive Mini, které mají dorazit na trh během letošního září. Sega přitom změnila vývojářský tým, který na nich pracuje a slíbila další hry nad rámec těch původně slíbených. 
19.4.2019, aktualita, Jan Vítek
NASA konečně detekovala nejstarší typ molekul vesmíru NASA konečně detekovala nejstarší typ molekul vesmíru
Už dlouho se předpokládá, že pravděpodobně nejstarší typ molekul ve vesmíru byla HeH, čili prostý dvouprvkový hydrid helia. Je to celkem logické uvažování, když helium a vodík jsou nejstarší prvky. Až nyní to ale máme potvrzeno pozorováním.
19.4.2019, aktualita, Jan Vítek
Jiří Olšanský 'Rik_Leah': co to znamená být streamer? Jiří Olšanský 'Rik_Leah': co to znamená být streamer?
YouTube je sice coby platforma pro upload videí nadále velmi populární, ale v případě pravidelného streamování (živého vysílání i několik hodin v kuse) se těší větší oblibě Twitch.tv. Přinášíme vám tak rozhovor s někým, kdo se tomu už delší dobu věnuje.
19.4.2019, rozhovor, Karel Polívka
Video: Kolik robotů SpotMini od Boston Dynamics utáhne náklaďák? Video: Kolik robotů SpotMini od Boston Dynamics utáhne náklaďák?
Společnost Boston Dynamics, která je známá svými pokročilými roboty, zveřejnila na YouTube krátké video, ve němž předvádí další kousky, které jsou její stroje schopné vykonat. Tentokrát se zaměřila na celou smečku robotů SpotMini. 
18.4.2019, aktualita, Kateřina Hoferková