LEVI Computers a LYNX: jak bude škrábat divoká kočka ?
14.10.2000, Zdeněk Michálek, zpráva

Vznik nového významného výrobce počítačů pro český trh, LEVI Computers a.s., již od počátku provází nejedna fáma a aférka. V článku jsme se snažili zjistit a zkomentovat pravý stav věcí a ocenit vyhlídky novorozeněte.
Lynx = rys (z latiny), pozn. autora
Lynx = rys (z latiny), pozn. autora
Už vznik nováčka mezi výrobci počítačů byl poznamenán na naše poměry nezvyklou tiskovou aférkou s „uniklými informacemi” o jeho zaměření, cílech, počtech atd. Není divu – LEVI není na českém trhu zdaleka neznámou značkou a jeho necelé dvě miliardy obratu za rok 1999 jej pasují mezi absolutní špičku českých distributorů, takže každý tah je konkurencí sledován s velkou pečlivostí. Specialitou LEVI je zdůrazněné zaměření na tzv. „horké”, tj. rychloobrátkové zboží, u nějž cena kolísá ne s každým dnem, ale někdy i s každou hodinou (typickým příkladem jsou paměti). A když se takový „komponentář”, který dosud dodává i mnohým výrobcům počítačových sestav (mj. AT Computers / Autocont) pouští oficiálně a s plánovaným velkým lomozem do výroby sestav, je to věc která může pohnout s českým počítačovým trhem o hodně více než desetitisíce nebo statisíce počítačů montovaných pro účely exportu v Rudné u Prahy, v Brně či Pardubicích.
Proto jsem zatelefonoval řediteli LEVI Computers Michalu Konvalinovi (s nímž se znám ještě z dob jeho dřívějšího působení ve firmách nynější skupiny AAC - měl mimo jiné na svědomí vybudování jediného střediska v ČR které bylo schopno – samozřejmě kromě nás, Micronicu :-) – opravovat pro FIC základní počítačové desky) a požádal jej o vyjasnění současnosti a plánů LEVI Computers. Tímto mu zároveň děkuji za velice vstřícný a seriózní rozhovor.
Takže krátce a v bodech – kurzívou psané texty jsou mým komentářem.
Základní desky bez komentáře – je naprosto logické nabídnout „levné” boardy pro levné sestavy a vyšší třídu pro profesionální použití, jen je nezvyklá absence boardů pro „Super-All-In-One” řešení typu PC-Chips, které umožňují zlevnit sestavu o pár set až tisíc korun. Ano, s jejich použitím jsou problémy, ale v hromadné výrobě řešitelné. Značkové paměti jsou pro sériovou výrobu nezbytností – osobně mě překvapuje, že některé „downgrade” paměti v počítačích vůbec fungují – tlak od prodejců na distributora na naprosto nejnižší cenu prodejců je v této oblasti až smrtící, přitom „kvalita” těchto paměti by si zasloužila zvláštní článek. ATI čipy jsou velmi slušné, AOC je opět pochopitelné – LEVI je spolu se 100Mega výhradním distributorem, monitory představují průměr za rozumnou až výbornou cenu. CD-ROMy AOpenu se až na některé modely vcelku povedly.
To je pochopitelné. Koneckonců – až na EDS (bývalý TH’System – ano, je to nepřesné, ale výstižné) má podle našich zkušeností LEVI International nejpokročilejší logistiku – což je ostatně pro komponentářský trh s jeho neustálými změnami nezbytností. Otázkou je jen uvolnění potřebných financí – přece jen cyklus výroby a prodeje PC má výrazně nižší obrátkovost zásob než běžný distributorský přeprodej prakticky bez držení zásob.
hmm... řekl bych že z nouze cnost. Dodávky pro střední a velké firmy předpokládají zabezpečený servis na časově i plošně stálé a vysoké úrovni s deklarovanými termíny zásahu, autorizovanými servisními středisky po celé republice, zkušený tým podpory, marketingovou podporu poněkud jiného druhu než LEVI International v současné době praktikuje... Kromě toho SOHO trh je v čím dál větším procentu realizován přes hypermarkety a velkoprodejny stylu Computer City, které nejsou deklarovaným cílem. Takže – pokud se LEVI Computers podaří proniknout, logickým důsledkem bude i snaha o průnik do ”velkého” sektoru, který je nesmírně příjemný podstatně vyššími maržemi
Krásná a čistá myšlenka... nicméně – na českém počítačovém trhu se „zkaženými” cenami se ji zatím málokomu podařilo realizovat. Jak bude LEVI Computers reagovat na případy, kdy dealer bude kupovat v nejlepší dealerské kategorii počítače a prodávat je s minimálním ziskem, čímž „pokazí” trh v širokém okolí ? On (prodejce) si přijde na své (procenta nízká, obrat vysoký, absolutní výše marže slušná), distributor rovněž – odmítne distributor prodat pro nedodržování doporučených koncových cen ? Nevěřím... Navíc dříve nebo později přijde i na LEVI Computers silné lákadlo ve formě přímého internetového prodeje stylu „Dell” nebo ve formě nabídek na účast ve výběrových řízeních adresovaných přímo na distributora. Záměr je nicméně pěkný a zřejmě v současné situaci na českém trhu jediný možný, ustupovat z něj se dá vždycky.
A znovu: cena, cena a cena. V současném okamžiku je LYNX noname bez tradice, něčím víc se může stát – dejme tomu – po ročním působením na trhu. Tomu zřejmě odpovídá i zvolená cenová strategie – cena počítače je součtem ceny komponentů plus nějakých 200 až 600 korun podle dealerské kategorie. To by mělo být pro prodejce přijatelné – pár set korun navíc je adekvátní částkou za vykoupení se z problémů nekompatibility, obtížné diagnostiky závady v domácích nebo garážových podmínkách a v neposlední řadě za prodloužení záruční doby počítače jako celku proti záruční době jednotlivých komponentů. A ještě jedna věc – česká obchodní inspekce čím dál důsledněji pokutuje „pokoutní” výrobu a prodej počítačů bez testů na elektromagnetickou kompatibilitu a tím i bez Prohlášení o shodě podle zákona 22/1997 Sb. a násl. A zkuste si nechat v ”garážových” podmínkách přeměřit každý produkovaný model počítače, když jedno měření přijde na téměř 40 000 Kč...
Důležité bude také finální řešení problému upgrade a servisu počítačů – budou počítače výrobcem plombované ? Kdo bude mít právo je bez ztráty záruky opravit a případně znovu zaplombovat ? A jak se za to bude platit ?
Vše podle mě nasvědčuje spíše orientaci do segmentu trhu, který v současné době ovládá hlavně ProCA a spol. s jejich BRAVE a pak lokální distributoři stylu TS Bohemia, LINTEC a spol. Proklamovaná konkurenčnost segmentu reprezentovanému např. AutoContem je v současnosti podle mého názoru spíše přáním představitelů LEVI Computers.
Vše tedy ukáže čas. LEVI Computers má před sebou dlouhou cestu k dosažení toho, co proklamuje jako svou orientaci a cíl. Hovoří však pro něj široká síť na cenu orientovaných prodejců, dobré kontakty na trhu komponentů, fungující logistika, slušný marketing a adaptivní vedení. Uvidíme, do jaké míry je náš trh v oblasti počítačových sestav již rozdělen.
A přidáme pár drbů z obvykle dobře informovaných zdrojů:
Proto jsem zatelefonoval řediteli LEVI Computers Michalu Konvalinovi (s nímž se znám ještě z dob jeho dřívějšího působení ve firmách nynější skupiny AAC - měl mimo jiné na svědomí vybudování jediného střediska v ČR které bylo schopno – samozřejmě kromě nás, Micronicu :-) – opravovat pro FIC základní počítačové desky) a požádal jej o vyjasnění současnosti a plánů LEVI Computers. Tímto mu zároveň děkuji za velice vstřícný a seriózní rozhovor.
Takže krátce a v bodech – kurzívou psané texty jsou mým komentářem.
- Akciová společnost LEVI Computers a.s. byla založena 7. září 2000. Předsedou představenstva je Ing. Michal Konvalina, členy představenstva Ing. Jiří Očenáš (jinak výkonný ředitel LEVI International) a Ludvík Šebík (obchodní ředitel LEVI Intenational). Důležitým členem je samozřejmě i předseda dozorčí rady - Ing. Ivo Kristen, jinak jeden z nejvýznamnějších akcionářů firem skupiny LEVI.
- Hlavní orientace firmy – prodej a distribuce počítačů vlastní výroby značky LYNX.

- Pro montáž počítačů budou používány komponenty především od AOpen, ZIDA (základní desky), KINGMAX (paměti), grafické karty postavené na čipu ATI, Seagate (pevné disky), AOC (monitory), ALPS (klávesnice, FDD), AOpen (CD-ROM), ENCORE (reproduktory).
Základní desky bez komentáře – je naprosto logické nabídnout „levné” boardy pro levné sestavy a vyšší třídu pro profesionální použití, jen je nezvyklá absence boardů pro „Super-All-In-One” řešení typu PC-Chips, které umožňují zlevnit sestavu o pár set až tisíc korun. Ano, s jejich použitím jsou problémy, ale v hromadné výrobě řešitelné. Značkové paměti jsou pro sériovou výrobu nezbytností – osobně mě překvapuje, že některé „downgrade” paměti v počítačích vůbec fungují – tlak od prodejců na distributora na naprosto nejnižší cenu prodejců je v této oblasti až smrtící, přitom „kvalita” těchto paměti by si zasloužila zvláštní článek. ATI čipy jsou velmi slušné, AOC je opět pochopitelné – LEVI je spolu se 100Mega výhradním distributorem, monitory představují průměr za rozumnou až výbornou cenu. CD-ROMy AOpenu se až na některé modely vcelku povedly.
- Dodavatelem komponentů pro výrobu počítačů bude – až na výjimky – spřízněná LEVI International a.s.
To je pochopitelné. Koneckonců – až na EDS (bývalý TH’System – ano, je to nepřesné, ale výstižné) má podle našich zkušeností LEVI International nejpokročilejší logistiku – což je ostatně pro komponentářský trh s jeho neustálými změnami nezbytností. Otázkou je jen uvolnění potřebných financí – přece jen cyklus výroby a prodeje PC má výrazně nižší obrátkovost zásob než běžný distributorský přeprodej prakticky bez držení zásob.
- Směřování počítačů – trh SOHO (domácnosti a malé firmy)
hmm... řekl bych že z nouze cnost. Dodávky pro střední a velké firmy předpokládají zabezpečený servis na časově i plošně stálé a vysoké úrovni s deklarovanými termíny zásahu, autorizovanými servisními středisky po celé republice, zkušený tým podpory, marketingovou podporu poněkud jiného druhu než LEVI International v současné době praktikuje... Kromě toho SOHO trh je v čím dál větším procentu realizován přes hypermarkety a velkoprodejny stylu Computer City, které nejsou deklarovaným cílem. Takže – pokud se LEVI Computers podaří proniknout, logickým důsledkem bude i snaha o průnik do ”velkého” sektoru, který je nesmírně příjemný podstatně vyššími maržemi
- Výhradně vertikální třístupňový model distribuce, tj. výrobce (LEVI Computers) – prodejce – koncový uživatel, systém doporučených (minimálních) koncových cen, přičemž prodejci nakupují počítače za ceny s maržemi běžnými na českém trhu, tj. za dealerské ceny podle kategorií dealera. Výrobce sám nejde do výběrových řízení, vždy jen podporuje své prodejce.
Krásná a čistá myšlenka... nicméně – na českém počítačovém trhu se „zkaženými” cenami se ji zatím málokomu podařilo realizovat. Jak bude LEVI Computers reagovat na případy, kdy dealer bude kupovat v nejlepší dealerské kategorii počítače a prodávat je s minimálním ziskem, čímž „pokazí” trh v širokém okolí ? On (prodejce) si přijde na své (procenta nízká, obrat vysoký, absolutní výše marže slušná), distributor rovněž – odmítne distributor prodat pro nedodržování doporučených koncových cen ? Nevěřím... Navíc dříve nebo později přijde i na LEVI Computers silné lákadlo ve formě přímého internetového prodeje stylu „Dell” nebo ve formě nabídek na účast ve výběrových řízeních adresovaných přímo na distributora. Záměr je nicméně pěkný a zřejmě v současné situaci na českém trhu jediný možný, ustupovat z něj se dá vždycky.
- Podpora primárně prostřednictvím webu
- Plánována je dodávka několika set kusů počítačů do konce roku a cca 10 000 počítačů v příštím roce
- Dodávat se budou 3 řady počítačů (START, OFFICE, XPRES) vždy ve třech úrovních vybavení (L/XL/XXL), tj. od levných osobních počítačů po víceprocesorové servery postavené kompletně na Intel řešení (procesor / základní deska /
- Distribuce prostřednictvím LEVI International i LEVI Computers (za stejných cenových podmínek) s preferencí autorizovaných LYNX partnerů a LYNX servisních středisek, nepředpokládá se primární orientace na sítě supermarketů a hypermarketů
- Orientace na výborný poměr cena/kvalita, ceny podobné jako u srovnatelných produktů na trhu, v žádném případě není deklarována snaha o cenovou válku
- Expedice sestaveného a zahořeného počítače do druhého dne po objednávce
- Dodávky počítačů s nainstalovaným operačním systémem (W98/W2000) i bez něj (“nahé počítače”). Pro vyzkoušení a zahoření bude však ve výrobě na každý počítač předinstalován W98.
- Výroba bude probíhat na nově vybudované montážní lince v Brně, po záběhu bude výroba certifikována podle ISO9002
- Ustanovení sítě LYNX partnerů a servisních středisek.
A znovu: cena, cena a cena. V současném okamžiku je LYNX noname bez tradice, něčím víc se může stát – dejme tomu – po ročním působením na trhu. Tomu zřejmě odpovídá i zvolená cenová strategie – cena počítače je součtem ceny komponentů plus nějakých 200 až 600 korun podle dealerské kategorie. To by mělo být pro prodejce přijatelné – pár set korun navíc je adekvátní částkou za vykoupení se z problémů nekompatibility, obtížné diagnostiky závady v domácích nebo garážových podmínkách a v neposlední řadě za prodloužení záruční doby počítače jako celku proti záruční době jednotlivých komponentů. A ještě jedna věc – česká obchodní inspekce čím dál důsledněji pokutuje „pokoutní” výrobu a prodej počítačů bez testů na elektromagnetickou kompatibilitu a tím i bez Prohlášení o shodě podle zákona 22/1997 Sb. a násl. A zkuste si nechat v ”garážových” podmínkách přeměřit každý produkovaný model počítače, když jedno měření přijde na téměř 40 000 Kč...
Důležité bude také finální řešení problému upgrade a servisu počítačů – budou počítače výrobcem plombované ? Kdo bude mít právo je bez ztráty záruky opravit a případně znovu zaplombovat ? A jak se za to bude platit ?
Vše podle mě nasvědčuje spíše orientaci do segmentu trhu, který v současné době ovládá hlavně ProCA a spol. s jejich BRAVE a pak lokální distributoři stylu TS Bohemia, LINTEC a spol. Proklamovaná konkurenčnost segmentu reprezentovanému např. AutoContem je v současnosti podle mého názoru spíše přáním představitelů LEVI Computers.
Vše tedy ukáže čas. LEVI Computers má před sebou dlouhou cestu k dosažení toho, co proklamuje jako svou orientaci a cíl. Hovoří však pro něj široká síť na cenu orientovaných prodejců, dobré kontakty na trhu komponentů, fungující logistika, slušný marketing a adaptivní vedení. Uvidíme, do jaké míry je náš trh v oblasti počítačových sestav již rozdělen.
A přidáme pár drbů z obvykle dobře informovaných zdrojů:
- autor vítězného návrhu na název počítačů LYNX si postěžoval, že stále nedostal slíbenou bečku piva jako hlavní cenu
- obchodní ředitel LEVI International prý kudy chodí tudy myslí na novou spřátelenou firmu a o ničem jiném s ním není kloudná řeč
- pracovníci RMA oddělení a uživatelské podpory LEVI International raději o ničem nechtějí vědět; asi tuší co je čeká :-)
- skupina LEVI prý jednotlivé své spřízněné firmy pojmenovává zkráceně LEVI I (=LEVI International), LEVI S (=LEVI Systems) atd. Takže – prý se konečně projeví pravá politická orientace skupiny: LEVICE