Pavel Kovač označuje AMD jako malého konkurenta v porovnání s Intelem a nVidií. Je to ale pravda?
Určitě ano, pokud jde o Intel, ale zároveň platí, že pro Intel je AMD nepostradatelné. Pokud by AMD nevyrábělo své procesory, musel by Intel čelit tlakům antimonopolních úřadů po celém světě a nakonec by nejspíš byl direktivně rozdělen tak, aby si takto vzniklé společnosti vzájemně konkurovaly. Nakonec i pro výrobce HW je výhodnější domlouvat si dodávky CPU se dvěma výrobci než s jedním.
Strategická pozice nVidie je daleko slabší. V oblasti PC GPU je zatlačovaná integrovanými řešeními a v oblasti mobilních zařízení čelí její Tegra široké a dravé konkurenci.
Proč tedy AMD v poslední době tak "tlačí na pilu" a snaží se agresivním marketingem získávat podporu u herních vývojářů, rozdává ke svým GK hry zdarma, tlačí ceny svých GK tvrdě pod ceny srovnatelných GK od nVidie a v neposlední řadě přichází s novým vlastním API Mantle?
V AMD si uvědomují, že trh PC se stále zmenšuje a v blízké budoucnosti klidně může nastat doba, kdy si mobilní zařízení ukousnou takový díl koláče, že dominance Intelu v oblasti PC přestane antimonopolním úřadům vadit a pak bude ohrožena celá výroba CPU v AMD. AMD se proto strategicky rozhodlo maximálně zaměřit na ovládnutí trhu s GPU. Mantle se nevyvíjelo pár měsíců, stejně tak pár měsíců netrvala příprava nových konzolí. AMD tedy Mantle zjevně chystalo jako svůj trumf. Ve chvíli, kdy získali kontrakt na dodávky GPU pro obě hlavní herní konzole, by jim stačilo dosáhnout dohody na jedné platformě a ostatní by následovaly. Jak Sony, tak zejména MS to muselo být jasné a proto Mantle musely odmítnout. Jednalo by se totiž o jednosměrnou cestu, odkud by se jen těžko couvalo a staly by se závislými na spolupráci s AMD i do budoucna.
AMD se tedy pokouší prosadit Mantle alespoň na PC platformě a v současnosti už přesvědčili několik studií, aby podporu Mantle ohlásila. Pro vývojáře je samozřejmě nesmysl, aby vyvíjeli pouze pro majitele novějších GPU od AMD a pominuli uživatele konkurence a proto se nedá čekat, že by hry nebyly vyvíjeny primárně pro obecné PC, ale je možné, že pokud Mantle využijí pro optimalizace náročných operací, poběží takovéto hry o něco lépe na GK od AMD. Analýza toho, které efekty Mantle zrychlí a zda tyto efekty mají pro hráče smysl pomůže identifikovat oblasti, kde DirectX tlačí bota.
OdpovědětKvalita příspěvku: dobrá(1) nízká(0)
AMD nikde netvrdilo, že Mantle má být v konzolích. Byly to jen spekulace v diskuzích pod články a pravděpodobně záměrná nepozornost redaktorů, kteří chtěli uměle zvyšovat čtenost a proto psaly zcestné články o Mantle pro konzole.
Ale už od začátku AMD říkalo, že je to API pro PC a je jen podobné tomu co znají vývojáři ze světa konzolí.
"New level programming interface for PCs"
http://semiaccurate.com/?attachment_id=31061
Dále je velice divné, že tento článek plný prázdných spekulaci vychází právě v době, když zrovna probíhá AMD Developer Summit 2013. Již v září AMD oznámilo, že na tomto summitu odhalí API Mantle pro širší odbornou veřejnost.
OdpovědětKvalita příspěvku: dobrá(0) nízká(0)
Oprava: "New low level programming interface for PCs"
OdpovědětKvalita příspěvku: dobrá(0) nízká(0)
Já jsem k Mantle velice kritický.
1) Je to uzavřený standard. Může ho změnit jen AMD. Ostatním je dovoleno ho jen implementovat. Až ho předá třeba např. Khronos group, tak má cenu říkat, že je to otevřené API.
2) Nikde jsem ještě nečetl jak moc low-level je. Jak moc je ušité na míru GCN. Zatím předpokládám, že je pro jen GCN a ostatní ho mohou emulovat.
3) Otevřený standard tu je. Je to OpenGL (ES). Pokud je moc high-level, tak se může AMD zasadit o jeho doplnění o low-level funkce.
OdpovědětKvalita příspěvku: dobrá(1) nízká(0)