Micron má připraveny GDDR5X, ale bude je někdo chtít?
10.2.2016, Jan Vítek, aktualita

Na podzim se objevila skutečnost, že technologie pamětí GDDR5 ještě zdaleka není připravena ustoupit výkonnějším HBM a stále má s patřičnými úpravami co nabídnout. Otázka je, zda se tyto paměti dokáží uplatnit na trhu.
Paměti GDDR5X mají jeden menší problém, a sice to, že jde o technologii vyvíjenou jednou firmou, americkým Micronem. Ten dnes oznámil, že pilotní výroba GDDR5 již úspěšně začala a masová výroba má odstartovat letos v létě. Výtěžnost je prý vynikající a navíc už první kusy dokáží nabídnout propustnost 13 Gbps, přičemž pro začátek se počítalo spíše s 10 až 12 Gbps. Dnešní používané GDDR5 mají strop na 7 Gbps, což tedy znamená, že propustnost je téměř dvojnásobná a stávající paměťové architektury by se s využitím GDDR5X mohly dostat cca na půl cesty mezi HBM1 (512 GB/s) a HBM2 (1 TB/s).

Server Extremetech vyzpovídal pana Krise Kida, který má v Micronu na starosti právě grafické paměti a ptal se jej na důvod, proč Micron sám prosazuje tento nový standard. Kido odpověděl, že cílem firmy je poskytnout výrobcům grafických karet alternativu k pamětem HBM, ovšem ne nutně konkurenční technologii. Myslel to tedy tak, že výrobci grafik si budou moci vybrat pro své modely vhodné paměti s ohledem na cenu, výkon a spotřebu. Je tedy zřejmé, že GDDR5X jsou určeny pro mainstream, zatímco HBM2 se uplatní v hi-endu a profesionálním hardwaru. Kris Kido sám uvedl, že nejvhodnější trh pro GDDR5X budou karty na přelomu mainstreamu a hi-endu, tedy segment, který mají dnes obsazeny karty AMD Radeon R9 390X a NVIDIA GeForce GTX 970 s cenou mezi 300 a 400 USD.
Nesmíme také zapomenout na to, že Micron si i vedle toho chystá alternativu pro HBM, a to novou generaci Hybrid Memory Cube (HMC), která však s HBM není kompatibilní, a tak se uplatní spíše v profesionálních řešeních firmy Intel

Vedle podstatně vyšší datové propustnosti mají paměti GDDR5X výhodu také v napájecím napětí 1,35 V oproti 1,5 V u GDDR5, což logicky znamená nižší spotřebu, a to cca na 70 procentech starých GDDR5. Otázka ale je, jaká bude celková spotřeba paměťového systému včetně kontroleru v GPU a pak je tu i fakt, že jde o 70procentní spotřebu v poměru k propustnosti. Čili pokud má být propustnost 13Gbps oproti 7 Gbps, pak GDDR5X nebudou úspornější, ale naopak náročnější. Zveřejněný slide z prezentace firmy NVIDIA přímo ukazuje na to, že I/O power na obsluhu pamětí GDDR5X je daleko vyšší než v případě HBM, ale ty mají zase jiné problémy.
Pokud tedy AMD a NVIDIA budou chtít využít GDDR5X, ani u nich se nevyhnou nutnosti správně vyladit šířku sběrnice a taktu pamětí, což přímo ovlivňuje celkovou spotřebu paměťového subsystému. Ani jedna z těchto firem ale neprozradila, zda se chystá GDDR5X u svých příštích generací využít. Zcela jistě nebudou přítomny v úvodních modelech, neboť ty dorazí na trh v době, kdy se GDDR5X teprve začnou vyrábět. Mohli bychom ale narazit na karty s GDDR5X třeba na konci tohoto roku, ale to je čirá spekulace. Jisté je, že by firmy AMD a NVIDIA musely postavit svá GPU přímo pro tyto paměti, což je problém. Například NVIDIA má v rámci generace Maxwell na trhu pouze tři GPU, a to GM200, GM204 a GM206, které používá buď "v plné palbě" nebo osekaná o shadery, TMU či ROP, ale v základu jde o stále stejné čipy pro jeden typ pamětí. Bylo by tedy poněkud odvážné tvrdit, že NVIDIA přichystá budoucí GP300 (či jak se bude vlajkový čip jmenovat) s kontrolerem pro HBM2, GP304 pro GDDR5X a GP306 pro staré GDDR5.
Micron tedy bude muset asi zabojovat, aby svůj standard dokázal prosadit a je pravděpodobné, že pokud se mu to podaří, my se s ním setkáme až u dalších generací karet, které přijdou po AMD Polaris a NVIDIA Pascal. Však pokud dnes GDDR5 stačí pro hi-end, měly by stačit i pro chystaný mainstream.
Zdroj: Extremetech

Server Extremetech vyzpovídal pana Krise Kida, který má v Micronu na starosti právě grafické paměti a ptal se jej na důvod, proč Micron sám prosazuje tento nový standard. Kido odpověděl, že cílem firmy je poskytnout výrobcům grafických karet alternativu k pamětem HBM, ovšem ne nutně konkurenční technologii. Myslel to tedy tak, že výrobci grafik si budou moci vybrat pro své modely vhodné paměti s ohledem na cenu, výkon a spotřebu. Je tedy zřejmé, že GDDR5X jsou určeny pro mainstream, zatímco HBM2 se uplatní v hi-endu a profesionálním hardwaru. Kris Kido sám uvedl, že nejvhodnější trh pro GDDR5X budou karty na přelomu mainstreamu a hi-endu, tedy segment, který mají dnes obsazeny karty AMD Radeon R9 390X a NVIDIA GeForce GTX 970 s cenou mezi 300 a 400 USD.
Nesmíme také zapomenout na to, že Micron si i vedle toho chystá alternativu pro HBM, a to novou generaci Hybrid Memory Cube (HMC), která však s HBM není kompatibilní, a tak se uplatní spíše v profesionálních řešeních firmy Intel

Vedle podstatně vyšší datové propustnosti mají paměti GDDR5X výhodu také v napájecím napětí 1,35 V oproti 1,5 V u GDDR5, což logicky znamená nižší spotřebu, a to cca na 70 procentech starých GDDR5. Otázka ale je, jaká bude celková spotřeba paměťového systému včetně kontroleru v GPU a pak je tu i fakt, že jde o 70procentní spotřebu v poměru k propustnosti. Čili pokud má být propustnost 13Gbps oproti 7 Gbps, pak GDDR5X nebudou úspornější, ale naopak náročnější. Zveřejněný slide z prezentace firmy NVIDIA přímo ukazuje na to, že I/O power na obsluhu pamětí GDDR5X je daleko vyšší než v případě HBM, ale ty mají zase jiné problémy.
Pokud tedy AMD a NVIDIA budou chtít využít GDDR5X, ani u nich se nevyhnou nutnosti správně vyladit šířku sběrnice a taktu pamětí, což přímo ovlivňuje celkovou spotřebu paměťového subsystému. Ani jedna z těchto firem ale neprozradila, zda se chystá GDDR5X u svých příštích generací využít. Zcela jistě nebudou přítomny v úvodních modelech, neboť ty dorazí na trh v době, kdy se GDDR5X teprve začnou vyrábět. Mohli bychom ale narazit na karty s GDDR5X třeba na konci tohoto roku, ale to je čirá spekulace. Jisté je, že by firmy AMD a NVIDIA musely postavit svá GPU přímo pro tyto paměti, což je problém. Například NVIDIA má v rámci generace Maxwell na trhu pouze tři GPU, a to GM200, GM204 a GM206, které používá buď "v plné palbě" nebo osekaná o shadery, TMU či ROP, ale v základu jde o stále stejné čipy pro jeden typ pamětí. Bylo by tedy poněkud odvážné tvrdit, že NVIDIA přichystá budoucí GP300 (či jak se bude vlajkový čip jmenovat) s kontrolerem pro HBM2, GP304 pro GDDR5X a GP306 pro staré GDDR5.
Micron tedy bude muset asi zabojovat, aby svůj standard dokázal prosadit a je pravděpodobné, že pokud se mu to podaří, my se s ním setkáme až u dalších generací karet, které přijdou po AMD Polaris a NVIDIA Pascal. Však pokud dnes GDDR5 stačí pro hi-end, měly by stačit i pro chystaný mainstream.
Zdroj: Extremetech