Lithiové anody slibují 3 až 4x vyšší kapacitu baterií
29.7.2014, Jan Vítek, aktualita
![Lithiové anody slibují 3 až 4x vyšší kapacitu baterií](navstevnost-a-redakce/1/img/website-800.jpg)
Výzkumníkům ze Stanfordovy univerzity se podařilo vyvinout lithiovou anodu, která je stabilní, o což se jiní v minulých letech marně pokoušeli. Výsledkem by mohly být baterie s výrazně vyšší kapacitou.
V dnes široce používaných lithium-iontových bateriích se tento kov samozřejmě využívá, ale jen jako součást elektrolytu uvnitř samotných článků a ne jako materiál pro výrobu anody. Důvodem má být jeho nestabilita a reaktivita. Tyto problémy se výzkumníkům ze Stanfordovy univerzity podařilo vyřešit tím, že lithiovou anodu pokryli pouze 20 nm tlustou vrstvou uhlíku, jak informuje server Phys.org.
![](lithiove-anody-slibuji-3-az-4x-vyssi-kapacitu-baterii/39227/img/body-0.300.jpg)
Baterie vybavené lithiovými anodami by přitom mohly nabídnout výrazně vyšší kapacitu než ty vyráběné dnes dostupnou technologií. Vedoucí výzkumného týmu, Yi Cui, k tomu řekl, že lithium je ten nejlepší materiál, který může být využitý pro anodu. Je totiž velmi lehký a má vysokou energetickou hustotu, takže ve výsledku by baterie měly být lehčí a s vyšší kapacitou. Problém s lithiem je krom reaktivity ten, že při nabíjení a vybíjení se anoda zvětšuje a smršťuje, což vede k prasklinám a celkové degradaci materiálu. Tenká vrstva uhlíku však poskytne flexibilní, celistvou a nereaktivní ochranu lithia, která je odolná chemicky i fyzicky.
Můžeme se tedy těšit na nové baterie s vyšší kapacitou? Dle Yi Cui je třeba ještě technologii vybrousit, ale výroba baterií s lithiovou anodou je dle něj dosažitelná. Efektivita nabíjení a vybíjení nových článků je prý 99 procent po 150 nabíjecích cyklech, přičemž to se musí dle Cui zlepšit alespoň na 99,9 %, aby byly připraveny pro komerční nasazení. Jde ale o velký průlom, neboť dříve vyvinuté články s lithiovou anodou měly po 100 cyklech pouze poloviční kapacitu.
V praxi by pak takové baterie měly poskytnout třikrát až čtyřikrát vyšší kapacitu v porovnání s tím, co nám baterie Li-ion nabízí dnes a zavětřit může také automobilový průmysl. Elektrovůz vybavený novými bateriemi s energií pro dojezd téměř 500 km by dle stanfordského profesora Stevena Chu (býv. ministr energetiky USA) měl přijít na cca 25.000 USD.
Zdroj: Phys.org
![](lithiove-anody-slibuji-3-az-4x-vyssi-kapacitu-baterii/39227/img/body-0.300.jpg)
Baterie vybavené lithiovými anodami by přitom mohly nabídnout výrazně vyšší kapacitu než ty vyráběné dnes dostupnou technologií. Vedoucí výzkumného týmu, Yi Cui, k tomu řekl, že lithium je ten nejlepší materiál, který může být využitý pro anodu. Je totiž velmi lehký a má vysokou energetickou hustotu, takže ve výsledku by baterie měly být lehčí a s vyšší kapacitou. Problém s lithiem je krom reaktivity ten, že při nabíjení a vybíjení se anoda zvětšuje a smršťuje, což vede k prasklinám a celkové degradaci materiálu. Tenká vrstva uhlíku však poskytne flexibilní, celistvou a nereaktivní ochranu lithia, která je odolná chemicky i fyzicky.
Můžeme se tedy těšit na nové baterie s vyšší kapacitou? Dle Yi Cui je třeba ještě technologii vybrousit, ale výroba baterií s lithiovou anodou je dle něj dosažitelná. Efektivita nabíjení a vybíjení nových článků je prý 99 procent po 150 nabíjecích cyklech, přičemž to se musí dle Cui zlepšit alespoň na 99,9 %, aby byly připraveny pro komerční nasazení. Jde ale o velký průlom, neboť dříve vyvinuté články s lithiovou anodou měly po 100 cyklech pouze poloviční kapacitu.
V praxi by pak takové baterie měly poskytnout třikrát až čtyřikrát vyšší kapacitu v porovnání s tím, co nám baterie Li-ion nabízí dnes a zavětřit může také automobilový průmysl. Elektrovůz vybavený novými bateriemi s energií pro dojezd téměř 500 km by dle stanfordského profesora Stevena Chu (býv. ministr energetiky USA) měl přijít na cca 25.000 USD.
Zdroj: Phys.org