reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
22.1.2023, Milan Šurkala, aktualita
Kauza konektorů 12VHPWR, pomocí kterých se napájí nová generace grafických karet GeForce RTX 4000, má další pokračování. Vypadá to, že se roztavit mohou i kabely jiných výrobců. Nyní se objevil první případ od CableModu.
Bison (808) | 23.1.202321:06
USB­-C je už na 240W neviem o tom že by to všetkým horelo, je to oproti tomuto mini konektor, môžete to ohýbať ako chcete , nie sú tam ani káble ako ku zváračke a funguje to, niekedy je ťažké si priznať zlyhanie pri obyčajnom spojovacom prvku a vyrobiť niečo normálne....Nvidia sa však nevzdá a bude ho dávať do kariet kým všetkým nevyhorí barák.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 23.1.202322:24
Tak pohledej, USBC hořelo už před Nvidií. Ukázalo se, že kabely musí být ­"originál­" s co nejmenšími výrobními tolerancemi, jinak to při plné zátěži blafne.
Odpovědět0  0
minduton (92) | 29.1.202319:02
Hrušky a jabka... USB­-C 240 Wattů, to už je při napětí 48 V, tj. 48 V­/ 5 A. Kdežto ten 12VHPWR je pořád jen na 12 V, takže tam tečou proudy jako prase....

50 V je mimochodem maximum pro ­"malé­" napětí ­(tj. na dotek jakože relativně neškodné napětí ­- pokud má člověk boty s podrážkou, suchý ruce atp.­). Napětí od 50 V do 1kV už je ­"nízké­" napětí a to už běžně zabíjí.
Odpovědět0  0
pcmaker (263) | 22.1.202314:25
Na tom vyobrazeném konektoru je krásně vidět, kam až byl povytažený z grafiky. Ani se nemusím dívat na původní článek.
Odpovědět0  3
Hnizdo (433) | 22.1.202312:13
Skoda ze jste si nevsimli clanku na THW, kde je ukazano, ze dotycny kabel, resp. konektor, byl nejen vlozeny krive, ale jeste ohnuty

https:­/­/www.tomshardware.com­/news­/cablemod­-replacement­-12vhpwr­-adapter­-melts
Odpovědět1  4
wrah666 (6205) | 22.1.202312:27
Ale přesně o tom je to, na co si stěžujeme. Je to blbě navržené. Ano, za ideálních okolností funguje jak má. Ovšem s tím, že vůbec může nastat stuace, kdy to uživatel nedovcakne, ohne, tahá za to, je prase, nepřemýšlí a podobně se sebeméně nepočítalo. Což se prostě musí.
Odpovědět10  0
rizecek (181) | 22.1.202311:24
Uživatelskou chybu.... Nvidie zase vymýšlí akorát blbosti, aby ušetřili pár cm na kartě. Snad každej dokáže pořádně docvaknout konektor....
Je to totální nesmysl tyhle konektory. 500W karty, kde jedna redukce přenáší veškrený proud a napětí z 3x8 pinů do tohohle prcka...
Já nevím, že dnes nemůže nic pořádně fungovat. Dřív takové problémy nebyly. Dřív člověk koupil PC za 30K a měl nejvýkonější pc. Dnes dá člověk 30­-50K jenom za kartu, kterou může akorát tak vyreklamovat.
Odpovědět6  2
vpeta3 (41) | 22.1.202310:11
Skládačka to ano, ale taky nemůže skládat pc kde jaká lama... ?.
Odpovědět0  8
wrah666 (6205) | 22.1.202310:16
Varianta, že lama něco složí, podělá to a pak se o to zajímá a nakonec vznikne odborník, je relativně běžná.
Odpovědět10  0
Pavel Matějka (1578) | 22.1.20239:25
Grafická karta, k jejíž montáži potřebuje uživatel týdenní školení, dva týdny praxe a certifikát je IMHO k prdu.
Odpovědět7  0
wrah666 (6205) | 22.1.20239:29
Jo. PC bývala skládačka jak lego, kam narveš kabely a konektory do odpovídající díry a ono to běží. Ne že to hoří a vyžaduje kdovíco.
Odpovědět8  0
Budman (251) | 22.1.202311:51
To je hroznej kec :­-D Očividně jsi z PC historie moc nezažil....
Ale že jsou tyhle konektory špatně nadesignované je docela jasné, správný konektor má mít jasně definované správné spojení ­(nějaká výrazná zacvakávací pojistka)
Odpovědět0  0
Jardadoma (1505) | 22.1.202312:41
Jo, jo. Problémy s pamětí. V některých Pc šly, v jiném ne. A neudělal si nic :o­( Kolovaly po obchodech a čekalo se až se někde chytnou.
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 22.1.202313:05
Drobný rozdíl: Když si nerozuměly, nebo je člověk blbě docvakl, tak to jen nefungovalo. Nehrozilo, že od toho vyhoří barák.
Odpovědět5  1
Budman (251) | 22.1.202315:49
Barák ti od tohohle taky nevyhoří, jen se odpálí karta ­- a tohle tu v minulosti už taky bylo, třeba když procesory ještě neměly vlastní tepelnou ochranu, tak stačilo blbě namontovat chladič a procesor ti mohl udělat pápá. Prostě PC nikdy nebylo absolutní Plug and Play, vždycky jsi musel mít alespoň základní představu co a proč děláš
Odpovědět6  2
tombominos (1237) | 24.1.202311:01
Ja bych si tim tak jisty nebyl. Jakmile ti chytne plast ­(kabel­) tak se to muze rozsirit dal. Minimalne teoreticky, potazmo za urcitych podminek.
Odpovědět1  0
odb (513) | 22.1.202317:57
Presne tak.
V histroii tych problemov bolo.
Floppy konektor bol bezne zle zapojeny,
Molex konektor, dalsia chutovka. Bud ho neslo zapojit alebo odpojit. Alebo sa vytiahli piny.
SATA sa tiez 2x dobre nezapaja a da sa lahko zlomit plast po okrajoch.
Alebo datove floppy­/IDE kable. Nebol problem ohnut pin. Zazil som zlomene SATA konektory na kabli alebo na doske. Ohnute piny v LGA petici a X dalsich veci.

SKladanie PC nikdy nebolo skaldanie lega.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 22.1.202318:04
Jenže alespoň ta disketovka nenaběhla. Nebo třeba idečka master­/slave a podobně. Když už se to nahodilo, tak měl člověk jistotul, že pokud sedí chjladiče a vše se točí, tak je to ok.
Odpovědět0  0
kutil05 (785) | 22.1.202319:46
Úplně jakkoliv to nešlo nikdy, všechny kabely která nesly signál nebo napájení, mají a měly na konektorech zámky. Někdy kolem pinů ATA konektoru třeba na mechanice nebyl rámeček, pak člověk nesměl být slepý, protože to logicky nemohlo fungovat. Vždy bylo nutno být aspoň trochu opatrný a pozorný. Ale nepamatuji konektor, který se mohl tavit při nedocvaknutí a u kterého to ani nemuselo být na pohled vidět. Toto těžce tvůrci podělali. Chtít přenášet takový výkon tak malou styčnou plochou je prostě nesmysl. Kdyby při tom výkonu aspoň zvedli napětí, aby se nepřenášel tak velký proud.
Odpovědět0  0
Derryk (215) | 24.1.202310:25
"Ale nepamatuji konektor, který se mohl tavit při nedocvaknutí a u kterého to ani nemuselo být na pohled vidět. ­"

Pamatuji si konektor, který hořel i po docvaknutí. Konkrétně se jednalo o základní desky Fujitsu­-Siemens ­(v době nForce2­). Měly jinak zapojené headery USB na desce. V běžné ATX bedně po zapojení periferie do USB připojeného do headeru začal propojovací kabel kouřit. Odešla jak deska tak i periferie.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 24.1.202310:49
"Ale nepamatuji konektor, který se mohl tavit při nedocvaknutí a u kterého to ani nemuselo být na pohled vidět.­"

A co třeba klasický 8­-pin, který nyní považujeme za to ­"správné­" řešení? Případů roztavených 8pinů také není zrovna málo.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.