Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Komentáře od maraou
Hezké, jen by mě zajímalo, jak to vytíží procesor. Respektive, jestli to ma nejakou hw akceleraci?
Tohle může udělat z ntb slušné topítko.
Odpovědět0  0
Je možné že by lidar, nebo radar pomohl, ale taky vím o nehodě, kdy sáček letící přez dálnici aktivoval nouzové brzdění. Načež byl ten brzdící osobák sešrotován v zadu jedoucím kamionem.

Každý senzor může generovat falešný signál. Jde o to, aby systém dokázal tyto signály bezpečně identifikovat a vyloučit. To je úloha značně problematická.

Pokud byl systém přehlcen odlesky není samozřejmé že další informace navíc by mu pomohla.
Odpovědět1  0
On ji neobjizdel... jel rovne a narazil
Odpovědět2  0
Přečtěte si článek,
Systém se nazařadil do levého pruhu, když pravý pruh končil.
Následovala jízda přímo po chodníku, náraz do sloupu na pravé straně vozu ­(tedy nesymetricky­).
Asymetrie s setrvačnost způsobí rotaci celého vozu po nárazu. V tomto případě ve směru hodinových ručiček.

To pak vyvolá dojem, že vůz sjel ze silnice, ale tak tomu zřejmě nebylo, protože by vůz musel být vyrotovaný mnohem více.

https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=D3D8YNYpoKI
Odpovědět1  0
Tomu neni nic dlbe. Jeho Ego uz je tak nohutne, ze zakrivuje casoprostor a tohle starsi zalezitosti jsou jiz davno za horizontem udalosti.

Muselo to zabolet, kdyz mu Altman pripomel ze ta jeho cerna ego dira pohltila uz 3­/4 puvodni hodnoty Twitteru.

Odpovědět2  3
Asi aktuálně nedohledáme jakou plochu má Exynos 2600, ale Exynos 2400 měl 136mm^2, což očekávám, že bude +­- stejné u 2600

Z toho plyne, že dosáhnout slušné výtěžnosti pro GPU ­(RTX 5070 ­-> 263mm^2­) bude ještě pořádný oříšek

Na druhou stranu CPU ­(CCD Zen5 ­-> 70mm^2­) by už dnes zřejmě dal použitelných ~60% a to by nebylo zlé.

Odpovědět2  0
Ve stavu věcí, kdy nové produkty leadra trhu všichni srovnáváte pouze s jeho starší generací.
Je snad skoro jedno o kolik je nová generace výkonější, jak je vybavená, nebo kolik stojí.

Monopol nVidia se podobá svého času intelímu tick­-tock tak jsem zvědav, jestli to také u nVidia v důsledku způsobí podobné vyhnívání zevnitř jako u Intelu
Odpovědět0  0
A tak to by se ostatně dalo říci o většině lidských činností. :)
Odpovědět0  0
“Osobně si stále stojím za názorem, že když spoléhají pouze na kamery tak je to chyba, to stejném říkají i kluci na kanálu.”

Je naprosto neuvěřitelné že člověk dokáže řídit auto ať už na závodní dráze, šíleném provozu, nebo za velmi špadných meteorologických podmínek.
A má k tomu všehovšudy jednu polohovatelnou stereokameru ­(oči­) stereomikrofon ­(uši­) akcelerometr ­(střední ucho­) a haptickou odezvu.

K tomu odezva lidské reakce je tragicky pomalá a spotřeba “počítače” pouhých cca 25W

Odpovědět3  0
Drahý Prasoprasi,
Jste mimo.
Navíc tahle diskuze vůbec nebyla až tak o rozdílnosti cipu ­(to je ostatne uplne irelevantni­), jako nad pláčem ohledně ceny herních GK. Hájím názor, že profíci v CAD CAE si herní karty nekupují, protože jim to nestojí zato, tudíž těžko mají vliv na ceny herních grafik.

Přečtěte si vlákno od začátku.
Odpovědět1  1
Možná přečíst první komentář ve vláknu:

"Neměli nikdy slučovat pracovní a herní, od tý doby jsou herní grafiky cenově úplně mimo."
Odpovědět0  0
Inženýrská hodina stojí běžně mezi 35­-120€­/hod
Z toho plyne že za týdení tržbu se dá zaplatit RTX A2000 u inženýra na horší pozici, RTX A6000 za špičkového odborníka.

flashnout můžete co chcete, ale když jsou s tím pak problémy a nestability tak vám ten člověk stojí, je nasraný a pracuje neefektivně. IT to musí řešit, neví co stím, oficialní support vás pošle akorát doprdele.

Jako u studenta bych pochopil, že si to flashne, ale normálně v práci to je úspora na opravdu blbém místě.

Máme tady v kanclu quadra 7let a na spoustu věcí to dodnes stačí. Nové stály 50tis. Když to odhadnu, tak ta karta stála 32 korun za pracovní den. Když to srovnám s licencema za software pro inženýra v CAD­/CAE což je někde 1000­-2000Kč na pracovní den. Tak je to úplný pakatel.

Teď pořizujeme VDI kde na jedné stanici bude cca 6 inženýrů současně, jedna RTX 5000 to hravě zvládne. To bychom museli být padlí na hlavu, kdybychom tam chtěli cpát 4080 za třetinu a pak to nějak flikovat.


Běžte se zeptat do velkých stavebních firem, proč berou předražené HILTI, když by stačila Makita?
Odpovědět1  1
Ano před 15 lety to šlo snad naposledy.
Dnes to nejde.

Podstata je, že pracovní karta je certifikovaná na daný sw.
Má podporu výrobce SW.
Má záruku NBD od výrobce sesavy.
Má ecc ram pro lepší stabilitu výpočtů.

Těžko přisuzovat cenu, nebo dostupnost herních karet na úkor profíků... ti mají jiné starosti než flešovat bios a přijít o záruku, aby ušetřili... když ta karta se zaplatí za týden.

Pláčete na špatném hrobě, to běžte plakat za těžaři, renderovači... co já vím komu?

Odpovědět2  1
Co jsem si tak povzpominal ­(v roce 2000 bych to jako student těžko pořídil­)
- Měli už od nějaké 2,3 generace quader, měli hw akceleraci antialiasingu v openGL, což se využilo jen pro CAD a softy jako Maya
- openGL jádro jelo hw akcelerované na 32bitech
-měli víc RAM
-typicky výstupy na více monitorů
-podporovali výpočty ve vyšší přesnosti snad ještě před CUDA
Odpovědět0  0
Vidím několik rozdílů.

RTX 6000 ada vs RTX 4090
2x větší RAM
Víc CUDA jader 1800 vs 1600
menší tdp 300w ­(nižší takt, ale víc jader­)
ECC ram ­(to mě přijde dost podstatné­)
NVLink
A hlavně certifikace

to vše za 3x větší cenu.
Odpovědět1  0
Už v současnosti vas v běžném provozu středního města bere tolik kamer, že ujíždět od urvaného zrcátka je holý nerozum.

Nota bene Tesla, která bere nonstop pole 360 identifikuje kolize z akcelerometrů a akustiky, doplní časovou a geolokační značkou
. Ta vás napráská majiteli raz dva.

Každý škrábanec bude mít svůj podpis.
Odpovědět1  1
Vsak nikdo nic neslucoval, pracovni karty jsou porad jina kategorie i cenove.
Odpovědět6  0
Jestli k otřesům a rozkalibrování systému došlo při 69 operaci, tak je to skoro jakoby jste je vyhodil hotové.
Odpovědět0  0
Jakože srovnávat 8core vs 20core?
Odpovědět0  0
A k čemu to potom je, když nejsem schopen to přečíst a stejně to pak vyškáluju na úrovni OS?

Za mě 4K má dolní hranici 32”
5k… bude mít 40”?
Odpovědět0  1
No nevim, myslim že tenhle člověk má jistě dost informací na to aby zasáhl intel na opravdu bolestivém místě.
Odpovědět1  0
Je to přesně tak, naši čínští kolegové mají stejnou sazbu jak CZ nadruhou stranu tráví v práci skoro jednou tolik času co my.

Na druhou stranu reálná výroba narozdíl od vývoje se často odehrává v periferiích, kde lidi nemají na výběr a re álně nevolničí podstatně levněji.

Odpovědět0  0
Osobně nechápu stav, že by taková osoba neměla podepsanou konkurenční doložku.
I kdyby nic neuměl, jeho kontakty mají cenu zlata.
Odpovědět0  0
To je důvod, proč už tahám v brašně jenom USB­-C nabíječku 65W GaN. Je menší a lehčí než originální HP cihla a nemá problém s HP, Dell, Mac... mobilem... tabletem.
Odpovědět0  0
Teď jsem se po delší době díval na HP Laptop­/Deskop a vidím, že všechny podstatné řady Pro­/Elite­/Z mají vždy nějakou možnost mít AMD platformu. Takže peklo pomalu pomalu zamrzá.
Odpovědět1  0
Souhlas, mam taky firemni HP. K jejich cti však musím podotknout, že alespoň v serverech od HPE už mají řady s Epycama někde tuším od ZEN2. Ty teď nakupujeme na hpc.
Odpovědět1  0
Mě teda spíš na té situaci udivuje, že se to nestalo už někde u generace ZEN3.
Ale Dell stejně pojede svoje :)
Odpovědět4  0
Mate pravdu, omlouvam se.
Vychazel jsem ze spatnych informaci.
Odpovědět0  0
“ Pro srovnání, pro certifikaci Copilot+ PC je potřeba výkon 45 TOPS “

To bych teda řekl že rovnáváte hrušky s jablkama.
Těch 45TOPS je myslím bfloat16 nikoli int8!
Odpovědět0  1
“ Raspberry Pi může zdát být hodně”

Rpi5 8GB RAM + AI shield Hailo 32TOPS ­(int8­)
Bude stat kolem 200USD za polovic vykonu.

Myslim ze nVidia ma ted spickovy pomer cena­/vykon.
Odpovědět1  1
Do 12GB Vram by se měli vejit LLM modely nejakych 7 miliard parametru.
Takze tenhle B580 je suverene nejlevnejsi cesta jak spustit treba:
Llama 2­-7B
GPT­-J
OPT­-6­-7B
Falcon­-7B
Ale nezkousel jsem.
Odpovědět0  0
“vývojáři jsou líní hry ladit a optimalizovat“

No nevím, dělal jsem pro jeden herní tým, který dělal na úrovni AAA. Náklady byly v jednotkách statisíců Euro měsíčně… před 20lety! Každý měsíc vývoje musí někdo chtít dopredu zainvestovat

A pak tu máte nVidii, která vám dá hromadu tvůrčích nástrojů, optimalizací, utilit

https:­/­/developer.nvidia.com­/directx

Prakticky zadarmo a okamžitě vaši hru posouvají po vizuální i výkonostní stránce.

No pak tu je AMD které po akvizici ATI 10 let bojovalo o přežití zatímco nVidia si nerušeně budovala nedostižný náskok a předcházela a hýčkala si vývojáře.

Však dodnes je hromada CUDA only nejen profesionálního kódu, kterou prakticky nemáte jak spustit krom nV karet a tvůrcům to možná vadí, ale investice do konverze na nějaké otevřené řešení by byla dnes uz příliš drahá.

Asi se čeká až tu emulaci pro jiné výrobce spolehlivě efektivně a bezbolestně rozlousknou nadšenci. Zluda a podobně

Odpovědět4  0
Já myslím, že to je irelevantní.
V serverech jsou evidentně impotentní. Vybrali jsme si kus pro testování proti Epyc Zen4 3Dcache v oblasti HPC, no po roce čekání nám dřív přijde Epyc Zen5 3D.
Ty jejich topmodely zůstaly zdá se jen na papíře.
Odpovědět1  0
Tohle může být zajímavý paradox.
AMD má CCD asi 70mm^2
Intel má dlaždice zhruba 1,7x větší. ­(120mm^2­)

Z toho by vycházela výtěžnost pro AMD >70% a Intelu <50%
To bz se taky mohlo stát, že hypoteticky by AMD vyráběla u Intelu výhodněji než samotný Intel, který by musel nakupovat u TSMC

A ano sám si uvědomuji míru perverze toho, co jsem napsal, ale prostě mi to nedalo.
Odpovědět8  0
No a nebo systematicky zaplavite trh, aby to meli jednoduse vsichni. Kabel spi, dokud jej neprobudi specificke volani.

Hizballah by mohl vypravet, nebo borci z iranskeho jaderneho programu.

Odpovědět3  0
11. patro?
Stačí, dát do elektroinstalční lišty za dveřma na chodbě nějaké seeduino, které bude sbírat data například z keylogeru přes ten hacknutej kabel. Případně v bytě o patro níž.

Jako teoreticky to může být opravdu nepříjemné , když něco může šahat přímo na nezašifrovaná data, která tečou třeba z dokovačky.

Případně simulovat klávesnici, počkat si na string ­"su root­" poslechnout si heslo v zápětí poslat vhodný příkaz a je vymalováno.
Odpovědět3  0
A jéje, děsím se, co zavedou ti naši pošuci z bezpečnostního, až se tohle k nim donese.

To bude nejmíň prověření certifikace, evidence a kdoví co ještě…
Odpovědět0  0
Jestli někdo chce skutečně konkurovat NVIDIA v AI, tak v první řadě musí najmout armádu kodérů, aby zalepily tu díru v sw. podpoře.

Do dneška vám plnou kompatibilitu npř. v PyTorch, nebo TensorFlow zaručují pouze karty od NVIDIA.
Koupit jinou než NV kartu pro malého AI vývojáře znamená spoustu prodrbaného času a vše ostaní je jen cesta kruhu.
Odpovědět4  0
Je spousta vlivu, ktere vam pomuzou ke sramu ani nevite. Stress, spech, spatna viditelnost, deti krici, nezname misto, bujna zelen. Nebo jen dojde “dite” v 18ti s teplymi papiry :­).
Odpovědět0  0
Jo auto zastavi, ale zastavi treba kvuli par steblum travy, nebo vetvicce. Pri rychlejsim couvani supka jak svina a vy nevite proc.
Bez kamery nezbyva nez vylezt presvedcit se, nebo to prejedete.

Pro jizdu z tezkym privesem muzete s kouli najet na centimetr presne. To je balada, kdyz nemate zadnou asistenci.
Odpovědět0  0
No nevim

Dokážu zacouvat a zaparkovat s naloženým koňským přívěsem na 100m do zatáčky a do kopce, nebo zacouvat na podélné parkování na první dobrou, ale kdo nekdy couval u supermarketu a vběhlo mu tam dítě za naraznik kdy nemate sanci jej videt a nevite co se deje se kamera opravdu hodi.

Nota bene orvat si nove auto, nez jej dostanu do oka taky neni nejlepsi.

Odpovědět0  0
V Garáži?
Ten kdo má garáž se zásuvkou, tak nemusí připlácet za solární lak.
Spíš bych to viděl tak, že 1­/3 obyvatel žije na sídlišti a ti jsou rádi, když vůbec někde zaparkují.
Odpovědět3  0
Mám za to, že ty brzdy jsou tam dvě na napravě. na každou poloosu jedna.
Takže vektorování brzdného účinku by mělo být normálně možné.
Odpovědět0  0
No Tesla S Dual motor zrychlí z 0 na 100 za nějakých 3,2s. To znamená, že na to potřebuje dráhu nějakých 44m.
Pokud by měla uzpůsobenou elektroniku a proud mohla ukládat do superkondenzátoru, nebo pálit v odporníku. Pak by měla být schopná na 44m i zastavit čistě rekuperací.

Porsche 911 zastaví ze 100 na nulu na nějakých 35 metrech. To je myslím dost porovnatelné.

Dnes jsou známy případy kdy Tesla s nájezdem 250 tis. km má brzdy na polovině životnosti a je docela velká otázka, kolik z toho opotřebení je způsobeno korozí.

Čili já bych těm Mercedesím krytým brzdám klidně věřil.

BTW. Je teda zajímavé, že všichni se hned začali rozčilovat, že kvůli výměně brzd se bude muset vytáhnout převodovka, ale nikdo už si nepoložil otázku, kolik motorů se dnes a denně vytahuje kvůli výměně spojky. :)
Odpovědět4  0
Však já taky nepsal, že to vy jste ta prázdná hlava. Nicméně pár takových tady evidentně je.
Odpovědět0  0
Krásný příklad vyprázdněnosti termínů... nebo spíš hlav lidí, kteří je s oblibou používají.

"vůdcovský princip­"? jako kterého 27 vudcu , 27 premieru, 27 členů EK?

"vypjatý nacionalismus­"? Jako ten Maďarský, nebo Slovenský?

"militarismus­"? Po 30 letech rezignace na zbrojení?

"sociální darwinismus­"? jako v multikulti politice EU a bohaté podpoře menšin a slabých chcete hledat principy přirozeného výběru?

"kult modernity, mládí a síly­"? A to vidíte kde?

"silná ekonomická role státu­"? ­(asi myšlen ekonomický vliv EK­) Však nemusíme dodržovat Evropská nařízení, pokud nestojíme o Evropské dotace.
V roce 2023 obdržela ČR z rozpočtu EU 116,7 miliardy Kč a odvedla 66,8 miliardy Kč

"soukromé vlastnictví musí sloužit kolektivnímu prospěchu­" to tak jediné možná.


Odpovědět0  0
Kefalín , čo je to také ­"fašistická­"?
Odpovědět1  1
A je teda dobře že stát zakazuje mladistvíˇ alkohol, cigarety a podobně?
Odpovědět2  1
Minimalne da stat jasne najevo nejaka pravidla. Rodice to pak muzou pouzit jako voditko pri vychove.

Soucasne to bude mit vliv na prodanou reklamu pro danny vekovy segment a to se taky pocita.
Nikdo si nedela iluze o 100% neprustrelnosti, ale treba ubudou ucitelky, ktere nuti deti zakladat ucty na komercnich sockach, aby mohli snadno distribuovat domaci ukoly.
Odpovědět2  2
Socialni site v podobe jake jsou dnes nejsou nijak svobodnym mediem. Kdyz vas blizky kamarad publikuje nejakou zpravu, tak se k vam nemusi ani dostat. Zato vam budou podsouvat prispevky aby vas nastvali a udrzeli u konzumace reklamy.

Navic zahranicni subjekty cilene tvaruji informace ktere k vam pusti a nepusti cimz formuji to co si mate myslet. Krom toho ze si vas profiluji a vi o vas opravdu hodne.


O dopaminove zavislosti cele jedne generace teenageru a cilene degegnerace jejich schopnosti se rozhodovat neni treba mluvit, na to jsou jiz dnes rozsahle studie. Nebo se staci zeptat ucitelu ve skole.

Z tohoto pohledu je to zcela pochopitelny zajem statu, aby si nenechal vygumovat mladez.

Alkohol je taky statem regulovany a tohle je v mnoha ohledech mnohem dostupnejsi a srovnatelne rizikove.
Odpovědět9  0
A co vam brani vzit nizsi radu podle pozadovane wataze? Efektivita jde nahoru s kazdou dalsi generaci, tak ze stejne wataze byste mel i tak mit benefit.
Odpovědět1  0
Nejak nemuzu prijit na to v cem to je lepsi nez tenky klient od HP levnejsi o tretinu?
Odpovědět1  0
1­) Spíš je problém rosný bod. Musel by se vzduch v datovém centru kompletně vysušit, aby nedocházelo ke kondenzaci.

2­) V létě není ani na resp. za polárním kruhem dost zima. Sibiř je opravdu velké území včetně míst kde je v létě +50
Odpovědět1  0
jak píšete
Zdá se zřejmé je to z tohoto obrázku:

https:­/­/www.viewsonic.com­/library­/wp­-content­/uploads­/2022­/01­/LB0305­-2­-1­-1024x682.png

Monitor je uzpůsoben pro DCI­-P3 nikoli pro Adobe RGB
Je to tedy monitor vhodný spíš pro video, nikoli pro foto­/tisk­/dtp
Odpovědět0  0
Přeji Intelu opravdu povedený produkt!
Trh to potřebuje jak prase drbání. A Intel ostatně taky.
Odpovědět1  0
K cemu je ST vykon?
Ke vsemu. No a vnekterych pripadech se hodi i MT vykon.
Odpovědět3  0
Ok, takze rozdil ve vykonu cca 15%

Uvazime­-li 4nm proces vs 3nm 2.generace ­(n3e­). Pak je v kvalite architektury cca srovnano.

To je zajimava informace diky.
Odpovědět1  0
Hmm… zase tuna textu, přitom by stačila jedna přehledná tabulka.

Btw když se tím člověk nakonec prokouše zjistí pouze nějaké rekativní násobky poměrně k intelu. Škoda číst informační hodnota čistá nula.
Odpovědět2  1
Že budete tak sebekritický bych nečekal.
Je vidět, že se na sebe dokážete podívat zvenku a to se jen tak nevidí!
Klobouček
Odpovědět0  0
Je to akorát prolhaný šašek. Ještě před rokem dával dohromady hnutí na pozastavení rozvoje AI. Asi to myslel upřimě.
Odpovědět5  4
To nevim. Pouzili verejne dostupne vedecke datasety. Budou to dohromady desetitisice obrazku.

Napriklad jeden z nich.
https:­/­/data.csail.mit.edu­/graphics­/fivek/
Odpovědět0  0
miliony, miliardy, nanometry, milimetry na kvadrat.... Chlape jakýkoli údaj píšete, to chyba o tři řády, nebo alespoň dimenzi.

No ale jedno je jasné, jestli pomocí 3 milionů tranzistorů uloží 512 Mbit informace, tak to bude nejmíň Nobelova cena.
Odpovědět3  0
Nějaký zdroj by nebyl, nebo je to jen čisté blouznění?
Odpovědět3  0
To by mě zajímalo, jak to udělali. Ale efekt na výsledek budou mít taky velikost cache a latence.

Nicméně fakt se těším hlavně na EPYC s 3D. Příští rok nám končí leasing na EPYC zen2 a po testovani Zen4 3D očekávám výkonový skok jako blázen.
Odpovědět1  0
Propocitej si co udelala inflace za 10 let s realnou hodnotou penez. Mozna budete prekvapen ale v pomeru k prumerne mude jsou ty cpu i levnejsi nez tehdy.

Uz vubec… pokud byste pocitali realny vykon na korunu nakladu.
Odpovědět0  0
Tak tohle je dost důležitá zpráva. Teď ještě mít kde nabíjet a doufat že evropský autoprůmysl nezkrachuje dokud se ty problémy nevyřeší.
Odpovědět4  0
Uznavam, ze pokud někdo pravidelně kompiluje desítky MB kódu, tak to pro něj může být důležitý parametr.
Proto to se nedivim Linusovi, ze si nekoupil bezny desktopovy procesor, ale tento specializovany kombajn na vlakna.

U bezneho nasazeni je to diskutabilni. Pokud aplikace profituje z jednovlaknoveho vykonu, tak vypnutim SMT se nechaji jadra provozovat pri vyssim taktu
Odpovědět1  0
Ono fakt zavisi co si predtavi clovek pod pojmem prace. Na fyzikalni vypoct a FEM­/CFD simulace je 3D varianta hotova raketa.
Odpovědět1  0
Mam v praci 4k na 32” a povazuji to za dolni hranici pouzitelnosti. A to mi namerili na ocnim nadprumerny zrak. Cili dokazu cist pismenka velikosti, kterou vetsina populace neprecte.

4k na 27” je moznych, ale uz clovek musi resit skalovani fontu, lupy atd. Jinak si to nedokazu predstavit.

S vekem pujdu asi se 4k smerem ke 40” mensi pracovni plochu 2000 bodu na vysku uz nechci.
Odpovědět6  0
Ted se jeste podelte, ktery sw vam skaluje na 8+ vlaken. To by me vazne zajimalo?

Delali jsme si testy v konstrukcni kancelari pri navrhu VDI serveru a dosli jsme k cislu 1 jadro na uzivatele je dostatecne ­(se zapoctenim soubehu­) nicme pak jsme pro jistotu zvolili 24 jadro a 0,5 TB na 10 uzivatelu. Testy prosli naprosto hladce.
Odpovědět1  0
no ukazuje se, že výkonově zhruba dorovnává, energeticky je efektivnější a žádné SMT k tomu nepotřebuje
Odpovědět1  1
No nevím, jak u vás ale na moderním 8­-16 jádrovém procesoru se při běžné práci fláká většina jader ať už s SMT nebo bez.
Spousta kódu horko těžko škáluje na 8 jader a to ještě jen ve specifických případech.

V zátěži pak záleží na konkrétní aplikaci, ale SMT uvítá tak někdo kdo dělá rendering, nebo syntetické testy.

Uvádí se, že SMT vezme 10% plochy jádra vy byste nechtěl o 10% levnější procesor, bezpečnější s prakticky stejnou užitnou hodnotou?



Odpovědět3  1
Jo a z čerstvých tu máme:

Indirector Attack 2023
Dawnfall 2024

Ale už to nesleduju, je to vypnuté ;­)
Odpovědět1  0
Za mě je stím spojené víc starostí a rizik než benefitů

1. Spectre a Meltdown ­(2018­)
2. L1 Terminal Fault ­(L1TF­) ­(2018­)
3. Microarchitectural Data Sampling ­(MDS­) ­(2019­)
4. ZombieLoad ­(2019­)
5. CacheOut ­(2020­)
6. CrossTalk ­(2020­)
7. Platypus Attack ­(2020)
Odpovědět1  0
Stejná paráda jako AVX 512 :­)

Nejde o to, že bych se bil za Intel, ale náš dvorní dodavatel HW prostě do workstations AMD nemontuje. V žiletkách už nabízí i Epyc nějakou dobu, ty se osvědčily, ale pořád je to úzký profil bohužel.

Takže není na výběr no.
Odpovědět1  0
Vypnutim SMT na Xeonech Skylake jsme se vyhnuli záplatě na Spectre, která žrala to samé, co SMT prinasela.
Od te doby to děravé kurvítko považuju za zbytečné plýtvání , když se na to nedá spolehnout.
Odpovědět1  0
Neni zadne navic a neni zadne zadarmo. Kvuli SMT je tam dost kremiku navic a ke vsemu je to jenom kurvitko.
Odpovědět0  2
Komplikuje vyrobu, prodrazuje cipy, zhorsuje efektivitu, je to plne bezpecnostnich der.

V dobe 1,2,4 jader to snad smysl melo.
Myslim, ze svet soucasnych ARM ukazuje mimo jine ze zajimave parametry lze dosahnout jednoduse bez SMT.
Odpovědět1  1
Tak SMT nesmysl je konecne u ledu.
Ted jeste aby na tom zaklade postavili konecne Xeon W bez otravnych E jader.
Odpovědět1  7
No... ted jeste zapnout wifi, office, teams a udelat nejaky realny videohovor.
Ale pro zacatek to vypada kazdopadne slibne
Odpovědět1  0
“2. Pointa? To jako fakt nechápete? Blafne spalovák tak se uhasí i malým hasičákem. Tady je škoda přes stomilionů kvůli jednomu vozidlu. Chápeme rozdíl. Škoda 1­­-3 miliony a přes 100+? Hromada zraněných a evakuovaných. EV jsou zatím mladé a je jich málo, až zestárnou a bude jich více.”

Elektroauta jsou v plenkách a jistě mají svoje problémy, které se řeší, například solid baterie , ale spalováky jsou tu přes sto let a mají pořád své problémy jako každá jiná technika.
Viz tahle nehoda. Blafne loď a hned jsou na ráně elektroauta až na to, že nakonec všechny vyndali nepoškozená a prodali. No zjistilo se, že nakonec to byl nejspíš spalovák. Proč ho neuhadil bezpečnostní systém lodi, když je to podle vás tak snadné?
https:­/­/zpravy.aktualne.cz­/ekonomika­/auto­/zacala­-lod­-plna­-auta­-horet­-kvuli­-elektromobilu­-ani­-jeden­-pry­/r~794b27e63a8511eeba5b0cc47ab5f122­/


Problém je v tom že informace o elektroautech jsou zveličovány částečně z neznalosti nových věcí, částečně z propagandy. Pak si člověk čte závěr z vyšetřování a všechno je trochu jinak.

Btw. Pisete o tocicite clanku, vite vubec, ze se lide travi vyfukovimi plyny?



Odpovědět0  0
Kousavý dotaz na komentátora. To je ze sputniku, nebo to má nějaký důvěryhodný zdroj z ukončeného vyšetřování?
Odpovědět1  2
A jak prosim snizuji ciplety spotrebu?
Naopak, spoje pres interposer naopak spotrebu ­(a taky latenci­) navysuji.

Vyhoda cipletu je vyteznost malych celku proti velkym monoblokum.
Odpovědět6  1
Taky maji vetsi display, ale porad... 2x jeden den jsou dva dny a to rovnez neni toz ceho bych mel kolecko na trenyrkach.

Mame v rodine iphone X, 11, 11pro.
Jablko ma spoustu dobrych vlastnosti... hlavne to, ze se v tom clovek nemusi hrabat, aby tam neco fungovalo coz ocenuji asi nejvice. Vydrz ale zmych zkusenosti nepatri ke svetlym strankam.

A to ze to ma o dost vetsi vykon, nezli ty starsi sluzebni androidy... to je sice mozne, ale je to trochu nesmyslna argumentace, protoze jsem tam vyuzival stejne aplikace a tudiz pridana hodnota vyssiho vykonu me nijak zvlast nedojima. Chapu, kdyz na tom nekdo gamesi, striha video... ok, ale na bezne veci opravdu nepotrebuji plytvat vykonem, zvlast kdyz je vykoupeny spotrebou.
Odpovědět2  0
Normalni zatez. Telefonovani , teams, whatsap, outlook, web. . Waze. Mapy.
Nic zvlastniho.
Obrazovka 2­-3hodiny dene.
Mam sice prcka SE 2020 ale predtim jsem mel ruzne androidy s podobnou, nebo mensi baterii a vydrzely proste vic

Testy na tom nedelam

Nastaveni default… nevim co by zasadne melo prodlouzit baterii. Jas spis mensi, ale na auto.
Odpovědět1  0
Jakožto uživatel jablečného telefonu musím s politováním konstatovat... že se asi musí honit za úsporností, protože životnost na jedno nabití je naprosto strašná... musím nabíjet každý den... To dřív s androidem nebyl problém 3 dny.
Telefon musím mít konstantně v úsporném režimu.
Odpovědět1  0
OK, No strašně záleží na use case.

Jsou implicitní řešení rovnic , které jsou numericky příliš provázané např. mechanika staticky neurčitých konstrukcí. Tam nejde příliš benefitovat z GPU, vysoký paralelizmus je k ničemu, pokud musíte čekat na předchozí mezivýsledek.

Pokud je však matice tuhosti dostatešně hustá ­(objemové elementy vyšších řádů­) pak lze z výhodou udělat její poměrně náročnou inverzi na GPU, což je urychlení, ale samotné rovnice jsou pak stejně řešeny na CPU.


Jsou ale problémy jako je Navier­-Stokes v proudění tekutin, které v zásadě nejdou zvládnout na GPU, protože mají slabý instrukční potenciál.
Tady je hezký obrázek
https:­/­/cdn.prod.website­-files.com­/620d42e86cb8ec4d0839e59d­/620d42e96cb8ecf02939eb86_e7b08ad97410491586d63028740b90c1.png

No proto vznikl nový přístup, k řešení proudění pomocí Lattice­-Bolzmann metody, kdy se problém řeší sekvenčně prakticky obyčejným polynomem... teda místo jedné komplikované iterace uděláte několik jednoduchých aproximací a ono to vyjde skoro stejně ale díky masivní paralelizaci na GPU za mnohem kratší čas.

V Oak­-Ridge potřebují řešit všechno od simulací pro jaderný průmysl, chemii, biologii... nevim co všechno.
Nemůžou si dovolit mít jednoúčelové stroje, potřebují CPU i GPU.

AI modely, tam je ten CPU snad jen na kýblování dat.
Odpovědět0  0

Duvod nevim.

Ja vidim 8.

https:­/­/engineering.fb.com­/2024­/03­/12­/data­-center­-engineering­/building­-metas­-genai­-infrastructure­/

https:­/­/developer.nvidia.com­/blog­/introducing­-nvidia­-hgx­-h100­-an­-accelerated­-server­-platform­-for­-ai­-and­-high­-performance­-computing­/

Kdyz bych to srovnal s xeonem 5. generace tak na Hopperovi je dvounasobne veliky kremikovy monoblock a to samo o sobe zvysuje pravdepodobnost, ze chybka se zkratka vloudi. 8x80 miliard tranzistoru uz neni sranda.
Odpovědět0  0
Vy se pohorsujete nad spolehlivosti karet, kdy 220 preruseni zpusobily GPU nebo jejich pameti.

Logicky zbyva 199 preruseni necim jinym nez je GPU. Ergo deska, ram, cpu, FW, SW…

Pozastavil jsem se tedy nad tim, že jestli těch 220 pádů není při počtu 8ks na jeden case. Je statisticky přepočteno na jeden kus velmi podobná spolehlivost jako těch ostatních komponent v systému.

Odpovědět0  0
Ano jiný svět, protože vše běží redundantně a dá se léčit za běhu. Taky proto mají průměrný roční neplánovaný down­-time na jeden uzel téměř nula. Zatímco běžné servery se pohybují v desítkách minut, čili o dost řádů výš.


https:­/­/astecno.com.br­/wp­-content­/uploads­/2023­/09­/ITIC­-2023­-Global­-Server­-Hardware­-Server­-OS­-Reliability­-Report.pdf
Odpovědět0  0
Sice nemám zkušenost, ale nezaměňoval bych spolehlivost komponent a spolehlivost systému. Spolehlivost celého systému je totiž daná hlavně návrhovou mírou redundance.

A co se komponent týká, tak fakt, že mainframy jako IBM Z16 mají hot­-swap prakticky všechny komponenty včetně procesorů i RAM modulů zřejmě svědčí o tom, že nic nefunguje věčně.
Odpovědět0  0
Možná nejprve čtěte než někomu odpovíte... Nemluvím o SW, nemluvím o AMD, Neschvaluji poruchovost, nestojím na ničí straně.

Jen konstatuji, že lidi co provozují pár ks HW mají podivnou představu o super­-stabilitě serverového HW. Ale v momentu, kdy se provozují tisíce ks, tak jsou havárie na denním pořádku a a opravdu za to nemůžou jen GPU.
Odpovědět0  1
Je to hodně na druhou stranu v jedné desce může být myslím až 8 karet. To pravděpodobnost pádu na GPU zvyšuje naproti třeba CPU, kterých tam bude 1­-2.

A současně se na to dá podívat optikou že 199 přerušení způsobilo něco jiného než GPU a to je teda taky docela hodně, čili vůči ostatním součástkám zase ty GPU nijak významně z řady nevybočují.

Dělali jsme na jednom větším clusteru ­(2 000 cpu­) a pády simulací pravidelné a vadný HW se tam měnil každý den. A to tam ty GPU nebyly skoro žádné. Takže bych ten serverový HW zase tak neglorifikoval.
Odpovědět2  1
Jako predplatitel chatgpt doufam, ze uz ordinujou tunu prasku na halucinace.
Odpovědět0  0
Takovou sebereflexi bych od vás nečekal...
Ale jen do toho, člověk se musí neustále poznávat.
Odpovědět0  0
Mozna byste si mohl dohledat, co je to off­-line brute force utok.

Nekdo umisti sbernou antenu do oblasti wifi dosahu, posloucha a zaznamenava si packety bez ohledu na to co obsahuji. Staci jen, aby byl nejaky provoz uzivatelu. V momente kdy mate dostatek packetu, tak se znich snazite rozlousknut PSK klic ktery je otisknut v kazdem packetu.


S rostoucim poctem zachycenych packetu klesa kriptograficka narocnost. S mensim GPU clusterem neni problem se stestim lousknout nektera hesla za tyden. Kdyz mate smulu, tak mesic nestaci. Ale vykon postupuje, takze…

Kolegove se tim bavili na renderovaci farme a slo to prekvapive dobre. Urcite najdete spoustu navodu. Pokud budete chtit.

No a kdyz mate jednou heslo, tak jste schopni louskat on­-line celou WPA2­-psk komunikaci.

WPA3­-sae proti tomu meni v prubehu svuj klic dynamicky. Takze kdyz jej jednou lousknete, tak mate pristup pouze ke kratkemu casovemu useku, nez se heslo zase zmeni.

Odpovědět0  0
Mluvíte o účelu… když dám starlink do auta, letadla, nebo lodi můžu se pohybovat od úplné divočiny po velmi exponovaná místa.

Nezlobte se na mě, ale to je jen lhaní do kapsy.
WPA3 byl standardizován cca 2018. Šest let po tom nejsou schopni inplementovat v ne zrovna laconém zařízení.

Když nic tak slovníkové útoky, nebo offline brute force vzhledem k postupujícímu výkonu farem a nezanedbatelné hrozbě nástupu kvantových počítačů.

Jde tak trochu o to, že HW uvedený na trh 2024 bude pravděpodobně v provozu 2034.
Odpovědět0  2
A neni nahodou soucasti specifikace wpa3 rovnou zpetna kompatibilita s wpa2?

Podle mne stagnace na wpa2 u novych zarizeni v dnesni dobe je jen znamkou ignorantstvi.
Odpovědět0  1