reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
31.7.2021, Kateřina Hoferková, aktualita
Na Mezinárodní vesmírnou stanici by měl zanedlouho zamířit Starliner - kosmická loď od společnosti Boeing, která by po získání certifikace měla sloužit jako dopravní prostředek pro astronauty.
Irving (246) | 1.8.202121:17
Jsem opravdu zvědavý, kolikrát nakonec Starliner poletí v konkurenci Crew Dragonu. Zajímalo by mě srovnání nákladů na jeden let obou lodí, ale tak nějak předpokládám, že SpaceX bude o dost levnější. Nepřekvapilo by mě, pokud by NASA po nasmlouvaném počtu letů Starliner zařízla, jestli se ovšem vůbec další testovací let podaří. Pokud by to opět nevyšlo, tak už by to Boeing asi nerozdýchal...
Odpovědět0  0
batmaster (699) | 1.8.202121:39
NASA Boeing nezařízne, od začátku je to tak koncipováno. Chtějí mít zálohu pro případ nutnosti. Pokud selže jedna, trvá měsíce ­(roky­), než je povolena pro let s posádkou znovu. A nechtějí se spoléhat na Rusy, kteří je při každé příležitosti odřou o 80 milionů dolarů za sedadlo v Soujzu.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 1.8.202122:33
135 startů raketoplánu stálo 196 miliard dolarů ­(přepočet na 2010­) JEDEN start tím pádem 1,45 miliardy, vynesl 7 lidí. Takže mohli nesmírně poděkovat, jak jsou rusové levní. Amíky to vyšlo na 200 milionů na osobu. A je mi fuk, že jsem do toho zahrnul i fixní náklady na udržování raketoplánů. Rusové snad své stroje neudržovali? A přitom chtěli tak málo...
Odpovědět0  1
Eskymak (1057) | 1.8.202122:59
No jo, ale nelítaly raketoplány taky s plným nákladovým prostorem? Nehledě na to, že se dokázaly naložené i vrátit. Takže takový raketoplán nesl posádku i velký náklad, takže nahradil i několik startů běžných nosičů.
Odpovědět2  0
snajprik (1555) | 2.8.20219:33
Pomaličky Kazakstan konči, Rusi sa sťahuju do Ruska a amici tiež do USA.
Problem je že 1kg vyneseny do vesmiru stoji 200€ a amici tam ťahali stale obrovsky ťažky raketoplan...Rusom stačila aj vačšia konzerva :D
Odpovědět0  0
regine (57) | 3.8.20219:23
Armáda si vynutila u NASA mohutný raketoplán, v plánu měli ­"civilní­" menší. Aspoň dle zveřejněných dokumentů.
Ještě k nákladům. Kromě vlastní ceny nosiče je nutno připočítat ­"ohromné­" částky za pojistky. Čím méně úspěšný nosič, tím vyšší pojistné satelitu.
Odpovědět0  0
Irving (246) | 2.8.20218:13
"Zaříznutím­" myslím ponechání pár zakonzervovaných lodí někde ve skladu, možná jeden let ročně pro formu, ale jinak maximální využití konkurence. Ona ta záloha je výhodná při vývoji, v momentě, kdy už jeden stroj létá, je nesmysl udržovat oba, zvlášť když je jeden z nich výrazně dražší.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 1.8.202121:42
Uvidíme. ale uvědom si, že amerika takto ­"nenápadně­" provozuje dotace vybraným firmám. ­"EU je zlá, jelikož dala přímo dotaci Airbusu. My jsme hodní, my jen Boeingu ­(a třeba Lockheed Martin, Northrop Grumman a poodbným­) dohodíme přes nějakou vládní agenturu patřičně nadsazený kšeft. Dodají věci a služby za 5mld dolarů, skásnou 15. Ne, není to dotace, je to přece naprosto férové a konkurenční prostředí..­" A všichni se tváří, že to tak opravdu je.

(a ty finanční toky jsou neskutečné. Něco jde přes NASA, ohromně toho jede přes DARPA, něco přes různé národní gardy ­(tedy lidové milice­), přes různé části armády.. ­(USA arma si přesně takto hraje na samostatné celky.. Letectvo, námořnictvo, námořní pěchota, vše má odělené fondy, aby bylo při ­"transparentnosti­" prakticky nemožné se domáknout, kolik peněz na nejrůznější lumpárnu šlo­) )
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 1.8.202123:06
No jo, ale ono je pořád lepší podporovat domácí průmysl, než ty prachy posílat za hranice. Amerika i svět Boeing potřebuje. Pořád lepší rakety než nějaké zdi na hranicích... :D

A stejně tak si myslím, že je dobře, když třeba PČR jezdí ve Škodovkách než v Dačiích či Hyundaích. A ráději vidím hasičské Tatry, než Many, Iveca, Mercedesy,...
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 1.8.202123:17
S tíhle se hádad nebudu. Akorát je trochu rozdíl, že škodovka ­(tedy koncern­) si to musí na férovku opravdu vysoutěžit. Tedy nabídkou, cenami, podmínkami. Kdežto v USA je to kolikrát jen šaráda a předem vybraný dotovaný. A ostatní mlčí, pač ty plné mísy dostanou příště. A sorry, ale tohle nemá s takzvyným volným obchodem nic společného.

BTW: uvědom si, jakou teď má B ztrátu za šunt v podobě 737 max..
Odpovědět0  0
snajprik (1555) | 2.8.20219:18
Problem je cena, cela ta ruska raketa stoji 86 milionov € a vezie niekolkych kozmonautov aj zasoby. Keby sa niečo stalo za všetko by mohli Rusi.
Ten USA raketoplan stal cca 1400 milionov a občas mu umrela cela posadka čo bolo dosť nepekne.
Tak že zaplatiť rusom 80 milionov dolarov a nechať na nich plnu zodpovedosť je ako zadarmo.
Ekonomika nepusti, terajši americky vyskum stal tolko že by 1000 američanov s 10000 tonami mohli cez rusoch letieť :­)
Najnovšie Rusi planuju dať do vesmirneho programu svoje hipersonicke rakety, či by značne zvyšilo rychlosť aj zmenšilo hmotnosť, ale to už budu lietať s Ruska a nie Kazakstanu
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 2.8.20219:31
"hipersonicke rakety­" které nikdo ještě neviděl... Rusové toho plánují hrozně moc...
Odpovědět0  0
Irving (246) | 2.8.202111:28
Rusové jsou se svým kosmickým programem pěkně v prdeli. Dokud byli levní, tak měli aspoň nějaké komerční zakázky, což ovšem s nástupem výrazně levnějšího SpaceX končí. Čína, Indie i Evropa mají vlastní nosiče, vývoj ruských raket je v podstatě nulový, vědecký výzkumný program kosmu existuje jenom na papíře. Peněz je málo, korupce obrovská, odborníci pomalu vymírají a kvalita produkce jde dolů.
Odpovědět0  0
kuban (123) | 1.8.202116:19
odklad startu Starlineru byl oznámen před připojením Nauky k ISS ­(tím pádem před anomálií s RCS motory po připojení­)

odklad souvisí z pozdním připojováním Nauky ­- je zapotřebí, aby byly veškeré práce související s připojováním ­(i po připojení­) ukončeny
Odpovědět0  0
regine (57) | 1.8.202119:08
S Nauka byly problémy před dokováním, ale připojila se v naplánované době. Jinak souhlas s diskusním příspěvkem.
V podstatě se jedná o první, tedy zkušební let. Což v kosmonautice je běžně s problémy. Je škoda, že plánovači letů okolnosti podcenili.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 1.8.202120:36
Problém je, že se každý modul dělá zvlášť a každý je úplně jiný. Nejenže jde o přístup absolutně nejdražší, ale také nejproblémovější. Protože každý má vlastní problémy, jako každý prototyp.
Odpovědět0  0
honza1616 (3625) | 1.8.202110:14
tím spíš by se mělo využít této situace a vyzkoušet jestli si s tím lod dokáže sama ­(pokud je řízena autonomně­) poradit a přizpůsobit se nenadálé situaci
Odpovědět0  3
Eskymak (1057) | 1.8.202123:12
Co to je za nesmysl? Bude se riskovat loď za Xmld USD kvůli nějaké mimořádnosti? A kdo bude testovat systém, který by měl všechny tyhle mimořádnosti vyhodnocovat a zpracovávat? To je velice riskantní a nepředstavitelné. V kosmonautice se všichni snaží co nejvíce předívat, předvypočítat a přednastavit dopředu, aby se minimalizovalo riziko toho, že se nějaký samorozhodovací systém rozhodne špatně.

GPS navigaci taky nenecháte řídit auto...
Odpovědět2  1
honza1616 (3625) | 8.8.202114:53
Tak pokud řídící systém Starlineru zná polohu a natočení ISS z naváděcího radaru, ke které se přibližuje v předepsaných krocích
Tak ze stejného důvodu by mu ten naváděcí radar měl říct že ISS je otočená špatným směrem a dokovací port je na jiném místě,
třeba na ose­-X otočen o 20° na ose­-Y ­-50° a na ose­-Z 60°,
prostě se po přiblížení na několik Km od ISS kde je výchozí bod přiblížení zastaví a přesune se na nový výchozí bod a odtud se začne přibližovat po nové trajektorii k dokovacímu portu

Je to to stejné jako když se musejí občas přemístit Sojuzy na jiný port, odpoutají se od ISS, odletí kus do bezpečné vzdálenosti, ISS obletí, zastaví se a pak se začnou pomalu přibližovat

Pokud má být lod plně automatizovaná, tak by toto měla po zadání patřičných upozornění naprosto samostatně zvládnout,
pokud to nezvládne, tak se nedá říct že je lod automatizovaná
dělají­(dělaly­) to tak všechny lodě i ty zásobovací, i když sami třeba neuměly zakotvit, tak ta lod doletí na předem nastavenou pozici a tam vyčkala na zachycení robotickým ramenem.

takže jak říkám, stačilo Starlineru říct že dokovací port je jinde a prostě nemá letět rovně s kompenzací pohybu ISS, ale posunout se na jinou osu
Odpovědět0  1
wrah666 (6205) | 8.8.202115:07
Jasně. Ale vem si, že ta mašina je vlastně nevyzkoušený prototyp. Minulý test jim sice NASA uznala, ale v reálu selhal. Fakt bys to chtěl na prvním letu pustit s jinými, než očekávanými parametry na plnou automatiku a doufat, že to nerozstřelí ISS za asi 100 miliard usd?
Odpovědět0  0
honza1616 (3625) | 9.8.202119:40
a ty si myslíš že to fakt letí plně automaticky ?

někde na zemi sedí 30 lidí co sledují telemetrii a každý na svém úseku má prst na STOPce, příkladem budiž SpaceX, viděl jsi kolik lidí je v HQ při startu jakékoliv rakety a to jsou Dragony taky automatické a létají už plném režime a ne jako zde v testovací misi,
nebo často NASA vysílá z JPL, viděl jsi kolik lidí sleduje telemetrii i když ji reálně nedokáže ovlivnit, dokonce i při přistání na Marsu a podobně, a přesto je tam hromada lidí
Raketoplány taky nikdo fyzicky neřídil a přesto bylo v řídícím středisku 24­/7 na každé směně aspoň 15 lidí,

i v řídícím středisku Boeingu bude sedět za počítači xxx lidí co to budou sledovat s prstem na tlačítku ­"přerušit"
Odpovědět0  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.