reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Meta opět porušila ochranu soukromí dětí, FTC chce plně zakázat monetizaci jejich dat

7.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Meta opět porušila ochranu soukromí dětí, FTC chce plně zakázat monetizaci jejich dat
Ochrana dat uživatelů a Meta (resp. Facebook), to nikdy nešlo moc dobře dohromady. Společnost se provinila proti dalšímu nařízení o ochraně dětí a komise FTC jí hodlá úplně zakázat možnost monetizace dat mladistvých.
Společnost Meta (dříve Facebook) má za sebou velmi bohatou historii zneužívání dat svých uživatelů k finančnímu prospěchu. Asi nejvýznačnější byl skandál Cambridge Analytica, nicméně problémy se datují mnohem dále do minulosti. Jeden takový má své kořeny už v roce 2011, kdy podával zavádějící informace o tom, jaké údaje o uživatelích vlastně shromažďuje a co s nimi vlastně uživatel může udělat. Výsledkem bylo, že Facebook musel upravit své podmínky (v roce 2012) a dát jasně najevo, co se s daty děje. To ale porušil už pár měsíců poté, což později vedlo k odhalení skandálu Cambridge Analytica, a v roce 2019 porušil nová nařízení, která se týkala zejména ochrany dat dětí, a o rok později dostal pokutu ve výši 5 mld. USD. Jenže i tato nařízení Meta porušila také a FTC se znovu zlobí. Už potřetí.
 
Mark Zuckerberg - Meta
Mark Zuckerberg, autor: Anthony Quintano from Honolulu, HI, CC BY 2.0, přes Wikimedia Commons
 
Rodičům podávala nesprávné informace o tom, jakou kontrolu nad daty dětí vlastně mají, stejně tak byl problém s aplikací Messenger Kids, kde měli vývojáři přístup k více datům, než měli mít (a to až do poloviny roku 2020). Tím Meta porušila podmínky z dohody z roku 2019. Zjistilo se dodatečně ale také to, že porušila i podmínky dohody z roku 2012, např. děti v Messenger Kids mohly za určitých podmínek komunikovat i s neschválenými kontakty, takže šlo další porušení FTC Act i COPPA.
 
FTC nyní navrhuje další změny nařízení, které by měly být přidány k těm z roku 2020. Meta včetně všech svých projektů (Facebook, Instagram, WhatsApp, Oculus) bude moci využívat data mladistvých pod 18 let jen k bezpečnostním účelům a zakázána má být jakákoli monetizace těchto dat a jejich využití k finančním ziskům. Podle návrhu by také nesměla uvádět nové verze svých produktů, pokud nebude vyhodnoceno, že odpovídají nařízení o zachování soukromí. Nařízení se mají také vztahovat na všechny další společnosti, se kterými se Meta spojí, které koupí a podobně. Také nesmí jít s jejími zásadami o zachování soukromí na nižší úroveň než před koupí. Meta bude muset vyžadovat souhlas uživatele k pořízení biometrických údajů, jako je snímek tváře. Dále by se měla upravit ještě nějaká dílčí nařízení a zesílit se. Meta má nyní 30 dní na odpověď na navrhované změny. A otázkou je, pokud začnou platit, zda je Meta zase neporuší.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama