Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Komentáře od kp0
To už je zajímavé, jestli je to opravdu hustota baterie, tak skoro není co řešit. Kromě životnosti, ta snad bude taky dobrá... E se 150kW baterií by vážilo stejně jako s dieslem. Dojezd skoro stejný... kdy to půjde to výroby?
Odpovědět3  0
Bohužel je to tak, ale nikdo s tím už nic dělat nebude. Pro těch pár lidí se jim to nevyplatí dobudovat.
Na chalupě si večer otevřu pivo nebo flašku vína místo internetu a práce. A vcelku dobře se s tím vyrovnám. Chápu i mladé, kteří musí být on­-line 366­/8­/25 :­). Tam už by to mohlo způsobit zdravotní komplikace 😂.
Odpovědět0  0
Půl tuny na 100kWh, nevidím to jako žádný zázrak, pomalá evoluce... Až to bude čtvrt tuny na 100kWh to bude jiná, pak už se nebude řešit jestli spalovák nebo elektriku a na jaké použití.
Odpovědět2  1
Nebyl bych si tak jistý ani těmi tradičními stranami, opatrně se ke green dealu začínají stavět bokem... už se nepotlačují hlasy kritiků green dealu, ale začíná se jim naslouchat protože popisují realitu, nikoliv přání.
Odpovědět7  0
Pořád to berte tak, že EU je proti jiným státům a kontinentům řádově více bohatá, to co si může dovolit člověk v EU za 100EUR denně si jinde může dovolit jednou za týden, 14 dnů nebo měsíc. A už vidíte jaké peníze má Čína z EU a jaké z jiných konců světa a s jakými náklady. Čína bude mít zájem o obchod z EU řádově větší než s jinými státy, důvod je jasný, peníze až v první řadě. Na sankce se kašle.
A jestli těch papírků máte zbytečně moc, pošlu Vám luxusní toaleťák a vezmu si je od Vás, neváhejte, za chvilku budou bezcenné 🤣.
Odpovědět1  1
EU neví co chce, jestli po EU volbách hodí do EV vidle, bude i číňanům cvakat zadek dvojku drát, zmizí totiž jeden z obrovských zdrojů peněz a věřte nebo ne Rusko, Afrika nebo Jižní Amerika tyto peníze dohromady nedá ani kdyby se modlili ke všem svatým. Důsledek bude zpomalení vývoje a zdražení pro koncové uživatele. Což je za mě škoda. EV jako mamataxi nebo okolo komínové přibližovadlo je prostě super. A pokud by jen polovina ­"městských­" aut přešla na elektriku, poznat to bude.
Odpovědět4  0
Budou, jen se spojí do větších koncernů nebo holdingů. Ale to není podstatné, důležitější by bylo, aby tyto záruky poskytly i tradiční značky. A pak už to bude zajímavé.
Odpovědět0  0
Neuvěřitelné, už sem to tu psal asi dva roky, vždycky sem byl za to ...., že je to blbost. A ona to blbost asi není :­). Poslední krok k zařazením EV jako běžného pohonu, kdy se nebudu bát vložit peníze do EV ani jako běžný spotřebitel. Podnikatel si auto odepíše z daní, ale i tak tyto peníze musí vydělat... Patnáct let by byla parádní záruka, která EV posune nad běžné auta. Za mě by to vycházelo i s 12 léty a trochu menší kapacitou, ale čím více tím lépe. A ještě aby se to prosadilo i mimo Čínu.
Odpovědět0  0
Není náš případ, denně se zálohuje 1,5­-2 TB dat. Pokud máte 200TB denně to už není na tupou zálohu na disk.
Odpovědět0  0
V době cloudu a online záloh, asi přišli pozdě, nevidím důvod, kromě armády a utajených dat dělat zálohy na optický disk.
Odpovědět0  2
Ještě je nutné připočíst stavbu nových továren nebo komplexní přestavby linek. I ty musí zákazník zaplatit a taky se rozpouští do řádově nižšího počtu aut.
Odpovědět0  0
Ještě je nutné připočíst stavbu nových továren nebo komplexní přestavby linek. I ty musí zákazník zaplatit a taky se rozpouští do řádově nižšího počtu aut.
Odpovědět0  0
Proč ne, tepelný štít plus chlazení. I když to bude ve ­"vakuu­". A jaderka jen pro pohon vlaku.
Odpovědět3  0
A nebo ji využije k vyčištění skladů, konkurence ji k ničemu netlačí. Stále lepší prodat za plnou cenu než potom se slevou.
Odpovědět6  0
Nevyjde levněji hlásič CO2? Dneska je to poměrně levná záležitost a je možnost se napojit na agenturu, která vám to za pár korun pohlídá v době dovolené...
Plánuju ho letos namontovat nad baterie.
Odpovědět0  0
Před pár lety to vycházelo asi 14 EUR na MWh, 8 EUR na palivo a skladování odpadu, 6 na provozní náklady + mzdy. I kdyby to byl dnes dvoj až trojnásobek a třeba 40 EUR­/MWh tak je to pořád směšná 1Kč za kilowathodinu. Ceny pro běžné spotřebitele jsou aktuálně násobně vyšší. A cena v domácí FVE je dvojnásobná. A to je s dotacemi, a životností tak 25 let...
Když čtete články zelenáčů o cenách energií vyrobených FVE pak píší částku někde kolem 20­-30 haléřů za kWh a pro JE někde kolem 8­-10Kč­/KWh. Jenom nevím jakými bulharskými konstantami to násobí aby jim to vyšlo.
Ale toto je článek o bateriích, taky sem navýšil baterie z 10 na 20kWh. Nevyplatí se vůbec, pokud počítáte jen náklady na baterii a ušetřené náklady na distribuci. Jenže u nás nejde tak 2­-3 dny v roce elektrika ­(potrhané vedení od stromů... a nové nebude­), tak to beru jako daň za pohodlnost...
Odpovědět0  0
JE se nevyplatí pokud se počítá s ­"ekonomickou­" návratností tuším 30 let. Banky a investoři chtějí své peníze do 30 let zpět i s úrokem. Jenže JE fungují 60­-80 let, to pak jedou třicet až padesát let ­"skoro­" zadarmo. Což u Německého modelu neplatí. Další kolo po třiceti letech, nové panely, nové větrníky. Ale zadání zní jinak :­). Kde je pak ta ekologie...Uvidíme, co se prosadí. Třeba JE a za sto let budou naši potomci nadávat, že sme bohapustě spálili uran v reaktorech a teď musí na stavbu vesmírných korábů uran dovážet z jupiterových měsíců ­(třeba­)...
Odpovědět0  0
Životnost je jedna věc a záruka druhá, máte pravdu. Záruka není cár papíru!!!! To je smlouva mezi výrobcem a spotřebitelem, je to garance zachování si vlastností po danou dobu za daných podmínek atd..... A může být výhodná pro obě strany.
Cár papíru je životnost, tam si můžete nalhat co uznáte za vhodné. A to se nezřídka děje, třeba abych získal dotace, lépe prodal akcie, splnil podmínky grantu a nezavřel si dveře k dalšímu atd...bohužel.
Pokud jde o vědecké organizace, věřím číslům, pokud to ověří někdo nezávislý, u firem jedině záruka, pokud tomu věří, není důvod proč ji neposkytnout. Sám víte, že v IT není problém najít doživotní záruku atd...a funguje to. Proč by to nemělo jít v bateriích a EV.
Odpovědět0  0
Vidíte, sám jste navrhnul řešení, je jednoduché, stejně jako když dnes kupujete ICE máte záruku 4 roky ­/ 200 tisíc km, co nastane dříve. Korejci třeba 7 let­/ 150 tisíc km a 12 let na karoserii. Myslím, že to říká naprosto jasně vše co běžný spotřebitel potřebuje vědět.
Takže záruka by mohla vypadat takto 3000 cyklů ­/ 15 let, 2500­/20 ... podle toho co nastane dříve, za tuto dobu jde chyba v elektronice baterie nebo nízké kapacitě za výrobcem. Ano, byl by to konec Tesly, ale záleží nám na tom :­)?
A stejně jako u ICE se nevztahuje na opotřebitelné díly, tak by tady rozumný pokles kapacity nebyl na reklamaci.
Filozofická otázka, pokud by byla záruka na baterii daná výše uvedeným­(3000­/15­), koupil by ste si 8 let starý EV? A koupil by ste si jej dnes?
A plugin řešit naprosto stejně...



Odpovědět0  0
Životnost by se měla udávat v cyklech a pak druhá v letech. 2000 cyklů rychlonabíjení ­/ 9 let. Ta první dnes už v EV nikoho neomezuje. Ta druhá odrazuje :­).
Odpovědět1  0
Kolik kW narvu do 1 kg baterie?
Odpovědět0  0
Nebál bych se panelů nanesených na plachtu přívěsu, V jižnějších zemích si to vyrobí podle mě za den na sto kilometrů, není to moc, ale ani málo. Otázka je cena plachty a střídače a jejich životnost.
Mě naopak vychází pro nákladní dopravu vámi popisovaného typu EV docela zajímavě, pokud jako Pepsi máte i vlastní FV elektrárnu, není o čem. Dvě, dvě a půl tuny v bateriích už není zase taková zátěž navíc. On ani motor v dieselu při těchto tahačích nemá dva metráky ale cca 1,5­-2 tuny plus převodovka, tak jme prakticky na stejných hmotnostech. Životnost přibližně stejná tak proč ne. A nabíjení, přes noc nejezdíte, tak máte dobu pro nabíjení docela velkou. Nemusíte to hnát ani do extrémů.
Odpovědět0  0
Shora to vypadá opravdu na neúplné pokrytí, tam je to podle mě škoda... Celkem 10kW v jižních zemích by to mohlo dávat, to by byl už rozumný příspěvek do akumulátoru. Za mě tahače jsou ideální na překlopení k EV. Váha baterií se v celkové hmotnosti líp ztratí, nestojí, jezdí pořád a za deset let jsou stejně na odpis, někdy i dřív.
Odpovědět0  1
Asi zrušili SI a přešly z metrů na versty, sáhy a aršíny, ale v tabulkách ­"po rusky­" přepsali jen nadpisy. No nic, stalo se to i američanům sice trošku z jiného důvodu, ale podstata stejná.
Odpovědět2  3
Stejně si to může dovolit jen pár společností na světě. Taková baterie jde do milionů v $ nebo €.
Za mě je v pohodě i 30­-40 minut nabíjení. Pokud by měla baterie životnost 15 let, stála polovinu toho co stojí dnes, i hodinu bych přežil :­).
Odpovědět1  0
Tady se už váha baterie ­"ztratí­" ve váze vozidla. Nevím jak to vychází v nákladech na km, ale asi dobře. V Kalifornii je asi pěkně celý rok a je to jižněji jak u nás. Podle mě jich ta solární elektrárna + baterie dokáže uživit skoro sama. Teda jestli nabíjí průběžně přes den a v noci ty dálkové.
Odpovědět0  0
U obou typů je sranda, že elektronika hlídá kdejaké mechanické části, ale zatraceně málo elektroniky hlídá samo svou kabeláž... Stálo by to minimum a problémů by ubylo.
KIA znám lidi, kterí si koupili osobák a mají neustále problémy s elektroinstalací, vybitá baterie ráno dokáže dobře vytočit :­).
Doma v garáži mám dvě desetikilowatové baterie a nebojím se toho, ani elektromobil bych se taky nebál parkovat v garáži, a statistiky to potvrzují. Dal sem tam hlásič kouře, ale jen preventivně.
Odpovědět0  0
Chtěl bych vidět jak chytne motor nebo převodovka :­). Asi je to policejní statistika. Motor je vše včetně elektroinstalace atd. a té je v dnešních motorech extrémně, je tam víc kabelů než ­"železa­". Na druhou stranu elektronika většiny aut dneska prakticky znemožní jízdu při přehřátí nebo jiné závadě.
Co jsem zatím viděl požár, tak to bylo od elektroinstalace nebo netěsnosti na palivovém potrubí. To druhé na elektromobilu chybí, zase je tam baterka. Tak to vyjde asi na stejno.


Odpovědět0  0
To vypadá zajímavě, ještě trošku zlepšit už i tak dobrý poměr kW­/kg, počet cyklů vcelku solidní, pokud by navýšili životnost na 20 let není co řešit.
Odpovědět2  0
Tesla ať v klidu přežije, jenom doufám, že ostatní automobilky nepřevezmou její šířku nabídky a obchodní model. Ale pokud vidí majitelé ostatních společností zisk a marži mám obavy že se brzo přidají...
Odpovědět1  1
Střední třídy???
Odpovědět0  0
Pozor na typ 815, sklopka 4x4 může vézt max. 9 tun :­) jinak pokuta na místě + správní řízení :­). Na 10 tun je třeba aspoň 6x6.
Pro starší prostatiky je i 400km na dálnici dostatečná vzdálenost, víc určitě neudrží :­), ani v zimě :­). Ale i pro ně­(pro nás :­)­) bych volil na dálnici auto s větším dojezdem.
Odpovědět3  1
Peníze až v první řadě :­). Dívejte se na to optikou vlastních­/firemních peněz.
Pokud je někdo nadšenec, ať si koupí co se mu líbí.
Statistiky pro ČR mluví jasně, není to o tom, že by lidi nechtěli, ale nevychází jim to v rozpočtech jak firemních tak domácích. I když důvody jsou naprosto odlišné.
Odpovědět1  1
Kdykoliv sem počítal výhodnost elektromobilu, dojezd byl až to poslední co mě zajímalo, na cesty kolem komína stačí 400 km, ale aby to mělo životnost a solidní cenu, tak tam už to hoří hodně...
Pro ty co ujedou na jeden zátah cestu do Chorvatska to asi smysl má. Pro mě je to jen technický parametr, který mě moc neomezuje.
Odpovědět7  0
Ano sme v roce 2023 ... spousty zbytečných aplikací s nastavením natvrdo nebo ručním spouštěním přes sklíčko...., inteligentnější řešení moc nepotkáte a nikdo vám jej ani nenabídne...socialistické ­"urob si sám­".
Vždyť píšu, že na městské přískoky vám stačí chvilka ráno a večer...
Odpovědět0  0
U 10 kilowatpeakové instalace FV za hezkého počasí vyrobíte cca 60­-65kwh denně. Baterie 20 kwh na ­"nulu­" v létě nevybijete, dobitá je kolem osmé hodiny, doma v tu dobu už auta nejsou.
Takže se musíte chovat jinak. Ráno v 5 zapnete nabíjení auta pár kWh nabijete, pak něco navečer. Na město by to mělo stačit. Chvilku potřebujete na nahřátí vody, pak budete stejně posílat přebytky do sítě ­(i kvůli zimnímu provozu TČ­). Ale stáváte se otrokem technologie... To moc nechcete.
Podle textu patrně pracujete z domu, pak pro vás platí jiná pravidla jako pro zbytek populace, která do té práce prostě fyzicky musí a většinou i s tím autem.
Pokud už nemusíte vozit děti do školy­/ školky, kroužků..., nemusíte být v práci v obleku nebo s celou ­"dílnou­", můžete auto občas i přes týden nechat doma a dobít z panelů jak píšete.
Odpovědět0  0
Je to jak píšete, baterie bude půlka a bude pršet... Vypráskat ji zbytečně do auta a pak elektriku kupovat je zbytečné. Na druhou stranu, dneska už předpovědi počasí na další den jsou hodně přesné. Ale už je to o tom, na to myslet.
Máte spočítané za jakých podmínek a jaká navýšená kapacita baterie se vám vyplatí kvůli autu?
Odpovědět0  0
Reálně při 25 leté životnosti FV ­(s náklady na výměnu baterie, střídače a servis­), vás vyjde jedna kWh 2Kč, pokud máte FV na dotace. Pokud máte FV bez dotací, pak vás stojí jedna kwh 3Kč. Počítám všechny vyrobené kwh za dobu životnosti bez poruch. Vyrábět do prázdna se nevyplatí, prodražuje cenu za spotřebovanou kwh.
Nabíjení elektromobilu z baterie pro dům je k..va drahé řešení. Prostě a jednoduše buď auto občas necháte doma, nebo nabijete přes víkend. Ne, nabíjet z baterky pro barák je blbost a navyšovat kapacitu baterie kvůli elektromobilu je nehorázně drahé řešení. Vyplatilo by se při větších pravidelných denních nájezdech. Pro malé nájezdy bych raději občas zajel na nabíječku...
Nejlepší řešení je nabít baterii, doma nastavit spotřebiče na spuštění přes den, nebo je spustit přes mobil ­(kdo na to má furt myslet­) a případně naládovat elektromobil. Pokud máte virtuální baterii, pak si připočtete ke každé ­"uložené­" kwh cenu za distribuci. Večer pak můžete nabíjet elektromobil doma ze sítě, bude to trochu dražší, ale pořád levnější jako veřejná dobíjecí stanice za 10 a víc korun za kwh.
Peníze řeším až v první řadě :­), zbytek podle mého žebříčku hodnot.
Odpovědět0  1
Od 500Wh­/kg to dává smysl, auto nebude těžké, nesežere tolik na vlastní přesun, dál dojede. Pak už jsou pouze dvě otázky, životnost baterie a cena. Nabíjení neřeším, nad 500 km už neomezuje ani při delších cestách, jako starší člověk musím i odpočívat a občas si odskočit :­).
Odpovědět0  0
Dobrý nápad, k debatám u sklonu je třeba dát i pozor na směr převládajících větrů a tomu se přizpůsobit konstrukci... Snad se jim tam na sloup nenamotá žádný cyklista nebo do sloupů nesjede auto ze silnice, pak by ta ekonomika projektu nebyla zrovna ideální :­).
Odpovědět0  0
Běžný člověk nejde hned po vyšších třídách nebo luxusních vozech, i když, na to jak všichni bečí, že je špatně a podíváte se kolik amg, audin a bavoráků jezdí, tak to asi tak zlé nebude.
Vzhledem je Eniaqu blíž Kodiaq, ale ten vám uveze o 2 metráky víc a kufr je taky jinde...pak by to porovnání bylo více subjektivní a lineární programování pro výběr auta se mi rozhodně počítat nechtělo :­). U Škody sem vybíral odpovídající model podle prostoru uvnitř, nosnosti a kufru. Pokud jedete občas na dovolenou a každé dva týdny na chalupu, ostatní parametry jdou stranou, motor ověřený dvoulitr TDI a z elektriky iV80, na většině cest po rovinách čtyřkolku oželíte. Vybíral sem auto pro rodinu. Pokud vybíráte auto pro jednotlivce a díváte se kolem 2m a více, je jedno co si koupíte, peníze ani náklady neřešíte.
U elektrických ojetin sem se ptal lidí, co chodí okolo této problematiky, ideál, skoro nové koupené na dotace a prodávané s minimálním nájezdem. Starší, nejlépe s vyměněnou baterií, ostatní je loterie, ale s vašimi penězi, tu moc podstupovat nechcete nejde o stokoruny ale statisíce. A jak mi říkal kšeftař s auty, není podstatné za kolik se auto prodává, ale za kolik se prodá. U elektrik, které stojí v Německu v bazaru třeba rok, říkal není problém usmlouvat 20­-25%, ale pořád je to loterie s tvými penězi.
Odpovědět0  0
Při aktuálních cenách se elektromobil nevyplatí finančně. Elektromobil bývá od běžného auta cca 400­-500 tisíc dražší ­(Octavia­/Enyaq­).Pokud máte doma FV, pak se jakž takž za 10 let dostanete vůči vaší kapse na stejnou úroveň ­(počítáno i se servisem, pro elektro sem počítal 20% nákladů proti naftě­/benzínu­). Ale pokud třeba výše uvedená auta budete chtít prodat, Octavia vám nějaký peníz přinese, Enyaq pochybuju. Z toho vychází, že elektro je pro nadšence nebo lidi, kteří nemusí počítat s každou korunou. A to není žádná novinka, je to běžně známá věc...
Odpovědět2  0
Náklady na homologaci vybudování sítě dealerů a servisních středisek, taky to není zadarmo. A proč by to měly rozpouštět do čínských cen, je to záležitost ­"jiné­" firmy nebo pobočky.
A vlastní auto, začněme od předu, jiné světlomety pro každý kontinent, pokud to neumí zabezpečit sw je třeba vyměnit HW :­) atd. a na konci zjistíte, že do Evropy se nevyplatí vyvážet nebo za cenu která je proti původní astronomická... co jsme chtěli to máme.
Odpovědět4  0
Nebyl bych takový extrémista :­), elektromobil by byl super, pokud by je někdo vyráběl ve velikosti jak bylo Citigo nebo Polo. Jezdit s nima kolem komínu a dobíjet doma, při ceně nového auta pod 500 je dobré řešení jak pro lidi tak pro města. Jenže jde se na to obráceně, přerostlá a předražená auta, které skoro nikdo nechce...Kolik lidí jezdí dnes v jednom autě, jeden výjimečně dva, proč by si měl jeden vozit prdel ve dvoutunovém autě? Nerozumím tomu.
Odpovědět1  0
Ano, spousta nezodpovězených otázek. Například jaká frakce se dopravuje, nebylo by lepší postavit 20 km pásových dopravníků a když je to z kopce dolů taky by moc nežraly a z drtičů by to jelo přímo na loď. Ale to by už snad měli hotové dřív, pokud by se to vyplatilo...
Přesto je to podle mě jedno z nasazení elektromobility, které může fungovat dobře. To druhé je pohyb ­"okolo komínu­" pro lidi co mají vlastní dům a fotovoltaiku na střeše. Tam jsou minimální další náklady, pokud baterka v autě neklekne moc brzo....
Odpovědět2  0
Nemám rád tyto statistiky, jsou zavádějící a většinou podle objednávky zadavatele....
Mám 300 aut a u 30 odejdou rozvody a vezmou si na cestu i motor, problémovost je 10jednotek.
Mám 100 000 aut a vadnou sérii žárovek, odejde 10000 žárovek v předním světlometu, problémovost je 10 jednotek...
Za mě nesrovnatelné, ale výsledek naoko stejný...k čemu je dobrá tato statistika???
Odpovědět1  0
Jste naivní, Číňan, Ind apod. sice plyn zkapalní, odvede daně ze zisku a povinné poplatky, ale zbytek jde do kapsy jinému Němci, který je nadmíru spokojený se stavem jaký aktuálně panuje na evropských trzích a nemá důvod jej měnit. Nějaké drobky dá ­"svým­" politikům, kteří pak budou bránit tento systém před změnami.
Odpovědět2  2
... to asi nebude spotřební daň ­(tabák, benzín...­), ale výpalné vybírané státem s názvem DPH...
Odpovědět0  0