reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
9.2.2022, Milan Šurkala, aktualita
V posledních dnech se hodně hovořilo o tom, že Meta vyhrožuje odchodem sociálních sítí Facebook a Instagram z Evropy. Naznačovaly to samotné dokumenty Mety s ohledem na nejasnou situaci s přenosem dat uživatelů do USA.
jakubmisek (4) | 10.2.202220:26
ale .. vzdyt to uz slibily :(
Odpovědět1  0
honza1616 (3625) | 10.2.20221:43
Zachvíli to bude tak, že oni ty sledovací nástroje a reklamy pod nátlakem zakážou, ale FB jako služba bude zpoplatněn aby měli z čeho financovat provoz datacenter
XD xD
Odpovědět2  1
Jardadoma (1503) | 9.2.202223:01
A co je to vlastně za firmy? Co dělají?
Odpovědět1  0
warhawk22 (152) | 10.2.20229:53
to by aj mna zaujimalo.. co robi tych 70 firiem, ktore su zavisle od pouzivatelskych dat?
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 9.2.202222:05
Jasně. Kvůli takové maličkosti, jako nutnost pořídit Evropské datacentrum se stáhne z bohatého trhu s 3­/4 miliardy lidí. Snad úřady nepovolí a neusttoupí vydírání.
Odpovědět4  0
Don Q (238) | 9.2.202221:54
Značnou část ­"viny­" nesou i firmy, které jsou ochotné FB platit za pochybnou naději, že se jim zvýší obrat a zisk z prodeje jejich produktů a služeb. Většina lidí reklamní masáž na webu ignoruje nebo ji má zablokovanou.
Odpovědět1  0
honza1616 (3625) | 10.2.20221:32
Ano na webu to mají zablokované.....

Ale v aplikaci reklamy těžko zakážeš,
a používat v telefonu nebo tabletu webovou verze FB a Instagramu je nesmysl protože je mají ­(nejspíš­) úmyslně ořezané pouze na ty nejnutnější funkce, ­(nejspíš­) právě proto aby donucení lidé využívali mobilní aplikace, kde se sledování a reklamy nedají vypnout
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4490) | 10.2.202210:29
Jakkoli se mi to sledování a profilování také nelíbí, nelze to vidět pouze černobíle. Je to věc, která přináší více nejen těm firmám, ale i těm, kteří jsou sledováni.

Dnes jsou věci placené především z výkonnostních reklam. Nějaký počet zobrazení dávno nikoho nezajímá. Dokonce ani počet kliků už mnohdy není nejdůležitější. Důležitý je spíše počet nákupů produktu. A teď si vezměte situaci, kdy nelze sledovat lidi, tedy jim nelze zobrazovat relevantní reklamy. Když uvidíte reklamu na RTX 3060 za 10 tisíc, asi na to kliknete ­(protože se ví, že Vás to zajímá­) a možná ji za tu cenu i koupíte. Když se Vám zobrazí reklama... třeba na dámské hygienické potřeby, asi na to klikat nebudete. Pokud se nezobrazují relevantní reklamy, co potřebujete, abyste se uživil? Potřebujete větší počet zobrazených reklam, aby se v tom reklamním nerelevantním balastu došlo ke stejnému počtu nákupů. Jak ale dosáhnete větší počet zobrazených reklam, abyste se dostal tam, kde jste už byl? Více clickbaitu, více článků ­"top 10 nejlepších­/nejhorších...­", kde každá jedna věc je na separátní stránce,...

Prostě, není to černobílé. Má to negativní, ale i pozitivní dopady. Neprofituje z toho jen Facebook, ale i uživatelé aplikací, kteří využívají jinak bezplatné aplikace placené cílenými reklamami. Aplikace, média,... Toto zamezování sledování je na jednu stranu dobře z pohledu soukromí, na druhou stranu to bude zdražovat služby, které na tom byly závislé. Už teď je vidět, kolik webů přešlo na paywall, který je také problematický.
Odpovědět1  0
Don Q (238) | 11.2.20228:58
Klikat na reklamy? Asi jsem hlupák, když to nedělám. Když si chci cokoli koupit, většinou vím stejně předem, kde je to cenově nejvýhodnější. Udělám si svou vlastní analýzu informací a vybírám pro sebe optimální variantu. Reklama mě absolutně nemůže ovlivnit. Nejlepší reklama pro jakoukoli firmu je rozumná cenová politika a precizní a rychlé služby. Zkušený zákazník toto ocení a pamatuje si to. Reklama na špatné nebo i předražené produkty nemůže toto nikdy nahradit.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4490) | 11.2.202212:39
"Udělám si svou vlastní analýzu informací a vybírám pro sebe optimální variantu. Reklama mě absolutně nemůže ovlivnit. ­"

Jde o to, že spousta lidí toto dělá a bez nich byste musel za to, co máte nyní ­"zdarma­", platit. Ti ­"hloupí­" lidé klikající na reklamy a kupující ty produkty zajišťují, že Vy za dnes bezplatné služby nemusíte platit. Aplikace, weby...

A proč zrovna ovlivnit? Reklama nemusí ovlivňovat, ta přeci může i informovat. Reklama může být užitečná i tím, že Vy třeba víte, že něco chcete, už jste tu analýzu udělal, a reklama Vám ukáže např. nějakou výhodnou cenovou nabídku ­(a produkt koupíte třeba dříve, než jste původně zamýšlel, protože je levněji­).

Viz příklad té RTX 3060. Příklad nadsazuji, ale chci ukázat pointu. Třeba ji chcete koupit, ale všude je za 20 tisíc. Sondujete každý den, zda není levněji? Možná ano, možná ne. Teď ji nějaký obchod nabídne třeba za 12 tisíc a dá na to reklamu. Kdo si ji takto výhodně koupí? Vy, který jste sice provedl analýzu, ale kvůli blokování reklamy se o tom patrně nedozvíte, nebo ten, komu se to zobrazí ­(protože ten systém kvůli sledování ví, že ho koupě RTX 3060 zajímá­), klikne na to a vyfoukne Vám ji před nosem, než Vy vlastními sofistikovanými kanály zjistíte, že taková nabídka vůbec byla?
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 11.2.202212:45
BTW: Zrovna SHW je tak přecpaný reklamami, že bez adblocku ani ránu.
Odpovědět2  0
Don Q (238) | 13.2.202219:26
@ Milan Šurkala, 11.2.2022, 12:39 hod: Srdečný dík za informace. Nemohu s Vámi soupeřit v diskuzi, jste příliš dobrý. Příklad s GPU se mě naštěstí netýká, hry nehraji, takže tento HW je pro mě nezajímavý. Moje osůbka nemůže být pro reklamní kouzelníky nikdy zajímavá, protože ­(až na velmi ojedinělé výjimky­) nikdy nekupuji narychlo, dokážu si ­"počkat­".
OT: Slovo ­"přeci­" spisovná čeština nezná, hodně mě z toho bolí oči.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4490) | 15.2.202211:32
"Moje osůbka nemůže být pro reklamní kouzelníky nikdy zajímavá, protože ​­(až na velmi ojedinělé výjimky​­) nikdy nekupuji narychlo, dokážu si ​­"počkat​­". ­"

To je pochopitelně naprosto v pořádku. To s GPU byl jen příklad. Já hry třeba také nehraju, ale docela by se mi grafika hodila pro úpravy videa. Bohužel, kdyby byli všichni jako Vy, spousta dnes bezplatných produktů by neexistovala, nebo byla placená. Co tak sleduji Internetem, vidím, jak je spousta lidí proti předplatným, ale současně jsou i proti reklamám, což je zrovna jedna z metod, jak se tomu předplatnému vyhnout. Nějak se ty produkty a služby ale zaplatit musí.

Faktem nicméně je, že bezplatnost služby se pak skrytě projeví ve vyšší ceně produktů, která ty náklady na marketing musí zohlednit, takže uživatel to zaplatí tak či tak. Teď už je otázkou, co je lepší. Obecně mě tu sice lidé označují za extrémního pravičáka ­(což je spíše tím, že nejsem tak extrémně nalevo­), ale zrovna v tomto si myslím, že je lepší tu cenu rozprostřít a umožnit využívat bezplatné produkty financované reklamou, než vždy platit předplatné ­(nebo jednorázové přístupy­) pro každou jednotlivou věc ­(článek, web, aplikaci,...­).

Jeden příklad za všechny. Duolingo pro výuku jazyků. Můžete platit roční předplatné ­(nejvýhodněji asi za 1800 Kč­) nebo to mít zdarma placené pomocí reklamy ­(s pár omezeními­). Drtivá většina uživatelů využívá verzi s reklamou a asi nebudeme tak naivní, že bychom předpokládali, že by se většina z nich překlopila na placený plán, kdyby ten bezplatný neexistoval. Osobně si myslím, že většina z nich by se na to vykašlala. Ty zatracované reklamy způsobily, že se desítky milionů lidí mohou bezplatně učit cizí jazyky takovou formou, která je na rozdíl od těch tradičních u té výuky i dlouhodobě udrží a něco se i naučí.
Odpovědět0  0
Don Q (238) | 15.2.202216:13
Milan Šurkala, 15.2.2022, 11:32h:
Problematiku reklamy máte po technické stránce určitě v malíčku. Ale myslím, že by neškodilo podívat se na věc z nadhledu. Po roce 1989 se často používá klišé, že máme svobodu, různé celebrity si libují, jaká je to úžasná hodnota. Já se ptám: je člověk, který se nechá ovlivnit reklamou, skutečně svobodný? Pochybuji o tom. Média, banky, nejrůznější prodejci atd. se k lidem chovají značně nedůstojným způsobem. Až příliš mnoho lidí si asi ani neuvědomuje, že ve skutečnosti žádnou svobodu nemají, jsou jen malými kolečky gigantického stroje na peníze, které se hromadí na účtech mocných.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4490) | 15.2.202216:40
"Ale myslím, že by neškodilo podívat se na věc z nadhledu.­"

No však právě o to se snažím a k tomu vybízím ostatní. Reklama nemá jen negativa. Je to věc, kterou nelze jednoznačně odsoudit stejně jako to sledování. Na jednu stranu je to špatné, na druhou stranu to umožňuje i pozitivní věci. Je hloupé hodnotit snahy o zamezení sledování s neskonalou radostí, jak to konečně zákonodárci nandali Facebooku, Google a dalším gigantům, když to nejvíce odnesou právě ti, kteří se jim smějí. Jak sám říkáte, jsou kolečky gigantického stroje. Pokud někdo utne tipec těm mocným, kdo je v celém článku ten nejslabší? Právě ten, kdo se nejvíce směje tomu, jak to těm bohatým konečně někdo ukázal.

Uvědomte si, že to je celý řetězec, to není jen Facebook. To máte řetězec mezi Facebookem, jeho inzerenty, službami využívajícími inzertní systém Facebooku a uživateli těchto služeb ­(to jste Vy­). To jsou minimálně čtyři skupiny, kterých se to dotýká.

"Já se ptám: je člověk, který se nechá ovlivnit reklamou, skutečně svobodný?­"

Toto také nemá jednoznačnou odpověď. Může, ale nemusí. Otázkou totiž je, zda ho ta reklama ovlivňuje nebo informuje. Zapomínáte na to, že ta reklama právě tu svobodu na jednu stranu bere, ale také ji i zajišťuje. Zajišťuje ji tím, že umožňuje, abyste měl svobodný a bezplatný přístup k informacím, aplikacím,... Sám jste to řekl: ­"neškodilo by se podívat na věc z nadhledu­".

Odpovědět0  0
Don Q (238) | 16.2.202219:18
Milan Šurkala, 15.2.2022, 16:40h:
Vaše ­"obhajoba­" reklamy je pro mě nepochopitelná. Samosebou jako skoro ve všech jiných oborech i v reklamě existují světlé výjimky. Bohužel v drtivé většině případů se jedná o stupidní ­(často dokonce klamavé !­) pokusy vnutit zbytečné ­(nekvalitní a předražené­) produkty. Taková reklama si nezaslouží sebemenší toleranci.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4490) | 16.2.202219:47
"Vaše ​­"obhajoba​­" reklamy je pro mě nepochopitelná.­"

Vysvětloval jsem to už několikrát. Jakkoli můžeme reklamu považovat za pitomost, zavádějící věc ­(s tou stupiditou s Vámi souhlasím, vůbec nic proti tomu­) a podobně, není na ní vše jen negativní. Pozitivem reklamy je to, že nemusíte za každou službu platit přímo svými penězi, protože ji platíte shlédnutím reklamy, kliknutím... Prostě se jen snažím říci, že to není 100% negativní věc. Já neříkám, že má jen a pouze pozitiva. Zdaleka nemá. Ale má vedle mnoha negativních dopadů i ty pozitivní ­(zlevňuje Vám služby nebo je umožňuje dokonce mít ­"zdarma­", zvyšuje svobodu přístupu k informacím,...­).
Odpovědět0  0
DrQQ (301) | 9.2.202220:44
A to je škoda. Už jsem se tak těšil
Odpovědět2  0
warhawk22 (152) | 10.2.20229:58
Napodobne, strednej Europe by to pomohlo. Facebook je v poslednych rokoch neskutocny siritel hoaxov a inych blbosti. Hlavne na Slovensku.

Ale tak som vedel, ze tak velky trh neopustia. Na to je v tom priliz vela penazi.
Facebook­/Meta len vyplakava, ze ako to bude tazke, ale stale vedia, ze na tom vedia velmi dobre zarabat.
Odpovědět2  0
Bison (806) | 9.2.202219:13
konečne sa hovorí o podstate FB a to nelegálnom sťahovaní a analyzovaní ukradnutých dát, následnom predaji ktorý tvorí zisk okrem reklamy. Chce to hrubšie káble medzi amikmi a EU....
Odpovědět0  0
Choakinek (1548) | 9.2.202219:00
Tohle bylo mega vtipné... jak lidi v diskuzích pod články psali, že konec FB a Instagramu vítají :­-D.
Odpovědět4  0
Withman (20) | 9.2.202219:06
JJ, taky bych to vítal, ale takovou mašinu na peníze přeci nepustíš. :D P.S.: FB je zlo
Odpovědět4  0
Choakinek (1548) | 9.2.202219:18
Má to nějaká pozitiva, ale řekl bych, že negativa spíše převládají.

Jeden ze zásadních problémů je ten, že rodič může svému dítěti buď FB zakázat, pak ho ovšem vyloučí z jeho sociální bubliny ­(tvořené spolužáky apod.­), což může být problém anebo FB povolit, pak ovšem vzniká problém se samotným FB.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4490) | 9.2.202219:28
Dovolím si poznamenat, že je rok 2022. Zákazem FB dítěti skoro nikoho ze sociální bubliny nevyloučíš, protože děti už zdaleka nepoužívají FB tak, jak tomu bylo dřív. Dnes je to sociální síť pro jejich rodiče a prarodiče. S Facebookem se ti většina dětí naprosto vysměje. Mít FB je spíše ­"trapas­", tím by akorát ukázaly, jak jsou zoufale out. Messenger, to ano, ale FB a děti? Ti jsou dnes na jiných sociálních sítích. Nějaký FB je pro ně spíš, jak by měly tlačítkový telefon.
Odpovědět9  1
kuban (123) | 10.2.202212:38
jj FB je pro důchodce a firmy :)
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.