Lidstvo neustále zkoumá, jak vyřešit energetiku budoucnosti. V poslední době se to týká především dopravy. Zde je jasný tlak na elektromobilitu, případně vodíkové automobily. Ty mají sice proti klasickým elektromobilům výhodu v rychlosti tankování, ale přináší i několik nevýhod. V zásadě jde stále o elektromobil (pohání jej tentýž elektrický motor), dokonce má také neekologický akumulátor (jen mnohem menší) a k tomu navíc palivový článek a nádrž na vodík, takže je složitější. V podstatě tak jde o vodíkový hybrid (elektromobil s vodíkovým extenderem), který skladuje rovnou dvě blbě skladovatelná paliva najednou (vodík v nádrži a elektřinu v akumulátoru). Přesto může mít vodík své opodstatnění, pro které je ale potřeba vyřešit jeho výrobu. Ta se totiž musí výrazně zefektivnit.

Vědci z Australian National University přišli na to, jak vyrobit hybridní solární panely, které budou přímo vyrábět vodík z vody, nebudou tedy jen prostředkem pro výrobu elektřiny, která poputuje do externího zařízení pro elektrolýzu. Tyto solární panely se skládají z perovskitové části, která pracuje spolu s tradiční křemíkovou fotoelektrodou. Vzniklé napětí je závislé na vzdálenosti mezi těmito dvěma částmi.
Dle vědců sice existují metody, které se sice blíží efektivitou přímého převodu solární energie na vodík k 20 %, ty ale zpravidla využívají extrémně drahých a mnohdy toxických materiálů a žádná z cenově dostupných a přijatelných metod se dosud nedostala přes 10 %. V jejich případě se povedlo dosáhnout 17,6% efektivity, nicméně i zde se vedle křemíku používá např. titan a platina. Nyní se tak hledají cesty, jak dále minimalizovat využití drahých materiálů a naopak zvýšit podíl těch, které jsou na Zemi hojně zastoupeny a levnější.
Zdroj: reneweconomy.com.au, wiley.com