Napad neni spatny, uvidime jak jim to pujde zrealizovat. Neco takoveho me napadlo uz pred 25 lety, vrtalo mi hlavou, jak by se to ale realizovalo. Protoze potrebujete nejen lak, ktery vytvori FV clanek, ale take druhou elektrodu (tou prvni bude plech karoserie). A tou treba ze strechy auta pri predpokladanem vykonu (ale hlavne napeti!) nepotece zas tak maly proud. Pokud by se mely clanky vrstvit do serie, tak uz by to muselo mit nejakou strukturu - a pak je zase potreba nepresahnout nejake bezpecne napeti, pro orientaci 12-24V DC pro mokre prostredi - kdyz se lak proskrabne na miste s nejvyssim potencialem. Vyssi napeti totiz uz muzou byt "citit".
Povrchova uprava muze kryt sendvic (FV prechod a horni elektroda) proti poskrabani. Cele to musi byt UV odolne. A musi si to poradit s ruznym zakrytim - stinem.
Neni to az takova blbost, pokud to minimalne prodlouzi zivotnost baterie pomalym nabijenim, nebo bude fungovat jako nouzove dobijeni. Predpokladem ale je, ze to bude levne a take ze se to bude dat levne, ekologicky recyklovat/zlikvidovat.
Pridruzena otazka je, jakou barvu ten automobil pak bude mit. Kdyz bude ve vysledku cerny, tak v lete se akumulovana energie zase pouzije pro chlazeni auta, protoze pri ucinnosti 20% zbyva 80% energie ktera ohreje plechy. U bile barvy by to ohrivani nemuselo byt tak extremni, i kdyz rozpalit na vysokou teplotu se bila barva take dovede.
Odpovědět2 0
Vsechny ty moderni kokotiny (senzory, kamery…) nam vsem neskutecne zdrazuji povinne ruceni…
Odpovědět4 2
?? jak senzory, kamery atd. zdražují ručení? Já bych právě řekl že spíše naopak, dovedou reagovat i na věci které člověk přehlédne, a hodně to zpohodlňuje život. Já si třeba život bez parkovacích senzorů dokážu už blbě představit kór když v garáži je málo místa. Nevím připadá vám že 2962, je se senzory a kamerou moc? A že kdybych měl auto bez toho je to levnější?
Odpovědět1 1
Predni maska Mercedesu GLS se senzory stoji 80K bez prace. Jestli neumite zaparkovat bez senzoru a kamer, mel byste vic trenovat, vlastne muzete byt nebezpecny pro pkoli, protoze s tim jednak mate problem a druhak se spolehate na elektroniku, coz vas v tom jeste vice otupi. I moji zenu parkovaci senzory stvou, protoze furt vriskaji i kdyz tam ma dost mista. Couvaci kamera dobra tak pro ridice nad 7,5t nebo az za karavan.
Odpovědět0 4
No nevim
Dokážu zacouvat a zaparkovat s naloženým koňským přívěsem na 100m do zatáčky a do kopce, nebo zacouvat na podélné parkování na první dobrou, ale kdo nekdy couval u supermarketu a vběhlo mu tam dítě za naraznik kdy nemate sanci jej videt a nevite co se deje se kamera opravdu hodi.
Nota bene orvat si nove auto, nez jej dostanu do oka taky neni nejlepsi.
Odpovědět0 0
kamera nic neřeší, mi auto zastaví (už se mi stalo že jsem v zimě neviděl kupku sněhu), mám ho ale nastaveno velmi řidičsky když bych až do poslední chvíle jel na překážku až pak by reagovalo
Odpovědět0 0
Jo auto zastavi, ale zastavi treba kvuli par steblum travy, nebo vetvicce. Pri rychlejsim couvani supka jak svina a vy nevite proc.
Bez kamery nezbyva nez vylezt presvedcit se, nebo to prejedete.
Pro jizdu z tezkym privesem muzete s kouli najet na centimetr presne. To je balada, kdyz nemate zadnou asistenci.
Odpovědět0 0
jak jsem psal, někdy to je i z kamerou docela ošemetné (ale zvykl jsem si a bez ní je couvání o dost složitější,jen to chce zvyk že se při couvání dívá člověk dopředu). Právě jak mluvím o té ošemetnosti, někdy je k vzteku jak chce člověk couvat a na kameře je bordel
Odpovědět0 0
Je spousta vlivu, ktere vam pomuzou ke sramu ani nevite. Stress, spech, spatna viditelnost, deti krici, nezname misto, bujna zelen. Nebo jen dojde “dite” v 18ti s teplymi papiry :).
Odpovědět0 0
ta kamera na mercedes stojí 250Kč z číny i s dopravou, a cca 2000,-Kč je za práci dělníka v servisu, zbytek je marže obchodníka, kterej vás dokázal přemluvit abyste mu zaplatil naprosto přemrštěnou částku a tím ukojil vaše ego, aby jste si myslel, že jste něco víc než obyčejnej plebs.
Podle mě by to chtělo se víc trénovat ohledně finanční gramotnosti aby vás neoškubával kdejakej límeček.
Mám auto s parkovacím senzorem a i když umím couvat bez nich, tak s nimi je ukojena moje lenost.
Odpovědět0 1
A neprodražují to ti, kteří bourají? :-o
Odpovědět2 0
Ti v první řadě, ale je také pravda že všechny ty povinné asistenty zvyšují ceny vozů a tím i způsobené škody. Nehodovost možná i díky nim sice asi lehce klesá, ale ceny vozů stoupají a pojištění také jak se zvyšuje průměrná cena vozidla. Ty ceny samozřejmě ovlivňují i jiné faktory, ceny materiálu, práce... alias inflace, nejvíc asi emisní normy a brzy i pokuty, které postupně likvidují malá vcelku úsporná a levná auta.
Odpovědět3 0
Ti zejmena.
Prodrazuji to i draha vozidla - kdyz je to totalka, a drahe opravy vozidel s kurvitky, ktere vyrobce instaluje, aby po marginalnim poskozeni bylo potreba opravit jeste vsechno kolem a vytrhat pulku svazku dratu.
To jsou vsechny ty multikabelove svazky, multihadicove priruby apod.
A infotainment, ktery stejne stoji za starou belu.
Mmch zrovna couvaci kameru bych za zbytecnou nepovazoval, rozhodne je uzitecnejsi nez radio ktere se neda vymenit nebo displej s kokotinami. Male deti ktere probihaji za autem pri couvani (typicky parkoviste kolem hypermarketu) nejsou velmi casto pres zadni dvere videt.
Odpovědět0 0
Kdyby to vyšlo, tak by to bylo fajn, vyžití by našlo jistě nejen pro EV. A jinak pochybuji, že by tuto solární vrstvu dávali na boky vozu, kde hrozí poškození, a kde bude příspěvek vytvořené energie miminální. Pokud se budeme bavit o SUV, těch 10 m2 je tak střecha a hauptna. A ochrana nějakým bezbarvým lakem bude jistě také možná.
Odpovědět0 0
A bude mi to fungovat i v garáži? Většina lidí s domem (kam auto i podle článku cílí) má i garáž.
Odpovědět0 0
nevím, otec si právě taky koupil elektrického medvěda. A i když je mercedes docela pokrokový, vše co vymyslel bylo za pár let i v jiných autech. Tak tomuto moc nevěřím, a ani nějakému výmyslu co právě řeší že nebudou brzdy samostatně ale budou součást elektromotoru a budou doživotní. Já mám sportovní auto a vím jak dobře to brzdí, jen jak dělám něco s kolem jsem jak kominík 😈 nevím jak dobře by jim to mohlo brzdit.
Odpovědět0 0
Tie brzdy su realistickejsie.
Rekuperacia znizuje zataz na brzdy takze tie vydrzia dlhsie ako u saplovakov ale neviem ako by riesili situacie ked je potreba nezavislle brzdit jednotlive kolesa(ESP)
Plus by tym vedeli elegantne vyriesit poziadavky EURO7 ohladom prachovych castic z brzd.
Ten solarny lak je hudba buducnosti. Musi to byt lacne, odolne a ekologicke aby to malo nejaky vyznam. Relane cisla budu urcite niekde inde kao tie optimisticke.
Odpovědět1 0
brzdy mě napadly ta rekuperace, ale jak jsem viděl na elektroautě kola od výroby 155 tak si nejsem jistý, dle mě jdou cestou hlavně co nejmenší spotřeba energie a nějaké výkony jdou stranou, a ty kola a auto 125kW, takže žádné auto nákupní taška na kolech. Takže nevím brzdy rekuperace, a bude to brzdit? Jako myslím dost né že to zabrzdí na 300m. Neví zda něco takového v EURO7 je ale abych já plnil EURO6 tak i alterátor moc zatěžuje motor tak vše jede z baterie a alternátor se připojuje jen jak brzdím
Odpovědět0 0
No Tesla S Dual motor zrychlí z 0 na 100 za nějakých 3,2s. To znamená, že na to potřebuje dráhu nějakých 44m.
Pokud by měla uzpůsobenou elektroniku a proud mohla ukládat do superkondenzátoru, nebo pálit v odporníku. Pak by měla být schopná na 44m i zastavit čistě rekuperací.
Porsche 911 zastaví ze 100 na nulu na nějakých 35 metrech. To je myslím dost porovnatelné.
Dnes jsou známy případy kdy Tesla s nájezdem 250 tis. km má brzdy na polovině životnosti a je docela velká otázka, kolik z toho opotřebení je způsobeno korozí.
Čili já bych těm Mercedesím krytým brzdám klidně věřil.
BTW. Je teda zajímavé, že všichni se hned začali rozčilovat, že kvůli výměně brzd se bude muset vytáhnout převodovka, ale nikdo už si nepoložil otázku, kolik motorů se dnes a denně vytahuje kvůli výměně spojky. :)
Odpovědět4 0
Dobry postreh s tou koroziou.
Mne na mojom predoslom aute(spalovak) menili brzdy kvoli korozii a nie kvoli tomu ze boli zodrate takze nieco take by to pomohlo aj spalovakom ale stale ma trapi to ESP ako by to s nim vyriesili.
Odpovědět0 0
Mám za to, že ty brzdy jsou tam dvě na napravě. na každou poloosu jedna.
Takže vektorování brzdného účinku by mělo být normálně možné.
Odpovědět0 0
mám taky zadní brzdy trochu rezavé, je to dáno elektronikou brzd. Pokud je auto nenaložené používá se vzadu jen minimum, až podle zatížení je používá více. Přední kotouče by jste neměl mít rezavé používají se stále, pokud ano viděl bych to na vadu a špatného výrobce kotoučů
Odpovědět0 0
To urcite nebola vada kotucov. Skor naopak, boli dobre nadimenzovane na to auto(mozno az naddimenzovane ked porovnavam ine auta).
Tie kotuce vydrzali 140 tisic km a asi 12 rokov. Tipujem, ze ak by som chodil do neautorizovaneho servisu, tak by mi ich neodporucili vymenit. Boli mi odporucane vymenit hlavne kvoli veku a kvoli vonkajsej hrane, ktora hrdzavela a kvoli standardom tej automobilky.
Teraz mam novsie/ine auto tej istej znacky a kotuce som menil pri asi 90 tisic a po 6 rokoch. Tu vydrzali menej hlavne kvoli ciastocne inemu stylu jazdenia vdaka vecsiemu vykonu auta. S tym autom som si dovolil veci, ktore s predoslym nie a tym padom pouzival viacej brzdy.
Odpovědět0 0
Vadou je myšleno třeba i použitý materiál, některé mají třeba horší vlastnosti, předpokládá se použití a že je destičky čistí. O naddimenzovaní mohu polemizovat mám 340mm, směle konkurují poklopům od kanálu.
Odpovědět0 0
Viděl jsem někde na Toyota skupině fotky z nějakýho hybrida, který měldoslova sežraný zadní brzdy, protože brzdil pouze rekuperací a na ty zadní brzdy si vůbec nešáhl. To je podle mě dost špatný a mercedes má systém který při jízdě trošku přibrzdí kotouče aby se brzda ohřála na provozní teplotu, tím bych ošetřil aby brzda byla neustále obroušená a připravená brzdit.
Odpovědět0 0
Když se o tom zmiňujete, tuto funkci mám, tak vás trochu poopravím ve funkci. Kotouč nemusí mít správnou teplotu aby fungoval (právě vyšší teplota snižuje účine, proto třeba i vrtané), jmenuje se to "sušení" přibrzďuje si jen za deště aby na kotouči nebyla vrstva vody a nesnížila účinek brzd
Odpovědět0 0
Já mám třeba s korozí kotoučů také problémy (měním je obvykle kvůli korozi, ne kvůli sjetí). Ono, když auto občas nevytáhnete třeba tři týdny, tak to začne rezavět docela rychle.
Odpovědět1 0
A u elektroaut se brzdy pouzivaji jeste mene nez u spalovaku. Pry ID.BUZZ ma dozivotni kryte brzdy, protoze si v VW spocitali, ze s tou rekuperaci jsou tak malo pouzivane, ze jedny na zivotnost auta vystaci a vyresi se tim asi i prach z opotrebeni. Prodavam jak jsem koupil - tedy koupil si to kamos.
Odpovědět0 0
Hm, výkřik do tmy? Jděte se podívat do novějších zástaveb s RD. Nebo ne, klidně vám to řeknu - úložné prostory v domech 0, takže všechno v garážích a automobily v tom lepším případě před garáží, v tom horším na chodníku před domem. :-/
Odpovědět3 0
no chlapi zapláčou až zjistí, že nemají sklep, kam by před starou mohli zalézt.
Odpovědět0 0
Jde o to jak jste si to nechal postavit. Já chtěl půdu a mám půdu s dostatkem místa.
Odpovědět0 0
Já? Já si navrhl krov, abych měl půdu. ;-) Ale drtivá většina bungalovů v naší zástavbě má dřevěné vazníky, takže úložný prostor nad hlavou 0, a garáže nacpané nepotřebnými věcmi místo odstavených vozů. A v obci, kde odkud jsem, to samé. Takže jak jsem psal, ve většině garáží auta vůbec nejsou a jsou parkována venku.
Odpovědět1 0
"Ale drtivá většina bungalovů v naší zástavbě má dřevěné vazníky, takže úložný prostor nad hlavou 0"
Opravdu nemají úložný prostor? Mnoho známých teď stavělo bungalovy a úložný prostor nahoře mají snad všichni. Jinak s tím, že v garážích obvykle nestojí auta, ale spousta jiných věcí, s tím rozhodně souhlasím.
Odpovědět1 0
V Garáži?
Ten kdo má garáž se zásuvkou, tak nemusí připlácet za solární lak.
Spíš bych to viděl tak, že 1/3 obyvatel žije na sídlišti a ti jsou rádi, když vůbec někde zaparkují.
Odpovědět3 0
no s tím parkováním máte pravdu, parkoviště před sídlišti byla dimenzována na pár aut a dnes má skoro každý byt dvě. Já to vyřešil tím že si platím garáž, bo odpoledne bych hledal místo a nejspíše nenašel. A v zimně jsem loni viděl parkoviště, napadla mě hned první věc. To je jako by někdo vysypal bednu angličáku.
Odpovědět0 0