reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
22.7.2009, Jiří Černý, článek
Konzole vs. PC, grafika vs. hratelnost - dva největší spory v historii počítačových her. Jak si stojní herní průmysl v době ekonomické krize, kam výhledově směřuje a jak náročná je vlastně dnes práce herního vývojáře?
Mitisko (125) | 10.7.201219:00
Tak ako niektorí píšu že už to nieje to čo bývalo. Moje prvé PC 286 5 MHz v roku 1994 teda poznám neskoršie začiatky PC hier, také tituly ako Settlers, Warcraft 1 to boli strategie s velkym S. Settlers 2 bola asi moja najhranejšia hra, dobrý bol mod kde sa obrazovka rozdelila napoli a mohli hrať dvaja hrači. Velká pecka ešte bola GTA1 dvojka prišla z vylepšením ale už to nebolo to pravé orechové no napravili to multiplayer. V tej dobe čo bola nová hra to bol fakt titul a zábava na hodiny i keď grafika bola viac než mizerná nikomu to nevadilo spomeniem len: Price of persia­(bomba­) DOOM, Blood, Duke nuken 1,2 a potom pecka 3D, Hexen, carmageddon, destruction derby, kyrandia, české klasiky ako Horké léto a Polda to boli neskutočné hry ešte teraz po 10tich rokoch si pametám niektoré hlášky... Z toho novšieho spomeniem Fallout 1 a 2 najlepšia RPG ktorú nič neprekoná a ten príbeh hry keby to neviem naspamet rozohram si to aj teraz hned... Taká najnovšia kultová hra ktorú považujem za fakt dobru bola Mafia 1 dvojka sa mi už nelubila bola tuctová. V hernom priemysle treba nové nápady stagnuje to a tieto nové hry čo sa vyrábajú mi prídu ako keby to robili ludia čo nekdy nehrali, všetko sa tlačí do grafiky robia aj nemožné aby to pekne vyzeralo ale zábava je nulová. Ešte aby som nezabudol na strategie tak vedie jednoznačne Starcraft a z toho novšieho ma ešte chytilo Rome total war inak už asi 4 roky nič nehrám. Dobrý bol Maxpayne na svoju dobu prekonal všetko a podobný titul punisher. A velká pecka ani neviem kde by som to zaradil bola hra s nazvom Brány Skeldalu neskutočné hodiny som pri tom presedel. Ešte to zhrniem nakoniec aby kto nehral toto čo napíšem nech si zahra oplatí sa koli niektorým tím hrám aj zhodiť windows 7 a nainštalovat 98 :D Tak to najlepšie Fallout 1,2 , Warcraft 1,2 , Starcraft, X ­- Com Apocallypse, blood, duke nuke3D, Mafia, horké léto, settlers 2, golden axe, GTA, Sim city, Another,Diablo1,2, Commandos, Dune 2, KKND, Heroes 1,2,3 ostatné boli otrasné... no nejdem dalej spomýnať lebo dám vypoved v praci a začnem hrať :D
Odpovědět0  0
Ove | 21.2.201114:40
hry na pc vzdy vedly nad konzolema akorat tam neni ten pocet piratskych stazeni pak by statistyky vypadaly uplne jinak... jinak ja mam jak ps3 tak tento rok nadupany pc s nvidia 3D vision a porovnaval jsem hry na konzole a na pc a pc jednoznacne vede ... musim sice priznat ze nektere kvalitni tituly vysly jen na konzole ale to je taky nesmysl to davat jen na konzole kvuli piratstvi protoze pokud je titul AAA tak se bude prodavat i na pc a i pcčkář si ji rad koupi origos pokud bude stat zato uz kvuli multiplayeru ...
Odpovědět0  0
swrt | 6.8.200918:44
Vic konzoli nez pc???Si asi upad ne???:D:D...pc4ever
Odpovědět0  0
drobcheck_SK | 1.8.20094:04
kde su casy Heroes of Might & Magic I, II a III, Settlers I a II, Monkey Island I a II, Carmageddon, F1 Grand Prix 2, ...

na co mi je brutalna grafika, dokonala fyzika, ked logika a psychika uplne vynechava a hrac sa meni na tragika? :­(­(­(
Odpovědět0  0
modrymysak (10) | 23.7.200914:10
Dnešní hry jsou dle mého názoru jen těžko použitelné k zábavě. Buďto mají tak brutální nároky, že aby si to člověk zahrál, musí nepřetržitě investovat do HW, nebo jsou tak zdlouhavé a složité, že v té současné uspěchané době, kdy vyšetřit nějaký čas na hraní mají maximálně tak děti a dorost školou povinný, pro normálního pracujícího člověka toužícího po rychlém a nenáročném odreagování jsou nepoužitelné. Jak to dopadlo u mě? Už jsem nechtěl stále jen podřizovat nákup svého hardwaru nárokům programátorů, kteří neumějí optimalizovat engine a nainstaloval jsem si emulátor automatovek. Je až neuvěřitelné, jak je většina těch téměř dvacet let starých titulů zábavná. Vtáhne vás to do hry stejně rychle, jako vás to dokáže ze hry ­"vyplivnout­". Ideální schéma: přijdu, pustím, bavím se, vypínám, odcházím. Namísto současných her: přijdu, !snad! spustím, čekám až se načte, proklikávám se do hry, hraju a čekám až se něco začne dít, bavím se, vypínám, přemýšlým o nákupu ­"nového­" HW ­(protože na tom půl roku starém se ta nová hra kouše, přestože vývojáři hru programovali v době, kdy si o podobném výkonu mohli nechat zdát­)... O různé zabugovanosti a jiných problémech nemluvě. Zkrátka ať žije Golden Axe a v něm kopání do trpaslíků! :­-D
Odpovědět0  1
Meridius (39) | 23.7.200915:40
Myslím, že to dramatizujete. Obecně lze říci, že v současné době HW stárne pomaleji než dříve. Ano, je pár her, které vždy sunou potřebu železa dopředu, ale troufám si říct, že kdo si pořidil před rokem, rokem a půl PC s alespoň s HD4850, nemá ani dnes pocit, že by měl něco upgradovat. A pokud do takového PC za půl roku či rok zase strčí grafiku za 3­-4k, myslím, že mu opět alespoň rok či dva vydrží uspokojivě. Já přeskakuju vždy jednu generaci graf. karet.
S automatovkami souhlasím, ale je to náhražka..vývoj jde úplně jinam a zabavit se lze i u dnešních her, stačí jen vybírat...a hlavně nespěchat :­-)
Odpovědět0  0
aurelius (23) | 24.7.200912:59
Takové WoW mne baví již druhým rokem, vlastně třetím a spustil jsem jej i na noťasu s integrovanou grafikou Intel z roku 2006.
Odpovědět0  0
drk2 | 24.7.200914:07
Coz o to ja to spustil i na R7000 s 32 MB pameti.. ­(taky blbly textury ale jelo to­). Jenze je neco jineho pobihat solo v prvnich lokacich a nebo zajit na poradny raid ci do preplneneho mesta. Za dobu fungovani WoW jsem zmenil grafiku 5x a presto obcas nekomu jeho HW nestiha..
Na druhou stranu je pravda ze trend her casto prilis uprednostnuje ­"ralisticky­" vzhled pred hratelnosti.
Odpovědět0  0
aurelius (23) | 27.7.200917:37
Já s tím chodil 25M raidy a v pohodě. :­-­). Stačí jen nastavit nároky na video úměrně grafice.
Odpovědět0  0
n_bye (4) | 23.7.20092:12
S tim že jsou konzole lepší na multimedia si dovolim nesouhlasit.Xbox mám doma a zasadní nedostatek je v nepodpoře formátů­(hd rip nehrozí­) a pro mě osobně i v nedostatku diskového prostoru­(šíbovat plackama proč?­).Blueray mechanika není a asi nebude,a ten hluk co ta konzole vydává snesete při válečné vřavě ale né u romantické filmové scény.Naproti tomu levné tiché PC v hezké HTPC skříni přez HDMI s připojením na internet s obřím HDD to je jiná.
Odpovědět0  0
czhunter (62) | 22.7.200922:29
Tamté věci se říká ­"vertical slice­" ­(­"kolmý řez­", výřez hry­).
Odpovědět0  0
podivny graf | 22.7.200922:00
Nejak mi nesedi ten sloupcovy graf. Je to v dolarech tak dejme tomu ze to delali americani a bilion=miliarda
Tak nejak mi neni jasne co vsecko u PC zapocitali do ­"videogame software sales­" Protoze jen pocet hracu WoW prekonal v roce 2008 10milionu lidi. Mesicne kazdy plati vice nez 10$ ­(12­-15­) x 12 mesicu to je jen za poplatky u teto hry vice naz kolik vykazuje ten sloupecek pro cely prumysl. Nebo je to 900 miliard dolaru ­(to se mi zda zase ponekud moc­)... A nebo se to tyka jen USA?
Odpovědět0  0
aglarond (29) | 22.7.200917:35
Myslim ze situaciu este zamiesaju projekty ako ONLIVE, ktore ponukaju hry ako sluzbu. Staci mat akekolvek PC a nainstalovat plugin do browsera, alebo si kupit miniaturnu a lacnu ­"konzolu­" a kupit si hru na 1 mesiac hrania za zlomok ceny plnej hry a mozete sa hrat. Cela hra pobezi na vzdialenych serveroch a u vas sa bude uz len zobrazovat. Samozrejme, ze treba mat pripojenie na internet aspon 5Mbit a rychlu odozvu, ale vo velkych mestach to uz dnes nie je ziaden problem. A netreba kupovat drahy hardware. Myslim, ze tento typ hier si casom najde svoje miesto na trhu popri konzolach a PC. V amerike sa to ma spustit okolo tychto vianoc. http:­/­/www.google.com­/search?q=onlive
Odpovědět0  0
Adamantium | 22.7.200917:56
Já si to opravdu nedokážu představit. Pokud si vezmu, že moderní hra je záležitost 5, 10GB a hráči chtějí hrát na max. detaily, pak mi není jasné, jak se veškeré tyto obrovské objemy dat budou přenášet? Ani 5Mbit linka stačit nebude.. Např. u nějaké FPS kde se neustále bude měnit scéna..
Odpovědět0  0
kaizer_soze (1) | 22.7.200918:50
mno nezalezi na velkosti hier, pri systeme onlive sa bude jednat o nieco typu interaktivne video prenasane na uzivatela cez okno prehliadaca. No a na to nieje potrebna az taka zavratna rychlost pripojenia, napr HD video z youtube si pozries aj na 2mbit linke
Odpovědět0  0
Bobsik | 23.7.200910:43
nj, ale youtube video nepotrebuje stalou a rychou odezvu na tve konani, a takovy nejaky treba skok pres propas zaroven se strilenim, je neco co tomu da sakra zabrat. tady nebude dulezita ani tak rychlost ­(i kdyz samozrejme nejake minimum tam bude­) ale hlavne zalezi na odezve, ta musi byt pod 1 ms, jinak vam bude pripadat hra zpomalene
Odpovědět0  0
Rejik | 22.7.200914:02
je mi to moc lito ale ..
zaprve: uz v clanku je graf, ze konzole vydelavaji vic ... kam asi spolecnosti budou cpat prioritne prachy ?
zadruhe: nejvetsi trh, kolebka pocitacu ­- USA povazuje evropsky trh za divny konzole vs PC 50:50 ... a i v tom je nas Cesky trh jeste vyjimkou ... kdy prevladaji PC
Z globalniho hlediska, je ale konzoli vic. Prevlada cimdal tim vic nazor PC na praci, konzole na hry .. ­(optimalne notebooka a konzoli, da se pracovat zatimco treba potomek hraje, navic nehrozi zavirovani pracovniho pocitace z nelegalnich her apod­)

Ach jo, kam se to ten svet riti :­-)
Odpovědět0  0
Tomas56 | 22.7.200910:27
Shanim nejakou arkadovou hru pro PC pro 2 hrace s gamepady. Muzete prosim neco doporucit?
Odpovědět0  0
Japkoslav (87) | 22.7.200911:19
Neexistuje lepší hry pro dva hráče než Worms a Atomic Bomberman :­-)
Odpovědět0  0
fleggy | 22.7.200922:23
třeba MASHED?
Odpovědět0  0
yjryjswuhjry | 23.7.200911:12
Tyrian 2000, Expanables, Colin McRae Rally 2 a spousta her přes psx a ps2 emulátor.
Odpovědět0  0
Pejky | 28.12.201016:07
Co třeba: Achtung Die Kurve? Pripmitivní ale extrémně chytlavá stařičká zaležitost ­- ideální ve 3 až 6 hráčích... :)
Odpovědět0  0
odb (513) | 22.7.20097:26
Velmi dobry clanok. 95% dnesnych hier nestoji za nic, vyzeraju dobre ale hratelnost je nulova. Osobne som si nezvykol na 3D v strategiach. Settlers 3, Age of Empires II, Railroad Tycoon, Transport Tycoon. Podla mna vyzerali perfektne a hratelnost tiez. Dnes je vseobecne trend vykradania starych napadov ­(hry, filmy, hudba,...­) a vysledok nestoji za nic. Male studia a Open Source moze zase zvysit kvalitu hier. Osobne sa vraciam k starym titulom, lebo uz niekolko rokov ma ziadna hra poriadne nezaujala.
Odpovědět0  0
Bobista | 7.3.201021:48
Jedna taková hra co stojí za prd je např Tom Clancys HAWX ...která těží jen na grafice... Herní model je žalostný ,ne žalostný doslova děsivý ... Za todle bych prachyy rozhodně nedal ,a nechápu jak to mohl někdo hodnotit kladně :D ­(když letím všemy směry neustále rychlostí 2000­) a to i při kolmém letu vzhůru,nebo střemhlavém pádu ..no potěš koště, to je moc i na arkádu
Odpovědět0  0
Meridius (39) | 22.7.20097:22
Já bych viděl další neotřesitelnou pozici PC. MMORPG, které bohužel na konzolích zřejmě nikdy neuvidíme nebo já alespoň žádné neznám. Další silnou pozici spatřuju v modování herních kódů, na konzoli dostanete finální produkt a hotovo...nikdo byť sebevíc šikovný s tím nic neudělá. FPS, opravdu jsem gamepad vyzkoušel a je to prostě ovládání pro teenagery, které je samozřejmě potřeba se naučit nebo já bych spíš řekl, přijmout jeho zákonitosti. Kdyby to šlo a hráli by proti sobě konzolisti a PCčkáři nějakou FPS, vím naprosto jasně, jak by to dopadlo. Proti konzolím mluví rovněž pořizovací cena her, kdy si vemete téměř jakýkoliv titul, tak je na PC bezpečně nejlevnější. Co konzolím závidím jsou závodní pecky, tam je to bez debat jasné a PC má útrum.

Obecně jsem ale z PC scény docela zhnusen. Je jen opravdu málo her, které stojí byť jen za to si stáhnout demo a vyzkoušet je. A bohužel u dosti z nich si řeknu:­"A to má být jako zábava? Za to mám dát litr?­" Bohužel to tak je, alespoň pro mne.
Odpovědět0  0
pytrisss | 22.7.20098:17
Nemas tak uplne pravdu, na ps3 se chysta Knights Of The Old Republic, nova online FF, The Agency od rockstaru, Free Realms.
Na konzole vychazi strasna spousta mod obsahu primo od tvurcu pres playstation store, novy levely, zombie mody, novy auta. To zas treba na PC neuvidis.
Souhlasim s tim ze pro FPS se gamepad nehodi, ale urcite to neni ovladani pro teenagery, jen se hodi na jiny typ her :­) Je jasne ze Mys proti gamepadu v fps vyhraje mys. Ale dokazal bys ve skutecnosti tak rychle mirit a hybat zbrani jako s mysi?
Porizovaci cena mluvi pro PC pouze u nas. Ja nakupuju v anglii a hry jsou 2x az 3x levnejsi.
Na druhou stranu, jedine zavodni pecky na konzole jsou forza a GT, ale i na PC je spousta zavodnich her :)
Odpovědět0  0
nEis (1) | 22.7.20099:00
Pokud je někdo fanda sportů, tak jsou konzole ideální i co se týče multiplayeru, jelikož sporty jsou na PC aktuálně prakticky mrtvé. A vychutnat si hry z křesla na velké televizi má taky svoje kouzlo, nehledě nato, že si koupíte konzoli a máte na x let vystáráno s HW. Jinak je PC suverén a pochybuju, že ho někdy konzole sesadí, přece jenom PC má skoro každý a rozmachem online distribuce budou zisky vývojářů stoupat i na PC. Není proto důvod proč by měl trpaslík porazit obra ;)
Odpovědět0  0
Mraky_ (1) | 22.7.200912:51
Odkdy je konzole trpaslík? Prodeje a zisky jsou na konzolích podstatně větší než na PC ... Alan Wake vyjde pravděpodobně jenom na X­-box ... online prodeje jsou taky směřovány na xbox ... prodej doplňků funguje lépe na konzolích ... sakra, jak to má stoupat na PC? :D.
Jinak je trošku problém, že, dle mě, se zapomělo u PC na doprovodný obsah a trošku invence. Na druhou stranu ­- jak moc se do statistik započítávají hra typu Travian, Hattrick atd., které fungují v prohlížeči, popř. hry na FB ­-> u všech existuje prémiový obsah, který se platí ­(třeba hattrik ­- cca 700Kč­/rok­/user ­-> cca 350 000 platících ...­). Tohle je silná stránka PC.
Co autor článku opominul je rozmáhající se segment mininotebooku a úsporných PC ­-> klasické hry na tom nepůjdou, takže bude třeba se přizpůsobit ­-> může vzniknout zcela nový segment trhu, který bude stavět na nízkých cenách a vysoké hratelnosti ­(jinak si neumím fungování představit­) a samozřejmě na multiplayeru, jelikož mininotebooky jsou primárně stavěny na internet ...

Sem se nějak rozepsal :­).
Odpovědět0  0
aglarond (29) | 22.7.200917:22
Hry na netbooky a mininotebooky budu podla mna na urovni hier pre Nintendo DS a Sony PSP. Cize niekde na polceste medzi hrami pre mobily a hrami pre ­"velke­" PC.
Odpovědět0  0
Tom47 | 5.8.200916:04
nesouhlas napr. takove WoW bezproblemu na netboocich jede a rozhodne bych ho neradil mezi ­"neco napul­" od mobilu do PC oni maji mensi vykon, ale take maji nizsi rozliseni a tak jedna a ta sama hra muze bezet stejne rychle na netbooku v 1024x600 jako na nabusenem PC v 1920x1200... Ale hrani na netbooku ma sva uskali napr. mam nekolik originalek co si na cestach nezahraju protoze hra vyzaduje DVD v mechanice zas**ne DMR
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.