
Proc vynalezat kolo, vzdyt by bohate stacilo jen trochu vylepsit stavajici RDP.
Odpovědět1 0
Tyhle silacke kecy o prirozenem vyberu funguji jenom do doby, nez se neco stane vasim blizkym, nebo rovnou vasim detem. Maly chlapec si privrel salu do dveri vytahu a zmackl tlacitko. Pani v prizemi nasla jen bezvladne telo s utrzenou hlavou.
Bezpecnostni predpisy jsou proste psany krvi.
Bezpecnostni predpisy jsou proste psany krvi.
Odpovědět2 3
To si vybrali opravdu nenapadny nastroj...
Vzdyt nadruhou stranu by nemel byt vetsi problem pomoci vytipovanych AirTagu lokalizovat zlodeje.
Vzdyt nadruhou stranu by nemel byt vetsi problem pomoci vytipovanych AirTagu lokalizovat zlodeje.
Odpovědět0 0
Statická elektřina? To jako napájel bleskem? :D
Odpovědět0 0
Jestli Ansys zabije diskové pole, tak to nesvědčí o hardwaru, ale o tom, že je to blbě navrženo. Každý výpočtář ví, že má smysl počítat jen to co se vejde do paměti. 1TB RAM je dneska celkem rozumná konfigurace do solveru, ale samozřejmě záleží na konkrétním typu úlohy.
Pravidlo výpočtařiny č.2 "Není HW, který by nebylo možné zahltit" Pouhá změna velikosti elementu zvýší náročnost klidně o 100%. Proto výpočtář musí optimalizovat úlohu už od prvního momentu s ohledem na licence, HW a čas.
Nesouhlasím, že krom Intelu je všechno špatné. M1 má velmi nízké latence do pamětí cache i RAM, to je jistě dobrá vlastnost nicméně reálnou výkonost těch procesorů v CAE se asi nedozvíme, protože s ohledem na omezenost možností (nejen) RAM to prostě není vhodné železo na tento účel a vydavatelé CAE sw. to samozřejmě vědí.
Jiná situace je u AMD... v poslední době jsme pořizovali pár solverů právě s AMD. Např. EPYC 73F3 je v současné době jeden z nejlepších křemíků s ohledem na výkon ve FEM. Intel ice lake jsou aktuálně bohužel poněkud impotentní co se týká frekvence a rovněž velice špatně dostupné. Uvidíme za rok... bude nám končit pronájem několika SkyLake solverů, tak snad si napraví image se Saphire Rapids... jinak Milan-X či ZEN4 nebudou jistě špatná volba.
PS.: Stěhování mezi fyzickými jádry se samozřejmě dá vypnout a taky je to většinou default volba pro HPC profil (alespoň u HP), stejně jako deaktivace SMT.
Pravidlo výpočtařiny č.2 "Není HW, který by nebylo možné zahltit" Pouhá změna velikosti elementu zvýší náročnost klidně o 100%. Proto výpočtář musí optimalizovat úlohu už od prvního momentu s ohledem na licence, HW a čas.
Nesouhlasím, že krom Intelu je všechno špatné. M1 má velmi nízké latence do pamětí cache i RAM, to je jistě dobrá vlastnost nicméně reálnou výkonost těch procesorů v CAE se asi nedozvíme, protože s ohledem na omezenost možností (nejen) RAM to prostě není vhodné železo na tento účel a vydavatelé CAE sw. to samozřejmě vědí.
Jiná situace je u AMD... v poslední době jsme pořizovali pár solverů právě s AMD. Např. EPYC 73F3 je v současné době jeden z nejlepších křemíků s ohledem na výkon ve FEM. Intel ice lake jsou aktuálně bohužel poněkud impotentní co se týká frekvence a rovněž velice špatně dostupné. Uvidíme za rok... bude nám končit pronájem několika SkyLake solverů, tak snad si napraví image se Saphire Rapids... jinak Milan-X či ZEN4 nebudou jistě špatná volba.
PS.: Stěhování mezi fyzickými jádry se samozřejmě dá vypnout a taky je to většinou default volba pro HPC profil (alespoň u HP), stejně jako deaktivace SMT.
Odpovědět0 0
Platba za distribuci je ve vyuctovani oddelena od platby za elektrinu. Nedovedu si predstavit, co by se stalo, kdyby tady byl pouze jeden dodavatel energii. Staci se podivat na cenik e-on (u nas ma distribuci) a porovnat s ostatnimi. No a to ma dnes konkurenci… nemit ji, tak radsi stavim domaci kogeneraci na drevo.
Odpovědět1 0
Je až s podivem, kolik energie snahy a peněz jsou někteří schopni a ochotni investovat do takové nesmyslnosti, jako je extrémní přetaktování.
O to víc bezduché je v tom ještě podvádět.
O to víc bezduché je v tom ještě podvádět.
Odpovědět0 1
Zvuk, obzvláště nízké frekvence se nešíří přímočaře ale po kulových vlnoplochách a ohýbá se okolo překážek pokud není absorbován. Panely sníží hlukovou účinnost zdi na jižní straně minimum.
Příkladem budiž dálnice v Salzburgu, kde jsou výrazné noční limity kvůli hluku a to tam ti protihlukové stěny mají všude. Vekmé město s hustou dopravou v údolí je problém.
Příkladem budiž dálnice v Salzburgu, kde jsou výrazné noční limity kvůli hluku a to tam ti protihlukové stěny mají všude. Vekmé město s hustou dopravou v údolí je problém.
Odpovědět1 0
No nevim, akustické bariéry mají zpravidla poddajný porézní povrch kvůli absorpci hluku. Uspořádání, jako je na obrázku způsobí dost efektivní odraz hluku od skleněných ploch na jih od dálnice.
Krom toho budou ty panely neustále zasviněné prachem a nebude je čistit ani déšť, protože jsou v zákrytu.
Krom toho budou ty panely neustále zasviněné prachem a nebude je čistit ani déšť, protože jsou v zákrytu.
Odpovědět2 0
Jsem zvedav, na jaky druh zateze toto miri, resp. v jakem nasazeni se takto velka L3 cache vyplati a kolik to prida na vykonu.
Odpovědět0 0
Mac OS nebyla nikdy platforma pro konstruktéry. Absence příslušného softwaru velké trojky (Dassault, PTC, Siemens) + Maximum 64 GB draze koupene sdilene RAM neni uplne dobry vychozi bod.
Odpovědět1 0
To je právě chybná úvaha. To že v cizích galaxiích jsou planety byla "pouze" hypotéza... dnes už víme, že správná.
Teď si ale vezměte, že by to tam nenašli?! Tak buď je špatně hypotéza, nebo je špatně metoda měření.
Aby to byli schopni změřit a napsat článek, tak si muselo správně sednout úsilí stovek tisíců člověkohodin a technologie k tomu použité technologie se jistě využijí i na zemi.
Teď si ale vezměte, že by to tam nenašli?! Tak buď je špatně hypotéza, nebo je špatně metoda měření.
Aby to byli schopni změřit a napsat článek, tak si muselo správně sednout úsilí stovek tisíců člověkohodin a technologie k tomu použité technologie se jistě využijí i na zemi.
Odpovědět0 1
Stejne reci se vedly, kdyz se letelo na mesic. A to byl z pohledu tehdejsi meny mnohonasobne drazsi spas. No technologicky pokrok ziskany temito lety se vratil 8minasobne.
Odpovědět0 0
Vzhledem k tomu, ze nam zname fyzikalni modely umi objasnit pouze asi 25% energie ve vesmiru a o zbytku nevime zhola nic, tak mi overovani zakladnich hypotez neprijde tak zbytecne.
Odpovědět4 2
V dobe, kdy kazda mini aplikace zere 100MB RAM a prohlizec klidne pár GB mi prijde 8GB docela málo a když si člověk připlatí za 16+ a slušný disk, tak se zase nedoplatí. Hold není to hračka pro každého s hypotékou :)
Odpovědět5 1
Doufám, že to mají kluci dobře zabezpečené, páč ono tím půjde ten procesor taky docela jistě zkurvit, nebo napíchnout nějakým svinstvem...
Takový malware přímo v procesoru to může být lahůdka. "Výhodná" koupě PC z druhé ruky pak může dostat úplně nový rozměr...
Jestli máte pocit že jsem z toho nervózní tak ano :o/
Takový malware přímo v procesoru to může být lahůdka. "Výhodná" koupě PC z druhé ruky pak může dostat úplně nový rozměr...
Jestli máte pocit že jsem z toho nervózní tak ano :o/
Odpovědět2 0
To nevím, jedna věc je funkce a druhá věc je chování při vyšších frekvencích.
Každopádně platí, že 73f3 3,5ghz 16core (8x2) 8ccx po dvou funkčních jádrech je skoro dvakrát dražší, než 7443 2,85ghz 24core (4x6) 6funkčních jader. Nebo o tretinu drazsi nez 7513 2,6ghz 32 core (8x4).
Čili zdá se, že jsou cennější jádra schopná vyšších frekvencí, nežli kompletnější ccx
Jestli ty dvoujádra jsou poskládaná ze zmetků, tak je dokáže AMD kapitalizovat líp, nežli daleko podařeňější čipy :D
Každopádně platí, že 73f3 3,5ghz 16core (8x2) 8ccx po dvou funkčních jádrech je skoro dvakrát dražší, než 7443 2,85ghz 24core (4x6) 6funkčních jader. Nebo o tretinu drazsi nez 7513 2,6ghz 32 core (8x4).
Čili zdá se, že jsou cennější jádra schopná vyšších frekvencí, nežli kompletnější ccx
Jestli ty dvoujádra jsou poskládaná ze zmetků, tak je dokáže AMD kapitalizovat líp, nežli daleko podařeňější čipy :D
Odpovědět0 0
Ta vyteznost bezchybnych bunek nebude nijak zazracna. Jenom 64 jadro vyutiva bezchybne bunky 8 jader. Pak jeden model 7 a zbytek nabizenych modelu nejcasteji 6,4.
Odpovědět0 0
Vzhledem k tomu, ze na vyneseni 1kg hmoty na obeznou drahu je poreba i 10kg paliva, tak to by to tu hezky vypadalo :D
Odpovědět0 0
Stále?
Inženýrské projekty, které jsme před 5 lety posílali do číny už se 2018 přestaly posílat, protože měli nákladovost stejnou jako v ČR. Dnes již mají vyšší.
Inženýrské projekty, které jsme před 5 lety posílali do číny už se 2018 přestaly posílat, protože měli nákladovost stejnou jako v ČR. Dnes již mají vyšší.
Odpovědět2 0
3050 pro desktop jeste nikdo nevidel a uz se oznamuje 4050... :)
Odpovědět7 0
A co by se tim ziskalo?
Příkon/výkon to bude mít podobný jako Fugaku a postaveno na siroce kompatibilnim overem procesoru.
Příkon/výkon to bude mít podobný jako Fugaku a postaveno na siroce kompatibilnim overem procesoru.
Odpovědět0 0
Me by spis zajimalo, co bude ukolem takoveho pocitace. To zamereni na x86 bez GPU akceleratoru a komprese dat on-the fly ma asi specificke urceni.
Odpovědět0 0
Na druhou stranu, pokud se budeme bavit o vodnich svetech, tak ryby pohybujici se pod hladinou, nejsou gravitaci zase tak omezeny. Archimeduv zakon nadnasi tim vice, cim je gravitace vetsi.
Odpovědět0 0
Podle Newtona zalezi na hmotnosti, ale taky na ctverci polomeru m/r^2
Podle Einsteina je asi kapku slozitejsi, ale u kapku vetsi (polomerem) planety by to nemel byt problem.
Stejne je to asi nesmysl transportovat zivot v podobe cloveka... snazší bude tam vystrelit zmrazene bakterialni a bunecne kultury ci nejakeho prvoka a on se ten clovek za nejakou dobu vyvine sam adaptovany na lokalni podminky.
Podle Einsteina je asi kapku slozitejsi, ale u kapku vetsi (polomerem) planety by to nemel byt problem.
Stejne je to asi nesmysl transportovat zivot v podobe cloveka... snazší bude tam vystrelit zmrazene bakterialni a bunecne kultury ci nejakeho prvoka a on se ten clovek za nejakou dobu vyvine sam adaptovany na lokalni podminky.
Odpovědět0 0
Skynet uz umi navrhnout sam sebe :-()
Odpovědět1 0
No jesteze tady nedavaji zpravy o umrtich zpusobenymi normalnimi ridici... to byste byl zneklidnen dvakrat denne jenom v CR.
Za volantem se bude umirat jiste i s autonomnimi systemy. Ovsem jde o statistickou vyznamnost a to si troufam tvrdit bude vyrazne mensi nez s lidskymi ridici.
Kdyz nic, tak autopilot nechlasta, dodrzuje bezpecnou vzdalenost a maximalni rychlost.
Ano bude to nuda za volantem, ale takovy je trend.
Za volantem se bude umirat jiste i s autonomnimi systemy. Ovsem jde o statistickou vyznamnost a to si troufam tvrdit bude vyrazne mensi nez s lidskymi ridici.
Kdyz nic, tak autopilot nechlasta, dodrzuje bezpecnou vzdalenost a maximalni rychlost.
Ano bude to nuda za volantem, ale takovy je trend.
Odpovědět3 0
Vzhledem k pritomnosti ECC u DDR5 by se melo spis srovnavat s DDR4-ECC @ 2133 a to bude dost skok.
Mozna u normalnich pocitadel nebude skok DDR4->DDR5 o rychlosti, ale spis o stabilite.
Mozna u normalnich pocitadel nebude skok DDR4->DDR5 o rychlosti, ale spis o stabilite.
Odpovědět0 0
BTW zdá se že v Nerf-Tex má prsty čech Jan Novák a ten příběh bych si přečetl raději, než nějaký RT po stotisící jinak.
https://developer.nvidia.com/blog/nvidia-research-nerf-tex-neural-reflectance-field-textures/
https://developer.nvidia.com/blog/nvidia-research-nerf-tex-neural-reflectance-field-textures/
Odpovědět3 0
Zajimave je, ze z celeho videa zaujala pouze funkcionalita noveho RayTracingu.
Ve skutecnosti ty funkce jako UniCon, GanVerse3d, Nerf-tex apod. Mají daleko větší potenciál v akceleraci vývoje a teda i dopadu na vizuální stránku her.
Nehledě na ostatní prezentované nástroje zajímavé pro různé kreativce.
Ve skutecnosti ty funkce jako UniCon, GanVerse3d, Nerf-tex apod. Mají daleko větší potenciál v akceleraci vývoje a teda i dopadu na vizuální stránku her.
Nehledě na ostatní prezentované nástroje zajímavé pro různé kreativce.
Odpovědět2 0
Hlavně změřením pár kusů nic nezjistíte...
Odpovědět3 0
jadro se zrejme do 30mm vejde a komunikacni sbernice budou mit zrejme nizsi takty.
Odpovědět0 0
3,5" HDD se nesroubuji... neni jak
Odpovědět1 1
Mam teda pouze QNAP TS-453Be a ten ma podobny mechanizmus uchyceni disku. 3,5"hdd se zacvakne do "sáněk" bezšroubově a zasune se do NASu, zatímco 2,5" SSD se musí na sáňky přišroubovat přišroubovat a zasunout.
Odpovědět1 1
30bar je celkem legrace. Toyota Mirai si vozi nadrz na 700bar H2.
Odpovědět0 0
Škoda, že se nepochlubili, z čeho jsou elektrody a jak často se budou měnit. Obvyklá platina není z nejlevnějších a životnost má také omezenou.
Odpovědět0 0
Použití toho kondicionálu je zbytečné... tohle je běžně dostupné, např. Waze získává data o dopravě na základě pohybu uživatelů, funguje to docela přesvědčivě a i ve špičce umí vykouzlit průjezdnou trasu. Ne vždy... kde nic není ani smrt nebere.
Odpovědět0 0
Modra smrt zacina dostavat zcela realny a ponekud horky rozmer:)
Odpovědět3 3
Mel jsem rano asi vlci mlhu... ono je tam vakuum a ja ctu helium :)
Vakuum znemoznuje konvektivni chlazeni (chlazeni proudenim), ale je mozne jeste chladit zarenim kdy pri teplote okolniho vesmiru (~2.7K - teplota reliktniho zareni) je mozne ziskat nejaky teplotni spad, nicmene chladici vykon bude velmi omezeny.
Vakuum znemoznuje konvektivni chlazeni (chlazeni proudenim), ale je mozne jeste chladit zarenim kdy pri teplote okolniho vesmiru (~2.7K - teplota reliktniho zareni) je mozne ziskat nejaky teplotni spad, nicmene chladici vykon bude velmi omezeny.
Odpovědět0 0
Jenomze v termosce to helium nevari.
Kdyz budete varit vodu v hrnci, tak dokud vam tam nejaka voda zbude, tak se nedostanete pres 100 stupnu bez ohledu na to, jak velkym plamenem ohrivate (za normalniho tlaku).
U kapalneho helia je to podobne, to ale vre pri cca -269°C. Takze pri jeho doplnovani je nizka teplota zarucena.
Kdyz budete varit vodu v hrnci, tak dokud vam tam nejaka voda zbude, tak se nedostanete pres 100 stupnu bez ohledu na to, jak velkym plamenem ohrivate (za normalniho tlaku).
U kapalneho helia je to podobne, to ale vre pri cca -269°C. Takze pri jeho doplnovani je nizka teplota zarucena.
Odpovědět0 0
Na tu teplotu je asi nutne pouzit kapalne helium. Skoda, ze to je prakticky neobnovitelna surovina, jeste k tomu jedna z tech co nam dojdou mezi prvnimi.
Odpovědět0 0
To je prave to. Nikdo jiny tam v te dobe nebyl aby vladl takovou technologickou a dusevni vyspelosti aby zachoval zpravu na 2000 let dopredu aby se dala datovat. Kazdopadne narodu tam bylo zrejme vic nez dost. Namatkou Papuanci, Aborigzinci osidlovali Australii a oceanii uz pred 50 tis. lety. V Africe zase krovaci od nepameti. Ale proste kde nic, tu nic, zadna rytina, zadna jeskyni malba prestoze podivana to musela byt jiste velka.
Odpovědět0 0
"čili zhruba na dobu úpadu Římského impéria. Jeho obyvatelé ale tuto explozi pozorovat nemohli, neboť ta byla viditelná pouze z jižní polokoule, takže se ani nelze divit, že se o ní nedochovaly žádné záznamy. "
To je dost nebezpecne souveti v kontexttu dnesni doby. Dalo by se vykladat, jako ze dehonestujeme predky narodu pochazejici z jizni polokoule :D
To je dost nebezpecne souveti v kontexttu dnesni doby. Dalo by se vykladat, jako ze dehonestujeme predky narodu pochazejici z jizni polokoule :D
Odpovědět1 1
Tady je jasně vidět, že bez hesel a klíčů je nám v některých případech lépe než s nimi.
Pošuci z IT oddělení jsou dnes tak postižení, že jejich heslová "bezpečnost" komplikuje lidem život a způsobuje firmám větší ztráty, než jejich případná neexistence.
Já se mu vůbec nedivím, že si nemůže vzpomenout. Můj pracovní heselníček má přes 150 různých hesel z toho 40 se obnovuje každé 3 měsíce. Vrcholem je b2b portál našeho bavorského zákazníka. 3 inženýři vymýšleli hodinu heslo, aby splnilo požadavky. Zapamatovat si takové heslo je samozřejmě úplně sci-fi, takže je potřeba jej někde uložit (což je samozřejmě firemní politikou taky zakázano :D ).
Pošuci z IT oddělení jsou dnes tak postižení, že jejich heslová "bezpečnost" komplikuje lidem život a způsobuje firmám větší ztráty, než jejich případná neexistence.
Já se mu vůbec nedivím, že si nemůže vzpomenout. Můj pracovní heselníček má přes 150 různých hesel z toho 40 se obnovuje každé 3 měsíce. Vrcholem je b2b portál našeho bavorského zákazníka. 3 inženýři vymýšleli hodinu heslo, aby splnilo požadavky. Zapamatovat si takové heslo je samozřejmě úplně sci-fi, takže je potřeba jej někde uložit (což je samozřejmě firemní politikou taky zakázano :D ).
Odpovědět2 0
Mit to tak rozumnou akceleraci videa, alespon dekodovani 4k, tak to muze byt dost uzitecna karticka.
Odpovědět1 0
"Ryzeny mohou klidně fungovat i při 95 °C"
A jak dlouho?
A jak dlouho?
Odpovědět3 12
"Asi by se těžko hledala firma, která je vizím ARMu vzdálenější než nVidia."
Kdyz nemuze Mohamed k hore, musi hora k Mohamedovi :)
Kdyz nemuze Mohamed k hore, musi hora k Mohamedovi :)
Odpovědět3 2
Jsem zvedav na vysokotaktovane varianty... jako je Epyc 7f52 pokud se jim podari udrzet permanentne ~3.4Ghz all core na 16 jader, tak to bude radne delo.
Odpovědět4 0
Po letech zkusenosti s ruznymi inkoustovymi tiskarnami (hp,canon, epson) uz mam jen dve tiskarny. Barevny laser na dokumenty a malou 10x15 termosublimacni tiskarnu na prilezitostne domaci foto.
Vetsi foto, nebo vetsi objem najednou resim externe. Pri cene 20kc/(A4) a 2kc/(10x15) vode odolny tisk s zivotnosti rozhodne delsi, nez z inkoustove patlarny a dodavkou do 24 hodin. Se touto historickou technologii nema smysl vice zabyvat
Vetsi foto, nebo vetsi objem najednou resim externe. Pri cene 20kc/(A4) a 2kc/(10x15) vode odolny tisk s zivotnosti rozhodne delsi, nez z inkoustove patlarny a dodavkou do 24 hodin. Se touto historickou technologii nema smysl vice zabyvat
Odpovědět2 0
Ukazuje se, ze nekonkurenceschopnost Intelu v x86 je proste problem. AMD se nema duvod tlacit na nejnovejsi a nejdrazsi 5nm technologie, kdyz k vykonovem prvenstvi mu bohate staci levnejsich 7nm.
Odpovědět0 0
Jak to souvisi s tematem vyrobnich procesu?
Odpovědět0 0
Ano situace zacina byt kriticka. I takovi posmevackove a oslikove uvidi ze za par let tady bude zase jenom jeden vyrobce CPU se stejnymi manyry jako Intel za poslednich 13 let.
Odpovědět1 0
To se pozna podle toho, ze si uz nejakou dobu muzete koupit pouze 64 jadrovy procesor od AMD
Odpovědět2 0
Asi za prokliky na jablecne vyrobky se vic plati ;)
0 2
Takze zadna vecna argumentace. Klasicke omezeni "fyzikem" nikoli fyzikou. Netreba pokracovat v diskusi.
Odpovědět0 0
Takze zkus to nejak vycislit, v cem konkretne je to utopie, kdyz tak fyzice rozumis?.
Treba to chlazeni ztratoveho tepla 1000kW 360s ... Coulombova ucinnost grafenovych clanku se uvadi jako vetsi nez 97% tj dejme tomu 30kW ztratoveho tepla. Budeme chladit vodou pri teplotnim spadu 20C... vychazi to na prutok kolem 0.36l/s To je jeste celkem zvladnutelne.
Palubni sit 800V (soucasne reseni Porshe) ... kabel 2m 3faze, 3x6mm^2 na fazi mi vychazi ztraty odporem 6kW
Celkem priblizne prutok chladici vody 0.45l/s
https://advances.sciencemag.org/content/3/12/eaao7233
Nevidim zadnou scifi. Tak kde delam chybu pane fyziko?
Treba to chlazeni ztratoveho tepla 1000kW 360s ... Coulombova ucinnost grafenovych clanku se uvadi jako vetsi nez 97% tj dejme tomu 30kW ztratoveho tepla. Budeme chladit vodou pri teplotnim spadu 20C... vychazi to na prutok kolem 0.36l/s To je jeste celkem zvladnutelne.
Palubni sit 800V (soucasne reseni Porshe) ... kabel 2m 3faze, 3x6mm^2 na fazi mi vychazi ztraty odporem 6kW
Celkem priblizne prutok chladici vody 0.45l/s
https://advances.sciencemag.org/content/3/12/eaao7233
Nevidim zadnou scifi. Tak kde delam chybu pane fyziko?
Odpovědět0 0
Je otazka, jestli je omezenim fyzika, nebo jste omezeny jenom vy a vase predstavivost.
Odpovědět0 0
Tak uz dnes se site balancuji bateriema 100MW/129MWh spinani plneho vykonu do 1s.
https://oenergetice.cz/akumulace-energie/australska-megabaterie-od-tesly-se-sveho-provozovatele-stala-zlatym-dolem
Nerikam, ze je to idealni reseni s ohledem na vynalozene zdroje, ale kdyz si v Jizni Australii nechali doprasit doprasit sit OZE a vypustili vsechny tvrde zdroje, tak co jim zbyva.
Nicmene podstata je funkcni uz dnes. JESTLI se podari dotahnout lepsi koncept s dobrou dostupnosti baterii, nez jsou soucasne Li, tak takovych realizaci bude jenom pribyvat.
Vy jste ale skutecne jahoda... ten clanek pojednava o potencialni technologii budoucnosti, ale vy tady melete, jak kolovratek o minulosti. Doporucuji nastudovat https://cs.wikipedia.org/wiki/Kondicion%C3%A1l
https://oenergetice.cz/akumulace-energie/australska-megabaterie-od-tesly-se-sveho-provozovatele-stala-zlatym-dolem
Nerikam, ze je to idealni reseni s ohledem na vynalozene zdroje, ale kdyz si v Jizni Australii nechali doprasit doprasit sit OZE a vypustili vsechny tvrde zdroje, tak co jim zbyva.
Nicmene podstata je funkcni uz dnes. JESTLI se podari dotahnout lepsi koncept s dobrou dostupnosti baterii, nez jsou soucasne Li, tak takovych realizaci bude jenom pribyvat.
Vy jste ale skutecne jahoda... ten clanek pojednava o potencialni technologii budoucnosti, ale vy tady melete, jak kolovratek o minulosti. Doporucuji nastudovat https://cs.wikipedia.org/wiki/Kondicion%C3%A1l
Odpovědět0 0
Ty zase rozumis uplne vsemu.
Uvedl jsem, ze je tu predpoklad eksistence potrebnych a dostupnych baterii (ktere v soucasnosti NEJSOU na trhu). Exsistence bufferu odstranuje problem se siti. Skutecne se nemusi najizdet a sjizdet 2MW , ale bude konstani prikon a spicky budou pokryty zasobnikem.
Tak napr. grafenova baterie ma vicemene charakteristiku kondenzatoru, takze vase starost o nelinearni charakteristiku je ponekud licha.
Kdyz by mela ta auta dojezd 1000km, tak uz se ta poreba nabijeni rozlozi v prostoru a case (doufam, ze to stihate, kdyz argumentujete tak hloupe). A opakuji... zasobniky by byly potreba na strane vyroby a i tech dobijecek.
O ekologii doprava prece neni... ekologicke je lokalni hospodareni s minimem cestovani.
Takze je daleko lepsi protopit ve spalovaku zhruba 40kWh na kazdych 100km jen tak do vzduchu, nez se zlomek teto energie pokusit zuzitkovat k vyrobe TUV?
V pripade prebytku tepla vsak musi byt dobijecka schopna uvolnit do vzduchu... takove chladice samozrejme bezne v prumyslovych provozech jsou. Coby studak na brigade jsem jich par i pomahal namontovat.
Uvedl jsem, ze je tu predpoklad eksistence potrebnych a dostupnych baterii (ktere v soucasnosti NEJSOU na trhu). Exsistence bufferu odstranuje problem se siti. Skutecne se nemusi najizdet a sjizdet 2MW , ale bude konstani prikon a spicky budou pokryty zasobnikem.
Tak napr. grafenova baterie ma vicemene charakteristiku kondenzatoru, takze vase starost o nelinearni charakteristiku je ponekud licha.
Kdyz by mela ta auta dojezd 1000km, tak uz se ta poreba nabijeni rozlozi v prostoru a case (doufam, ze to stihate, kdyz argumentujete tak hloupe). A opakuji... zasobniky by byly potreba na strane vyroby a i tech dobijecek.
O ekologii doprava prece neni... ekologicke je lokalni hospodareni s minimem cestovani.
Takze je daleko lepsi protopit ve spalovaku zhruba 40kWh na kazdych 100km jen tak do vzduchu, nez se zlomek teto energie pokusit zuzitkovat k vyrobe TUV?
V pripade prebytku tepla vsak musi byt dobijecka schopna uvolnit do vzduchu... takove chladice samozrejme bezne v prumyslovych provozech jsou. Coby studak na brigade jsem jich par i pomahal namontovat.
Odpovědět0 1
200kwh dejme tomu za 6 min. To odpovida vykonu 2MW. Pocitejme ucinnost 90%, to mame nejakych 20kwh ztratoveho tepla... vykon 200 kw tepelneho vykonu. Dejme tomu polovina ztrat pripada na menic v nabijecce a polovina ztrat na zahrivani baterie. Auto musi uchladit 100kw, coz muze byt trochu problem, ale nic, co by se nevyresilo externim chladicim okruhem... v nabijeci koncovce muzou byt okruhy s chladici kapalinou.
Tak nejak mi to scifi teda neprijde. Ty hodnoty nenjsou nic monstrozniho. Ano pri skutecne masovem nasazeni se budou posilovat vsechna vedeni, ale pri zapocteni koef. soubehu a vytizeni se to da zvladnout.
Nota bene odpadni teplo takovychto nabijecek se da i vyuzivat napriklad pro vytapeni, obydli, nebo treba skleniku, nekde u dalnice.
Ano, vsechno to ma jednu podminku. Musi existovat dostatecne dobre a levne zpusoby skladovani elektricke energie. Pokud budou, to ostatni uz je zvladnutelne.
Tak nejak mi to scifi teda neprijde. Ty hodnoty nenjsou nic monstrozniho. Ano pri skutecne masovem nasazeni se budou posilovat vsechna vedeni, ale pri zapocteni koef. soubehu a vytizeni se to da zvladnout.
Nota bene odpadni teplo takovychto nabijecek se da i vyuzivat napriklad pro vytapeni, obydli, nebo treba skleniku, nekde u dalnice.
Ano, vsechno to ma jednu podminku. Musi existovat dostatecne dobre a levne zpusoby skladovani elektricke energie. Pokud budou, to ostatni uz je zvladnutelne.
Odpovědět1 1
Proc se nabiji doma? Protoze nabijeni trva dlouho. Vemte si, ze budou dostupne takove baterie, ktere se nabijou v jednotkach minut a ujedete na ne 1000 km. Pak prece neni problem jezdit na "benzinku" na okraji mestske casti, ktera je pripojena na VN, nebo VVN. Benzinka muze mit buffer ze stejnych baterii a dokonce treba vetrne a solarni parky muzou mit podobne resenou akumulaci pro vyrovnavani poptavky behem dne.
Vsechno je to jenom o vlastnostech a dostupnosti akumulatoru. Nic vic, nic min.
Vsechno je to jenom o vlastnostech a dostupnosti akumulatoru. Nic vic, nic min.
Odpovědět3 1
To ze to umi nabijet tak rychle, snad neznamena, ze je to potreba vyuzit, proste to nebude jenom omezujici. Urcite se to hodi pri rekuperaci a taky se nemusi nabijet rovnou ze site, ale z baterioveho bufferu.
Odpovědět4 1
Vzhledem k tomu, ze cely svuj pracovni zivot jsem stravil ve vyvoji (nejprve software pri skole a v soucasnosti engineering passive safety pro automotive... a ano Tesla je jednim z nasich zakazniku stejne jako vsechny evropske automobnilky) tak je naprosto normalni, ze moji praci prodavaji dnes a denne a je dost pravdepodobne, ze kus moji prace je i ve vasem aute.
A opravdu nema smysl kricet... "Toto konstrukcni reseni jsme vyvinuli pro model AAA a ne pro model BBB, za pouziti v modelu BBB, musite znovu zaplatit."
Zkratka prijde mi naprosto normalni, ze kdyz neco prodam, tak si to zije vlastnim zivotem a ja musim vymyslet neco lepsiho, abych se uzivil.
A opravdu nema smysl kricet... "Toto konstrukcni reseni jsme vyvinuli pro model AAA a ne pro model BBB, za pouziti v modelu BBB, musite znovu zaplatit."
Zkratka prijde mi naprosto normalni, ze kdyz neco prodam, tak si to zije vlastnim zivotem a ja musim vymyslet neco lepsiho, abych se uzivil.
Odpovědět1 0
Chapu to jako ANO... tak to se shodneme dekuji za diskusi nemam dalsich otazek.
Odpovědět1 0
Kdyz uz jsi mi teda zacal tykat soudruhu, tak mi laskave odpovez na otazku. Mam na takovou upravu narok nebo nemam? Pokud napriklad si to dokonce budu delat sam na vlastnim aute a na vlastni riziko, treba jen ze studijnich duvodu?
Odpovědět1 0
Ok, bavme se o tom, ze si koupim odemcenou verzi za vetsi penize... tj 75kWh.
Vsichni vime, ze velikost AKU je i v tomto pripade vetsi dejme tomu 85kWh, ale SW ridi nabijeni vybijeni tak, aby nedoslo k podbiti pod 5% a zase k prebiti nad 95% kvuli zachovani vlastnosti baterie.
Ja se ptam... koupim-li si tuto drahou verzi... mam jako zakaznik pravo se s tim pohrat a vyuzit celou kapacitu 85kWh at uz za jakymkoli ucelem s rizikem zniceni a okamzitou ztratou zaruky? mam, nebo nemam?
Vsichni vime, ze velikost AKU je i v tomto pripade vetsi dejme tomu 85kWh, ale SW ridi nabijeni vybijeni tak, aby nedoslo k podbiti pod 5% a zase k prebiti nad 95% kvuli zachovani vlastnosti baterie.
Ja se ptam... koupim-li si tuto drahou verzi... mam jako zakaznik pravo se s tim pohrat a vyuzit celou kapacitu 85kWh at uz za jakymkoli ucelem s rizikem zniceni a okamzitou ztratou zaruky? mam, nebo nemam?
Odpovědět1 0
Ja fakt nechapu co na tom nechapete.
Uskutecni se obchodni transakce, ja dam penize, dostanu auto... Nasledne se roychazime kazdy po svem... Ja nekecam vyrobci do toho co ma delat s mimy penezi. Vyrobce mi nekeca do toho co mam delat se svym majetkem.
To je korektni dohoda nic vic, nic min.
Uskutecni se obchodni transakce, ja dam penize, dostanu auto... Nasledne se roychazime kazdy po svem... Ja nekecam vyrobci do toho co ma delat s mimy penezi. Vyrobce mi nekeca do toho co mam delat se svym majetkem.
To je korektni dohoda nic vic, nic min.
Odpovědět2 0
"Nezaplatil. Kde? Vždyť jsi to auto s omezením přeci koupil levněji."
Takze vy jste si treba nikdy nepretaktoval procesor, ale radeji jste si priplatil za jeho nejvyssi verzi?
Takze vy jste si treba nikdy nepretaktoval procesor, ale radeji jste si priplatil za jeho nejvyssi verzi?
Odpovědět3 1
Vsechno to jsou sice hezke argumenty, ale porad vidim ze pravo na nakladani s vlastnim majetkem stoji vys.
Ja osobne bych se do uprav taky nepoustel, protoze z toho uz jsem vyrostl, ale myslim, ze je to kazdeho soukroma vec.
Ja osobne bych se do uprav taky nepoustel, protoze z toho uz jsem vyrostl, ale myslim, ze je to kazdeho soukroma vec.
Odpovědět2 1
U spalovaku se delaji modifikace bez reptani (se vsemi riziky, ktere to nese), protoze se jeste respektuje vlastnictvi vozu.
Dam priklad: Muzete si koupit tazne zarizeni z vyroby za 50 tis. nebo nechat namontovat dodatecne za 10tis. (je to legalni, pokud pouzijete homologovany dil)
Malokdo uz vsak vi, ze kdyz koupite z vyroby, tak soucasne dostanete trochu vetsi chladic a trochu silnejsi brzdy a tam je priplatek zcela na miste. (To uz je riziko na zvazeni)
Dam priklad: Muzete si koupit tazne zarizeni z vyroby za 50 tis. nebo nechat namontovat dodatecne za 10tis. (je to legalni, pokud pouzijete homologovany dil)
Malokdo uz vsak vi, ze kdyz koupite z vyroby, tak soucasne dostanete trochu vetsi chladic a trochu silnejsi brzdy a tam je priplatek zcela na miste. (To uz je riziko na zvazeni)
Odpovědět2 1
Ja vubec nediskutuji o vyhodnosti.
Ja diskutuji to tom, ze pokud auto koupim, koupim ho cele. Cele je moje a nesu naklady s celym autem spojene.
Na HW urovni si s nim muzu delat co chci... svete div se, muzu ho prestrikat na metalizu i levneji, nez to nabizi vyrobce. Muzu udelat modifikaci takovou, ze posunu hranici vybijeni baterie. Pozbydu tim dobrovolne zaruku, ale vyrobci je do toho uplne H*vno. Auto je moje.
A to ze si to udelam sam, nebo za to nekomu zaplatim, je vec zcela moje.... stejne jako ja nekecam vyrobci do thoho, za co ma utracet penize, ktere jsem za auto zaplatil.
Ja diskutuji to tom, ze pokud auto koupim, koupim ho cele. Cele je moje a nesu naklady s celym autem spojene.
Na HW urovni si s nim muzu delat co chci... svete div se, muzu ho prestrikat na metalizu i levneji, nez to nabizi vyrobce. Muzu udelat modifikaci takovou, ze posunu hranici vybijeni baterie. Pozbydu tim dobrovolne zaruku, ale vyrobci je do toho uplne H*vno. Auto je moje.
A to ze si to udelam sam, nebo za to nekomu zaplatim, je vec zcela moje.... stejne jako ja nekecam vyrobci do thoho, za co ma utracet penize, ktere jsem za auto zaplatil.
Odpovědět4 1
Oba chapem, ze cela tahle diskuse je prestreleny konstrukt.
Odpovědět1 1
To mate pravdu. Otazka zni, jakym technickym zpusobem je ta uprava udelana.
Odpovědět1 1
Firma Boeing si ten SW nechala psat u tuneru?
Ne, ale mozna mela ;)
Ne, ale mozna mela ;)
Odpovědět1 1
Paklize jsem to nekoupil a dodavatel si vyhrazuje prava k necemu co pevne nalezi k memu majetku, pak musi nest zodpovednost za mozne skody (napr. unik chladiva, vzniceni) a podilet se na nakladech na udrzbu.
Ale protoze veskera odpovednost zustava mne, pak mam pravo s tim nakladat dle sveho uvazeni. Cili ano je to spravne.
Znovu trvam na tom, ze na to pravo mam. Protoze mne celkem nezajima, jak si dodavatel usetril naklady tim, ze mi prodal hodnotnejsi vec.
Ale protoze veskera odpovednost zustava mne, pak mam pravo s tim nakladat dle sveho uvazeni. Cili ano je to spravne.
Znovu trvam na tom, ze na to pravo mam. Protoze mne celkem nezajima, jak si dodavatel usetril naklady tim, ze mi prodal hodnotnejsi vec.
Odpovědět3 1
Ale ja si prece muzu vybrat, jestli budu jezdit do znackoveho servisu, nebo si muzu auto servisovat zcela sam.
A ano necetl jsem co je napsane v kupni smlouve tesly... vy ano? S jistotou vite ze tam ta veta je, ze vyrobce si vyhrazuje pravo na to menit vlastnosti vyrobku ktery vam prodal?
A ano necetl jsem co je napsane v kupni smlouve tesly... vy ano? S jistotou vite ze tam ta veta je, ze vyrobce si vyhrazuje pravo na to menit vlastnosti vyrobku ktery vam prodal?
Odpovědět4 1
otazka velikosti doplatku nema zadny vliv na moralni problematiku.
U auta se to chovani tak nejak schova, ale u bytu byste to stejne chovani proste neobhajili, proto se to nedela.
U auta se to chovani tak nejak schova, ale u bytu byste to stejne chovani proste neobhajili, proto se to nedela.
Odpovědět1 1
Tu baterku vozim s sebou, takze platim za jeji premistovani... clanky maji vnitrni odpor, teda snizuji elektrickou efektivitu, a pak je tady ta vec ze s rostoucim poctem clanku roste pravdepodobnost poruchy.
Motor o snizenem vykonu musim vozit do kopce cely, ale v pripade potreby jeho vykon nevyuziji.
Stejne, jako platim za vytapeni 3+1 (trebaze pouzivam 2+1).
Motor o snizenem vykonu musim vozit do kopce cely, ale v pripade potreby jeho vykon nevyuziji.
Stejne, jako platim za vytapeni 3+1 (trebaze pouzivam 2+1).
Odpovědět3 1
Ale pokud pristoupim na podminky pronajmu, tak neni o cem, auto neni moje. Tecka konec.
Pokud si ale auto zakoupim... a vyrobce mi meni jeho vlastnosti pod rukama a ani se mi to kolikrat neobtezuje oznamit?
Pokud si ale auto zakoupim... a vyrobce mi meni jeho vlastnosti pod rukama a ani se mi to kolikrat neobtezuje oznamit?
Odpovědět5 1
To je otazka platnosti homologace, pojisteni atd.
Na svem soukromem pozemku si snad muzu provozovat co chci (samozrejme se vsemi riziky), pokud tim neporusuji prava nekoho dalsiho.
A znovu... to neni otazka pravni. To je otazka moralni a je to tak spravne?
Na svem soukromem pozemku si snad muzu provozovat co chci (samozrejme se vsemi riziky), pokud tim neporusuji prava nekoho dalsiho.
A znovu... to neni otazka pravni. To je otazka moralni a je to tak spravne?
Odpovědět2 1
Tak jinak... Develeoper postavi dum ve kterem budou vsechny byty typu 3+1. Vy mate moznost koupit bud 3+1 nebo za nizsi cenu 2+1 ve kterem vsak budou jedny dvere zamcene. Jednoho dne zaplatite developerovi doplatek a ten vam slavnostne odemkne dvere od pokoje a razem mate 3+1.
Do te doby samozrejme platite vsechny naklady jako za 3+1, ale vyuzivate jenom 2+1
Je to normalni?
Je to moralni?
Do te doby samozrejme platite vsechny naklady jako za 3+1, ale vyuzivate jenom 2+1
Je to normalni?
Je to moralni?
Odpovědět3 3
O zaruce se snad nikdo nepre... hral sis s tim? Smula, zaruka pada.
Ale proc bych si s tim nemohl hrat, kdyz jsem to zaplatil?
Ale proc bych si s tim nemohl hrat, kdyz jsem to zaplatil?
Odpovědět3 2
Akorat, ze v pripade SW updatu to ten zakaznik zaplati a vlastni jiz s koupi levnejsiho modelu. Nasledne zaplati update, kterym se vyrobci jen zvysi marze... dle meho je to nemoralni a nesetrne ke zdrojum.
Odpovědět4 4
Mirny pokrok v mezich zakona. Uvidime, jake takty to dovoli a co za to budou chtit, ale zatim to uplne neoslnuje.
Odpovědět1 0
...
Odpovědět0 1
Jeste by se sluselo rict, ze to neni jenom o tride kvalite kabelu, ale taky o soubehu s okolnim vedenim, velikosti radiusu ohybu kabelu, preciznosti nacvaknutych koncovek, kvalitnim a spravnym zemenim stineni. Zkratka ty veci co delaji rozdil mezi dobrym technikem, ktery zna a umi a ruznymi matlaly.
Kdyz date matlalovi treba klidne SSTP cat 8, tak je velka sance, ze vysledek bude horsi, nez s CAT 5e. Tlusty kabel zlomi do praveho uhlu, spatne zazemni a misto 1GbE tu mame razem 100 Mb :) Kdyz nic tak UTP je tolerantni k chybam a praseni.
Kdyz date matlalovi treba klidne SSTP cat 8, tak je velka sance, ze vysledek bude horsi, nez s CAT 5e. Tlusty kabel zlomi do praveho uhlu, spatne zazemni a misto 1GbE tu mame razem 100 Mb :) Kdyz nic tak UTP je tolerantni k chybam a praseni.
Odpovědět0 0
Super, skoda ze jsem pred par mesici koupil ZyXEL XGS1210-12
Ale i tak konecne ze se neco deje.
Ale i tak konecne ze se neco deje.
Odpovědět0 0
Přesně tak. Adaptace GPU na efektivni koprocesor s pripadnou vyuziti jako zobrazovadla dava royhodne smysl. Nevim, proc bych si mel pořizovat grafiku na to, abych sestrihal video z dovolene, upravil fotky a odreagoval se u nejake stare gamesy.
Odpovědět2 2
Jsem zvedav, kdy padne hranice 1GB cache :)
Odpovědět1 0
100 x 20 TB = 2PB ne 2000
Odpovědět1 0
Jasne, vse je otazkou priorit... mne jenom nejde na rozum, ze do prtaveho lacineho armu dostanou 10GbE a vyrazne vykonejsi celeron se prodava s davno prekonanym 1GbE. Kdyz chce clovek cokoli rychlejsiho s x86, tak uz to stoji 20 tis+ ... jako ted [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] a to je tam 2.5 GbE pouze 2 jadrovy celeron, zadna pamet a i ty M.2 SSD se pripojuji jen pres SATA rozhrani.
Odpovědět1 0
Fajn Krabicka na ukladani dat, nemuzu se ale zbavit pocitu, ze kdyz uz na tom clovek chce rozjet nejake sluzby tak to chce x86... alespon ten celeron jenze ty zase uspesne sabotuji nedostupnosti rychle site a zustavaji u gigabitu. :(
Odpovědět0 0
Taky by vas nezabilo, kdybyste tam dali i tu tabulku poruchovosti za celou dobu mereni... Koho zajima statistika poruchovosti pouze za 1. kvartal 2020?
Je snad dulezita cela doba provozu. Tam byste se dozvedeli, ze tech HUH721212 uz umrelo 5
https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2020/05/image2.png
Jinak helium vladne svetu, me by ale spis zajimalo, jak se ty disky budou chovat za 10 let nizkeho zatizeni. Nechce se mi doma v NASce menit disky po 5 letech, jako v datacentru.
Je snad dulezita cela doba provozu. Tam byste se dozvedeli, ze tech HUH721212 uz umrelo 5
https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2020/05/image2.png
Jinak helium vladne svetu, me by ale spis zajimalo, jak se ty disky budou chovat za 10 let nizkeho zatizeni. Nechce se mi doma v NASce menit disky po 5 letech, jako v datacentru.
Odpovědět0 0
HGST byla pohlcena WesternDigital. U nas ten disk koupite, jako WD HC520. Viz datasheet
https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/en_us/assets/public/western-digital/product/data-center-drives/ultrastar-dc-hc500-series/data-sheet-ultrastar-dc-hc520.pdf
https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/en_us/assets/public/western-digital/product/data-center-drives/ultrastar-dc-hc500-series/data-sheet-ultrastar-dc-hc520.pdf
Odpovědět0 0
Tak treba na akceleraci statickych vypoctu je portreba quadro, bez nej se akcelerace ani nezapne. U procesoru by to nemuselo byt tak horke, ale nezjistim to, protoze posledni workstation s AMD jsme meli tak pred 8 lety s nejakym opteronem. Dneska se nedaji ani objednat. Bereme stanice HP rada Z6, nebo Z8, kam se dava vyhradne Xeon.
Aby se to zmenilo, tak by museli vyrobci software jako je Dassault, Siemens, MSC zacit doporucovat svym zakaznikum. Aby se neco zmenilo, muselo by AMD dominovat roky.
Aby se to zmenilo, tak by museli vyrobci software jako je Dassault, Siemens, MSC zacit doporucovat svym zakaznikum. Aby se neco zmenilo, muselo by AMD dominovat roky.
Odpovědět0 0
Marna slava treba v CAD/CAE/CA... je stejne drtiva vetsina softwaru certifikovana na Intel Xeon/nvidia quadro. Nas corporatni dodavatel HW nema AMD procesory ani v katalogu. Tahle sfera ma velkou setrvacnost. Pokud se nepodari, aby byli na spici par let, tak stejne vetsi pozici moc neziskaji.
Odpovědět0 0
Hezka rusicka
Odpovědět0 0
Zda se, ze chiptuningu se v budoucnu oteviraji nove moznosti :)
Odpovědět4 0
To me zajima... proc?
Vzdyt benchmarky nevychazi vubec spatne. Defaultne 10GBE+ SSD cache to musi s dobrym switchem trhat asfalt.
Mozna nejake aplikace, jako databaze, sifrovani, servery na tom nepojedou zazracne, ale primarne na storage by to mohlo stacit ne?
Vzdyt benchmarky nevychazi vubec spatne. Defaultne 10GBE+ SSD cache to musi s dobrym switchem trhat asfalt.
Mozna nejake aplikace, jako databaze, sifrovani, servery na tom nepojedou zazracne, ale primarne na storage by to mohlo stacit ne?
Odpovědět0 0
Ja upgradoval teda na "posledni chvili" asi 30. prosince.
Nicmene nelituji, krom vzhledu doslo k vyraznemu zrychleni (7let stare core i5-750 4GB RAM a konvencni disky). Je to masina s HW kalibrovanym monitorem pouze na soft proofing a upravu fotek, jinak jedu na ponekud modernejsim NTB... Nicmene nelituji pro me plus. tuk tuk na drevo
Nicmene nelituji, krom vzhledu doslo k vyraznemu zrychleni (7let stare core i5-750 4GB RAM a konvencni disky). Je to masina s HW kalibrovanym monitorem pouze na soft proofing a upravu fotek, jinak jedu na ponekud modernejsim NTB... Nicmene nelituji pro me plus. tuk tuk na drevo
Odpovědět5 0