Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
11.2.2023, Milan Šurkala, aktualita
Vědci hledají náhrady za dnešní Li-Ion akumulátory, které mají mnoho různých problémů. Už dnes se začínají vyrábět např. sodíkové baterie, dalším řešením mohou být Li-Air, tedy lithium-vzduchové články. Ty slibují nebývalou hustotu.
gorgussien (10) | 12.2.202314:09
Pane jo, to je zase diskuze. Až to elektro­-cokoliv bude mít srovnatelné parametry a cenu ­/nedotovanou, ať už přímo nebo nařízeními kolik musí být poměr ELE­/SPALOV­/ a hlavně nabíjení bude ANONYMNÍ pak přijďte. Opravdu mne irituje reklama na ELE VW trandak s dojezdem až 400 km :­-­).
Odpovědět3  0
Kraky (5) | 11.2.202318:56
Hlavní problém je, že těch 100kWh v benzínu bude vážít cca 8kg ­(s úvahou menší účinosti benzínového motoru to bude někde kolem 12kg­). Takže dokud nebude energetická hustota baterek alespoň 3000Wh tak ty elektro auta budou zbytečně těžká.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4802) | 11.2.202319:40
Máte tam několik chyb.

"těch 100kWh v benzínu bude vážít cca 8kg ​­(s úvahou menší účinosti benzínového motoru to bude někde kolem 12kg​­)­"

12 kg? Víte o tom, že účinnost benzínového motoru je tak kolem 30­-40 %? Takže to minimálně vynásobte 2­-2,5krát ­(tak 16­-20 kg­). 2,5­-3,3krát ne, protože on ani ten elektromotor nemá 100% účinnost. 16­-20 kg benzínu je cca 21­-27 litrů.

"Takže dokud nebude energetická hustota baterek alespoň 3000Wh tak ty elektro auta budou zbytečně těžká.­"

No, nezapomeňte, že BEV sice má těžkou baterku, ale zase nemá tak těžký spalovací motor a tak velkou převodovku ­(elektromotor a příslušenství je lehčí­) a nemá palivovou nádrž. Jen tak pro představu, 1.4 TSI váží 106 kg, 2.0 TSI pak 132 kg. DSG převodovka má dalších 70­-90 kg, manuální cca 50 kg. Přijdete 50 litrů benzínu ­(37 kg­) a máme tu hned cca 200 až 260 kg, které tam nejsou ­(případně méně podle toho, kolik z té nádrže vyjezdíte­).
Odpovědět4  0
Eskymak (1057) | 11.2.202321:49
Účinnost nabíjení lepších EV je okolo nějakých 90%. Při vybíjení opět vznikají nějaké ztráty, následně tam probíhá nějaká konverze, opět se ztrátami, pak až to jde do toho elektromotru. Lepší EV mají účinnost okolo 70%, zatímco auta se spalovacím motorem okolo 45%. A opět platí, že ne vždy je teplo pouze odpadem, protože se v zimě použije k vyhřívání interiéru, zatímco EV musí na toto používat elektřinu.

Baterie EV má o proti nádrži s benzínem jednu zásadní nevýhodu ­- je pořád stejně těžká. Je sice hezké porovnávat plně nabitou baterii s nádrží benzínu, ale ten benzín se behěm jízdy spotřebovává, tedy vozidlo ztrácí na hmotnosti, baterie nikoliv.

Už se těším, až bude nějaká baterie uchovávat stejné množství energie, jako množství benzínu o stejn hmotnosti. Toho se ale nikdo z nás zřejmě nedožije.
Odpovědět4  4
Milan Šurkala (4802) | 11.2.202322:26
"Lepší EV mají účinnost okolo 70%, zatímco auta se spalovacím motorem okolo 45%.­"

Kde berete taková šílená čísla? Běžná účinnost benzínového motoru je 30­-35 %, ty nejlepší s Atkinsonem jsou na 38­-41 % ­(vyšší čísla má jen Nissan­), a to hovořím o nejvyšší efektivitě v určitém rozsahu otáček a zatížení, nicméně v běžném provozu bývá nižší.

https:­/­/ars.els­-cdn.com­/content­/image­/1­-s2.0­-S2666691X20300063­-gr5.jpg

Tady třeba Atkinson z Toyoty, což je jeden z nejefektivnějších benzínových motorů na světě. Nejvyšší efektivitu má 39,8% zhruba mezi 1800­-3000 rpm, když po něm chcete 150­-200 Nm. Při 4000 rpm se už nedostane přes 37 %, pokud po něm nechcete více než třeba 50 Nm, tak jste na cca 28% efektivitě.

https:­/­/teslamotorsclub.com­/tmc­/attachments­/prius­-ornl­-motor­-efficiency­-gif.96558­/

Motor z Tesly. 93% efektivita v maximu a i v těch nejhorších místech je 77%+. Pokud chcete 50 Nm, kde nejefektivnější spalovák měl +­/­-28% účinnost ­(v podstatě v celém rozsahu otáček­), tady je většina rozsahu mezi 87­-91 %.

https:­/­/forum.ansys.com­/wp­-content­/uploads­/2022­/08­/28­-08­-2022­-1661701190­-Published%20Result2.jpg

Nissan Leaf. Max. účinnost 96 %. Při 50 Nm ve většině rozsahu otáček nějakých 87­-93 %. Pod 80% účinnost se dostanete jen tehdy, jedete­-li méně než cca 15 km­/h.

"A opět platí, že ne vždy je teplo pouze odpadem, protože se v zimě použije k vyhřívání interiéru, zatímco EV musí na toto používat elektřinu.­"

Také toto množství můžete snížit tepelným čerpadlem, pokud je jím vůz vybaven.

"Je sice hezké porovnávat plně nabitou baterii s nádrží benzínu, ale ten benzín se behěm jízdy spotřebovává, tedy vozidlo ztrácí na hmotnosti, baterie nikoliv. ­"

Mně opravdu přijde, že tady nikdo neumí číst. To už je podruhé, co se tu zmiňuje něco, na co jsem sám upozorňoval. Cituji: ­"​­(případně méně podle toho, kolik z té nádrže vyjezdíte​­).­" Proč mi vytýkáte něco, co tam je explicitně napsáno?
Odpovědět8  2
Eskymak (1057) | 12.2.202317:28
No jo, když vy se pořád bavíte jen o samotném motoru, zatímco já píšu EV. Už jen při samotném nabíjení se cca. 10% energie ztratí.

Psal jsem o účinnosti spalovacího motoru, nikoliv benzínového motoru. Naftové motory jsou o dost účinnější než ty benzínové.

Opravdu tady někdo neumí číst...
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4802) | 12.2.202318:58
"No jo, když vy se pořád bavíte jen o samotném motoru, zatímco já píšu EV. Už jen při samotném nabíjení se cca. 10% energie ztratí. ­"

Ale to Vám přece nikdo nebere. Jestli se Vám při nabíjení ztratí 10 % a elektromotor má typickou účinnost kolem 88­-96 %, pořád mi není jasné, kde jste vzal těch 70 %. Jsou tam ještě další překážky v cestě, které to mohou snížit, pak byste ale na totéž neměl zapomínat u ICE. Proč u jednoho počítáte celý řetězec a u druhého jen motor v tom nejideálnějším stavu, do kterého se takřka nikdy nedostane?

"Psal jsem o účinnosti spalovacího motoru, nikoliv benzínového motoru. Naftové motory jsou o dost účinnější než ty benzínové.­"

Proti běžným ano, ale ne tak výrazně proti těm s Atkinsonem. Většina naftových motorů se také motá někde kolem 40 %, a to hovoříme o nejvyšší účinnosti v určitém spektru otáček a zatížení. Pokud byste měl naftový motor třeba se 45% špičkovou účinností, při jízdě se bude pohybovat někde kolem 30­-45 %, takže v průměru budete s přehledem pod 40 %.

https:­/­/upload.wikimedia.org­/wikipedia­/commons­/thumb­/6­/60­/Brake_specific_fuel_consumption.svg­/1920px­-Brake_specific_fuel_consumption.svg.png

Tak třeba tento motor. Je to diesel, řekněme, že dává 250 Nm v maximu a max. účinnost je 45 % ­(měrná spotřeba 206g­/kWh­). Jedete 130 km­/h, na to potřebujete tak 30 kW, točíte třeba 2200 otáček. To máme potřebných 130 Nm ­(130*2200­/9549 = 30kW­). 130­/250 = 52% maxima. 52% z 18 je 9,36. Tak se koukněme na graf, kde to máme. 2200 otáček a 9,36, to nás posouvá někam na měrnou spotřebu 227. To už máme o 10 % horší účinnost, než je ta maximální. Takže jsme někde kolem 41 %.

Jedete 90 km­/h. 1500 otáček, stačí Vám cca 10 kW. Potřebujete tedy cca 64 Nm ­(26 % maxima, což je 4,6 na ose y­). To máme měrnou spotřebu cca 242g­/kWh, o 17 % vyšší, než je maximum. Takže se motáme někde kolem 38 %. Když pojedete ve městě 60, což budou asi stejné otáčky na čtyřku, dostanete se s potřebným točivým momentem ­(a výkonem­) na méně než půlku. To už máme měrnou spotřebu někde kolem 300, o 46 % horší než v ideálním stavu. Ten ­"zázračný­" dieselový motor tu nyní vykazuje 31% účinnost. Pokud byste jel 50, budeme už možná tak u 25% účinnosti.

Takže ono je hezké, že u BEV započítáváte ztráty při nabíjení, ale pak byste měl také u ICE započítat ten fakt, že on té špičkové účinnosti dosahuje jen v minimu situací ­(výrazně sešlápnutý plyn skoro až na podlahu mezi 1900 až 2300 otáčkami­). Tady jsme si ukázali, že naftový motor se 45% účinností se s praktickou průměrnou účinností bude pohybovat někde kolem cca 37­-38 %. Nepočítám ztráty v převodovce.
Odpovědět3  1
vilcoo (91) | 12.2.20235:52
Vy ste zobrali teoretickú Max účinnosť spaľovacieho motora zohriateho v ideálnych podmienkach a v ideálnych otáčkach a porovnali s najhoršou účinnosťou elektromobilu ako takého... Nemusíte si vymýšľať čísla.jednoduchy prepočet je podľa energie benzínu..t.j. priblizne 9.7 kwh na liter... Teda keď som jazdil na hybride ­(Lexus­)v lete s priemernou spotrebou 6.1 litra na 100km, spálil som cca 60kwh energie, na podobné veľkom a ťažkom elektromobile s oveľa vyšším výkonom mám v lete spotrebu na rovnakých trasách priemerne 15kwh energie... 4 násobne lepšia účinnosť... Pre zaujímavosť zimné spotreby 7 litrov benzínu ­(70kwh­), 18kwh elektriny z batérie na rovnakých trasách. Diaľničné rýchlosti hybrid 9.8 litra ­(95kwh­), bev 28kwh na tom istom úseku diaľnice..
Odpovědět7  2
asip80 (1170) | 13.2.202313:40
Jen pro zajímavost o jaké zázračné modely vozů se jedná? :)
Odpovědět2  0
vaclav2211 (390) | 12.2.202320:29
Pan Surkala precitajte si na VTM test ele dojazdu v zime, realne testy.
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4802) | 12.2.202321:16
Četl jsem ho :­-­) Nečekal bych, že zrovna Vy na něj budete odkazovat a odkážete na něco, co potvrzuje, co říkám. Ten test přece říká, že dojezd v zimě neklesá o 50 %. Nejhorší výsledek v celém testu byl 36 %. Ne 50 % a už vůbec ne v průměru. Nevím jak Vy, ale já vidím mezi ­"50 %­" a ­"až 36 %­" poměrně zásadní rozdíl. Průměrný pokles byl 24 %. To je velmi daleko od údajného ­"polovičního dojezdu­" napsaného výše.

Navíc ten test také potvrzuje to, co jsem uváděl výše, že tyhle testy jsou často zkreslené tím, že nesrovnávají skutečný dojezd v zimě se skutečným dojezdem v létě, ale s papírovým dojezdem dle normy. Je zajímavé, že jsou s tím všichni v pohodě. Zase ten dvojí metr. Když se mluví o dojezdu BEV, tak se pořád vytýká, jak výrobci lžou, a že skutečný dojezd je mnohem nižší než ten papírový. Ale když je tu najednou test, který to nesrovnává se skutečným nižším letním dojezdem ­(oproti normě­), ale právě s tímto vyšším číslem dle normy, je najednou vše v pořádku.

Takže co s tím? Tady si mnozí protiřečí. Tvrdí se, že i letní dojezd za ideálních podmínek je kratší než na papíře. To tedy znamená, že pokud se v tom testu na VTM naměřil v zimě v průměru o 24 % kratší dojezd než na papíře, a zároveň se tvrdí, že ten skutečný letní je také nižší na papíře, tak to současně znamená, že ten zimní dojezd klesá dokonce ještě o méně než 24 %. Což se mi až nechce věřit, že by to ve skutečnosti bylo tak málo a ten test ukázal lepší hodnoty, než bych asi čekal.
Odpovědět3  1
thegrid (273) | 11.2.202318:06
150kg baterie vaute by byla už fajn. Jenže furt jsou to teorie. Furt to bude predrazeny. Furt to bude polovicni dojezd v zime.
Odpovědět4  5
Milan Šurkala (4802) | 11.2.202318:26
"Furt to bude predrazeny.­"

Nevšiml jsem si, že by tam uváděli předpokládanou cenu.

"Furt to bude polovicni dojezd v zime.­"

Nemusí být pravda. Nárůst spotřeby v zimě je způsoben několika problémy. Na mírném zvýšení spotřeby se podílí zimní pneumatiky i občas obtížnější terén ­(sníh­) stejně jako u ICE. Topení může být větší problém, záleží docela na tom, zda tam je tepelné čerpadlo ­(což mnohdy není­). Také záleží na tom, a to je asi nejvýraznější záležitost, zda je to auto na nabíječce nebo ne ­(tedy prvotní zahřátí auta ­- je rozdíl, zda se to zahřeje z baterky, která bude použita pro pohon, nebo ze sítě­). A v neposlední řadě závisí na směsi baterek. Ne každá je na chlad citlivá stejně.

Co se dívám na spotřeby reálných uživatelů těch aut a jejich skutečné spotřeby v zimě, tak jsou proti létu vyšší asi o 35 %, ne o 100 % ­(na studii jsem teprve začal pracovat, takže mám jen velmi předběžné výsledky­). Tzn. dojezd kratší o cca 26 %.
Odpovědět6  2
thegrid (273) | 11.2.202319:45
Já mluvím o autu jako takovém ze bude předražené vůči spalovacímu. A dojezd o 30% menší je jako ok? Záleží záleží záleží, u spalovaku neřeším, nebojím se a jedu. Až bude ten dojezd třeba 800km tak pak mi nebude vadit ze jde v zime 30% dolů protože dojedu i těch 500, snad. Ale u auta za min milion nechci řešit zda jakoze dojedu na chatu nebo si musim vzit dovolenou na zpáteční cestu.
Odpovědět1  4
Milan Šurkala (4802) | 11.2.202320:30
"Já mluvím o autu jako takovém ze bude předražené vůči spalovacímu.­"

A proč by mělo? Vždyť ve vyšších třídách už dnes došlo k cenové paritě. Chvíli to ještě potrvá, než se to dostane i do těch nižších, ale ty ceny se přibližují, a jak bylo řečeno, v některých třídách je už dnes EV stejně drahé jako ICE.

"A dojezd o 30% menší je jako ok?­"

Měl by být? Není OK. Nikde neříkám, že je. Jde jen o to, že to není 50 %, jak tvrdíte.

Za další, spousta těch studií o dojezdu má velké mezery. Tady je problém v tom, že zatímco se firmám obvykle vytýká ­"až X %­", je zajímavé, že lidé u EV dělají přesný opak a toto ­"až o X %­" berou jako ­"minimálně o X %­" a ještě si to pro jistotu navýší. Pročítal jsem mnoho těch studií ohledně zimního dojezdu a jsou tu např. následující problémy.

1, ­"až o 40 %­" si lidé přeloží jako ­"v průměru o 50 %­". Že třeba Intel řekne ­"až o 40 %­", je z toho hned oheň na střeše, že to je v průměru třeba jen 25 %, ale u EV se z ­"až o 40 %­" nějakým zázrakem udělá 50% průměr. Což je nádherně vidět i na Vaší otázce. Napíšu 26 %, ale Vy tam vidíte 30 %.

2, Víme, že dojezdy jsou zpravidla obecně nižší, než udávají papíry ­(a to jak u BEV, tak ICE­). Pak je ale zajímavé, že ty studie srovnávají papírovou letní spotřebu ­(proč papírovou a ne naměřenou letní spotřebu?­) vůči naměřené zimní spotřebě. A pak vznikají taková zajímavá čísla ­"až o 40 %­". A přestože jsou mnohdy takto přiohnuté, není tam 50% rozdíl. Když se vezmou naměřené spotřeby v létě a zimě, ty rozdíly padají spíše k 15­-30 %.

https:­/­/cdn.motor1.com­/images­/custom­/winter­-range­-for­-popular­-ev­-models.jpg

Reálná data ze 7000 aut. Nepočítám­-li ty odhadované, ale jen verifikované, tak jde o průměrný pokles o 21 % a nikoli o 50 %. A např. moje zimní spotřeba s ICE je o 9 % vyšší než v létě ­(tedy o cca 8 % nižší dojezd­).
Odpovědět5  1
thegrid (273) | 11.2.202322:29
Já tedy nikde 50% nezmínil, to zas taháte čísla vy. A máte pravdu, že mi také 1,7 diesel žere více v zimě. Ale spíše na kratší úseky. Na delších se to smaže. A hlavně tu nejde ani tak o platbu ale dojezd. Zatímco si diesel doleju za 2min a zaplatím za další 3, budete dobíjet těch jen 26,567% ­(abychom vycházeli z čistého průměru dle vašich exaktních numer­), pěknou řádku desítek minut ­(či hodinu­) abyste dojel delší trasu třeba na lyže. Pakliže chcete využít rychlonabíjení tak ale už do toho vstupuje výrazně vyšší cena. Reálně budete mít ale dojezd o dalších 20% menší. Protože se budete klepat, aby vám nedošla šťáva. Nebudete jezdit nadoraz jak to lze u spalováku. Takže jsme někde na těch vašich 50% co jste zmínil poprvé vy. Tohle se samozřejmě může smazat časem spolu s lepším pokrytím nabíjecích sítí.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4802) | 11.2.202322:43
"Já tedy nikde 50% nezmínil, to zas taháte čísla vy.­"

A tohle je co? Cituji Váš příspěvek: ­"Furt to bude polovicni dojezd v zime.­" Není snad ­"poloviční dojezd­" to samé jako ­"50% dojezd­"?

"Nebudete jezdit nadoraz jak to lze u spalováku.­"

Ono se také s EV jezdí trochu jinak než s ICE. Že je to jinak, neznamená nutně, že je to automaticky také špatně. Někomu to vyhovovat může, někomu ne.

"Tohle se samozřejmě může smazat časem spolu s lepším pokrytím nabíjecích sítí.­"

To jistě může. Hlavně se to ale bude zlepšovat s tím, jak se bude prodlužovat základní dojezd těch aut, a doufejme i s tím, že se bude snad i snižovat citlivost nových baterií na chlad ­(což některé nové typy přináší­) a v neposlední řadě s tím, že se tepelné čerpadlo stane základní výbavou a ne příplatkovou, jak tomu u mnoha EV je.
Odpovědět4  1
HoryR (12) | 12.2.202312:10
Děkuji, děkuji, děkuji!
Krásně reagujete na ty stále se opakující hloupé argumenty, které nemají s realitou nic společného. Je vidět že toho máte hodně nastudovaného.
Přidám Vám argument, kterým můžete dále argumentovat na cenu ev proti klasickým spalovakům.
Cena ev je plus mínus 15­-18 procent výše proti stejně vybavenémi autu. To číslo je opravdu plus mínus. Přesně si jej nepamatuji a každý výrobce může mít různé ceny.
Každopádně s cenou teď Tesla zahýbala, což může být docela zajímavé.
Takže určitě ne předražené auta.
Každopádně to, že se první vyrábějí top modely, nebo vyšší modely jako první by měli lidi chápat. A každý kdo se věnuje technologiím a technice, elektronice, kdo čte tyto stránky, by to měl chápat ­(i když vidím, že ne­). Je to jako v jiném odvětví.
Ideální krásný příklad vidím na TV.
Třeba oled tv.
Když tahle technologie přišla. Nebudu brát pár těch malých modelu od Sony. Tak se dělaly pouze největší obrazovky a nejvíce vybavené s touto technologií. Byly nejdražší.
A trvalo to pár let, než se to dostalo do nižších řad televizí. Musela se ta technologie první zaplatit.

Ostatně tohle teď přichází, i v rámci ev. Škoda má v plánu do dvou let představit elektrické vozy střední a i nižší třídy.

Takže ne. Ev nejsou drahé. A budou ještě levnější.
A budou i levnější modely.

Ps. : jen dodám, že nejsem majitel ev. Ale fandím každé nové smysluplné technologii ­(ten kdo se bude chtít chytit slova smysluplné, nechtějte, abych Vám dával přednášku­)
Odpovědět4  2
Karel Polívka (1098) | 12.2.202315:08
Souhlas.

"Každopádně to, že se první vyrábějí top modely, nebo vyšší modely jako první by měli lidi chápat. A každý kdo se věnuje technologiím a technice, elektronice, kdo čte tyto stránky, by to měl chápat ­­(i když vidím, že ne­­).­"
Ano, obecně doporučuji být hodně opatrný s aplikací logiky na uvažování ostatních :­-­)

K tomu srovnání s OLED – v zásadě ano, ale zde musím konstatovat, že jak to tak sleduji, technologický vývoj EV a uvádění nových technologií do praxe jde díky Tesle kupředu nesrovnatelně rychleji, než co se děje na poli OLED. Ale konečně už tu máme po dlouhých letech i OLED monitory, které svými rozměry nekonkurují televizím :­-­)

Pokud Vás to zajímá, doporučuji pár našich dobových článků na toto téma:
2008: https:­/­/www.svethardware.cz­/technologie­-oled­-tak­-kde­-vezi­/15239
2012: https:­/­/www.svethardware.cz­/oled­-konecne­-prichazi­/35196

"Takže ne. Ev nejsou drahé. A budou ještě levnější. A budou i levnější modely.­"
Ano, ale věční odpůrci to vždy smetou ze stolu. Je to marné. Faktem ovšem zůstává, že Tesla jako přední výrobce EV neustále zvyšuje své výrobní kapacity a vyrábí a dodává svým zákazníkům stále více a více EV, přičemž je ta firma těžce zisková ­(na poměry v tomto sektoru­).

Na závěr už jen doplním můj oblíbený graf s vývojem množství dodaných EV Teslou po jednotlivých kvartálech:
https:­/­/www.statista.com­/statistics­/502208­/tesla­-quarterly­-vehicle­-deliveries­/

Řekl bych, že to nějak roste :­-)
Odpovědět2  2
tomasjerry (219) | 13.2.202315:55
Tak toto mi fakt nedalo.
Tu musim sa po 3 ch rokoch prihlasit a napisat.
Akurat potrebujem vymenit moju starucicku fabiu 1 ­(1,4TDI­) za nieco nove, lebo sa to auto doslovne rozpada.
Vsetko okrem motora potrebuje repas, lebo je to uz jednoducho stare.
Tak som sa pozrel na vase tvrdenie a jednoznacne klamete.
Dokaz
https:­/­/www.peugeot.sk­/nastroje­/katalogy.html
Oficialny cennik peugeot
Pozeram na auta na ktore mam do 17 000 ecok
A cuduj sa svete
208 vs 208­-e
Cena 208
16390
Cena 208­-e
33890
Za cenu 1 elektirky si kupim 2 benzinove auta.
Neviem naco tam trepu 100 KW elektromotor asi preto, ze spalovak staci 55 kw?
Som priemerny clovek s lepsim primom ­(viac ako je priemer v hospodarstve­) a 3 detmi. Zijem na dedine a horko tazko som si nasetril na new auto, ak takto budu ceny tak budeme nadalej jazdid na ekologickych super starych kybloch lebo na nove budeme mat.
Len aby ste vedeli to auto jazdim od novoty ­(ale ako sluzobne­) Teraz u mna sluzi ako sukromne uz 8 rokov a je z roku 2007 nazazdenych 265 000. Teraz sa mi za 10 rokov podarilo nasetrit. Ak by som mal setrit dalej tak potrebujem dalsich 10 az 12 rokov. Uzasne dakujem EU. Urcite vo vyssom segmente okolo 50000 ­- 75 000 su ceny ine. Moja otazke znie kto tu na slovensku, alebo v cechach na to ma hornych 100 000 ??? Na slovensku vsetko robia preto aby sme jazdili autami. Nedavno dojdes na stanicu a vlak odriektuny sak pohoda pockas si na dalsi 1 hodinu !!!! pohodka. MHD v BA katastrofa a predrazena katstrofa. 10 mnin listok 90 centov. Ideme vsetci do BA tak dame viac za listky na MHD ako za naftu.
.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4802) | 13.2.202317:03
Jo, ten Peugeot je další krásná ukázka šílených cen a obrovských rozdílů mezi ICE a BEV v nižších třídách ­(nicméně koukněte třeba na BMW i4, tam je elektro spíše levnější­). Nicméně zase tu máme ty ceny ­"od­", což to docela zkresluje. Takhle to máme šílených 106 % navíc. Jenže to ono když si u ICE koupíte lepší motor, tak se to začne rázem měnit. Elektro má 100 kW a automat, takže když k tomu hodíme ICE s automatem a trochu podobnějším výkonem ­(v tomto případě 74 kW­), tak to máme 20290 proti 34490 EUR. To jest +70 %. Pořád docela brutální. Máme­-li opravdu srovnat výkony a dynamiku, tak bychom museli vzít 96kW verzi, to jsme na 23290 vs 35390 EUR. Jsme na +52 % za podobná auta ­(podobný výkon, výbava, automat­). Nicméně pořád obrovský rozdíl a díky za připomenutí, že je tu ta 208, která je také ukázkou obrovských rozdílů.

"Neviem naco tam trepu 100 KW elektromotor asi preto, ze spalovak staci 55 kw?­"

Ale vždyť je to naprosto logické. Cílovka. Pořád to samé, cílovka. Problémem toho elektra zdánlivě je, že se nenabízí se slabším motorem, to by ale bylo zbytečné. Cena by se snížila jen minimálně, předpokládám nižší tisícovky EUR, takže stále přes 30K EUR. Takže si jistě odpovíte dobře sám, že by Vám to vůbec nijak nepomohlo. Jak sám dobře vidíte, do cílovky elektroauta byste se ani s 55kW nedostal. Bylo by to pro Vás pořád příliš drahé.

Takže otázka je spíše opačná, nač tam rvát 55kW elektomotor, když by to Vás stejně nepřesvědčilo ­(do cílovky byste se pořád nedostal­), a akorát by to naštvalo ty, kteří si to auto možná koupí tak, jak je dnes? Novou cílovku by Peugeot nezískal, možná by akorát tak ztratil tu stávající.

"MHD v BA katastrofa a predrazena katstrofa. 10 mnin listok 90 centov. Ideme vsetci do BA tak dame viac za listky na MHD ako za naftu. ­"

To, že plné auto vyjde levněji než autobus, to není nic divného. 10minutový lístek za 90 centů jsem v ceníku nenašel, tolik stojí 30 minut, ale to je normální cena. Elektronicky navíc za 81 centů. To mi přijde být naprosto v pořádku. Pokud byste MHD jezdil pravidelně, tak byste ale asi nejezdil za jednotlivé jízdné, ale koupil byste si spíše roční jízdenku. Dívám se, že zóny 100+101 máte za 200 EUR, co je na tom předraženého? Pokud byste potřeboval několik regionálních zón, řekněme dvě, to jsme na 332 EUR za rok. To jest ekvivalent 210 litrů nafty, při 5litrové spotřebě cca 4200 km.
Odpovědět0  1
tomasjerry (219) | 13.2.202317:22
Uf tazke to nepreslo.
Chcel som napisat 15 min, ktory tam volaky bol = zrusili ho.
No moj najvacsi problem je, ze ja cestujem v BA iba s rodinou = nikdy nie sam. podotykam, ze casto ideme z jednej strany BA na druhu. Ta integrovana doprava je mega draha, Rocne listky su fajn ale len pre tych, ktory ziju v BA. BMW by som nechcel ani zadara. Mam kamosov ktory su BMW ultras a ultra casto su v servise. Nemaju stare auta jeden dokonca pravidelny zakaznik ma auto z roku 2019.
Ano cena je problem. Ale nielen cena. Aj spolahlivost = ked sa uto pokazi v nasej dedine mame 3 autoservisi. Ak sa mi pokazy EV tak som v prdely najskor v BA ak vobec.
Cele je to v plienkach, to mi nevadi, vadi mi to, ze mi neaky debil v Brusely diktuje ze od roku 2030 si nekupim ine nez elektriku. Uz teraz na dedine mame problem s elektrikou a to staci aby sme zacali rezat drevo na cikularoch, ak si zoberiem, ze zrazu bude nabijat doma 100 ­- 150 ludi svoje auta tak tu mame blackout. Dedina ma cez 4000 ludi. Pre tych ktory budu rypat, teraz nam spravili dalsiu trafostanicu a nestaci. Male len 3. Je potrebne viac ale aj vystavbe tejto trvala 10 rokov od chvalenia. Neviem si to predstavit, ze ako to dopadne ale moc ruzovo to nevidim. som sklamany, ze vela automobiliek povedalo, ano mame novy model ale nie pre EU.
Odpovědět1  0
nephilim (46) | 14.2.202313:56
Jen doplním, že to není jen o Peugeotu, stejné platí například pro Renault Megan ­(EV vs ICE­) kde se cenový rozdíl blíží 100%. Stejně tak je propastný rozdíl pro Clio ICE vs Clio Hybrid nebo pro Toyota Yaris ICE vs Hybrid kdy ani úspora paliva neospravedlní zásadní cenový rozdíl.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4802) | 14.2.202314:40
No propastný rozdíl... Dívám se na ten Yaris a ICE s automatem je za 460 tisíc, hybrid ve stejné výbavě za 515 tisíc. To je 55 tisíc Kč. Rozdíl ve spotřebě 1,4 litru, pokud započítáme cenu benzínu okolo 35 Kč­/litr, tak se to zaplatí za 112 tisíc km. To není zas až tak nereálné dosáhnout. Clio, tam už je to horší, protože ten nemůžete mít v ICE s automatem.
Odpovědět0  0
asip80 (1170) | 14.2.202316:54
takže zákazník citlivý na cenu bude bazírovat na automatu i plné výbavě? :D ale no tak ;­)

Prostě a jednoduše lze hybrid nebo BEV koupit tak levně jako ICEV? ANO ­- NE

Navíc hybrid je náchylnější na poruchy, takže výpočet TOC jen na základě spotřeby, která se liží uživatel od uživatele, tak to už je trochu zavádějící ..
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4802) | 14.2.202317:29
"takže zákazník citlivý na cenu bude bazírovat na automatu i plné výbavě?­"

Jaká plná výbava? Ten hybrid je dokonce jako jediný k dispozici i v té základní výbavě, ICE startuje až na vyšším stupni. Srovnávejme srovnatelné. ICE je možné mít levněji, to ano, ale pokud máme srovnávat srovnatelné, tak je ten rozdíl 55 tisíc Kč. Protože pokud nebudeme srovnávat ­(co nejvíc­) srovnatelné a vymyslíme si nějaký naprosto pitomé kritérium, tak můžete dokázat téměř cokoli.

"Prostě a jednoduše lze hybrid nebo BEV koupit tak levně jako ICEV? ANO ​­- NE ­"

Nelze odpovědět. U drtivé většiny aut NE, u některých ANO ­(třeba u BMW­).

"Navíc hybrid je náchylnější na poruchy­"

No já nevím, ale ty hybridní Toyoty se v žebříčcích spolehlivosti pohybují pravidelně dost vysoko. U Renaultu bych odvahu na hybrida ale asi neměl. A to asi ani na ICE.

" takže výpočet TOC jen na základě spotřeby, která se liží uživatel od uživatele­"

Proto beru rozdíl průměrných spotřeb reálných uživatelů.
Odpovědět0  0
Budman (259) | 11.2.202322:34
Osobně mám s dojezdem BEV hlavně ten problém, že je to něco hrozně těžko predikovatelného, když si sednu do ICE, tak se na údaj o aktuálním dojezdu můžu spolehnout bez ohledu na počasí a styl jízdy ­(bez nějakých výrazných extrémů­) s rozumnou tolerancí řekněme 15%, ale u BEV je to jak věštění z l´ógru, je vážně naprosto pitomé, když udávaný dojezd je něco hrozně idealního při téměř nereálných podmínkách, na tom by měli výrobci, zejména teda programátoři zapracovat ­- ano, vím, že ta spotřeba energie je dost rozdílná, ale tak by mělo být možné třeba aspoň nadefinovat parametry typu, zapnutá klimatizace, cestovní rychlost 130km­/h, atd.. aby se to té realitě začalo více blížit.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4802) | 11.2.202322:59
Ale jak to chcete provést? Jak má auto vědět, jak pojedete? BEV tohle dokáže dost dobře odhadnout, pokud jede dle navigace, a ví, jaký bude průběh trasy ­(složení silnic i hustota provozu­). Pak to umí být přesné dost. Ale pokud auto neví, kudy pojedete, kdy zapnete klimu, tak opravdu nevím, jak by nějaký algoritmus mohl dostatečně přesně odhadnout dojezd a co by s tím programátoři mohli dělat. Tím, že je elektromotor velmi podobně efektivní v celém rozsahu otáček a zatížení, se to odhaduje dost těžko ­(požadavkem na nižší výkon výrazně klesá spotřeba, zatímco ICE padá do znatelně méně efektivního režimu, takže ta spotřeba navzdory požadavku na mnohem nižší výkon až tak výrazně nepadá a dá se na průměrnou spotřebu více spolehnout­).
Odpovědět2  0
HoryR (12) | 12.2.202312:19
No zrovna spalovaky to taky nedokáží úplně přesně ukazovat. Teď narážím na styl jízdy. Když budu hodně pospichat po dálnici, po tom co jsem jezdil před tím po okrskach, tak to bude ukazovat úplně nereálný dojezd a srovná se během cesty, třeba až v půlce.
Moje vlastní zkušenost.

Ale je tu opravdu zásadní rozdíl, že ten benzín­/naftu natankujete kdekoliv okamžitě.
Odpovědět2  0
Jay8 (93) | 13.2.20239:45
ani u tych ICE to nieje ziadna slava: priklad zo vcera Ford s­-max. vyrazam z garaze, dojazd 740km. 20 km neskor po dialnici, dojazd 650. o 30 dialnicnych km neskor, dojazd 700. potom stupanie s prevysenim cca 1500m na 20tich km, dojazd klesol zo 700 na 550km. cesta naspat: klesanie o 1500m na 20tich km: dojazd z 550 na 700. dalsich 50km po dialnici dojazd s narastajucimi km neklesal ale dalej rastol. naspat v garazi, dojazd 740km ­- tak isto ako ked som rano vyrazal :­-­)­). pritom som medzitym urazil cca 150km s 1500m prevysenim...
asi tak
Odpovědět0  0
vilcoo (91) | 12.2.20236:05
Váš základný problém je, že elektromobil nevlastnite a vymýšľate si čísla a fakty.. napríklad drahé vysokorýchlostné nabijanie? Na ionity ­(350kw nabíjačky­) je to pri 3€ mesačnom pausali 0,49€­/kwh... Na rovnakej diaľnici som mal na rovnako veľkom hybdride pri rovnakých rýchlostiach spotrebu 9.8l benzínu, t.j aktuálne u nás 16€­/100km, elektromobil žral 28kwh, t.j. 13,7€­/100km..
Odpovědět2  3
asip80 (1170) | 13.2.202313:50
+ paušál a jsme na 16,7 €

btw všiml jste si velkého rozdílu ve zdanění provozu ICEV vs. BEV a už teď je to na podobné úrovni. Je vám doufám jasné, že parazitoidní stav okolo elektromobility jednou skončí a Státy si sáhnou i do kapes elektromobilistů ;­)
Odpovědět2  0
Lokomotiva2 (19) | 11.2.202320:49
Problem je, ze si to nyni porizuji lidi s vlastni garazi, takze ty vysledky jsou zkreslene. Pokud to bude stat na parkovisti pred panelakem, v noci bude ­-15` stupnu, auto bude vymrzle, tak bezne clovek rano nastartuje, pousti topeni, oskrabe skla, zapne vyhrivani sedacek, pripadne volantu a jede. V takovem pripade bych tipoval, ze dojezd bude sotva polovicni.
Odpovědět6  2
Milan Šurkala (4802) | 11.2.202321:27
Však o tom píšu, cituji: ­"Také záleží na tom, a to je asi nejvýraznější záležitost, zda je to auto na nabíječce nebo ne ​­(tedy prvotní zahřátí auta ​­- je rozdíl, zda se to zahřeje z baterky, která bude použita pro pohon, nebo ze sítě​­).­" Otázkou také je, zda až tu opravdu bude ta elektromobilita ­(což je tak 25+ let­), zda ta sídliště nebudou už mít občas i ty nabíječky.
Odpovědět2  2
Eskymak (1057) | 11.2.202321:52
Zatím ta sídliště pořádně nemají ani ta parkoviště, natož nějaké nabíječky...

To se ale možná s předraženými EV vyřeší, protože lidé si je nebudou moci dovolit a tak nebude potřeba tolik parkovacích míst.
Odpovědět4  2
thegrid (273) | 11.2.202322:37
To je bohužel největší neštěstí elektroaut. Jediné cenově jakš takš lidově snesitelné e­-auto dělá dacia. Ale to by za tu cenu nesměl být totální výsměch. Je to mini autíčko a mizernými vlastnostmi ­(dojezd­). Velký kombik? Ani náhodou. A pak proč se ta auta neprodávají.
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4802) | 11.2.202323:10
" Je to mini autíčko a mizernými vlastnostmi ​­(dojezd​­).­"

Jenže takový dojezd je pro cílovku té Dacie naprosto dostatečný. Průměrný nájezd toho uživatele toho auta je 31 km denně. To je autíčko na městské trasy, ne na jízdu přes půl republiky.
Odpovědět3  3
HoryR (12) | 12.2.202312:25
Cena ev proti stejné verzi spalovacího vozu je o 15 procent vyšší. Nevytahujte pořád tu cenu dokola.
Píšete celkově hodně nesmyslů ­(navíc s takovou gramatikou, že se to nedá číst­). Nejdříve si nastudujte fakta, pak pište.
O ceně jsem se rozepsal výše.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4802) | 12.2.202314:05
To ale není pravda. Ty ceny se liší podle modelu, podle výrobce a rozhodně nelze říci, že je to obecně kolem 15 %. Třeba BMW má u svých aut už cenovou paritu, tam je to třeba u i4 plus minus 0 %. Mercedes je na tom trochu hůře, tam jsme někde kolem 10 %, ale i tady je to už blízko cenové parity. Nicméně u většiny ostatních značek je obvykle dost nad třetinu a v případě Hyundai se to pohybuje i nad 60 %. U dodávek je to třeba hodně špatné. Na druhou stranu mnoho lidí rádo porovnává modely ­"od­", které ale nejsou srovnatelné ­(třeba mnohem menší výkon, horší výbava, manuál...­), a pak vznikají třeba dvojnásobky, což je ale také špatně.
Odpovědět0  2
Lokomotiva2 (19) | 12.2.202310:58
Mno, uvidime kolik jich tam za 25 let bude, protoze dnes je skutecne problem najit i jen volne misto k parkovani, tatoz si jeste vybirat. Jsem spise pesimista... protoze 10 ks nabijecich pripojek na 80 aut nic neresi, nehlede na to v jakem budou stavu, protoze to nejsou hlidana parkoviste a vime jak to u nas casto vypada...
Odpovědět2  0
Hendly (10) | 11.2.202322:33
Misto tipovani si to vyzkousejte.
Budete nejspis prijemne prekvapen.

Odpovědět0  3
vilcoo (91) | 12.2.20235:56
Ako ste prišli na polovičný dojazd v zime? V priemere je ten dojazd v zime­/spotreba na vyhrievanie o cca 20 percent vyššia v severských krajinách..u nás je to 10­-15percent ­( severné Slovensko­).. inak na rovnakých trasách som mal vyššiu spotrebu hybridu v zime tiež o desať percent..
Odpovědět0  2
asip80 (1170) | 13.2.202314:03
záleží na mnoha faktorech a ano dojezd může klesnou i o více než 50%

Osobní zkušenost se starší TM3SR ­- 24 °C, náročný kopcovitý terén, 4x chlapi a dojezd klesl o 62% ve srovnání s udávanou původní hodnotou nového vozu.
Samozřejmě dojezd bude klesat v takovém případě i u ICEV. To samé platí pokud pojedu rychle, nebo zapřáhnu něco na tažné atd. Nějaké rozdíly tam přeci jen jsou.
- u ICEV obvykle vyrážím s 200+ kWh pohybové energie a mráz mi nesnižuje využitelnost obsahu nádrže, nepotřebuje temperovat atd. a odpadní teplo používám k vytápěné interiéru. BEV má na tohle všechno tu jednu baterii s nízkou kapacitou.
- ICEV dotankuji do dvou minut na 100% a odjíždím, což u BEV nehrozí, takže ve výsledku u ICEV zvýšená spotřeba způsobená vyšší zátěží není takový problém ;­)
Odpovědět3  0
doug (115) | 11.2.202316:13
Keby som dostal dolar za kazdy clanok o baterkach s kuzelnymi vlastnostami...
Odpovědět7  2
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.