reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Malý terapeutický robot pomáhá dětem s autismem

18.9.2016, Kateřina Hoferková, aktualita
Malý terapeutický robot pomáhá dětem s autismem
Malí roboti mohou představovat skvělý prostředek jak pomoci dětem, které trpí poruchou autistického spektra. Protože roztomilých robotů se děti nebojí, mohou s nimi komunikovat či si hrát a rozvíjet se.
Není žádným překvapením, že roboti jsou velmi užitečným nástrojem a pomocníkem pro medicínu. Nemusí však vždy nutně provádět operace, robot se dá velmi dobře využít jako asistent na terapii například pro osoby s autismem. Zejména u dětí to přináší velkou výhodu, protože před roztomilým robotem se neostýchají tolik jako před člověkem a také si ho více oblíbí. Právě takového robota vyvinula společnost AISOY Robotics původem ze Španělska a na dalším rozšiřování robotových schopností pracuje společně s Universidad Miguel Hernández de Elche, která se nachází ve stejné zemi.

Tým výzkumníků z různých oborů vyvinul robota, který má sloužit k léčbě dětí s poruchou autistického spektra. Tento malý asistenční robot dostal pojmenování AISOY1 a bude používán jako robotický terapeut.

Kde je tedy možné tohoto robota najít? Momentálně se zkouší na univerzitní klinice Univerzity Miguele Hernándeze. Cílem testovacího provozu je především zjistit, jak moc tento robot může zlepšit terapeutická sezení. Vědci také stále vymýšlí nové způsoby, jak ještě lépe AISOY1 využít, a přinést tak další výhody do léčby.





V budoucnosti totiž vědci chtějí robota AISOY1 využívat jako asistenta i při léčbě jiných dětských nemocí. Těmi se myslí například porucha pozornosti, hyperaktivita a podobné problémy, kterými děti trpí. Ve výsledku by robot měl dítěti především pomoct rozvíjet jejich kognitivní, sociální, emocionální a komunikační dovednosti.

Funguje to tak, že robot například vyjadřuje nějaké emoce, které se dítě učí rozpoznávat. AISOY1 také hraje s dítětem různé hry, které se zaměřují na rozvíjení různých dovedností. Dětský pacient by si měl s robotem vytvořit i emocionální vztah, což by mělo celkově pozvednout úroveň terapeutických sezení.

Podobného sociálního robota pro děti vyvíjí i vědci na univerzitě v Tilburgu. Tento roztomilý robot však nemá své využití při terapeutických sezeních, ale při výuce cizích jazyků. Princip je však velmi podobný, děti berou robota jako hračku, a proto se ho nebojí.

Zdroj: phys.org
reklama