www.svethardware.cz
>
>

Lithiové anody slibují 3 až 4x vyšší kapacitu baterií

Lithiové anody slibují 3 až 4x vyšší kapacitu baterií
, , aktualita
Výzkumníkům ze Stanfordovy univerzity se podařilo vyvinout lithiovou anodu, která je stabilní, o což se jiní v minulých letech marně pokoušeli. Výsledkem by mohly být baterie s výrazně vyšší kapacitou.
reklama
V dnes široce používaných lithium-iontových bateriích se tento kov samozřejmě využívá, ale jen jako součást elektrolytu uvnitř samotných článků a ne jako materiál pro výrobu anody. Důvodem má být jeho nestabilita a reaktivita. Tyto problémy se výzkumníkům ze Stanfordovy univerzity podařilo vyřešit tím, že lithiovou anodu pokryli pouze 20 nm tlustou vrstvou uhlíku, jak informuje server Phys.org.





Baterie vybavené lithiovými anodami by přitom mohly nabídnout výrazně vyšší kapacitu než ty vyráběné dnes dostupnou technologií. Vedoucí výzkumného týmu, Yi Cui, k tomu řekl, že lithium je ten nejlepší materiál, který může být využitý pro anodu. Je totiž velmi lehký a má vysokou energetickou hustotu, takže ve výsledku by baterie měly být lehčí a s vyšší kapacitou. Problém s lithiem je krom reaktivity ten, že při nabíjení a vybíjení se anoda zvětšuje a smršťuje, což vede k prasklinám a celkové degradaci materiálu. Tenká vrstva uhlíku však poskytne flexibilní, celistvou a nereaktivní ochranu lithia, která je odolná chemicky i fyzicky.

Můžeme se tedy těšit na nové baterie s vyšší kapacitou? Dle Yi Cui je třeba ještě technologii vybrousit, ale výroba baterií s lithiovou anodou je dle něj dosažitelná. Efektivita nabíjení a vybíjení nových článků je prý 99 procent po 150 nabíjecích cyklech, přičemž to se musí dle Cui zlepšit alespoň na 99,9 %, aby byly připraveny pro komerční nasazení. Jde ale o velký průlom, neboť dříve vyvinuté články s lithiovou anodou měly po 100 cyklech pouze poloviční kapacitu.

V praxi by pak takové baterie měly poskytnout třikrát až čtyřikrát vyšší kapacitu v porovnání s tím, co nám baterie Li-ion nabízí dnes a zavětřit může také automobilový průmysl. Elektrovůz vybavený novými bateriemi s energií pro dojezd téměř 500 km by dle stanfordského profesora Stevena Chu (býv. ministr energetiky USA) měl přijít na cca 25.000 USD.

Zdroj: Phys.org
reklama
Nejnovější články
Intel Core i9-9900K je tu, jak si vede? Intel Core i9-9900K je tu, jak si vede?
Dnes už konečně padlo informační embargo na nové procesory Intel, a tak se můžeme podívat na první nezávislé testy procesoru Core i9-9900K, o jehož testování firmou Principled Technologies se tak moc mluvilo. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Crucial P1, nová rychlá SSD s QLC čipy Crucial P1, nová rychlá SSD s QLC čipy
Také společnost Crucial představila nová velmi rychlá SSD. Využívají M.2 2280 formátu a sběrnice PCIe s NVMe podporou. Může se chlubit rychlostí až 2000 MB/s díky vyrovnávacímu SLC bufferu.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Ve vesmíru byl poprvé vytvořen Boseho-Einsteinův kondenzát Ve vesmíru byl poprvé vytvořen Boseho-Einsteinův kondenzát
Pomocí experimentálního čipu vyslaného do vesmíru byl lidmi poprvé v jeho prostředí vytvořen Boseho-Einsteinův kondenzát. Ten by mohl přispět k rozšíření přehledu o fyzice a ke studiu temné hmoty a gravitačních vln. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
AMD vyjádřilo svou nespokojenost s benchmarky zveřejněnými Intelem AMD vyjádřilo svou nespokojenost s benchmarky zveřejněnými Intelem
Intel si u firmy Principled Technologies objednal benchmarky nových Core a konkurenčních procesorů. Ty byly značně nepřesné vlivem nevhodného nastavení platforem AMD. A právě firma AMD k tomu dosud mlčela. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Začíná mise BepiColombo: dvě sondy zítra startují na cestu k Merkuru Začíná mise BepiColombo: dvě sondy zítra startují na cestu k Merkuru
Evropská ESA a japonská JAXA se spojily v rámci mise BepiColombo, která má za úkol zmapovat planetu Merkur. Vzhledem k extrémním teplotním výkyvům to nebude snadné a snadná nebude ani cesta. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek